söndag 10 juli 2005

Toshiba Satellite M60 Review (pics, specifikationer)

Toshiba Satellite M60 Review (pics, specifikationer)
av Absinthe Minded Professor - 2005/07/10

av Jeremy Mroch, Kanada

Toshiba Satellite M60 ( se större bild )

Ibland en helt ny Ford Taurus är bättre än en lurade ut Porsche Turbo. Om du hade gjort detta förslag till mig när jag var en bil-galen tonåring, skulle jag ha trott att du var galen. Men nu vet jag att det är sant. Inte alltid, men i en snöstorm, eller när mer än en annan person vill åka med dig, det är det. Ännu mer troligt är Taurus bättre eftersom det är just den typ av bil du kör att skura staden för någon obskyr men nödvändig del som har misslyckats i kärleksfullt dela inställda, högpresterande maskin. I själva verket nio gånger av tio kommer sedan att vara lika bra eller bättre för vad vi verkligen använder våra bilar för, gå till öl butik, fotbollsträning, fast i trafiken.

Nyligen har jag kommit till några liknande och långa försenade slutsatser om teknik.
Först har spänningen av att vara en så kallad "tidigt inför" av ny teknik och varumärken kvar i sin bana ett arv av 3DO konsoler, Cyrix processorer, mini Disc-spelare, obskyra moderkort och grafikkort med ännu mer obskyra chipset, plus andra diverse stöds och föråldrad teknik samlar damm i min garderob.

Andra jag har inte tid att forska, hitta och montera komponenter till hem bryggt, Benchmark överklockade busting maskiner hur jag en gång gjorde. Inget mer springa runt till återförsäljare rabatt komponent eller köpa minne från bakdörr ett apotek i Chinatown. Vidare har jag inte energi eller intresse längre att lapp och blixt tills min nätverkskortet bestämmer den kan leva med 8x AGP eller annan sådan nonsens.

Tredje, ungefär som sedan, jag använder min maskin för att surfa, e-post och Office 90% av tiden, men kör riktmärken mindre än 0,05% av tiden. Bygga en maskin för ren prestanda och använda den som det är, ja, som att använda din Porsche för att gå till öl butik, fotbollsträning och naturligtvis sitter i trafiken ...

Så har jag parkerade Porsche, och jag har köpt min första märkes dator för min personliga bruk eftersom min gamla Apple IIc över 20 år sedan. Ja, låt jag någon annan bygga min dator. Det är ett stort steg för mig, och jag svor att jag aldrig skulle ta, men jag gjorde det. Och hur mycket mer konservativ kan du gå än en ärevördig Toshiba Satellite? Eller är det?

Toshiba Satellite M60 Specifikationer Köpt som:

  • Toshiba Satellite M60-BK3
  • Intel Pentium M 750@1.86 Ghz
  • 1 gigabyte PC 4200 RAM (Samsung)
  • Intel 915 PM Chipset 533 MHz front side bus hastighet
  • Nvidia GeForce Go 6600 med 128 MB RAM
  • Toshiba ML1032GAS hårddisk, 100 GB 4200 rpm
  • Panasonic UJ-840B Super Multi dubbla lager DVD-enhet / skrivare
  • Windows XP Home, SP2
  • TruBrite 17,0 "wide-screen Native 1440x900 upplösning
  • Harman / kardon integrerade högtalare och SRS TruSurround XT
  • V.92 56K Data / faxmodem
  • 10/100 integrerat Realtec Ethernet LAN
  • Intel PRO 2915 A / B / G Wireless LAN
  • 5-i-1 fast tillstånd medieläsare
  • Full storlek 103 nyckel Keyboard
  • 8 cells litiumjonbatteri, 14,8, 4300mAh
  • mic, hörlurar, 3xUSB 2,0, VGA, S-Video, 10/100, Firewire, Modem I / O-portar

Bestämma vad man ska köpa:

Tidigare har haft användning av en bärbar dator för ett företag jag var inblandad i (en ödmjuk Acer TravelMate 2203Lci), började jag komma över min rädsla för massproducerade maskiner, och fördelarna med datorer på väg började växa på mig. När jag sålde tillbaka mitt intresse för att företagsprojekt i våras, vände jag över Acer och började genast att missa det.

Jag var övertygad om att jag behövde en enkel liten fyra-dörrars sedan av en bärbar dator.

Inledningsvis hade jag mitt hjärta på HP Pavilion DV1240. Det var lättare och mer kraftfull än TravelMate och hade alla batteritid, minne och hårddisk utrymme jag någonsin skulle behöva. Jag hade några reservationer om att betala så mycket för en 1: a generationen Centrino maskin, men på baksidan, lägre driftstemperaturer och ett format som närmar "tunn och lätt" hade jag sålt. Men när jag återvände till faktiskt köpa, började jag tänka vad jag ville använda maskinen till. Tangentbordet och skärmen fick ganska liten för dag till dag allmänt bruk. Jag är ingen väg krigare, så de potentiella fördelarna med att montera sak på en ekonomi-klass brickbord de två eller tre gånger per år jag kan behöva göra detta var minimal, och inte uppvägde komfort nytta av Utvidgningsguiden.

Vikt är fortfarande en faktor för mig, eftersom jag ofta gå eller ta bussen till jobbet när jag kan. Detta innebär att 6,5 till 7,5 pounds är allt jag är villig att bära. Man tittar på £ 10 Toshiba P30 hade mig tidigare övertygad om att en stationär dator typ maskin inte skulle vara ett alternativ. Medan du surfar för idéer, fångade en kraftigt rabatterade Qosimo F10 min uppmärksamhet i butiken, och sitter bredvid det var en maskin jag hade aldrig sett eller hört talas om, men skulle avveckla köpa: Toshiba Satellite M60.



Imponerande tangentbord ( se större bild )

För att vara ärlig, det som tilltalade mig mest om M60 var 103-tangenter. Jag använder ofta Excel och spara upp till radnummer en smärta som jag kan röra typ en numerisk knappsats, men kan inte röra typ på ett QWERTY. En diskret GPU och minne är alltid en bonus. Konstruktion såg bra, och en £ 7,2 vikt var lite tung, men fortfarande godtagbart med tanke på storleken på sak. Ytterligare peta och prodding och en snabb resa hem för att kolla in info eller recensioner (inget) på nätet hade jag sålt. Jag hade en misstanke om att M60 kan vara lite mer än "sedan av en bärbar dator" jag letade efter, men var beredd att ge detta monster ett försök!

Den Deal

Jag betalade $ 2.148 kanadensiska dollar ($ 1,749 US dollar) för min rigg på lokal stor låda elektronik centrum med lite förhandlar. Eftersom modellen är ganska ny, och listor på $ 2.399 med endast 512 MB RAM-minne på Toshibas kanadensiska webbplats, jag tror jag gjorde ganska bra. Detta är ungefär lika med det nuvarande priset på en Dell Inspiron 9300 med liknande specifikationer, är och några $ 1150 mindre än LG LW70 med Dothan 1.86mHz och 128 meg X600 diskret grafik lösning.

Affären är ännu bättre om du anser att priset på någorlunda jämförbar maskin konfigureras på Toshibas amerikanska försäljning webbplats. Den exakta processor och GPU har jag inte erbjuds på den amerikanska marknaden, men att byta Go 6600 för en X600, och välja den svagare Pentium M 740 fortfarande ger ett pris på $ 2.222 USA med rabatt, vilket är $ 2.727 kanadensiska.

Utseende och konstruktion

När det gäller att utforma och bygga kvalitet har Toshiba Satellite M60, bokstavligen en delad personlighet. Öppen eller stängd, finns det inte att ta miste den hotfulla "OS / 2 för evigt!" titta på en ThinkPad eller glada "Space 1999" utseendet av en Powerbook. Nej, till skillnad från dessa ikoner ser M60 annorlunda öppet och stängt, och varierar i uppenbar byggkvalitet topp kontra botten.



Stängt, är M60 mycket oansenliga ( se större bild )

Stängt ser M60 ganska oinspirerat från en design synpunkt. Det är synd, eftersom linjerna är faktiskt ganska söt, men de döljs av den svarta plast på maskinen, och grå grått av locket gjutning. Vad är ännu värre, den grå färgen (ethereally titeln: "dimma grå") är faktiskt en $ 30 US alternativ på M60. Spara dina pengar och ta ingen kostnad blå eller beställa orange. Som min dator är konfigurerad, ser det ut som det bär en gammal, används cookie blad för en hatt. Vem vill det? Och på tal om cookie blad, som handlar om hur flexibelt locket är från toppen. Genom att trycka på Toshiba logotyp med den stängda maskinen tillåter ungefär en tum dopp bildas. Jag ska vara försiktig transport eller placera föremål på den. En rejäl böjd läpp längst upp och längst ner på skärmen begränsar flex och böjning på skärmen församling själv är dock som lugnande.



Retro Chic inuti! ( större bild )

Att öppna upp maskinen avslöjar en mycket mer elegant, nästan retro chic look. Det är lågt, elegant och linjär med en djup glans silverfärg och djärva svarta accenter. När jag tog hem bestämde jag mig att det påminde mig om en gammal B & O BeoSound, men nu det påminner mig om min första dator, en TI 99/4A. Till skillnad från toppen är flex resten av denna maskin ganska fri, speciellt med tanke på dess bredd. Jag vet inte om det har ett chassi gjuten metall, men det känns som det gör.
Gångjärnen är trevliga och tätt, och låsmekanismen har en betryggande biffiga åtgärd.
Som tidigare nämnts, är datorn ett ganska rimligt 7.2 pounds och kan användas i ditt knä. Varnas av två saker ändå. Förskjutningen tangentbordet kan göra balansera det en knepig, och vara beredd på intermittenta blaster av varm luft på höger knäskål när processorn behöver andas. Annars stannar maskinen rimligen sval och tyst, utan risk för långsam tillagning dina ben Crock-Pot stil.

Tangentbordet är generösa i storlek och har en trevlig, kvick elektrisk skrivmaskin känner till den. Den högra shift-tangenten kan vara större, dock. Pekplattan har ingen bläddringsknappen, och det betyder att jag inte kommer att använda det, även om Toshiba har omfattat en tjusig pekplatta / hotkey nytta.

En besvikelse är placeringen och räkningen av I / O-portar. En något snål portion tre USB-portar ytterligare försvåras genom att sticka två av dem i mitten på baksidan av lådan och endast en till höger. Vem pluggar allt annat än makt och övervaka på baksidan av sin maskin längre? Jag använder en trådlös mus, så sändaren är i den högra porten. Ansluter min kamera, bluetooth sändare eller ett hopp drivorgan nå runt till baksidan. Detta innebär också att jag inte kan använda en USB-ljus för de godnattsagor, och utesluter användningen av en av dessa söta USB fans helt och hållet. Kom Toshiba, ge oss två till vänster och två till höger. Fäst 10/100 och S-video på sidorna också.



Höger sida och rygg visar PCMCIA1xUSB, Firewire, WiFi switch, modemport 10/100, CPU kylning kanal, nätström, S-video, VGA, 2xUSB. D-Cell ficklampa batteri för skala ( större bild )



Ingenting till vänster, men en DVD-brännare ( se större bild )

Audio-Video Performance

Denna maskin är konfigurerad med en 17 "TruBrite-skärm med en infödd 1440x900 pixlars upplösning. Skjuter, skärmen fylls ut till ramen Alla pixlar, läckage och störningsfri. Jag har fortfarande inte bildat sig en uppfattning om den TruBrite beläggningen. Det verkar bäst lämpad för DVD-uppspelning som det verkar för att öka betraktningsvinkeln mätbart över andra LCD jag har använt. Naturligtvis är detta bara bra om du vill dela, och kanske inte lämpar sig för en begagnad affärer eller akademisk maskin på offentliga platser .

Nvidia Go 6600 gör ett imponerande jobb med att pumpa ut ramarna. Doom III timedemo1 ger en 67fps bildhastighet utan optimering och alla förinstallerade Toshiba körs i bakgrunden. 3Dmark'05 får maskinen en stark 2367 under liknande förhållanden.

Jag har dock en del problem med de 6600 drivrutiner. Först kommer de inte tillåta den andra bildskärmen som primär bildskärm, och den 1280x720 upplösning min LCD-TV stöds inte. På den första frågan, jag vet inte varför det är, men kan vara specifika för denna typ av laptop. På den andra frågan har jag kunnat tvinga upplösningen med PowerStrip, men jag har fått jobba på mina tidsinställningar lite mer för att få ett tillfredsställande resultat. ATI: s senaste drivrutiner stöder Plug and Play 1280x720, varför inte Nvidia?

M60 driver också en DVD-eller CD-spelare utan att starta i Windows. Detta kan ha värde för vissa, men det verkar vara en trendig funktion utformad enbart för att kunna lägga till frasen "multimediecenter" reklam kopia. Det är inte som du kommer att struttade nerför gatan med den på din axel pumpa ut Whitesnake eller något. För mig representerar den här funktionen inget annat än framtida restvärdet för den bärbara datorn som en baksätet bebis napp när maskinen är föråldrad.

Toshiba, å andra sidan, har en sådan hög uppfattning om den här funktionen som den allra första sidan av handboken som de råda dig att avgiftssystem människor att titta på filmer på din bärbara dator på sådana platser som caféer eller hotell troligen representerar upphovsrättsintrång och kan strida mot lagen. Jag kan inte räkna hur många gånger jag träffas upp på kaféer med skojare som erbjuder att visa mig "Donny Darko" eller "Pulp Fiction" på sina Presarios vid tre dollar per pop. Dessa killar är värre än panhandlers. Och hotell? Hur får någon någon vila dessa dagar? Åtminstone någon sticker upp för konstnärerna.



Multi-Media Powerhouse! ( större bild )

Panasonic dubbla lager DVD "Super Multi-enhet" är snabb och tyst, och verkar vara robust konstruerad. Inga klagomål där.

Ett par Harman / Kardon högtalare gör ljudet tull på M60. De har rimliga ljud med särskilt söta toppar, men mycket lite i vägen för bas. Det är, om du inte hänger huvudet ca 2 inches över tangentbordet. Att göra detta ger dig stora lågfrekventa uppsving. Kanske det är vad SRS TruSurround gör, men oavsett, du ser ut som en idiot gör det när du kan använda hörlurar och få en bättre effekt. Vid maximal volym högtalarna är distorsionsfri, som inte säger mycket som jag skulle uppskatta det maximala ljudtrycket runt 45-55dB sortiment. Detta är tillräckligt för personligt bruk, men knappast upp till ens små presentation plikt. Media Player låter särskilt svag av någon anledning. En trevlig funktion är en tumhjulet volymkontroll. Återigen, ibland enklare och även mekanisk är bättre än elektronisk och över utformade. Vad sägs om en tumhjul för LCD-ljusstyrka också?

Prestanda

Toshiba Satellite M60 levererar solida riktmärken rätt i närheten av liknande utrustade enheter vi testat den senaste tiden. Återigen, utan optimering och alla förinstallerade Toshiba verktyg som kör i bakgrunden, kunde jag slipa ut en respektabel 1m 38s i Super Pi ( Super Pi nedladdning ) till två miljoner iterationer. Jämförelser med andra bärbara datorer är nedan.

Notebook Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror
Toshiba Satellite M60 (1,86 GHz Alviso Pentium M) 1m 38s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Alviso Pentium M) 1m 45s
IBM ThinkPad T41 (1.6GHz Banias Pentium M) 2m 23s
Compaq R3000T (Celeron 2.8GHz) 3m 3s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Dothan Pentium M) 2m 10s
Dell Inspiron 8600 (1,7 GHz Banias Pentium M) 2m 28s

Resultaten för PCmark'04 var mindre imponerande med en hög värdering av 3807.

M60 svaga visning i PCMark beror sannolikt på flaskhalsar runt 4200 rpm hårddisk, som är denna maskin största prestation svaghet, enligt min mening. Men för att möta ett pris punkt, slarva ibland, och här är där de gör det på M60. Jag skulle ha önskat en 5.400 rpm disk, men det skulle vara en familj sedan köp, eller hur? Vem bryr sig om 0-60 gånger på väg till barnvakt?

(Precis som en sidoreplik är den övergripande känslan av maskinen inte så snabb som de riktmärken kan antyda. Den udda tid, kommer maskinen hänger tillfälligt i enkla uppgifter som att bläddra igenom en webbsida. Jag tvivlar på att det är en stor fel i maskin. Jag misstänker att alltför många förinstallerade verktyg konkurrerar om samma resurser när Dothan går på tomgång, och när processorkraft kräver gå upp en kort stund, ibland processer stoppas eller på annat sätt kastas bort på något sätt. Den enkla botemedel är att rengöra ut systemfältet, men nu är jag över datorn i ett "out-of-the-box"-konfiguration.)

Nätverk

Som en Centrino maskin har min M60 hela Intel Blue Man Group Trinity i chipset, processor och Wi-Fi-kort. I det här fallet är det dubbla frekvenser PRO / Wireless 2915 a / b / g-kort. Jag har bara använt maskinen i trådlös "g", men eftersom jag bor i en tät, yuppie kvarter, kan jag ibland se fem eller sex nätverk i 2,4 GHz från mitt köksbord. Det börjar bli ganska trångt, och förmågan att gå 5 MHz i framtiden med bara en router verkar billig försäkring mot ytterligare trängsel.

Ombord samt är standard 10/100 LAN, samt en V.92-modem för landsbygden och de som gillar att "sparka gamla skolan".

Batterilivslängd

Jag har kört några batterier riktmärken som jag har varit "konditionering" batteriet. Jag har ingen aning om Lithium batterier dra nytta av en 3x laddning 3x urladdningscykeln, men ibland, gamla vanor är svåra att bryta.

Jag kan berätta vad jag fick på mina urladdningscykler dock. Den första var en solid session kodning. Vro filer på mini-DVD-RAM från min videokamera till MPEG-filer från Multidrive till hårddisken. Två och 1/2 timmar av läsning, skrivning, kodning och fläkt blåser. Värmen blåser ut av CPU kanalen var ganska imponerande, nästan hårtork-liknande. Därefter hade vi tre timmars lätta spel i Civilization III erövringar. Slutligen hade jag en eftermiddag av surfing, Office och e-post. Inte kontinuerlig användning, och vissa perioder av dvala, tog några samtal, tog en promenad också. Drygt fem timmar. Alla var gjort med en ganska ljus skärm. Detta verkar för att stödja eller ens slå Toshibas anspråk på 3,33 timmars batteritid vid normal användning.

Programvara och andra funktioner

En av anledningarna till att jag gillade byggmaskiner var att du fastställt vilken programvara och verktyg installerades och när. Som har varit min erfarenhet i det förflutna med märkes maskiner har Toshiba skonade inte konsumenten en bit fin klingande, men i slutändan tvivelaktiga verktyg, av tvivelaktig nytta. Behöver jag verkligen ett verktyg för att ställa upp power-profiler när jag kan göra det i Windows redan? Behöver jag en optisk verktyget Drive strypning som bromsar Multidrive så jag kan höra filmer bättre? Jag vet inte, men jag skulle önska att de skulle låta dig bestämma och installera vad du ville själv.

Toshiba gör har en snygg verktyg för att hitta trådlösa nätverk i ditt område, och visar dem med full arkitektur och kanalinformation i ett GUI som ser ut som planeter som kretsar kring din bärbara dator. Återigen, det är inget du kan inte göra i fönster redan, men hur informationen presenteras är ganska coolt.

I andra funktioner på framsidan av maskinen finns en 5-i-1-kortläsare med stöd för allt utom Compact Flash. Jag använder SD och Memory Stick och åtgärden är positiv och överföringshastigheten verkar snabbare än min USB multi-läsare.

Föra upp den bakre, väl, till höger, är en förvånansvärt väl konstruerat PCMCIA-kortplats, med en verklig fjäderbelastade dörren, snarare än den nuvarande trenden att fylla luckan med en billig polyeten dummy-kort.

Klagomål:

  • Brist på 5.400 rpm eller snabbare enhet.
  • Strange USB-port placering.

Lovorden:

  • Stort värde.
  • Fantastisk video prestanda.
  • Låg vikt och robust konstruktion.

Slutsats

För en maskin jag visste väldigt lite om att jag köpte och tog en chans på, Toshiba Satellite M60 inte bara uppfyllda, men också överträffat mina förväntningar för priset jag betalat. Finns det några nits att plocka? Det alltid är. Är behandlar de brytare? Inte på långa vägar.
Som nämnts tidigare, jag ville ha en maskin som kunde göra lite av allt för ett rimligt pris. Vad jag avvecklas med i Toshiba Satellite M60 var en maskin som kunde göra nästan allt, och gör det mycket, mycket, bra till ett pris som jag anser en enorm fynd.

Om du är i marknaden för en dator som kan göra, och det finns ingen överdrift här, allt, plus vara bärbar och ha bra batteritid du har hittat din match. I själva verket till det priset, kan detta utgöra väl den ultimata pris / prestanda sweet spot i PC datorer period i andra / tredje kvartalet '05. Det lyckas göra detta samtidigt som stöds av en av de mest omfattande återförsäljare nätverk och mest välkända och respekterade varumärkena i bärbara datorer. Ingen risk för att bli övergiven när någon utanför varumärkesleverantörer beslutar att lämna marknaden, förare, reparationer och support kommer alltid att vara tillgänglig för en Toshiba Satellite.

Så hände det någonsin att bil-galna grabb som växte upp och behövde en Taurus? Tja, hände en rolig sak på vägen till handel i Porsche på Ford Store. Han verkar ha köpt en ny Corvette.

Pris och tillgänglighet



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar