onsdag 1 mars 2006

Toshiba Satellite M60-S8112TD Review (pics, specifikationer)

Toshiba Satellite M60-S8112TD Review (pics, specifikationer)
av Jenson - 2006/03/01

av Matt Jenson, Wisconsin

När du hör Toshiba, om du hade en äldre modell, tror du direkt, vad en stor dator. Om du har en nyare modell, mindre än två år gamla, kanske du tänker överhettning, billig kvalitet anteckningsbok som jag aldrig ens ska tänka. Detta är vad jag hade fruktat efter att jag hade hört vissa skräckhistorier om Satellite M30 och M40-serien samt P30-serien. Jag hade också bara haft en mardröm om en tid med min satellit 5005, som även byggdes ganska bra, överhettade efter ungefär en halvtimme för användning, men jag hade också hört en del bra saker, så jag bestämde mig för att ge dem ett skott en mer tid. Den bärbara datorn kommer jag att granska är Toshiba Satellite M60-S8112TD . Detta är en 17 "widescreen stationär dator bärbar dator.

Specifikationer för M60 Betygsatt:

  • 2,00 GHz Pentium M, 2MB L2-cache, 533 MHz FSB
  • 256 MB 533 MHz DDR2 RAM (Uppgraderat till 1.25GB)
  • 60 GB Hitachi Travelstar 5K100 5400 RPM hårddisk
  • 8X DVD-RW Super-Multi Drive.
  • 17 "Widescreen XGA med TruBrite (1440x900)
  • ATI Mobility Radeon X600SE w/128MB dedikerad SDRAM (128 MB extra delat RAM-minne)
  • Intel PRO / Wireless 2200BG 802.11b / g
  • 8-cells 4300 mAh Li-ion batteri
  • 6-i-1-kortläsare
  • PC Card och slots ExpressCard
  • Windows XP Pro w/SP2

Orsaker till att köpa

Min gamla dator, en Toshiba Satellite 5005-S504, hålls stänga på grund av överhettning så Toshiba bosatte en rättegång, vilket krävde att skicka in den bärbara datorn och få den testad och ta emot ett $ 1500 kredit kupong som var bara bra på Toshiba-modeller. Jag var inte så upphetsad om att köpa en annan Toshiba efter min första och enda bärbara erfarenhet är en negativ, så jag var säker på att sätta en hel del forskning om detta beslut. Jag bestämde mig för att jag ville åtminstone en 15,4 "notebook eftersom jag gillar att spela några spel, och gillade den större skärmen. När du tittar på Qosmio F25 och G25, som är Toshibas multimedia maskiner och några av Tecra-modeller, deras affärsinriktade maskiner, bestämde jag mig på Satellit serien igen. jag hade behandlat Tecra A4 specifikt, men det var lite av min prisklass. Baserat på tidigare erfarenhet med en Pentium III i en anteckningsbok, bestämde jag att jag var kommer att få en Pentium M-processor, som tyvärr Toshiba använder bara Intels processorer så jag var fast med antingen en Pentium 4, en Celeron eller Pentium M. De flesta av de modeller som Toshiba erbjuds bara kom med en GMA900 videokort, som jag var starkt emot,. var jag ner till 3 modeller, M35X, M40 och M60 för M35X blev avbrytas, så det var ner till 15,4 "M40 och 17" M60 Det var en 20% rabatt på anpassa en M60,. så det var det sista clincher för mig.

Var och hur Inköpt:

Jag köpte M60 på ToshibaDirect.com och med 20% rabatt anpassning var $ 1558,40 plus skatt för totalt $ 1644,11. Jag anpassade det med minsta mängden RAM (256 MB) och beställde en pinne på 1 GB från New ägg och uppgraderas till en 2,0 GHz processor och en 60GB 5400 rpm hårddisk med de pengar som sparas genom att uppgradera RAM eftermarknaden. Jag tror det var en hel del eftersom de flesta 17 "bärbara datorer är $ 1750 eller mer, särskilt en är med dedikerade grafikkort.

Bygga & Design:


Toshiba Satellite M60 ovanifrån ( se stor bild )

Utseendet på den bärbara datorn är viktigt för mig, men inte lika viktigt som att bygga kvalitet och övergripande värde. M60 ser mycket elegant för mig och jag gillar färgkombinationen Toshiba kom med. Den blå lock, svart tangentbord och silver trim ser mycket skarp. Jag gillar också det faktum att det har en full numeriskt tangentbord. Fallet känns ganska robust och inte böjer mycket alls. Multimedia och Internet knappar är en trevlig funktion, men jag kan inte använda dem alls. Fallet är av plast, vilket är ganska hög kvalitet, men inte nära så robust som magnesium fallet med min T42 ThinkPad. Den bärbara datorn är ganska lätt för en 17 "stationär dator, på £ 7,5. Fallet flexar en aning när du trycker på locket. Jag alltid använda den på mitt knä på soffan, och kan använda den i timmar utan att det blir för varmt eller tung. Du kan vrida skärmen en aning om du vrider den, men det kräver en bra mängd ansträngning, och böjningen är minimal.


Storlek jämförelse med ThinkPad T42 ( se stor bild )

Skärm:

Jag har 1400 x 900 upplösning 17 "skärm med TruBrite. Det är mycket trevligt att titta på DVD och färgerna verkligen verkar ganska ljusa och kontrasten är utmärkt. Jag sprang död pixel kompis och var glad över att finna att det fanns ingen död eller fastnat pixlar. Det finns ingen signifikant ljus läckage eller ojämn bakgrundsbelysning. Jag har märkt att det visar damm mycket mer än en matt skärm gör, och om det finns några fläckar på skärmen, de verkar vara mer märkbar. ena kompromissen med TruBrite och de flesta blanka skärmar är bländning som du när du arbetar utanför eller i ljusa områden. Det är inte så stor grej för mig, men om de används i en kontorsbyggnad med många fönster kan det bli störande.

Talare:

För en bärbar dator, högtalarna är ganska trevligt. Det har Harmon / Kardon högtalare, som min gamla satellit hade och de anses vara bland de bästa talarna finns i bärbara datorer. Det finns två frontmonterade högtalare och de låter mycket bättre när man spelar musik och titta på DVD än min T42 ThinkPad. Hörlurar eller externa högtalare är inte nödvändiga eftersom högtalarna rivaliserande externa dem om du inte vill höra djup bas och för hardcore spel behov.

Processor och prestanda:

Den har en 2,0 GHz Pentium M-processor och lätt hanterar allt som jag har kastat på det. Det är ganska lite snabbare start än min T42 eftersom det har en snabbare processor, hårddisk och mer RAM. Den har en 60GB Hitachi Travelstar 5K100 hårddisk och 1.25GB RAM. Jag beställde det med standard 256 MB RAM-minne och sedan beordrade 1GB Kingston Value RAM utanför Newegg. Det har aldrig låst upp mig, eller gett mig den blå skärm av döden. Det verkar aldrig att släpa på alla, och alltid verkar mycket kvick och lyhörd. Jag spelar Warcraft III samt Diablo II och några av de äldre racing spel, Need for Speed ​​IV och Provkör 6, och det har aldrig funnits någon ram hoppa, även om dessa spel inte är mycket krävande. Jag kör allt på höga upplösningar och inställningar detaljer och det inte sakta ner en bit. Det tar ett tag att starta upp från avstängning, ca 45 till 50 sekunder, men jag har också en hel del program som körs vid uppstart.

Prestanda:

Nedan är resultaten som erhållits från att köra Super Pi ( ftp://pi.super-computing.org/windows/super_pi.zip ), ett program som tvingar den bärbara datorns processor att beräkna Pi till 2 miljoner siffrorna i noggrannhet.

Notebook Tid
Toshiba Satellite M60 (2,0 GHz Pentium M) 1m 39s
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core Duo) 1m 16s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s
IBM ThinkPad Z60m (2,0 GHz Pentium M) 1m 36s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Pentium M) 1m 48s
Dell Inspiron 6000D (1,6 GHz Pentium M) 1m 52s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Pentium M) 2m 10s
  HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M) 1m 39s
HP DV4170us (Pentium M 1,73 GHz) 1m 53s
Sony VAIO S380 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s

PCMark04 och 3DMark05 användes också för att mäta processor och grafikprestanda, nedan är en tabell med referensvärden och en jämförelse med den populära ThinkPad Z60m anteckningsbok:

Futuremark PCMark04 poäng
Toshiba M60 (2,0 GHz, ATI X600SE w/128MB) ThinkPad Z60m (2,0 GHz, ATI X600 128MB grafik)
Multithreaded Test 1 / Komprimering 3,78 MB / s 3,38 MB / s
Multithreaded Test 1 / Filkryptering 29,58 MB / s 28,13 MB / s
Multithreaded Test 2 / Fil dekompression 25,90 MB / s 24,94 MB / s
Multithreaded Test 2 / Bildbehandling 11,59 MPixels / s 11,45 MPixels / s
Multithreaded Test 3 / virussökning 1829,15 MB / s 2025,38 MB / s
Multithreaded Test 3 / grammatikkontroll 3,08 KB / s 2,78 KB / s
Arkiv Dekrypteringen 58,50 MB / s 57,15 MB / s
Ljud konvertering 2686,67 KB / s 2610,98 KB / s
Webbsida rendering 5,63 Sidor / s 5,4 sidor / s
DivX Video Compression 53,19 FPS 54,6 FPS
Fysik Beräkning och 3D 190,33 FPS 182,77 FPS
Grafik minne - 64 rader 2037,64 FPS 1635,2 FPS
Futuremark 3DMark05 poäng
3DMark Score 1955 3DMarks 1682 3D Marks
CPU Score 3414 CPUMarks 3426 CPUMarks
Gaming Tester
GT1 - Return To Proxycon 9,0 FPS 7,6 FPS
GT2 - Firefly Forest 5,6 FPS 4,9 FPS
GT3 - Canyon Flight 9,6 FPS 8,2 FPS
CPU Tester
CPU-test 1 1,7 FPS 1,7 FPS
CPU-test 2 2,8 FPS 3,0 FPS


( se stor bild )

HDTune resultat


( se stor bild )

Everest Memory Riktmärken

  • Läs: 3078MB / s bandbredd
  • Skriv: 779MB / s
  • Latens: 111.3ns

Värme och buller:

Det verkar inte bli för varmt, men fan på botten kan blåsa några ganska bra värme ut baksidan, speciellt när du gör några ganska tunga spel eller CPU intensiva uppgifter. När du först slår på den bärbara datorn, går fläkten på full hastighet i cirka en sekund eller två, men andra än så, det är inte mycket märkbar och du kan knappt se när den är igång och det aldrig går med full hastighet. Den plats där din högra handflata vilar på tangentbordet kan få lite varm. Det måste vara där värmen i bärbara byggs upp innan du lämnar fläkten. Det märks, men är inte alltför irriterande för mig. Det är aldrig varmt nog att vara obekväma, men du kan känna skillnaden i temperatur där vänster och höger palmer vila. När du använder den i knät, passar det mycket fint på knä, men fläkten kan värma upp ditt högra ben, som kan få obekväma efter ett par timmars hårt bruk, men det är aldrig outhärdlig. DVD-RW är ganska tyst utom när det snabbar upp till full hastighet, läsa data, men det bara varar en sekund eller två oftast. Hårddisken gör ett hörbart ljud vid start när man läser från skivan var några sekunder. Det är mer av en tickande ljud och det är bara de rörliga av huvudet, ingenting utöver det vanliga, men värt att nämna.


Underifrån och fläkt view ( se stor bild )

Tangentbord och pekplatta:


Toshiba Satellite M60-tangentbord ( Visa större bild )

Tangentbordet har en bra mängd flex till det, och när du trycker på en knapp, om du inte träffar det exakt i mitten, ibland kommer tecknet inte upp. Detta är ganska irriterande, men har blivit betydligt bättre sedan jag först fick den bärbara datorn. Den lilla högra shift-tangenten, liksom piltangenterna är lite irriterande för mig också, men piltangenterna på det numeriska tangentbordet kan användas i stället. Volymkontrollen är på framsidan av den bärbara datorn samt mikrofon och högtalare uttagen. Med pekplattknapparna är en annan stil från allt som jag har sett. Det är en solid bezel plast bit som skärs i två precis där de två knapparna. Det är inte svårt att använda eller tunn, men jag hade aldrig sett det förut och tyckte det var värt att nämna.

Ingångs-och utgångsportar:

M60 har 3 USB 2.0-portar som har en ovanlig placering. Den ena på höger sida nära baksidan av den bärbara datorn är placerad väl, men på baksidan finns två hamnar i mitten ovanpå varandra. Jag skulle ha föredragit att ha dem på höger och / eller vänster sida, men det är inte så stor grej för mig. En mycket trevlig funktion har den 6-i-1-kortläsare. Jag kan ta bilder med min SD450 och ta ut SD-kortet ur och koppla rätt in i läsaren. Den kan läsa SD, mini SD (med adapter), Memory Stick, Memory Stick PRO, Multi Media Card, och xD Picture Card. Jag har använt SD och xD-kort. Den har en videokontakten i ryggen mellan USB-portarna och musporten. Det finns ingen parallellport. Den har en firewire och S-video ut hamnar samt modem och en 10/100-network hamn. På höger sida framåt är PC-kortet och slots ExpressCard.


Toshiba Satellite M60 Recension höger sida och tjocklek jämförelse ( se stor bild )


Toshiba Satellite M60 baksidan vyn ( se stor bild )

Trådlöst:

Jag fick Intel PRO / Wireless 2200BG 802.11b / g trådlöst kort eftersom min gamla laptop inte har ett trådlöst kort och jag gick trådlöst så jag var tvungen att köpa ett PC-kort kortplats trådlösa och det stack ut så jag fick den inbyggda trådlösa kort, som fungerar bra. Jag hade router i mitt sovrum och jag använde det i hela huset, cirka 50 meter bort och det fanns cirka 3 väggar mellan och jag fortfarande hade över 50% signalstyrka. On / off-brytaren för trådlöst är på höger sida bakåt. Jag fick inte alternativet Bluetooth och det finns inte en infraröd port.


Intel Wireless-kort ( Visa större bild )

Batteri:

Jag använder batteriet hela tiden när jag är hemma och borta sedan när det blir låg, jag koppla in adaptern. Den har en 8-cells 4300 mAh batteri och allmänt får ca 2 timmars batteritid, när man spelar Warcraft III, får jag ungefär en och en halv timme till 1 timme och 45 minuter. Det skulle vara trevligt om det kunde gå i tre timmar, men det är bra nog för vad jag behöver det för. De erbjöd inte ett större batteri när jag köpte det så det är i jämnhöjd med botten och tillbaka och inte sticker ut alls. Toshibas kommer med ett batteri spara program som heter Toshiba Power Saver. Du kan anpassa standardinställningarna baserat på hur mycket batteri som finns kvar. Jag har dem redo att en ljusstyrka på 3, vilket är lite mörk, och det går upp till en ljusstyrka på 8 vilket är standard för när det är inkopplad

Operativsystem och programvara:

Jag hade Windows XP Professional w/SP2 installeras eftersom det rekommenderas för mitt jobb. Jag använder funktionen Fjärrskrivbord och arbete rekommenderar det av säkerhetsskäl. Den levereras med en återvinning / återställa DVD med operativsystemet och alla deras ytterligare programvara medföljer den. Den levereras med Quicken 2005, som jag tycker bra eftersom jag kan göra alla mina ekonomiska bokföring med det och det kan integreras med mitt kreditkort och kan importeras av min självdeklaration programvara. Den levereras med den vanliga AOL och MSN erbjuder Internet och Sonic bränning och WinDVD Creator 2 och WinDVD Player. Det kommer också med Toshiba Media Player och Toshiba Virtual Sound med har olika inställningar för ljudet, som jag aldrig använder och inte hittar till stor hjälp. Det har energisparläge programvara som jag nämnde tidigare. Det kom också med en utvärderingsversion av Microsoft Office, och ett gratulationskort program. Det har också Assist Toshiba, som är som en kontrollpanel för Toshiba applikationer.

Kundtjänst:

Jag har inte behövt kalla kundsupport som av ännu, men när jag ringde för att placera min beställning, de var mycket artigt och kunniga. Den levereras med en standard ett års garanti ingår i priset, och jag inte välja en längre garanti.

Slutsats:

Sammantaget Jag gillar den bärbara datorn ganska lite, de få saker som jag tycker är irriterande är just det, irriterande, och är inte en del breaker för mig. Om du vill ha en gör det allt stationär dator som kan användas inte bara för att titta på och bränna DVD-skivor och en del spel, men är också lätt nog att bära vart du behöver gå, är M60 en bra passform.

Fördelar:

  • Trevlig stor och ljus skärm
  • Anständiga batteritid
  • Som kan spel
  • Relativt lätt och portabel
  • Utmärkta högtalare
  • Kortläsare är en trevlig funktion
  • Har en ExpressCard-kortplats för framtida expansion
  • S-videoutgång

Nackdelar:

  • Bygga kvalitet kunde vara lite bättre
  • Tangentbordet inte skriva alla tecken var irriterande först
  • Tangentbordet har en liten flex
  • Toshiba snävt ut på grafikkortet och tenderar att använda äldre eller lägre-end teknik
  • Dålig USB-port placering

Pris och tillgänglighet Toshiba Satellite M60-S8112TD



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar