torsdag 3 januari 2013

2012 Game of the Year

2012 Game of the Year
av - 2013/01/03

Även 2012 inte kan ha varit ångvält som 2011 var, det var fortfarande ett fantastiskt år för spel med ett överflöd av titlar värt att komma ihåg. Mass Effect 3 markerade slutet på en av spelvärldens mest ambitiösa åtaganden, medan Halo-serien såg ett nytt liv med utvecklare 343 Industries vid rodret. Med en starkare än någonsin indie scenen, en bransch bred tryck för digital distribution och framgången av den fria för att spela modellen är spelbranschen på väg mot stora förändringar. Med ett år som erbjuds så många inflytelserika spel som oundvikligen kommer att förändra hur vi ser på mediet och speldesign, här var några av våra favoriter.


Game of the Year: vanärat

Vi tillbringade flera dagar fram och tillbaka mellan alla redaktörer på personalen, försöker plocka ut en vilt från alla andra som på ett legitimt kan kallas 2012 Game of the Year. Det var inte ett lätt val - detta har varit något av ett rekordår för stora titlar.

2012 har gett oss en kraftig expansion till WoW, årtiondet-i-making Diablo III, Mass Effect 3, vilket var slutet på en era, omstart av XCOM, oväntat fantastiska indie titlar - Jag skulle kunna fortsätta.

Spelet vi plockade var dock en av de få verkligt nya egenskaper för att slå hyllorna i år. I en tid när de flesta företag försöker uppkok gamla titlar till något nytt och fräscht för denna generation, var denna titel en fläkt av frisk luft, även på E3, visste vi att det skulle vara något speciellt.

Som du har förmodligen listat ut, jag talar om åtgärden / shooter / stealth / strategi / RPG spel från Arkane Studios och Besthesda: vanärat.

Vanhedrat sätter dig in i huvudet på Corvo Attano, livvakt, medel och (mer än en vän) till kejsarinnan Jessamine Kaldwin - ledare för en liten uppsättning öriken. Inom de första fem minuterna av matchen är kejsarinnan mördades framför ögonen, hennes dotter, den rättmätige arvingen, kidnappad, och du är fängslade för brott.

Vad sätter vanärat bortsett från andra är inte någon aspekt av spelet. Berättelsen är trevligt nog - men ibland öppet och rusade - och det är inte den bästa RPG, bästa stealth titel, den bästa actionspel, den bästa fightingspel eller den bästa första / tredje part skytten. I dessa avseenden är det inte alla som innovativa.

Vad gör det roligt, då är hur det kan vara någon av dessa genrer, och hur du kan växla mellan dem när du vill. En nivå kan du bestämma att ingen förtjänar att dö, så att du smyga bakom dina mål och kväva dem, gömma sina kroppar bort från vyn. Vid andra tillfällen kanske du upptäcker att ditt mål har gjort olämpliga saker till mer än ett par kvinnor, och besluta att den enda lämpliga rättvisa är att avsluta saker där och då.

Möjligheten att välja din väg sträcker sig in i bokstavlig playthrough också. När du behöver resa till en annan del av staden, kan du ta till hustaken, ilande över vakterna nedan. Du kan ta till tunnlarna, eller vattendrag. Senare i spelet kan du ha en vakt, och gå förbi de andra soldaterna. Naturligtvis kan du berätta också subtilitet till sod off och gå in med armborst flammande.

Liksom många moderna titlar, de åtgärder du vidtar i vanärat få konsekvenser. Om du bestämmer dig för att spela mörkt, förändrar världen omkring dig i kostym, med råttor plågar gatorna och människorna växer allt illa till mods. Om du tar en högre bana, men ljusare atmosfären och människorna kommer att börja vörda denna mystiska hjälten som lyser en väg till en ny framtid.

Spelet är inte perfekt på något sätt. För det mesta är det inte mycket utmanande - av vilka de flesta kallar ska uppvisat upp till en ganska tät AI. Det finns också ett par fall där det är uppenbart att utvecklarna tänkt att lägga till en extra strävan eller handling till spelet, och bara fick slut på tid.

Trots problem är dock vanärat helt enkelt en av de mest roliga titlarna jag spelat hela året, och i slutet av dagen, är att den viktigaste aspekten av något spel. Det är också därför vi är glada att kalla det vår 2012 Game of the Year.


Redaktörens val

Efter mycket prövningar och svårigheter i NBR personal kom till avtal som vanärat skulle vara vår Game of the Year. Medan vanärat är en underbar titel verkligen värda utmärkelsen, inte spelet fortfarande helt kapsla spelupplevelsen som var 2012. Här är några av våra personliga val för spel som verkligen fungerat med oss ​​under 2012.


Mass Effect 3 Jerry Jacksons val: Mass Effect 3

Jag röstade för Mass Effect 3 som Game of the Year för ett antal skäl, inte minst som är det faktum att det är helt enkelt ett fantastiskt spel. Om du är ett fan av baserade science fiction-spel så vet du förmodligen att Mass Effect 3 var en av de mest efterlängtade spelen 2012. Det var också förmodligen en av de mest offentligt föraktade spelen 2012 tack i någon liten del till fläkten protesterna över slutet. Jag kommer inte att förstöra slutet för de läsare som ännu inte har spelat spelet, men Mass Effect 3 levererade en bitterljuv avslutning på Mass Effect-trilogin.

Det ursprungliga Mass Effect spelet släpptes till Xbox 360 redan 2007 och var en av de showcase titlar för nya konsolen. Mass Effect mottogs med kritik och utvecklat en massiv (no pun intended) efter eftersom det kändes som om du var en karaktär i en storsäljande science fiction-film. Visst kan spelets popularitet har haft något att göra med de kraftfulla utrymme vapen, A-lista röstskådespeleri, eller lättklädda blå-flådda kvinnor främmande, men Mass Effect 3 levererat mer än så. Mass Effect 3 levereras på ett löfte i den första TV-reklamen för det ursprungliga Mass Effect spel: ". Många beslut ligger framför, ingen av dem lätt" Utvecklarna av Mass Effect spel hade sex år att skapa karaktärer som fansen inte bara bryr sig om ... Vi älskade verkligen dessa människor. När Mass Effect 3 kom och tvingade spelarna att fatta beslut som äventyrat tecknen de älskade det är bara naturligt att fansen blev känslosam.

Att känslor är en del av det som gör Mass Effect-trilogin så stor, och vad som gör Mass Effect 3 så verklig. Sanningen är att livet är inte lätt. Om du och dina bästa vänner någonsin hittats er fångade i mitten av en galaktisk krig mot omöjliga odds, skulle du förmodligen göra några svåra - även smärtsamt - beslut. Mass Effect 3 levererade ett helt universum där spelare tvingades fatta svåra beslut som rör de människor de älskar ... och det gjordes med de bästa berättelsen interaktion och mekanik bekämpa av alla spel i trilogin.

Guild Wars 2 Michael Walls val: Guild Wars 2

Massive Multiplayer Online Role Playing Games är så storslagna som deras titel skulle indikera, men trots den enorma Guild Wars 2 är det fortfarande lyckas ge en känsla av gemenskap. Även om detta expansiva Online RPG kan säkert vara beröm för sin stjärn live-action spel eller skarpa detaljerade landskap, sätter det som verkligen detta spel isär är de människor som spelar det.

De som har grävde i onlinespel kan förstå vad en oddity GW2 är. Med anonymitet och inga verkliga konsekvenser för ens handlingar har onlinespel blivit en grogrund för några av de mest klandervärda beteende som mänskligheten har att erbjuda. Lyckligtvis GW2 är en polära motsatsen i detta avseende med en samling av spelare som är ivriga att gruppera upp och ge en hjälpande hand.

Den vänliga atmosfären som spelare finner i GW2 är ingen tillfällighet. Arena Net utvecklare bakom GW2 såg att spelet lånat sig till vänliga spel. Varje del av spelets utformning oavsett om det är allmänt gemensam erfarenhet är slumpmässiga gruppevenemang (uppdrag) eller individualiserade droppar loot genomförts för att säkerställa att spelarna ses som tillgångar och aldrig en börda.

Kanske lika viktigt som Arena Nets intelligent design, har varit bolagets inflytande efter lansering. Med miljontals spelare under dess blick Arena Net har varit mer än vaksamma tillrättavisa dem som har brutit spelets online-avtal. Överträdelser som rasistiska kommentarer eller fusk har resulterat i permanenta förbud för lagöverträdare. Medan hårda, är det uppfriskande att se ett företag som verkligen värdesätter sin online utrymme och är villig att kämpa för att skydda den.

Vissa kan vridas bort av Arena Nets strikta villkor och politik, men de har hjälpt främja en av de vänligaste och mest inbjudande samhällen i hela spel.

"Medan samla redskap och utjämning upp är jätteroligt, det är människorna bakom monitorerna som kommer att hålla dig spela Guild Wars 2."



Walking Dead Jeff Dunn s val: The Walking Dead & Hotline Miami

The Walking Dead är en zombie spel som inte handlar om zombies. Visst, hänger förekomsten av dessa lufsande kroppen Munchers över huvudpersonen Lee Everett och hans roterande band av överlevande i hela fem av stjärnornas äventyr spelets episoder, men i sin kärna är Telltale The Walking Dead berättar mycket mer om de levande än någonsin kunde om de döda.

Detta är en djupt ambitiös videospel, men inte i de vanliga sätten. Den "spel" del av den är behörig, men inget särskilt. Du pekar, du klickar du går och du lyssna på de andra tecknen. Det är om detta. Det är även en handfull buggar som håller det hela tillbaka. Men det är vad dessa tecken säger, vad händer med dem, och hur du som spelare alltid känna sig tvingade att svara på denna döende världen händelserna i ett eller annat sätt som gör The Walking Dead den mest känslomässigt påverka titel året.

Skrivandet här är helt enkelt fantastiskt, skapa ett stabilt tecken som reser utanför deras stereotyper (den rädd liten flicka, redneck, Griniga gamla mannen, etc.) och blir skapelser som kräver uppmärksamhet och omsorg. För ett spel utan några stora skottlossningar och explosioner, det finns fler "vattenkylare" stunder i The Walking Dead än förmodligen någon annan titel 2012, alla av dem härrör från spelets mänsklighet snarare än den vanliga blodbad av dagens marknad. Från början av sin zombified galenskap som själ-krossning slutscenen, The Walking Dead den snabba, tearjerking spark i byxor som videospel berättande verkligen behövs.

Hotline Miami Hotline Miami är en psykopat simulator. Med det, oberoende utvecklare Dennaton spel skapas som sällsynt ras av spel som nästan helt smälter de tematiska elementen man vill komma över med de faktiska mekaniken i själva spelet. Resultatet är en enhetlig, skev och kväljande (på ett bra sätt, lita på mig) syra resa en top-down shooter som skickar upp år av konventionell videospel visdom. Åh, och det är beroendeframkallande också.

Killing i Hotline Miami är inte tillfredsställande. Det är en lättnad. Se, är spelet brutalt svårt och din namnlösa huvudpersonen är lika sårbar som de hundratals värdelösa ligister du ska slåtter i alla sina 20 nivåer. Bli träffad en gång resulterar i omedelbar död, så för att lyckas, måste du vara snabb, beslutsam, lite tur, och helt hänsynslös. Det kan ta lite att memorera dina fienders rörelser, men efter ett tag, du börjar att skjuta upp roomfuls av ligister på instinkt. Spelets enastående druggy soundtrack och 8-bitars grafik får du i zonen. Du blir oberörbar, en gud av denna virtuella värld.

Då du sluta med det. Och när du kommer till, ser du ingenting annat än kroppar ovanpå organ, tarmar och hjärna och pooler blod strödda om från avtryckarfingret. Du känner lite konstigt, inte så mycket skyldig, men bara ... konstigt.

Vad Hotline Miami ber spelarna att göra är inte så annorlunda från de flesta spel dessa dagar. Bara döda skurkarna, den begär. Gör vad den säger. Men det sätt på vilket den uppmanar dem att göra dessa saker - med sin målmedvetet förvrängd tomt, meningslösa punkter och system rang, och personlighet-mindre huvudpersonen - kommer att göra några spelare fråga, upprepade gånger och blint dödar saker verkligen det bästa vi kan göra med detta medium?

Alternativt kan du njuta av bara dina mord sprees. De är ganska kul.


Grant Hatchimonji s Val: XCOM Enemy Unknown

Strategispel är lite av en nischmarknad. Kanske inte lika mycket som, säg, JRPGs eller kanske fightingspel, men de i allmänhet inte har så mycket universell popularitet som skyttar, till exempel. Men jag utmanar vem som helst att spela XCOM: Enemy Unknown och inte bli fruktansvärt beroende.

Utgångspunkten för denna reimagining av 1994 X-COM: UFO Defense är enkel: som befälhavare för super-hemlig organisation som kallas XCOM, du uppgift att skydda jorden från en utomjordisk invasion. På så sätt kommer du att behöva delta i ett antal turbaserade stridsuppdrag på marken med en grupp 4-6 soldater, men det är bara ungefär hälften av upplevelsen.

Den andra halvan är att bygga upp din bas och fördela resurser - det viktigaste är tiden - att bedriva forskning om främmande material du återhämta på din stridsuppdrag och bygga din egen teknik (t.ex. nya vapen, rustningar) att ta med dig den Nästa gång du är på marken. Välj klokt men eftersom du inte kommer att kunna göra allt. Så kommer du använda dessa återstående främmande vapen fragment för att göra din egen plasma gevär eller bedriva forskning på en ny typ av teknik?

Hela tiden är klockan tickar. Med tiden och om du inte gör ett tillräckligt bra jobb bekämpa utomjordingar i stridsuppdrag, stiger panik i de länder som finansierar XCOM. Om spänningarna blir tillräckligt hög, kommer de skär sin finansiering. Den verkliga kickern är att tillräckligt bör länderna lämnar XCOM är det game over för gott. Men det är det som gör så XCOM så lysande: svårigheten gör allt så spänd att du alltid på kanten av din plats, försöker undvika att fruktansvärt permanenta game over. Oavsett om det är de spända turbaserat stridsuppdrag eller mer subtila aspekten av beslutsfattande tillbaka på din bas, har varje handling en konsekvens på lång sikt som måste beaktas.

Och visst, med så många olika sätt att njuta och spela spelet, det är lite av en inlärningskurva. Men denna XCOM ytterst mycket mer strömlinjeformad än den ursprungliga, vilket gör det mer tillgängligt för både nya spelare och konsol, som utvecklaren Firaxis gjorde ett utmärkt jobb med att också föra den till Xbox 360 och PS3.

Mitt mantra när du spelar XCOM, "Bara en mission ..."



Assassin 's Creed 3
Chris Leonards val: Assassin 's Creed 3

Jag ska börja med att säga att jag inte har spelat Assassin 's Creed 1 eller 2 och att jag brukar föredra rollspel eller FPSS så Assassin' s Creed 3 är utanför min vanliga spel fokus. Kanske är det därför jag tyckte att det här spelet så överraskande och har valt det för min Game of the Year 2012.

Jag har spelat en hel del öppen värld spel, men möjligheten att fritt passera i alla tre dimensionerna gör världen verkar så mycket större och öppna för prospektering. Det är denna rörelsefrihet oavsett om eller under städer som Boston och New York, eller i vildmarken som gör spelet så roligt. Gillar du inte vad som finns i framför dig? Klättra allt som är bredvid dig och höja sig över den.

När du komma förbi Lucas installation med Tempelherreorden, 12/21/12 och End of the World, är spelet en fan av mycket roligt. Öppningen sekvensen och träning har du gratis springer runt en teater att begå ett mord, en passage över Atlanten som inkluderar grov sjö, klättring runt masterna som en mesan apa och bare-knuckle bråka. Och då får du till Boston. Ta dig tid att fri sikt runt staden och hitta små uppdrag att engagera. Du får prata med Ben Franklin, dodge eller takeout brittiska soldater. Som en historia buff, jag älskade klättring Faneuil Hall och Old North Church att ta i vista. Bara hoppar inte från toppen av heller.

Bäst av allt är att spelet är den otroliga uppmärksamhet på detaljer. Varje stad är mästerligt utformad och full av mycket-verklighetstrogna människor om deras verksamhet. De har kråksparkar runt ögonen, realistiska skuggor och skuggor. Folkmassor bildas delta i aktiviteter, individer flyttar, göra saker naturligtvis, och om du inte kan prata med dem, kan du driva dem ur vägen. Och sedan finns det stjärnornas arkitektur som inte bara bakgrunden, kan du interagera med den.

Om du inte redan har tar Assassin 's Creed 3 ut för en provkörning. Den parkour elementen och 3D-värld du kan engagera ger dig en härlig känsla av frihet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar