söndag 12 mars 2006

Toshiba Satellite M60 och M70 Jämförelse Review (pics, specifikationer)

Toshiba Satellite M60 och M70 Jämförelse Review (pics, specifikationer)
med 111.222 - 2006/03/12

Kära läsare: den kanadensiska / australiensiska satellit M70 laptop säljs som Satellite M65 i USA, medan M60 amerikanska versionen är nu avbrytas och närmaste motsvarigheten är Satellite A105 15,4 "notebook.

Översikt och introduktion:

Jag började leta efter en bärbar dator i juli 2005 när jag var en gymnasieskola examen förbereder universitetet. Jag var på väg in i bostad så jag ville ha en bärbar dator som jag kunde ta hem när de återvänder hem för helgerna. Ett annat skäl till att köpa en bärbar dator var att undvika besväret att sedan återansluta kablar när du flyttar mellan hemmet och bosättning under semestern. Jag bestämde mig en bärbar dator med anständig hastighet, rimliga bärbarhet och bra batteritid skulle vara mest lämpade för mina behov.

Jämförelse av Huvudkomponenter på Toshiba Satellite M60-BK3 till M70-SR3
Specifikationer för M60-BK3 Specifikationer för M70-SR3
Skärm 17,0 "TFT med TruBrite
WXGA + 1440 x 900 15,4 "TFT med TruBrite
15,4 "TFT med TruBrite WXGA 1280 x 800
Processor Intel Pentium M-processor 750 (1,86 GHz, 533MHz FSB) Intel Pentium M-processor 740 (1.73GHz, 533MHz FSB)
Minne 512 PC2-4200 DDR2, 533MHz (512 x 1) 512 PC2-4200 DDR2, 533MHz (512 x 1)
Hard Drive 100,0 miljarder byte, 4200rpm, Enhanced IDE 100,0 miljarder byte
5400rpm, S-ATA
Optisk enhet DVD Super-Multi Double Layer Drive DVD Super-Multi Double Layer Drive
Grafikkort NVIDIA GeForce Go 6600 med 128 MB DDR dedikerat videominne Intel Graphics Media Accelerator (GMA) 900 med 128MB DDR delat grafikminne
Tangentbord Full storlek 103 tangenter med numerisk knappsats Full storlek 85 tangenter med 12 funktionstangenter

Övriga specifikationer som är gemensamma för båda datorerna:

  • Högtalare: Harman Kardon Stereohögtalare
  • Modem: V.92 56K Data / faxmodem
  • Externa Minneskortplatser: 5-i-1 Multimedia port
  • Operativsystem: Windows XP Home med Service Pack 2


Satellite M60 ( Visa större bild )


Satellite M70 ( Visa större bild )

Skäl för att köpa / Var och hur Inköpt:

Du kanske undrar varför jag jämför bärbara datorer av två olika klasser, en stationär dator som satellit M60 till en semi-portabel satellit M70. Ursprungligen var jag ute efter en bärbar dator i 5-6 pounds sortiment och aldrig vara en 17 "laptop. Var dock Satellite M60-BK3 till försäljning på Best Buy till ett mycket bra pris (med en fri skrivare) och affären var för svårt att passera. den andra datorn, Satellite M70, köptes under julhelgen, även till ett mycket bra pris på nästan hälften av vad jag betalat för M60.

Jag har tittat på många platser runt, och följer en lista av bärbara datorer jag hade ansett.

  • Acer Aspire AS1694WLMi / AS1692WLMi / AS5002WLMi
  • Asus W3v / Z63a
  • Asus Z71v
  • Asus Z70v / Z70va
  • Dell Inspiron 6000 / Inspiron 600m
  • IBM / Lenovo T42/T43
  • Toshiba Satellite M40-JM8, M40-SF3
  • Toshiba Satellite M50-YP5
  • Toshiba Satellite M70-SR3, M70-FE5, M70-SR6

Toshiba Satellite M60-BK3 inte listad som en bärbar dator jag ansåg att, som tidigare nämnts, det gjorde jag inte överväga att köpa en 17 "skärm laptop. Fram till mitten av september, en tunn och lätt var fortfarande på toppen av mitt sinne, därför jag lutade mot Asus W3V/Z63a och Toshiba Satellite M50. Men när jag bläddrar den kanadensiska Best Buy hemsida, fann jag att för $ 300 mer än M50, kan jag få en 17 "skärm bärbar dator utrustad med en diskreta grafikkort, 100 GB hårddiskutrymme och en gratis Lexmark Allt-i-ett skrivare.

Så jag köpte Satellite M60-BK3, kunde jag leka med den en vecka innan jag återvände det på grund av ett fast rött pixel i mitten av skärmen på M60. Jag märkte inte död pixel tills jag hittade det med Dead Pixel Buddy, men efter den tiden brytt mig när jag tittade på detta område på skärmen. Den 17 "skärm innebar också jag var tvungen att bära en extra kilo i vikt förutom böcker, nätadapter och mus. Grafikkortet var för stark för min spel ändamål som strategispel i realtid (Warcraft III) fläkt.

Mina erfarenheter med M60 gav mig en idé om vad du kan förvänta dig från en bärbar dator. Jag bestämde mig för att de integrerade grafik med en 15,4 "skärm skulle tjäna mina syften. När Satellite M70 infördes av Toshiba i början av oktober visste jag att det var den bärbara datorn jag ville. Jag följde priserna noga och jag äntligen köpte M70 under semestern då det slog det lägsta priset på $ 1.095.

Bygga & Design:

Att bygga och design av M60 och M70 är nästan omöjlig att skilja, dela några av de brister och funktioner. Locket på M60 är grå och M70 är blågrön med några smärre gnistan på den för att få det att se professionellt men inte alltför tråkig. Kroppen av den bärbara datorn är helt i plast, förklarar mängden flex på locket när den trycks på Toshiba logotyp, vilket är särskilt tydligare på den bredare M60. Skärmen är väl skyddad, jag märkte inte någon porlande effekter på skärmen när jag trycker på locket till båda datorerna.


M60 med "Mist Grey" lock ( se stor bild )


M70 med "Peacock Blue" lock ( se stor bild )

Den interna av laptop är gjord på nytt av plast och handledsstödet området består av en estetiskt tilltalande silver plast skiktad med en rand av svart plast. Plasten rand fungerar faktiskt som en förklädnad för pekplattknapparna. Mycket trevligt!

Gångjärnen känner robust men skärmen gungar något när den är i det övre läget. Jag fick också möjlighet att vrida skärmen en aning så skulle jag rekommendera att öppna locket försiktigt.

När det gäller vikt, är M70 anses genomsnittet för sin klass vid 6 pounds medan till 7,3 pounds, är M60 vara ljuset i stationära ersättning kategorin. Storleken på M60 antyder definitivt att använda båda händerna för att bära den bärbara datorn runt.

Skärm:

Toshiba Satellite M60 och M70 både har den TruBrite skärm, mer känd som en blank skärm. Skärmarna för båda modellerna är nästan identiska i fråga om kvalitet, men skiljer sig i storlek och upplösning. M60 och M70 har en 17 "skärm med 1440 x 900 upplösning och en 15,4" skärm med 1280 x 800 upplösning respektive. De flesta av de nyare bärbara datorer har nu widescreen och dessa två modeller är inga undantag. Från min erfarenhet, märkte jag att den svarta färgen på en TruBrite visas att tvätta på en svart bakgrund. Justera bildskärmens inställningar grafikdrivrutinen något förbättrad kvalitet. Några klagomål med ljusstyrka och kontrast på skärmen men, spelar en film är helt underbara på M60 och M70.


Färger på en TruBrite-skärm ser levande som visas i denna bild av M60 ( se stor bild )


En svart skärm visas tvättas ut på M70 ( Visa större bild )

Talare:

Högtalarna är mycket bra, jämförbar med externa högtalare på skrivbordet. Hörs något dämpat när du skriver på den bärbara datorn, eftersom handleden sitter direkt på högtalarna. Jag märkte liten förbättring ljudkvalitet med SRS WOW XT och TruSound XT funktioner som ingår i Toshiba programpaketet. Volymkontrollen på framsidan av den bärbara datorn är mycket bekvämt. Dock vara medveten om att det inte finns några ljud portar på baksidan av datorn, så det enda sättet att fästa externa högtalare är att skicka tråden på framsidan av den bärbara datorn.

Processor och prestanda:

M60 sport Intel Pentium M 750-processor på 1,86 GHz medan M70 körs på en Pentium M 740-processor på 1,73 GHz. Den 5400rpm SATA HD på M70 ger den fördelen vid navigering filer och ladda applikationer. Migrera från en stationär med 7200RPM hårddisk, märker jag verkligen den lilla fördröjning när du navigerar genom filerna. Båda bärbara datorer levereras som standard med 512 MB RAM, vilket är mycket för webb-surfing och desktop publishing.

Prestanda:

Benchmark Jämförelse
Satellit M60 Satellit M70
Super Pi (till 2 miljoner siffror) 1:41 1:43
PCMark04 3685 2997
3DMark05 2120 245
PCMark05 N / A 1877

3DMark05 resultat Jämförelse

Notebook 3DMark 05 resultat
Toshiba Satellite M70 (Pentium M 1,86 GHz Intel integrerad grafik) 245 3D Marks
Toshiba Satellite M60 (Pentium M 1,86 GHz, GeForce Go 6600 128MB) 2120 3DMarks
ThinkPad T43 (1,86 GHz, ATI X300 64MB grafik) 727 3DMarks
Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI Radeon Mobility X700 128 MB) 2530 3D Marks
Quanta KN1 (1,86 GHz Pentium M, NVIDIA GeForce Go 6600 128MB) 2.486 3DMarks
HP DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB) 2536 3D Marks
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4157 3DMarks


( se stor bild ) HD Tune av M60


( se stor bild ) HD Tune av M70

Tangentbord och pekplatta:

Tangentbordet är en funktion som skiljer M60 från M70. Den 17 "skärm-M60 har ett tangentbord med ett antal pad liknar externa tangentbord medan M70 funktioner standard laptop tangentbord utan numeriskt tangentbord. Tillägget av den numeriska knappsatsen, enligt min mening, är källan av tangentbordet flex på M60 , särskilt området mellan det numeriska tangentbordet och resten av nycklarna. Som väntat, några av de tangenter på M60 såsom den tid som måste pilarna och tangenterna skift krympas för att passa det numeriska tangentbordet. Eftersom det numeriska tangentbordet flyttar alla nycklar utanför centrum, blir det svårt att hålla datorn balansen medan du skriver på ditt knä. Inga klagomål på M70 men alla nycklar är tåliga och jag observerar inte böja alls.


Tangentbord M60. Det numeriska tangentbordet till höger kommer att vara praktiskt för beräkningar på språng. ( se stor bild )


Tangentbord M70. Lägg märke till likheter med M60 ( se stor bild )

Ingångs-och utgångsportar:

Följande bilder kommer att indikera det breda utbudet av in-och utgående portar på Toshiba Satellite M60.


Höger sida ( se stor bild )


Vänster sida ( se stor bild )


Framsidan ( se stor bild )


Baksida ( Visa större bild )

Följande bilder visar portarna på M70.


Höger sida ( se stor bild )


Vänster sida ( se stor bild )


Framsidan ( se stor bild )


Baksida ( Visa större bild )


Trådlöst:

Det trådlösa kortet installerat på båda datorerna är Intel PRO / Trådlös nätverksanslutning 2915 ABG trådlöst. För det mesta fungerar Intel trådlösa kortet sömlöst. Ansluta till mitt hemnätverk tar bara några sekunder och är en kick. Ansluta till det trådlösa nätverket på mitt universitet är mer av ett besvär, anslutningen ofta bortkopplad och mottagning är mycket svag. Min väns laptop och min laptop sida vid sida, min laptop nästan alltid plockade upp några mindre trådlösa hotspots. Det finns också problem med att ansluta till trådlösa nätverk efter att datorn kommer ut ur viloläge.

Batteri:

För en 17 "skärm laptop, är batteriet livslängd M60 vara mycket bra. Utan hårdvara eller mjukvara förbättringar som Undervoltning överlevde den bärbara datorn i minst 3 timmar under normal användning (ordbehandling, internet surfa på wifi) medan den varade ca 2 timmar när man spelar. Jag har haft M70 tillräckligt länge för att prova Undervoltning och det borde ha liknande batteritid på M60 utan Undervoltning. kunde jag se 2 avsnitt av Lost på en enda batteriladdning. Nätadaptern av M70 är ungefär 2/3 av storleken på M60 nätadapter.


( se stor bild )

Storlek jämförelse av M70: s nätadapter med AA-batteri

Operativsystem och programvara:

Toshibas bärbara datorer jag hade erfarenhet av var belamrad med AOL och andra program. Medan programmen inte var en signifikant hinder för prestanda, bestämde jag fortfarande att göra en ren installation för att städa upp datorn. Anmärkningsvärt användbara program på den bärbara datorn är Toshiba ConfigFree, ett nätverk programvara som är speciellt användbart för människor nya till trådlösa som jag. En fullständig version av Microsoft One Note ingår också i den bärbara datorn. Operativsystemet på den bärbara datorn är Windows XP Home med Service Pack 2.


Toshiba ConfigFree kommer att hantera eventuella nätverksproblem ( se stor bild )


ConfigFree kommer att informera dig om närliggande trådlösa enheter och dess signalstyrka ( se stor bild )


Poster som ingår i M60 (Recovery diskar, nätadapter, telefon tråd och handböcker) ( Visa större bild )

Kundtjänst:

Jag har haft lite erfarenhet med den kanadensiska Toshibas kundtjänst på deras hemsida när du installerar drivrutiner efter ren installation. Alla drivrutiner noterades och det var lätt att navigera.

Klagomål och berömmer:

Klagomål och berömmer
M60 M70
Klagomål - Långsam hårddisk
- Ocentrerad tangentbord
- Inga ljud portar på baksidan
- Mediokra betraktningsvinklar
- Tvättas ut svart skärm
- Inga ljud portar på baksidan
- Mediokra betraktningsvinklar
- Dålig video grafik
Lovorden - Utmärkt video grafik
- Bra batteritid för storlek
- Attraktiv lock färg
- Innehåller ett numeriskt tangentbord
- Kyla lysdioder
- Liten nätadapter
- Attraktiv lock färg
- Attraktivt pris

Slutsats:

M-serien av Toshiba Satellite linje bärbara datorn är väl utrustad och är rimligt prissatt. Jag ville ha en bärbar, batteridriven effektiv och snabb bärbar dator och M70-serien passar räkningen. Laptop processorteknik är nu vid korsningen av enkla och dubbla kärnor. En konsument måste nu överväga mer än klockfrekvens och cache, men också antalet kärnor i en processor. Prestanda användare kommer sannolikt välja dual-core processorer för ökad prestanda, men för många andra konsumenter som söker ett ekonomiskt bärbar dator utan energibesparande begränsningar en Celeron, kan Pentium M bärbara datorer vara lösningen. Många återförsäljare nu sänka priserna på enledare bärbara datorer, så det kan vara praktiskt att köpa en Pentium M såsom M70 laptop nu om du är en budget användare söker en väl fungerande laptop.



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar