onsdag 29 mars 2006

HP dv5000t Review (pics, specifikationer)

HP dv5000t Recension (pics, specifikationer)
av mhx - 2006/03/29


HP dv5000t ( Visa större bild )

Den HP dv5000t är en stationär dator stil anteckningsbok som har potential att spela bara om någon PC-spel på marknaden. Följande är de specifikationer för dv5000t under granskning.

Min HP Pavilion dv5000t anpassningsbara Notebook PC specifikationer:

  • Microsoft (R) Windows (R) XP Home Edition med SP2
  • Intel (R) Core (TM) Duo-processor T2400 (1,83 GHz)
  • 15,4 "WXGA Widescreen Matte (1280x800)
  • 128 NVIDIA (R) GeForce (R) Go 7400
  • 256MB DDR2 SDRAM (1x256MB)
  • 40 GB 5400 RPM Serial ATA-hårddisk
  • LightScribe 8x DVD + /-RW och CD-RW-w / Double Layer
  • Intel (R) PRO / trådlös 3945ABG-nätverksanslutning w / Bluetooth
  • 12 cells litiumjonbatteri
  • Minne Uppgraderad till 2GB 533MHz OCZ cas 4 minne.

Jag köpte denna laptop för att ersätta min ultraportabel Sony VAIO TX650 och min stationära dator så att jag kunde spara utrymme på mitt skrivbord hemma. Jag planerar att vända mitt skrivbord till en filserver. VAIO TX650 var en stor anteckningsbok, men jag bara reser 2-3 gånger per år, så jag var inte riktigt utnyttja det för dess avsedda ändamål och det bara inte hade videon, CPU och grafik jag vill använda. Jag hade gjort lite forskning i slutet av 2005 om vad stationär dator stil bärbara jag skulle få, och hade mina ögon på HP DV4000, men då dv5000t släpptes och jag bestämde att det var för mig.

Var och hur Inköpt:

Jag köpte dv5000t från HP.com . Priset var $ 1,525.23 efter $ 100 omedelbar rabatt HP erbjöd. Det fanns också en $ 50 post-i rabatten vid den tidpunkt då jag fortfarande behöver skicka in Enheten kom mycket tidigare än väntat. Min leveransdatum uppskattades som 24 mars, men det faktiskt skeppas ut den 22 och kom fram till min dörr den 27. Jag var glad eftersom jag hade varit billiga och gått med marken sjöfart, men ändå kom 3-dagar! Vad en del.

Bygga & Design:

Designen är inte tråkigt eller vanligt som vissa bärbara datorer, står det och ser bra ut. Hörnen är avrundade och fallet är gjord av robust plast. Fallet gör göra några gnissel om du försöker att böja det.


Överst på HP dv5000t locket ( se stor bild )

Den dv5000t verkar tungt för mig, men det är mest på grund av att jag kommer att använda VAIO TX650. Vad kan du verkligen förvänta sig av en 15,4 "widescreen notebook? Det måste bli något tung. När jag bär denna bärbara dator till mitt kontor eller till en kompis jag bär den i en Targus ryggsäck. Jag tror att det är lättare att bära någon laptop i en ryggsäck i motsats till en vanlig portfölj stil väska.

Den Extended Life-batteri har en stor överhäng på nästan 1-tum. Det gör den bärbara datorn sitter i en vinkel på en plan yta, vilket kan vara bra för ergonomi och skriva. Anser dock utökat batteri lite konstigt när den används i knät när Tyck till om soffan tittar på TV och multi-tasking med hjälp av en bärbar dator.


Lägg märke till lutningen på dv5000t grund av Extended Life-batteri som sticker ut på baksidan ( se stor bild )


( se stor bild )

En negativ anmärkning, silver färg som används på baksidan av LCD lätt repor, kan det vara en bra idé att få en hylsa för att skydda den bärbara datorn när den transporteras.

LCD-skydd och bygga verkar vara fast. Gångjärnen är inte löst, utan snarare är ganska fast. Om du försöker dra LCD öppen med ena sidan kommer att plocka hela anteckningsboken upp från skrivbordet. Jag försökte böja skärmen lite, men det verkar fast för mig. Jag lyfte på LCD upp i läget för normal användning och försökte vingla den för att se hur företaget gångjärnen var i öppet läge, flyttade skärmen lite, det var en liten studs på cirka 4 gånger innan det kommer slutat röra - - Detta studs är mer eller mindre bara "spela" innan gångjärnen sparka i att få skärmen att vila.

En sidoanteckning är locken för både minne och hårddisken på undersidan av den bärbara datorn. De känns som de kommer att bryta när du tar bort dem och sätta tillbaka dem på. Bara en riktigt dålig design där. Åtminstone dessa platser är lätt att komma åt men behöver inte ta bort tangentbordet för att installera minne eller nåt sånt.

Skärm:

Skärmen är ögat vänlig för mig. Jag använder främst 19-tums CRT-skärmar större delen av min dag. Min Sony TX650 hade XBRITE stil glansiga skärmen, jag trött på detta eftersom du aldrig kan se din skärm om det fanns solljus eller starkt ljus i rummet. Av denna anledning valde jag att med en matt skärm (inte TruBrite) får HP dv5000t. Så är det en 15,4 "WXGA widescreen matte (1280x800). Denna LCD har inga läckor eller ojämn bakgrundsbelysning. Det enda jag märkte på bärbara datorer ankomst är att den som byggde min dv5000t i Kina lämnade mig några fingeravtryck på . LCD Jag var tvungen att använda min sats LCD rengöring för att rensa ur lådan men det rensas snyggt En anmärkning till HP:. gör dina anställda bära handskar eller torka av LCD-skärmar innan du skickar dem!

Och tack och lov har min skärm inga döda pixlar.

Talare:

Högtalarna finns många högt nog, de låter fräsch och ren, om du vrider upp volymen hela vägen upp det är. Varumärket högtalare som används är Altec Lansing. Ljudet jämfört med min gamla VAIO TX650 är riktigt bra. Om du vill ha massor av bas dock få lite externa högtalare.

Processor och prestanda:

Den dv5000t har jag kom med en Intel T2400 Core Duo 1,83 GHz-processor, är denna processor Smoke'n snabbt i förhållande till mina erfarenheter. Jag kom från att använda en 1,2 GHz lågspänning Pentium M-processor i min TX650 och mitt skrivbord har en första generationens AMD 64-bitars 3200. Detta system är inte bara snabbare än mitt skrivbord och min gamla laptop, den startar snabbare också, det kom med en 5400RPM Fujitsu 40GB. Jag har tänkt att uppgradera till en 7200RPM enhet kommer att vara värt det. Jag kommer att få en 80GB eller 100GB Hitachi 7200 RPM SATA-enhet snart. När jag först startat upp systemet med endast 256MB RAM installerat den genomsökas. Jag stängde av den och popped i mitt 2GB OCZ och det var Smoke'n, räddade jag gillar stora $ $ göra det här sättet. Minnet jag själv installerat kan köpas från NewEgg.com . Jag använder oftast denna laptop för att surfa på webben, kolla e-post, använda kontorsapplikationer, photoshop, Dreamweaver, Winamp, Unreal 2004, och Quake 4. Totalt den bärbara datorn verkar mycket galleriets.

Prestanda:

För riktmärken Jag gjorde några bra gamla "out of the box testning" direkt efter FedEx tappade min nya leksak ut till mig. Jag gjorde också riktmärken när jag installerat min egen kopia av Windows XP Pro. Mitt mål var att öka jämförelseindex resultat, som jag gjorde något, inget alltför stora men.

Super Pi:

2M Beräkningar = 1m 17s (w / HP bloatware Out of the box)
2M Beräkningar = 1m 23s (Efter formatering och reinstallin Windows XP Pro)

Notebook Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror
HP dv5000t (1,83 GHz Core Duo) 1m 17s
Dell Latitude D610 (Intel Pentium M 750 1.83GHz) 1m 41s
Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo) 1m 16s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Alviso Pentium M) 1m 48s
Dell Inspiron 6000D (1,6 GHz Alviso Pentium M) 1m 52s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Sony VAIO S360 (1,7 GHz Dothan Pentium M) 1m 57s
Gateway 7510GX (AMD Mobile Athlon 64 3700 + processor, 2,4 GHz) 1m 31s
Sony VAIO S380 (1,83 GHz Alviso Pentium M) 1m 42S

3DMark05 värdering:

1992 (w / HP bloatware Out of the box)
2065 (efter format och ominstallation av WinXP Pro)


( se stor bild )

3DMark03 värdering:

4039 (w / HP bloatware Out of the box)
4079 (Efter Format och ominstallation av WinXP Pro)


( se stor bild )


( se stor bild )

( se stor bild )

( se stor bild )

( se stor bild )

HD Tach rapport


( se stor bild )

HDTune riktmärken

( större bild )

Tangentbord och pekplatta:


HP dv5000t tangentbord och pekplatta ( se stor bild )

En full storlek tangentbord är verkligen bra att ha. Tangenterna har en mycket trevlig känsla till dem, men tangentbordet verkar böja om man trycker ner med lite tryck. Musknapparna har en bra "klick" till dem att jag vill, inte vingla knapparna inte och känner billig som de gjorde på min gamla Dell Inspiron 700m. Men knapparna högst upp, makten, volym, DVD och stum, känner billigt för mig. När du trycker dem du trycker ner dem du trycker ner hela ramen runt dem och det har en liten mängd flex. På den positiva sidan, knapparna gör tänds och är lätta att hitta i mörker. Så totalt jag gillar tangentbordet och styrplattan, men jag tror att systemet behöver en knapp för att stänga av styrplattan. Jag håller stöta pekplattan när jag skriver - men kanske detta är bara mig vänja min nya bärbara dator.

Ingångs-och utgångsportar:

Med HP dv5000t levereras med följande portar:

  • Ethernet-port för LAN-
  • Modemport
  • 3 USB 2.0-portar
  • 1 Firewire-port
  • 1 S-video
  • 1 MONITOR OUT-port
  • 1 expansionsport
  • 2 PCMCIA platser


Framsidan syn på dv5000t med chapstick för tjocklek jämförelse ( se stor bild )


HP dv5000t höger sida ( se stor bild )


HP dv5000t upp och ner så att du kan se den 12-cells batteri sticker upp ( se stor bild )


HP dv5000t baksidan vyn ( se stor bild )


Undersida dv5000t ( se stor bild )

Batteri:

Jag fick 12-cells Extended Life-batteri för dv5000t som hävdar ca 6 timmars batteritid IFE. Även om jag inte har några fasta data ännu om detta bärbara batteritid som jag aldrig har tagit ner det till tomma laddning, kan jag säga att jag började använda batteriet vid 19:30 en natt och använt systemet på mid-level ljusstyrka för 2 tim medan du gör tunga saker strömförbrukningsprofiler som att installera Quake 4 och även skriva det här omdömet samtidigt. Genom 21:46 den batteriet var ca 48 kvar% laddning, så det verkar detta batteri skulle ha några problem att få en bra bit över 4 timmars användning.

Operativsystem och programvara:

Mitt system kom med Windows XP Home med SP2. Det kom också med en ton av bloatware (oönskad programvara) installerat. Jag visste innan jag ens fick dv5000t skulle hamna rengöring av systemet och sätta en ren kopia av XP Pro på den. Jag tror att bärbara beslutsfattare i dessa dagar är att billiga genom att slutanvändarna att göra sin egen återhämtning DVD. När du startar systemet och registrera din kopia av WinXP, uppmanas du att göra dina återhämtning DVD eller CD-skivor. Den enda CD som kom i lådan var en AOL installations-CD, suck. Jag har inte testa någon av HP-programvaran.

Kundtjänst:

HP: s kundtjänst har alltid varit under standard från allt jag har hört. Personligen tror jag inte riktigt tror att du någonsin kunde förvänta sig att få mycket personlig service och stöd från ett storföretag som HP. Jag besväras HPs online-support ett par gånger innan min bärbara kom. De visade sig vara ganska långsam och inte mycket kunnig om sina produkter. Det stöd och drivrutiner på HP.com saknar de drivrutiner du behöver för att installera om Windows XP. Jag inte betala för någon extra stöd, fick jag bara den vanliga 1år garanti. Om du väljer att installera en egen kopia av Windows XP och sedan akta för uppgiften framför dig. Du måste göra din egen XP-installation-CD med nLite. Du måste också säkerhetskopiera C: SWSETUP mapp till en DVD-skiva. HP.com ger inte dig någonting! Du behöver också UAA-drivrutiner , vilket ingenstans att hittas på någon av återhämtningen DVD Orin SWSETUP mapp.

Slutsats:

Nackdelar:

  • Totalt den bärbara datorn är tung
  • Enorma 12cell batteri.
  • Grafikkort val kunde vara bättre, varför o varför inte ett GeForce 7800!
  • HP ska erbjuda en högre upplösning LCD
  • Saknade en välbehövlig knapp för att stänga av pekplattan avstängd
  • Ingen drivrutin cd eller återställa DVD ingår.

Fördelar:

  • Mycket trevlig widescreen, är jag glad att jag fick matt LCD denna gång.
  • Bättre sedan förväntas ljudkvalitet
  • Bra snabb processor
  • Uppgraderingsbar minne och HD
  • Spelar Quake4 nyaste patch 1,1 m / duo kärna aktiverad på Q4 vid 60FPS vid 1280x800 i låga grafiska inställningar med lätthet. Även på medellång dess ganska stabil och nära 53fps.

Sammantaget ger jag den här bärbara datorn ett 8,5 av 10. Jag tror den här bärbara datorn är ett bra köp om du letar efter något med en 15,4-tums widescreen med massor av processorkraft. Den största försäljningsargument är värdet för pengarna. Vid ungefär $ 1.500, har du en bra stationär dator som spelar ganska mycket varje spel på marknaden! Det skulle vara en 10 av 10 om de gav det en GeForce Go 7800 GTX grafikkort. Om du kan ta itu med att inte ha det bästa grafikkortet på marknaden för en bärbar dator, är detta ett bra val för dig.

Pris och tillgänglighet

Den HP dv5000t är tillgängligt via HP.com varierar priserna beroende på konfiguration



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar