torsdag 7 juli 2005

IBM ThinkPad X32 Review (pics, specifikationer)

IBM ThinkPad X32 Review (pics, specifikationer)
med factus8 - 2005/07/07

av Bill Orr, Georgia USA

Kära läsare: I maj 2005 Lenovo officiellt förvärvade IBMs PC-division, vilket inkluderar. Ni måste förstå att även om dessa produkter har IBM-logotypen de produceras av Lenovo. För mer information om IBM / Lenovo transaktion gå hit .

Översikt och introduktion

Den ThinkPad X32 är den senaste revisionen av X30 serien ThinkPad bärbara datorer. Även om X32 betecknas som en ultraportabel bärbar dator i stil med X40 och X41-serien ThinkPad kan X32 också jämföras med IBM T-serien ThinkPad . I själva verket, medan X32 är en mycket attraktiv bärbar dator i sin egen rätt, det verkar lida lite av en "identitetskris", i att den smälter funktioner i andra ThinkPad utan att uppnå en stark känsla av individuell identitet i det egna höger.

ThinkPad X32 front profilvy ( se större bild )

IBM: s X40 och X41 ThinkPad har uppnått berömmelse på grund av deras extremt tunn profil och maximal bärbarhet. T-serien ThinkPad, å andra sidan, är kända för sin flexibilitet och användbarhet. Den X32 ligger någonstans i mitten av dessa två modeller. Inte så tunn och lätt som X40/X41, inte lika flexibel som T42/T43. Som en tidigare ägare av både X40 och T43 ThinkPad, jag hittar X32, konstigt nog, den mest väl avrundad och tillfredsställande av de tre alternativen. Genom denna översyn kommer jag att försöka jämföra och kontrastera X32 med X40 och T43 ThinkPad, så att du kan göra upp ditt eget sinne på vilken modell som är rätt för dig.

Orsaker till att köpa

Jag har en stationär hemma och även på jobbet. Jag reser med ovanliga regelbundenhet och behöver en robust och pålitlig bärbar dator som är liten nog att använda i ett flygplan, och en som också har både trådlösa och trådbundna nätverksanslutning för användning på hotell, caféer och liknande. I detta avseende skulle antingen X32, X40 eller T42 göra ett bra val. Alla är Centrino bärbara datorer med trådbunden och trådlös anslutning. Jag har tillgång till USB 2,0 CD-R / W och DVD-R / W-enheter, så en intern enhet är inte nödvändigt. Varken X32 eller X40 kommer med optiska enheter.

Jag har en något invecklad historia av bärbara inköp. Jag köpte först en T43 att ta på en resa till Tokyo, Japan. IBM marknadsför T43 som en tunn och lätt design, och jag valde 14 "-modellen. Under min resa, fick jag veta två obehagliga aspekterna av att använda T43. Först 14" gjorde skärmen T43 för stor för att bekvämt använda på flygplan. Jag hittade detta under min 19-timmars flygning från Atlanta till Tokyo - passageraren framför mig tillbakalutad sin plats hela vägen tillbaka, och på grund av den stora skärmen storlek, hade jag praktiskt taget hålla den bärbara datorn i mitt knä. Dessutom fick jag veta att släpa en £ 5,81 dator tillsammans med strömförsörjning, får sladdar och kablar är mycket tung, särskilt efter att den bärbara datorn hela dagen. Efter resan, jag ville något tunnare och lättare.

Med utnyttjande av IBMs 30 dagars öppet köp (du kan returnera din bärbara dator i 30 dagar, av någon anledning), återvände jag T43 och köpte en X40. Modellen jag köpte kom med Intel 733 ULV-processor och 256 MB RAM. Min erfarenhet av denna X40 var inte bäst. Även om jag älskade storlek och vikt X40, var resultatet märkbart sämre än T43. En stor del av det dåliga resultatet sannolikt kom från mitt beslut att köpa en X40 med endast 256 MB primärminne. I verkligheten minnet var ännu mindre på grund av det faktum att X40 kommer med integrerad grafik som delar minne med huvudsystemet. Den X40 hade också en relativt långsam 4200 RPM hårddisk och en 1.1GHz processor. Batteriets livslängd var också inte vad jag förväntade mig. I verkliga världen använder, förutsatt att 4-cells batteri mindre än 2 timmars batteritid. Till råga på, hade LCD en stor död pixel mitt på skärmen. Liksom T43, återvände jag X40 i IBMs 30-dagars returrätt och köpte X32.

Jag köpte X32 eftersom jag trodde att det skulle vara en bra kompromiss mellan storlek, batteritid och prestanda. Såsom diskuterats ovan, är det nästan X32 (men inte helt) så liten som X40, men har vissa distinkta fördelar jämfört med X40. Några exempel på dessa fördelar:


Fördelar med X32 över X40
Grafikkort Minne
X32 har 16MB ATI Radeon med icke-delat videominne, har X40 Intel Extreme Graphics 2 med delat videominne
Hard Drive
X32 har 5400 RPM 2,5 "-enhet, har X40 4200 RPM 1,8"-enhet
Standard Batteri

X32 har 6-cells standard huvudbatteri med någon annan valfri huvudbatteriet. X40 har 4-cells standard huvudbatteri med valfri 8-cells utökat huvudbatteriet.

Anslutningar
X32 har IEEE1394/Firewire porten. X40 inte.


Var och hur Köpta

Denna X32 köptes via IBMs EPP-program. Min X32 var priser på $ 974 (listan $ 1299). Till detta pris, kom X32 med 256MB minne. På grund av min dåliga erfarenheter med X40 prestanda, uppgraderade jag minnet till 512 MB. Detta läggs $ 30 till priset på X32. Efter skatt kom summan av X32 och minnesuppgradering ut till cirka $ 1050 (alla priser i US-dollar).

Konkurrerande Bärbara datorer

Det är alltid bra att veta vad andra alternativ du har i en viss anteckningsbok kategori du funderar på att köpa inom. Här är en genomgång av liknande 12,1 "skärm ultraportabla bärbara datorer som X32 konkurrerar med:

  • Fujitsu LifeBook P7010
  • IBM Lenovo ThinkPad X41
  • Dell Latitude X1
  • Acer TravelMate 3000
  • Apple PowerBook G4 12-tum
  • Toshiba Portege R200
  • HP Compaq NC4200
  • Sony VAIO T-serien
  • Asus W5
  • Averatec 3300-serien

Form & Design

Även om inte lika tunn och lätt som X40-serien bärbara datorer är X32 tunnare och lättare än T43. Specifikationerna för R52 läggs för jämförelse:


X32
2884A2U
X40
2386BHU
T43
2686DHU
R52
184659U
Vikt
£ 3,6
£ 2,78
£ 5,81
£ 6,12
Höjd
1,19 tum
0,81 tum
1,2 tum
1,35 tum
Djup
8,8 tum
8,3 tum
10,5 tum
10,2 tum
Bredd
10,7 tum
10,5 tum
13,0 tum
12,4 tum

Det är intressant att notera att medan X32 är liknande i djup och bredd till X40 serien ThinkPad, är det ungefär lika tjock som T43. Om du letar efter en uppseendeväckande ultraportabel, då X40 kommer ut framåt här. Även skillnaden mellan 1,19 inches och 0,81 tum kanske inte verkar så mycket, gör det en stor skillnad - X40 är definitivt "sexigare" för de två bärbara datorer. Den X32 kunde knappt beskrivas som "tjock", dock. Det är fortfarande mycket portabel.

X32 tjocklek jämförelse ( se större bild )

Den X32, X40 och T43 ThinkPad är alla mycket robust, med material Titanium case och en allmänt solid känsla. Den X32 känns väldigt bra ihop med något fall eller flex skärmen alls. Jag bör notera att T43 verkade i fallet nära pekplattan har några flex - fallet skulle böja något när jag vilar min vänstra hand medan du skriver. Varken X32 eller X40 har detta problem alls. Båda känner sig mycket robust och tät.

Merparten av tiden, inte för X32 fläkten inte komma på, och X32 är mycket tyst. Fläkten slås på sällan och endast när processorn är stressad. Med T43 och X40, verkade fläkten att komma på mycket oftare. Den nedre delen av X32 blir ofta varm men aldrig obehagligt varmt.

X32 Ovanför vy ( se större bild )

X32 i sidan ( se större bild )

X32 höger sida ( se större bild )

X32 vänster sidan ( se större bild )

X32 back view ( visa större bild )

X32 framifrån ( se större bild )

Skärm

Skärmen är en 12,1 "TFT-skärm av icke-reflekterande typ. Upplösningen är 1024x768. Skärmen är ljus och enhetlig, utan döda pixlar. Grafikkortet är ett ATI Mobility Radeon. Fördelarna med detta kort är att den använder dedikerade minne som inte delas med systemet (ett faktum som säkert bidrog till det dåliga resultatet för X40 var att en del av sina futtiga 256 MB minne delades med den integrerade grafikkort).

Nackdelarna med Mobility Radeon är att det inte är en högpresterande gaming kort, men det är bra för skrivbordsprogram och regelbunden användning. Det T43 hade ett Radeon X300, vilket är ett PCI Express del. Jag kunde springa Doom 3 med låg upplösning acceptabelt bra. Jag har inga sådana förväntningar från Mobility Radeon i X32.

Högtalare

Den enda talaren är en enda högtalare placerad på undersidan av X32. Ljudet är relativt dålig. Om jag sitter i X32 i mitt knä under användning, ljudet också dämpat. Detta var ungefär samma som X40. Det T43 var lite bättre, men ingen var enastående. Med tanke på att IBM marknader dessa bärbara datorer främst till affärsanvändare, är detta inte förvånande.

Processor och prestanda

Min X32 kom med en Intel Pentium M-processor 725 klockad till 1.6GHz. Jag använder den bärbara datorn främst för Internet och ordet applikationer bearbetning, samt lätt fotoredigering och multitasking. Jag tittar ibland på video eller lyssna på musik medan jag arbetar. Den X32 presterar bra i dagligt bruk. Jag hittade prestanda för att vara i nivå med T43 och mycket bättre än X40.

Riktmärken

Som ni kan se från SuperPi benchmark resultat ligger X32 någonstans mellan X40 (1.1GHz ULV Pentium M) och T43 (1,86 GHz Pentium M). Eftersom jag inte kunde hitta riktmärken för 1.1GHz ULV konfigurerade X40, jag har substitueras med Dell Latitude X1

SuperPi Resultat


X32 (1,60 GHz)
T43 (1,86 GHz)
Dell Latitude X1 (1.1GHz ULV)
Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror
2 minuter, 9 sekunder
1 minut, 45 sekunder
2 minuter, 40 sekunder

PCMark04 Benchmark resultat

IBM X32 (1.60GHz) IBM T43 (1,86 GHz) Dell Latitude X1
(1.1GHz ULV)
Multithreaded Test 1 / Komprimering 3,07 MB / s
3,33 MB / s 2,0 MB / s
Multithreaded Test 1 / Filkryptering 23,30 MB / s
27,19 MB / s 16,26 MB / s
Multithreaded Test 2 / Fil dekompression 20,71 MB / s
23,4 MB / s 14,43 MB / s
Multithreaded Test 2 / Bildbehandling 9,58 MPixels / s
10,88 MPixels / s 6,5 MPixels / s
Multithreaded Test 3 / virussökning 1550,60 MB / s
1914,17 MB / s 1309,7 MB / s
Multithreaded Test 3 / grammatikkontroll 2,37 KB / s
2,82 KB / s 1,79 KB / s
Arkiv Dekrypteringen 47,11 MB / s
54,11 MB / s 32,66 MB / s
Ljud konvertering 2160,95 KB / s
2496,87 KB / s 1495,55 KB / s
Webbsida rendering 4,57 Sidor / s
5,27 Sidor / s 3,39 Sidor / s
DivX Video Compression 42,83 FPS
51,71 FPS 78,81 FPS
Fysik Beräkning och 3D 31,43 FPS
159,19 FPS 65,05 FPS
Grafik minne - 64 rader 232,16 FPS
868,44 FPS 374,57 FPS
Futuremark 3DMark05 poäng
3DMark Score NA
727 3DMarks NA
CPU Score 2478 CPUMarks
3414 CPUMarks NA

HD Tune Riktmärken


IBM X32
Dell Latitude X1
Minsta överföringshastighet
11,9 MB / sek
2,2 MB / sek
Maximal överföringshastighet
34,6 MB / sek
21,2 MB / sek
Genomsnittlig överföringshastighet
38,1 MB / sek
16,4 MB / sek
Åtkomsttid
17,7 ms
19,7 ms
Burst Betygsätt
67,5 MB / sek
53,7 MB / sek
CPU-användning
5,8%
5,2%


Batteri Eater Pro v2.5 Classic Benchmark Mode: 3:27:15

Använda batteriet Eater Pro version 2,5, fick jag en respektabel 3 och en halv timme. Detta åstadkoms med ThinkPad standardinställningar och trådlöst kort avstängd. I verkliga världen använder, med trådlös, får jag samma batteritid. Batteriets livslängd på X32 är i nivå med T43, och mycket bättre än X40.

Ursprungligen jag förväntas att ULV Pentium-M i X40 skulle ha haft en längre batteritid. Som det visar sig, är CPU endast en av många faktorer som går in avgöra batteriets livslängd. Som Intels pekar webbplats ut, drar CPU endast ca 10% av huvudsystemet makt, jämfört med 8% för hårddisken, 9% för minnesstyrenhet nav och 33% för LCD-skärmen.

Se http://www.intel.com/products/notebook/centrino/enablingbatterylife.pdf för detaljer.

Tangentbord och pekplatta

Den X32 tangentbord, typisk för andra IBM-designade ThinkPad, är utmärkt. Nycklarna är logiskt placerade och svaret är bra. Jag har stora händer och hitta tangentbordet ganska användbar. Den X32 tangentbordet är ungefär samma som X40.

ThinkPad X32 Tangentbord och styrplatta ( se större bild )

I X32 innehåller en belysningsanordning ljus som stöd i att skriva i svagt ljus situationer (fläckar i bilden är damm).

ThinkLight avslöjar tangentbordet ... och skärmen damm ( se större bild )

Liksom X40 har X32 en TrackPoint pekdon, men ingen pekplatta område. IBMs TrackPoint genomförande är min favorit stil traditionella "suddgummi-tip" stil pekdon. IBMs TrackPoint är mycket exakt och har bra respons. Mycket bättre än "suddgummi-tip" finns på vissa Dells och Toshibas som jag har använt.

TrackPoint ( se större bild )

Ingång och-utgång

Den X32 levereras med 2 USB 2.0-kontakter, 1 Firewire port, högtalare ingångar / utgångar, modem (RJ-11) och Ethernet (RJ-45)-uttagen, en extern bildskärm, parallell skrivarport, infraröd port och en expansion port för en extra dockningsstation eller portreplikator. Den X32 stödjer också typ I eller typ II PC Card-kort. Jag tror att X32 är den enda av de tre att inkludera en FireWire-port.

Firewire, infraröd, PC-kortplatser ( se större bild )

Trådlös

Den X32 levereras som standard med Intels trådlösa PRO B / G-kort. Jag har hittat räckvidd och anslutningsmöjligheter är ganska bra och i nivå med X40 och T43, som också var både utmärkt. Alla dessa enheter har IBMs UltraConnect-antenn, som enligt IBM, placerar antennen längst upp på LCD-skärmen för att möjliggöra maximal räckvidd och starkare signaler. Jag har hittat den trådlösa prestandan av alla ThinkPad jag brukade vara jämnt utmärkt.

Även om vissa ThinkPad-modeller levereras med Bluetooth inbyggd, gjorde min X32 inte. Bluetooth finns som standardutrustning på några av de dyrare ThinkPad, men inte på X32 jag köpt. I själva verket var Bluetooth inte ens finns som en uppgradering alternativ på X32. Eftersom jag behöver Bluetooth när du reser för att ansluta till Internet via min mobiltelefon, jag måste använda en USB-dongel eller Bluetooth PC Card. Jag skulle ha velat se Bluetooth som tillval på min X32.

Batteri

Under normal användning, får jag ungefär 4,5 timmar eller mer från X32 vanlig 6-cells batteri. Det handlar om att i paritet med T43, som också hade ett 6-cells batteri. Jag är mycket nöjd med detta resultat. Det X40 4-cells prestanda var mycket lägre, mindre än 2 timmar i min erfarenhet.

Den X32 batteri ligger på framsidan av den bärbara datorn, inte ryggen som med X40 och T43. Detta begränsar utbyggbarhet, eftersom medan X40 och T43 har förlängd livslängd batterier (båda stick ut på baksidan och öka djupet av maskiner med ungefär en halv tum), är X32 enda utökad batteritid alternativ en längre livslängd batteri som ansluts till botten av den bärbara datorn, vilket ytterligare kommer att lägga till i vikt och tjocklek av maskinen.

Operativsystem och programvara

Den X32, som med X40 och T43, levereras med Microsoft Windows XP Professional. IBM ger en svit av verktyg som tillåter dig att hantera dina online-anslutningar, övervaka batteritid och hämta uppdateringspaket direkt från IBM.

ThinkPad standard skrivbordsvyn ( se större bild )

IBM Access Connections (Wireless Utility) ( se större bild )

IBMs verktyg är mycket användbara, även om många av de verktyg körs vid start och därför använder resurser och röran facket. Om minnet och prestanda är ett problem, kan de avinstalleras.

Annat än operativsystemet och verktyg, det finns lite annat. IBM har en 90-dagars provversion av Norton Antivirus.

KUNDSUPPORT

Jag har inte behövt göra några stöd kräver en ThinkPad Jag har ägt, men som nämnts ovan, jag tillbaka 2 ThinkPad enligt IBMs 30-dagars returrätt. Denna process var smärtfritt och krångel. Jag har också också funnit IBM: s USA-baserade säljare vara väl utbildade och hjälpsam.

Min X32 kom med IBMs standard 1-års garanti. Ytterligare garantialternativ finns tillgänglig vid tidpunkten för köpet, upp till tre år. Den X40 och T43 ThinkPad har alla vanliga 1-års garanti som kan uppgraderas vid tidpunkten för köpet. Vissa modeller har vanliga 3-års garanti, beroende på konfigurationen av den bärbara datorn.

[Update 2005/07/08: Lenovo representanter informerade NotebookReview.com som shoud kunder har "inga farhågor om framtiden för X30 serien för en tid framöver i form av ny version eller service och support"]

Klagomål och berömmer

Jämföra X32, X40 och T43 är X32 min favorit av de tre. Medan jag önskar X32 var så tunn och lätt som X40, har jag upplevt bättre prestanda i X32, delvis beroende på den icke-delat grafikminne och 5400 RPM hårddisk på X32, jämfört delat minne och 4200 RPM-enhet X40 (utöver den uppenbarligen lägre processorhastighet och begränsad 256MB minne X40). Enligt min erfarenhet är X32 liknande prestanda till T43, men med en mycket mer portabel storlek.

Om IBM kunde ha hittat ett sätt att pressa ett 6-cells batteri i storleken på sin nuvarande 4-cells batteri, skulle jag ha föredragit att X40-serien. Att nyare konstruktioner av X40-serien, främst X41 och T43 har nyare teknik, såsom PCI Express, aktiv hårddisk skydd och spår ExpressCard. X41 och T43 har också inbyggda fingeravtrycksläsare, en funktion som jag hittade värdelös.

Jag vet inte vad IBM planerar för framtiden för sina X30-serien bärbara datorer. Med sin X-serien verkar IBM att gå vidare med sina X40 mönster, inklusive X41 och X41 Tablet. I det avseendet är jag bekymrad över det framtida stödet till X32. Till exempel kan jag inte hitta någon information om IBM: s webbplats informerar mig om utökade garantialternativ finns att köpa (som de är för T43 och X41). Jag är också bekymrad över den framtida tillgången av batterier och reservdelar.

Slutsats

Sammantaget har jag hittat X32 är ett utmärkt val. EPP pris på $ 974 för basmodellen, även inklusive $ 30 minnesuppgradering (från 256 till 512), uppgår hundratals mindre än en liknande konfiguration X40 eller X41, och ungefär samma pris som en T-serien, som är en tyngre och större maskin.

Andra modeller jag ansåg, men förkastade var Dell X1 och Panasonic Toughbook W2. Dessa modeller erbjuds liknande prestanda men på ca $ 500 (X1) till $ 1000 (Toughbook) mer än X32 jag slutligen köpt. Beviljas, utan EPP priset, skulle skillnaden ha varit mindre. ThinkPad bärbara datorer får också genomgående bra recensioner, och jag har hört positiva kommentarer om IBMs stöd. Dessa faktorer ledde till mitt beslut att köpa en ThinkPad maskin. Beslutet att köpa (och hålla) den X32 baserades på mina behov och tidigare erfarenheter med T43 och X40. Hittills är jag mycket nöjd med X32, särskilt med tanke på priset.

Pris och tillgänglighet



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar