lördag 4 mars 2006

PortableOne EX Review (pics, specifikationer)

PortableOne EX Review (pics, specifikationer)
av Tensa * - 2006/03/04

Inledning

Jag är för närvarande en student som har velat få en bärbar dator under en längre tid nu. Jag tillbringade ungefär tre månader efter en bra hög kvalitet anteckningsbok, som kan ta en liten stryk. Först var jag ute efter en stationär dator bärbar dator som hade allt, men en stor skärm och stationära processor. Jag ursprungligen sparar till den bärbara One MX, men när jag såg EX, visste jag att det var en perfekt balans av kraft för pengarna. Jag försöker inte att avskräcka MX men jag har lite att inget intresse i spel på en bärbar dator. EX är en 14 "widescreen bärbara datorer, som väger in på £ 5,5. Det är en bra storlek för någon som ständigt bär en bärbar dator med sig och inte vill ha en skärmstorlek för liten.

Köpt från. Bärbar Ett:

Jag kom över Portable Ett , försöker hitta en billig Fujitsu återförsäljare. Deras val av bärbara datorer verkade begränsad och efter några musklick Jag passerade webbplatsen utan att veta att jag skulle återkomma månader senare. När jag återvände, jag checkat ut sina Fujitsu bärbara datorer igen, men märkte bärbar en notebook-fliken. Jag har aldrig hört talas om bärbar en anteckningsböcker och vad jag upptäckte var en fantastisk skatt. Bärbar Man köper whitebooks, anteckningsböcker utan stora varumärken putsade över dem och anpassar dem till kundens specifikationer, hålla kunden i åtanke. De har för närvarande fyra rader av bärbara datorer:

  • UX-serien: The ultra bärbar med fantastisk batteritid.
  • MX-serien: en spelare dröm anteckningsbok i ett mycket bärbart paket.
  • SR-serien: en robust men ändå elegant bärbar dator för väg krigare och militären.
  • EX-serien: En nedtonad MX bärbara datorer, utan en särskild grafikkort.

Bärbar Man är också en av de enda bärbara beslutsfattare som lägger till möjligheten att ha en utomhus display. Även uppgraderingen verkar värt det för personer som arbetar i en byggnad med mycket fönster eller vill använda sin bärbara dator utanför, jag är inte en av dem.
EX levereras med en gratis väska, trådlös mus, Nero CD programvara, drivrutiner CD, PowerDVD, Power Management, Systemåterställning CD Media Shows. Windows XP Pro och System Suite 6 var en extra paket.


( se stor bild )

Den PortableOne EX köptes med följande specifikationer:

  • Intel (Sonoma) 750 1,86 GHz
  • 512MB DDR2 RAM
  • Intel 128MB delat VRAM grafik
  • 60GB (5400 rpm) Hårddisk
  • 14,1 "(1280 x 768) Inomhus WXGA-skärm
  • DVD / CDRW-enhet
  • Med Windows XP Pro.

RAM är uppgraderingsbar till maximalt 2 GB. Hårddisken kan konfigureras för en max 100 gigabyte och 7200 RPM. Det finns ett alternativ för en Dual Layer DVDRW. Ett operativsystem är frivilligt, och jag först beställde det utan och inte inser att så var fallet!

Bärbara datorer som liknar den bärbara Ett EX

  • Sony FJ-serien
  • Levono Z60t Thinkpad
  • Bärbar En MX-serien
  • Acer TravelMate 3201XCi
  • Apple iBook 14 "
  • Fujitsu S6240

Design


Locket på EX. Batteriet är den vita bilagan. ( se stor bild )


Vänster sida av EX, utrustad med två USB-portar, VGA-adapter, Gigabit Ethernet, modem, CD / DVD-spelare, och något du kan fästa ett lås till. ( se stor bild )


Den högra sidan av den bärbara datorn, har en effekt koppla in, chef telefonjack, mikrofoningång, S-Video-adapter, SD-kortläsare, PC-kortplats, 4-pin FireWire och USB-port. Notera också att strömknappen är på gångjärnet. ( se stor bild )


Undersidan av EX, där en hårddisk, kan RAM och CPU hittas. ( se stor bild )

Baserat på ASUS Z63a whitebook skiljer EX-serien något från liknande MX-serien. MX har ett dedikerat grafikkort, medan EX inte, inte EX inte har Bluetooth-standarden som MX (men det är ett alternativ om så önskas) och MX locket är gjord av ett starkare material. EX kropp är en lätt skiffergrå, med en ljusgrå trim runt kanterna. Batteripaketet är pärlvit som leder till en liten kontrast till huven på den bärbara datorn. Det finns två uppsättningar av fem kortkommandon knappar, båda ligger på motsatta sidor av tangentbordet. De två musknapparna är förenade och är inte separata knappar. På höger gångjärn är strömbrytaren. Och i det nedre vänstra hörn är 4 LEDS 3 av dem lysande blå och en orange. De 3 USB-portarna har alright platser, med en på höger sida nära 4-stifts FireWire-och S-Video portar och två ligger precis vid VGA-port som är på den bakre vänstra hörnet. De två i ryggen är ganska nära varandra, och det är svårt att dra den nedre en utan att flytta den bärbara datorn om du har något ansluten på den övre. Hållbarheten är ganska högt uppe, på grund av en liten dumhet från min sida EX hade tre droppfot till ett cementgolv, lite repor och det var det i form av skador. Den främre lock, men inte den starkaste locket där ute, ger lite flex och tar några ansträngningar för att få ringar på LCD-skärmen.


Vy framifrån PortableOne EX ( se stor bild )

Visa

Inomhus LCD-skärmen på EX är fantastisk i en dunkel atmosfär, men på grund av den glansiga skärmen, om en ljus skiner direkt mot skärmen, är det reflekteras tillbaka på dig. Vissa människor kan finna det irriterande. Jag jämförde skärmen till en Sony VAIO FJ och det verkade vara någon skillnad förutom höjd som skärmen placerades. Skärmen vid full effekt är mycket ljus, ljusare än min Samsung SyncMaster 730 B-bildskärm. Det verkar inte finnas någon Ijusläckage från toppen, sidorna eller botten av skärmen. Upplösningen är mycket trevligt, ingenting är för litet. Med mer horisontellt utrymme är en välkommen förändring.


Lägg märke till reflexer på botten av skärmen när den utsätts för starkt ljus. ( se stor bild )

Tangentbord

Tangentbordet verkar standarden. Det finns ingen böja på ömse sidor om den. En sak som jag gillar med tangentbordet är att nycklarna inte verkar vara gjorda av några billiga material och är inte verka som om jag skrivit för fort jag kunde börja rippa nycklarna. Notera där funktionen och Ctrl tangenterna är placerade.


( se stor bild )

Pekplatta

Jag är inte van vid att pekplattor, så jag kan inte riktigt bedöma detta en för mycket. Den enda jämförelsen jag kan göra, är att det är inte som Nintendo DS pekskärm, där det inte är så smidig och det finns inte några bilder. Den rullande sidan av pekplattan är hit och miss, ibland rullar, ibland rullar riktigt snabbt, och andra gånger är det inte rulla alls. Musknapparna är förmodligen det värsta i det här anteckningsblocket. De är ganska stora knappar och kräver lite tryck för att pressa ned.

Batteritid:

Även om jag inte har helt tömt batteriet av alla dess liv, har jag kommit nära. EX har uppskattningsvis av 2,5 timmars batteritid med maximal ljusstyrka med spinn CD-enheten ständigt och har de hårda föremål Drive Copy, med enstaka omgång flipper eller patiens däremellan. Det finns ett program som heter Power Management medföljer EX, som fungerar ganska bra för att uppskatta batteriets livslängd. Den maximala mängden batteriet förutspås med skärmen nedtonad och bara gör lätta uppgifter som att skriva var någonstans i 4,25 timme intervall, vilket inte är dåligt, det är inte heller den bästa. PortableOne, erbjuder ett alternativ av en optisk batteri som har annonserats överstiga 7 timmars batteritid.

Ljud

När jag först satte på bärbara något verkade fel med ljudet, det var på en högre tonhöjd än normalt. Jag började bli lite stressad, rädd att något var fel, visade det sig vara en liten förare inställning som kastade av ljudet. Det tog bara några musklick att fixa. Efter att ljudet är ungefär genomsnitt kommer det bli inte alltför högt, men högljudda volymen högtalarna inte gör statisk.

Värme och buller

Fläkten är att upp till höger den bärbara datorn och är på ungefär halva tiden jag använder min bärbara dator. Det är inte alltför högt, men du kan höra det om du försöker att lyssna efter det. Cd-enheten är högre än den fan, men inte mycket om du driver processorn till dess gränser, då fläkten blir ganska lite starkare, men ingenting lite bakgrundsmusik kan blockera ut.

När det gäller värme, som har den bärbara datorn i knät under en lång tid som över en timme, kan du känna en obehaglig värme som kommer från den bärbara datorn. Jag har haft detta hända om två gånger, men jag var spel och hade snurrande CD-enhet. Ovanför hårddisken på det nedre vänstra hörnet kan också få lite varm efter mycket användning.

Prestanda

Jag tror att resultatet av denna bärbara dator matchar dess pris väl. Den enda gången jag hade den här bärbara datorn eftersläpning var när jag installerar program och försöker använda datorn samtidigt. Denna sak stövlar på mindre än 30 sekunder, från dess AV-läge. Jag är personligen imponerad av det, eftersom mitt skrivbord inte ens komma nära. Detta är en ganska snabb maskin med en Pentium M 1,87 GHz processor samarbetar med 512 MB RAM och en 5400 RPM hårddisk.

Resultat för beräkning av Pi till 2 miljoner siffrorna noggrannhet med hjälp av programmet Super Pi.

Notebook Tid
PortableOne EX (Pentium M 1,86 GHz) 1m 44s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s
IBM ThinkPad Z60m (2,0 GHz Pentium M) 1m 36s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Pentium M) 1m 48s
Dell Inspiron 6000D (1,6 GHz Pentium M) 1m 52s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Pentium M) 2m 10s
  HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M) 1m 39s
HP DV4170us (Pentium M 1,73 GHz) 1m 53s
Sony VAIO S380 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s

KUNDSUPPORT

För att skapa förståelse beröm som går på om Portable One , jag gav kundsupport på Portable ett försök. De är awesome, top notch. Jag frågade flera frågor och fick svar av nästa dag, gjorde de ett utmärkt jobb med att se till att jag förstod vad som pågick, om jag frågade. Tyvärr glömde jag att lägga till en OS till min bärbara dator på beställning sidan och genom en snabb e-post som har ändrats. Även om det läggs en liten fördröjning i sjöfarten, jag tror det var värt det. Det var ett litet fel på webbplatsen säger inte min bärbara dator levererades, och jag började oroa mig. Det visar sig, skickade de mig och skicka säger det levererades och jag förbisett det. Bara tänk på att om du köper någon av deras bärbara datorer inte kan levereras på dagen du köpte den. De konfigurera och se till att din bärbara dator fungerar utan problem innan leverans. Om du har några frågor om deras bärbara datorer, gärna ge dem ett samtal, är deras kundtjänst fantastisk.

Fördelar:

  • Enligt $ 1.500
  • Fantastisk skärm
  • Mycket portabel
  • Slitstark
  • Batteriets livslängd
  • Awesome design

Nackdelar:

  • Måste köpa online - Okej detta kanske inte vara ett problem med vissa, men det störa andra.
  • Funktionsknappen och Ctrl-tangenten slås.
  • USB-portarna på övre vänstra hörnet kan vara lite svårt att ansluta två saker i.


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar