måndag 4 juli 2005

Dell Latitude X1 Review (pics, specifikationer)

Dell Latitude X1 Review (pics, specifikationer)
av Administrator - 2005/07/04

av Hilary, USA

Översikt

Dell Latitude X1 med valfri D-Bay optiska enheten ( se större bild )

Jag är en college student och under de senaste två åren har jag varit ägare av Dell Inspiron 8500. Även efter två år, är datorn i bra skick och fortfarande presterar bra, så jag visste att jag ville få en ny Dell. Min enda klagomål var vikt och storlek Inspiron. När datorn var i sin ärm, skulle det passa bara i min stora ryggsäck och skulle vara mycket obehagligt att bära till biblioteket med andra böcker. Så i ett försök att lätta mitt last, jag gick för den fullständiga motsatsen till den 8500 och köpte den extremt lätta Dell Latitude X1 . Denna laptop är klassificerad som en ultraportabel bärbara företagsdatorer, men det hade många av de egenskaper som jag letade efter.

Specifikationerna jag valde:

  • Intel Pentium M-processor 733 (1.10GHz ULV) 12.1in WXGA display
  • Microsoft Windows XP Professional, SP2, med media
  • D-Bay plus 8X max DVD + /-RW-kombination enhet
  • Ytterligare 6 Cell Primary Battery
  • 1.28GB DDR2 400MHz SDRAM (256 MB Integrerad) 2 DIMM-moduler
  • 60 GB hårddisk, 8MM, 4200rpm
  • Dell Wireless Bluetooth Enabled
  • 3 års på-platsen Business Standard Plan

Orsaker till att köpa

Min främsta orsaken till att köpa denna laptop var att köpa en dator som kunde resa överallt enkelt med mig. Av detta skäl, var vikten och interna trådlösa kortet viktigaste. Som nämnts tidigare, såg jag bara på Dell. Jag ansåg också Inspiron 700m , men jag drogs till den extremt lätta profil X1.

Form och design

Latitude X1 stängt över vyn ( se större bild )

Den bärbara datorn är mycket tunn, och jag tror att datorn är elegant trots klagomål att Dell är en tråkig företag. Locket är mycket vanligt med bara en rund silver Dell-logotypen. Interiören är en mörkare grå. Det finns mycket lite utrymme slösas bort, som du förväntar dig på en dator av denna storlek. Det finns bara en liten ram av plast runt skärmen och tangentbordet. Detta är mycket olika till min gamla Inpiron 8500 där det fanns en mycket tjockare ram runt tangentbordet och skärmen. Gångjärnen fäster skärmen till tangentbordet verkar säker och skärmen inte wobble när den lätt beröring. Jag har två klagomål med avseende på konstruktionen. Området från kanten av tangentbordet till kanten av den bärbara datorn (där Pekplattan sitter) är mycket smal. Det görs endast för personer med små händer att vila handlederna. Även om jag har mycket små händer, är detta fortfarande en tight passform, och mina händer ibland är obekväma. Min andra klagomål är att det inte finns någon spärr som håller skärmen på plats. Jag är inte orolig för saker glider genom gapet, men det finns ingen grepp för att öppna den bärbara datorn enkelt med en hand. Detta är en liten punkt, men det är irriterande. Strömbrytaren är på den högra kanten av datorn. Jag tycker att den bärbara datorn är bekväm i mitt knä, även om den är liten. När det är på knät, är det mycket enkelt att justera skärmen till en bekväm betraktningsvinkel.

Skärm

Dell Latitude X1 skärm och front profilvy ( se större bild )

Skärmen är en 12,1 "widescreen-skärm. Detta definitivt tog tid att vänja sig eftersom inte bara är skärmen mycket mindre än Inspiron 8500 (15,4") men det är också widescreen vilket innebär mindre vertikal information kommer att synas på ett genomsnittliga hemsida. Av denna anledning har jag fått för att använda sidan upp och ner knapparna. När skärmen är på full ljusstyrka, är det mycket ljus och tydlig. Jag använde en webbplats för att testa för döda pixlar och jag är ganska säker på att det inte finns några.

Högtalare

X1 har bara en högtalare som är på framsidan nedre högra undersidan av datorn. Det är inte mycket högt, men det är bara bra för att lyssna på musik för användaren ensam. Det är inte så bra, och jag skulle inte rekommendera denna högtalare för stora grupper av människor. När jag satt den bärbara datorn på mitt skrivbord, men jag alltid använda externa högtalare, så jag inte är orolig den här funktionen. För resor, köpte jag Philips Resor högtalare ( Philips Resor Talare vid Target.com ). De klipp på sidorna av den bärbara datorn och sedan har en mycket liten subwoofer. De ger bra ljud om du är orolig låg kvalitet och volym ljud. Jag har också större och mer permanenta högtalare, men dessa är bra för resor.

Dell Inspiron X1 med externa bifogade högtalare ( se större bild )

Processor och prestanda

Mina huvudsakliga arbetsuppgifter är Internet Explorer, Microsoft Outlook, Microsoft Word, Microsoft Excel, itunes, Picasa och AOL Instant Messenger. Jag känner mig inte som om någon av dessa processer är försenade. Jag har också sett DVD-skivor med den externa hårddisken, och videon spelas smidigt. Jag köpte inte den här datorn för spel, och därför kan jag inte rösta på prestanda för spel som kräver en hel del fart. Vanligtvis lägger jag datorn i viloläge för natten och det startar mycket snabbt. Om jag lämnar datorn för ett par timmar, satte jag datorn i vänteläge och igen den reagerar mycket snabbt. Standby och viloläge kan ställas in genom att använda Fn-knappen och ESC (standby) eller F1 (viloläge).

Riktmärken

Vi använder programmet Super Pi för att få ett riktmärke för processorhastighet. Super Pi-programmet tvingar helt enkelt processorn att beräkna Pi till ett utvalt antal siffror i noggrannhet. Beräkning 2 miljoner siffror är vår måttstock. Nedan är en jämförelse diagram över hur Latitude X1 med det 1,1 GHz processor staplas upp till andra bärbara datorer när man kör denna beräkning:

Notebook Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror

Dell Latitude X1 (1,1 GHz ULV Pentium M)

2m 39s
IBM ThinkPad X41 (1,50 GHz Alviso Pentium M) 2m 02S
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Alviso Pentium M) 1m 45s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Alviso Pentium M) 1m 48s
IBM ThinkPad T41 (1.6GHz Banias Pentium M) 2m 23s
Compaq R3000T (Celeron 2.8GHz) 3m 3s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Dothan Pentium M) 2m 10s
Dell Inspiron 8600 (1,7 GHz Banias Pentium M) 2m 28s

Tangentbord och pekplatta

Tangentbordet är bekvämt, och jag gillar de tangenter som du kan använda med Fn-knappen som kontrastkontroll, volymkontroll, Stand by, och Hibernate. Det är irriterande att Volymkontroller är på nedre högra (sida upp och ner) men stum kontrollen är på den övre högra (slut) på tangentbordet. Pilknapparna är små. Jag slog ibland Page Down-knappen när jag menar att träffa högerpilen på grund av den täta placeringen av knapparna. Det finns en särskild Windows-tangenten.

Dell Latitude X1 tangentbord och pekplatta område ( se större bild )

Pekplattan är liten, ca 1,5 "lång och 2" bred. Knapparna är lika liten och tunn (1 "breda och mindre än 0,5" tjock). Detta tar tid att vänja sig, men jag tror inte ens märker den begränsade storleken längre.

Ingång och-utgång

Dell Latitude X1 vänster sidan ( se större bild )

Vänster (Tillbaka till framsidan): Det är kraften hamnen, VGA-skärm in / ut-port, dubbla USB-enheten (en USB-enhet och sedan den dubbla enheten för extern CD-enhet), mikrofon in, och hörlurar ut.

Latitude X1 framifrån ( se större bild )

Fram: Det finns en SD-kortplats, vilket är mycket praktiskt eftersom jag har en kamera som håller SD-kort. Det fungerar mycket enkelt, men kommer med en plast modell SD-kort för att skydda kortplatsen om du inte planerar att använda den.

Latitude X1 höger sida ( se större bild )

Höger (Tillbaka till framsidan): Det finns strömbrytaren, modem och Ethernet-uttag, en annan USB och en kortplats för CompactFlash-kort.

Latitude X1 tillbaka ( se större bild )

Tillbaka: Eftersom batteriet fyller på baksidan av den bärbara datorn, är det enda på baksidan av den bärbara datorn en kortplats för en laptop lås.

Trådlös

Den bärbara datorn levereras med ett inbyggt trådlöst kort och Bluetooth. Den trådlösa är lätt att använda, och jag har ännu inte använda Bluetooth. Men Bluetooth kan inaktiveras när den inte används. Den trådlösa kan inaktiveras via tangentbordet genom att trycka på "Fn-F2".

Batteri

Jag beställde 6-cells utökat batteri, och jag personligen tycker att det är ett måste för X1. När det är fulladdat, säger att det varar i 3,5 timmar. Jag har inte testat detta, men det verkar som om strömmen mätaren på denna laptop är mer exakt än vad jag är van vid. På min gamla Inspiron 8500, skulle effekten minska drastiskt. Batteriet tar inte ut mycket snabbt, eftersom den bärbara datorn är byggd för "Express-Charge" som påstår att ladda batteriet till 80% i en timme. Dessutom, är nätsladden långa, och tegel är mycket liten. Alla dessa funktioner är gjorda för affärsresenärer. Den 6-cells batteri sticker ut på baksidan ungefär 1 tum.

Operativsystem och programvara

Jag beställde min X1 med Windows XP Pro, men du kan också välja Home Edition. Det var mycket minimal programvara installerad, som jag gillade. Jag är van att ta bort olika versioner av AOL, Comcast och andra fri programvara, och detta var inte fallet med X1. Den programvara som medföljde var: PowerDVD att titta på DVD med extern hårddisk, Sonic RecordNow Plus för den externa DVD / CD-RW, Bluetooth Software, och då de normala programmen som följer med Windows som Windows Media Player och Windows Movie Maker.

KUNDSUPPORT

Jag har inte använt kundsupport ännu, men jag har haft stora upplevelser med Dells kundsupport i det förflutna. För min Inspiron 8500 kom Dell både mitt hus och min college lägenhet att fixa olika saker som en trasig nyckel. De är alltid lyhörda via telefon eller e-post.

Buller och värme

Latitude X1 är fläktlös, så att datorn är helt tyst. Detta är en bra funktion, eftersom jag är van vid att behöva höja volymen på min musik när fläkten slås på. Detta innebär dock att datorn inte kommer att kylas ner av en fläkt. Jag tycker inte värmen outhärdlig, och den enda gången jag märker värmen är när jag bär shorts och datorn är på mitt knä. Jag är inte besväras av någon värme på tangentbordet eller pekplattan. Jag märker dock buller när jag använder DVD-enheten. Jag tycker att strävan att vara mycket högt och irriterande, särskilt när jag lyssnar på musik eller tittar på en film.

Nödvändiga tillbehör

Som nämnts tidigare, externa högtalare är ett måste för dem som hoppas kunna använda denna laptop för att spela musik. En annan sak som är nödvändigt är ett fall. Jag ville ha en hylsa, men jag hade svårt att hitta en som skulle passa Latitude X1 perfekt. Den bärbara datorn är extremt tunn, och även widescreen, vilket är till skillnad från någon annan modell. Waterfield Designs ( www.sfbags.com ) gör ärmar passar för enskilda bärbara datorer. De har bra kundservice och de håller på att utveckla en hylsa för Latitude X1. De skickade mig en prototyp och det var en perfekt passform med bra skydd. Om du har en sådan liten bärbar dator, du kommer inte att vilja köpa en vanlig laptop väska, eftersom datorn inte kommer att ha en perfekt passform.

Klagomål

Min största klagomål är minimala problem med datorn. Även om vissa människor kommer att sakna att ha en intern hårddisk, finner jag inte detta som ett problem. När jag är ute och reser med den här datorn, skulle det enda jag skulle behöva en hårddisk för att titta på film, och jag kan alltid ansluta den externa enheten och stoppa det i fickan på sätet framför mig. Det enda stora klagomålet är bristen på en PCMCIA-kortplats. På min gamla laptop jag använde detta för min trådlösa kort, men eftersom trådlöst är inbyggt jag inte ser detta som en viktig fråga. Min lilla klagomål är att det är svårt att öppna den bärbara datorn med en hand. Dessutom kan högt extern hårddisk vara irriterande. Datorn inte heller komma med en dockningsstation som kan vara jobbigt, även om de gör universella bryggor.

Lovorden

Jag älskar storlek och portabilitet. Det är mycket praktiskt att ha förmågan att ta datorn med dig vart du än går. Jag är också ett fan av SD, för nu har jag en mindre USB-sladden för att ta med mig när jag reser för min kamera. Det är en snabb maskin som är gjord för resenärer eller de som vill ha en över genomsnittet dator med överföring av en handdator.

Slutsats

Denna dator är perfekt för affärsresenärer och studenter som vill egenskaper och bärbarhet. Men om du letar efter en stor skärm eller en intern DVD-enhet, är detta inte datorn för dig. Du kommer att bli förvånad av storleken och mängden funktioner som har förpackats i en liten bärbar dator.

Andra Dell Latitude X1 Recensioner:

  • Dell Latitude X1 Recension av abaxter
  • Första tankar Dell Latitude X1 Recension av Brian

Pris och tillgänglighet



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar