onsdag 22 mars 2006

Lenovo N100 Review (pics, specifikationer)

Lenovo N100 Recension (pics, specifikationer)
av ZAZ - 2006/03/22


( se stor bild )

Lenovo N100 är en ny medelstora erbjudande från Lenovo i 3000-serien raden av bärbara datorer. Den N100 kommer i 14,1 "och 15,4" widescreen storlekar. Priser börjar på $ 999 för Core Duo-baserade modeller. Lenovo positionerar den bärbara datorn som en för små företag och mobila proffs. För mig ser det mer som en konsument bärbar dator med silver hud, glansiga skärmen och plast. Det finns gott om människor som blandar nytta med nöje idag eller människor som använder bärbara företagsdatorer för personligt bruk, som jag. Det faktum att Lenovo går efter båda segmenten med den här bärbara datorn är vettigt. Den N100 har massor att erbjuda och några mindre värdefulla egenskaper, som alla vi kommer att få in mer i detalj i denna översyn.

Konkurrens

Den 15 "segmentet är ett av de mest konkurrenskraftiga av alla bärbara segment, vilket är en bra sak. Att vara en av de få med en WSXGA + glansiga skärmen hjälper ställa N100 från andra bärbara datorer i denna klass. Jag ingår vissa företag och konsumenter class bärbara datorer här som N100 funktionerna visar att det har en fot i båda världarna.

  • Fujitsu N3530
  • Sony FE & FS-serien
  • Acer Aspire 5672
  • HP DV5000 & NX-serien
  • ThinkPad Z60
  • Dell E1505 & D610
  • Asus Z92f & Z70va
  • Gateway NX560 & M465
  • Toshiba Satellite

Specifikationer av Notebook att ses

  • Modell: N100 0768-21u
  • Processor: Intel Core Duo 1,83 GHz T2400
  • Chipset: Intel 945 Express
  • Minne: 512 MB DDR2 P5300
  • Hårddisk: 100 GB Hitachi (HTS541010G9SA00) SATA
  • Skärm: 15,4 "WSXGA + 1680x1050 Glossy
  • Optisk enhet: LG GMA-4082N DVD-/ + R /-RAM
    • 8x DVD-/ + R
    • 4x DVD-/ + RW
    • 2,4 x DVD + R DL
    • 3x DVD-RAM
    • 24x CD-R
    • 24x CD-rwx
  • GPU: 128MB Nvidia 7300 Go
  • Nätverk / Trådlöst: Intel Wireless 3945A/B/G, Realtek 10/100 Ethernet-kort, modem och Bluetooth
  • Ingångar: 84 tangenter med två knappar Pekplatta med Rullningslist
  • Knappar: Ström, Lenovo Care, Power Up och ned, tyst, och WiFi / Bluetooth On / Off Switch.
  • Portar:
    • Fyra USB 2,0
    • Fyra-stifts FireWire
    • 4-i-1-kortläsare
    • Ethernet
    • Modem
    • VGA ut
    • S-Video ut
    • Mikrofon
    • Hörlurar
    • Säkerhetslås
    • Strömkontakt
  • Slots: PC Card
  • Batteri: Sex Cell
  • Mått:
    • Bredd: 14,2 "
    • Djup: 10,4
    • Längd: 1,7 "
  • Vikt: 6,5 lbs.
  • Operativsystem: Windows XP Pro
  • Garanti: Tre års garanti med ett års batteri
  • Pris:? Okänd, kommer grundkonfiguration pris börjar på $ 999

Bygg och Design

När jag först såg N100 på NotebookReview.com, jag trodde att det skulle vara svart är från den nya tillverkare av ThinkPad, men de bilder jag såg det bara visade insidan. När jag öppnade lådan hittade jag, mycket till min förvåning är utsidan nästan alla silver med en remsa av svart längs sidorna och på framsidan. Jag föredrar mörkare färg bärbara datorer så N100 inte gjorde mycket för mig. Jag gillar färgschema på något som Fujitsu N3530 bättre, men det är en personlig preferens. Bortsett från färgen, jag hittade de former och kurvor som tilltalande. En sak jag märkte om det direkt är hur tjock den är, kommer in på cirka 1,7 "inklusive fötterna på botten.


( se stor bild )

Den extra tjockleken inte lägga någon vikt som det kändes ungefär lika mycket som min ThinkPad, kanske lite mer. Använda den mycket vetenskaplig metod i min badrumsvåg, vägde det tre pounds. Se hur värdelös som var, är min gissning att det är cirka 6,5 ​​pounds som jag hade ingen möjlighet att väga det kort att smyga in den producera avsnitt och vi vill inte gå dit igen. Jag tror att 15,4 'versionen har lite för mycket omkrets för daglig resa för de flesta. Kanske den 14,1 "kommer att vara mer lämpade för att fylla den rollen.

Den N100 känns robust och chassit är bergfast. Du kan plocka upp den mycket hörnet och det inte protestera det minsta. Fallet på N100 är gjord av plast. När du trycker på mitten av skärmen från baksidan, snedvrider skärmen märkbart. De sidor av skärmen är bättre skyddade. Fallet materialet är den typ som kommer att repas vid normal användning. När jag drog den ur kartongen första gången jag öppnade den, kunde jag se repor genom plasten omslaget som måste ha gjorts medan det monteras eller förpackas för transport.


( se stor bild )

Om du är den typen som besatt över små brister, kanske du vill överväga åtminstone en bra hylsa. Jag önskar bärbara designers skulle satsa mer här. Något som inte ser användas efter ett par veckors användning skulle vara trevligt. Inte är en material ingenjör, skulle jag vet inte om det är kostnadseffektivt oöverkomliga. Passform och finish var bra på N100. Det fanns inga oförklarade luckor eller dåligt delar som jag märkt.

Skärm

Skärmen på N100 granskas är en WSXGA + glansiga skärmen. Det kommer också att erbjudas med en WXGA-skärm också. Det är en av de få WSXGA + skärm finns med Dell E1505 är den andra jag känner existerar. Trots att fästa vid basen med gångjärn, var skärmen lite vingligt, men inte vid normal användning. Jag kunde släppa min ThinkPad på golvet och skärmen skulle inte flytta, inte att jag skulle rekommendera det. Jag kunde öppna den med en hand. Jag anser inte mig vara muskulös. Den skärm med högre upplösning kan du se mer av skärmen, som är ett trevligt plus. Jag grävde verkligen tapeten Lenovo valde för N100. Det visade av färgerna ganska bra.


( se stor bild )

Det finns sju ljusnivåer. Ljusstyrkan kan justeras med hjälp Fn + F10 eller F11. För att titta på DVD-skivor eller tittar på bilder någon av inställningarna fungerat bra. Läsa text var svårare på lägre inställningar. Det var lite av läckage i hörnen på undersidan av skärmen, men det var bara märkbar när skärmen var svart. Jag är en person som föredrar en matt skärm, men jag trodde skärmen såg ganska bra. Färgerna är djupa och rika. Det är inte lika ljus som Fujitsus och Sonys i världen, men den extra upplösningen mer än gör upp för det i min mening. Den glans bry mig lite, främst i väl upplysta omgivningar. Betraktningsvinklar var inte särskilt bra som förvånade mig lite eftersom blanka skärmar generellt tenderar att ha bättre betraktningsvinklar. Jag märkte mer blockiness när du tittar DVD än andra bärbara datorer jag har sett nyligen. Det var mest uppenbar när du tittar på äldre DVD-skivor med dålig överföringar. Här är en bild på N100 bredvid min ThinkPad T42:


( se stor bild )

Du vinner priset om du kan korrekt gissa vad de två filmerna är.

Ljud

Högtalarna är placerade på höger och vänster sida av tangentbordet. Med högtalarna placerade på sidorna av bärbar dator, hade jag stora förhoppningar för bra ljud. Jag skulle beskriva ljudet som fattiga. De fick inte mycket högt, och ljudet var avstängt och livlös. Högtalarna på en bärbar dator kommer aldrig att bli en styrka på grund av sin ringa storlek. Jag skulle hellre se Lenovo investera pengarna på annat håll som en anständig par hörlurar kommer alltid att vara bättre.

CPU och prestanda

Den N100 Sports ett av de nyaste av Intels bärbara processorer, Core Duo T2400. Det är den första Core Duo jag har sett över Best Buy.


( se stor bild )

Det är ett allvarligt nummer Cruncher. Processorn är nästan 30% snabbare än min Dothan Pentium M baserade ThinkPad kör Super Pi. Jag konverterade några MP3-filer till WMA-filer. Det var mycket imponerande. Processorn är dock bara en länk i kedjan som avgör en bärbar dator prestanda. Jag kände min T42, med en 7200RPM hårddisk och extra gig minne, var i samma prestanda division som N100 för de saker jag gör. Jag skulle inte beskriva mig själv som en avancerad användare eller tung mångsysslare. De saker jag gör mest, internet, bränna skivor och kontor, är inte CPU intensiva uppgifter. Det enda område där min T42 släpat gjorde Photoshop, där Core Duo-var betydligt snabbare. Jag fick Core Duo köra fast när jag installerar OpenOffice samtidigt utvinna återställningen cd, men det är sannolikt en funktion av den långsammare hårddisken och mindre mängd minne som kan uppgraderas. Allt CPU intensiva, kommer Core Duo vinna fällt.

Riktmärken

Super Pi

Super Pi är ett bra verktyg för att bedöma CPU-prestanda. Som ni kan se från resultaten nedan är Core Duo i N100 och andra sätta en ny föreställning bar för bärbara CPU-prestanda.

PCMark04

Här är N100 staplade upp mot min T42. Eftersom testerna visar, Core Duo ganska mycket förlorade Pentium M i alla utom ett fåtal tester med en långsammare hårddisk och en spelning mindre minne. Jag antar att ha en extra kärna är praktiskt.

3DMark

Den 7300 går kortet, utan den vackraste flickan i dansen, har acceptabel prestanda. Om spel är din primära syfte, bör du titta på andra bärbara datorer.

Här är ett skott från Half-Life 2, det enda spelet jag äger som kan fjärrstyra vara nya.


( se stor bild )

Jag är inte mycket av ett spel guru så jag kan inte berätta om bildhastighet och sådant. Det såg och gick smidigt med 7300 gå kort.

HD Tune

Nedan är en skärm mössa av hårddisken verktyget HD Tune. Allt ser så.


( se stor bild )

Enheter och lagring

Den N100 är utrustad med LG GMA-4082N Super-Multi DVD-brännare med Super-Multi anger stödet för DVD-RAM. Frekvensomriktaren är fäst i chassit så det blir inga modulära alternativ på N100. DVD-RAM kan du dra och släppa i Utforskaren vilket gör det till ett utmärkt val för säkerhetskopiering eftersom du inte behöver åter bränna skivan varje gång. Det har också mycket god felkorrigering. Jag hade några DVD-RAM media på hand från när jag hade en DVD-RAM-enhet på min ThinkPad. DVD-RAM fungerat bra om än lite långsam på 3x. Jag brände några skivor för användning i min bil. En fullständig cd brännskada tog 6:09. Det verkar lite långsam för en 24x brännskada, men framför allt hade jag inga uppspelningsproblem med CD-skivor. En fullständig enda lager DVD-bränning tog 10:55. Det är mycket imponerande för en bärbar dator enhet. De enda snabbare som jag har sett är NEC som finns i cirka 10:30 för en fullständig skiva. Som du kan se nedan bränningen kvalitet är utmärkt, inte något som ses med regelbundenhet på bärbara enheter.


( se stor bild )

Jag använde Taiyo Yuden skivor som är bäst. Andra medier kommer förmodligen mindre resultat. Ibland enheten fick lite bullriga.

Den N100 använder Hitachi 100GB 5400rpm SATA. Efter Lenovo tar sin bit för återställningen partitionen finns på 87GB vänster. Prestanda på hårddisken var bra. Det tog ungefär 30 sekunder från att vrida den till Windows-inloggningsskärmen. För dagligt bruk, är det mer än tillräckligt för de flesta hastighet klokt. En anmärkningsvärd underlåtenhet är bristen på hårddisken skyddet på ThinkPad. Enheten var väldigt tyst vid normal användning.

Den bärbara datorn kom utrustade med en 512 pinne DDR2 PC5300 minne. En trevlig funktion av minnet är det faktum att båda kortplatserna är placerade under panelen på undersidan av den bärbara datorn.


Minnesplatser ( se stor bild )

Det finns inget behov av att avlägsna tangentbordet eller ärendet att uppgradera andra minnesplatsen.

Värme och buller

Det finns tre ventilerna på N100 för att hjälpa avleda värme från den bärbara datorn, ett på botten, en på vänster sida och en på baksidan. Den N100 fick bara varm vid normal användning. Det var aldrig obehagligt att använda, även när du spelar Half-Life 2. Jag visste inte ens justera Power Management-programvaran om det fanns någon utanför kontrollpanelen. Fläkten kom sporadiskt vid normal användning. Fläkten skulle komma en i 10 sekunder eller mindre sedan gå ut en stund. Medan spel eller kör riktmärken, det var på nära hela tiden. Ett område som gjorde varm var höger handledsstöd som ligger direkt över hårddisken. Jag tyckte att det här märkliga med tanke på dess tjocklek och hårddisken sitter i botten av höljet.

Portar

Lenovo har täckt alla baser i form av anslutningar. Den har en 4-i-1-kortläsare på vänster sida.


Vänster sida ( se stor bild )

Jag bär runt en kortläsare för användning med min ThinkPad. Efter att ha använt detta för ett par dagar, blev det smärtsamt uppenbart hur mycket jag önskar att jag hade en. Förutom kortläsaren på vänster sida finns en Ethernet-port, PC-kortplats, fyra stifts FireWire-port, en USB-port och säkerhetslås. På höger sida finns tre USB-portar, linje in och ut uttag och en VGA-kontakt.


Höger sida ( se stor bild )

På baksidan av den bärbara datorn har en S-video-kontakt, modemport och elanslutning.


Baksida ( Visa större bild )

Tangentbord och pekplatta området

Tangentbordet på N100 är bra. Det är inte upp till ThinkPad standard, men fortfarande ganska bra. Det första som gör dig medveten om att det inte är en ThinkPad-tangentbord är bristen på en röd suddgummi och UltraNav knappar. Det känns lite mysigt med tanke på det är en 15,4 "widescreen notebook. Finns lite rörelse på nästa knapp om du verkligen clacking bort på den.


( se stor bild )

Nyckel resor och känsla är bra. En sak som jag inte vill om tangentbordet på N100, det har inte dedikerade knappar för hem och slut som jag ofta använder. Du måste slå på funktionsknappen i samband med en av piltangenterna för att få önskat resultat. Det finns några knappar som Windows-tangenten eller Alt-tangenten som liten, men det personligen inte bry mig så mycket. Lenovo valde orange för funktionsknappen som jag tyckte stod ut fint mot den svarta knappen. Hamnar conviently markerade längs kanten av tangentbordet.

Pekplattan sitter på mitten under mellanslagstangenten. Det fungerar bra som de flesta andra pekplattor jag har använt. Knapparna sitter längre bort från kanten än jag är van vid. Jag var ofta driver plasten under dem. Jag tror att om det var din vanliga bärbara dator, skulle du snabbt anpassa.


( se stor bild )

Knapparna på det var ganska tyst. De känner var lite Clicky, men inte så illa som andra jag har använt. En udda sak om det, har en scroll anordning på höger sida av kudden som inte är märkt på pekplattan på något sätt. Jag var tvungen att nästan köra fingret längs kanten av pekplattan för att få det att fungera. Jag fann det rent av en slump.

Den N100 är utrustad med en fingeravtrycksläsare något som inte syns på de flesta konsumenter bärbara datorer .. Det ligger på höger sida under tangentbordet. Läsaren fungerat bra, bättre än min ThinkPad som har en tendens att läsa fel om du inte är plats på.


Fingeravtrycksläsare ( Visa större bild )

Den använder OmniPass programvara för att styra funktionerna hos läsaren. Det kan komma ihåg lösenord i Foxfire även om det inte kräver en känga till inloggning på alla lösenordsskyddade webbplatser, men jag har inte gräva i det för djupt. Firefox kan utföra denna uppgift.

Batteri och AC

Batteriet medföljer N100 är en sex cells batteri. Den är i jämnhöjd med baksidan av den bärbara datorn. Använda medium inställningar med WiFi på, kunde jag få 2:55 batteritid innan systemet gick i standby. Jag anser att detta är bra med tanke på den större skärmen.


( se stor bild )

Nätadaptern är på större sidan av genomsnittet. Den har en tvådelad adapter som gör att hitta ett utlopp lättare.

Nätverk

Den N100 har Intel 3945 A / B / G trådlöst nätverkskort och Realtek Ethernet-kort. Det har också ett modem för dem som fortfarande använder uppringt. Trådlös / Bluetooth kan slås på eller stängas av med en omkopplare på framsidan av den bärbara datorn. För det mesta det trådlösa kortet fungerade väl. Jag hade lite problem när jag först fick det, men jag avinstallerade Norton och det fungerade bättre.


( se stor bild )

Efter det hade jag en och annan drop-out, men om jag kopplade ur och kopplas det skulle fungera. Jag tog det till mina grannar cirka 100 meter bort. Det såg nätet, men misslyckades att ansluta.

N100 har även Bluetooth 2.0 med stöd för Bluetooth Audio. Min Kensington Bluetooth Pocket mus fungerat bra. Jag har inte några Bluetooth-hörlurar så jag inte kunde testa det. Min enda tanke på att det är fler batterier att bära runt.

Programvara

Den N100 kommer med en bra programvara bunt. Access IBM har förvandlats till Lenovo Care / ThinkVantage.


( se stor bild )

De är inte som en omfattande uppsättning verktyg som Access IBM, men det kommer med vad de flesta användare behöver. Det finns en säkerhetskopiering och återställning verktyg, updater, Diskeeper, PC Doctor, etc. för systemfunktioner. Några andra program höjdpunkter WinDVD för DVD tittande, Corel för kontor produktivitet och RecordNow för bränning. Det finns några testversioner som Norton och Paint Shop Pro. Det finns också den obligatoriska Google Desktop som jag tror kommer nu på alla bärbara som säljs i Amerika.

Garanti och support

Den bärbara datorn jag fick har en tre års garanti med ett år på batteriet. Enligt handboken är under det första året delar och arbete omfattas medan den andra och tredje året endast delar täcks. Du måste plocka upp arbetsmarknaden laddning i de senare åren.


( se stor bild )

Det verkar som en rimlig avvägning för mig som delarna är oftast den dyraste sak. Även i manualen står det att garantin är internationell så länge det finns service tillgänglig på den platsen. Jag behövde inte använda stöd, så ingen hjälp där. De har IBM-Serv telefonnummer som anges på Lenovos hemsida för stöd för Lenovos bärbara datorer. Oavsett om de kommer att leda dig någon annanstans jag inte kunde berätta.

Slutsats

Den N100 har massor att rekommendera om det. Från min utsiktspunkt ser det mer som en konsument bärbar dator med den glansiga skärmen och plast. Ett streck av affärssidan har kastats in med fingeravtrycksläsaren, DVD-RAM och mer omfattande mjukvarupaket. Jag tror att $ 64.000 fråga för N100 kommer att bli priset. Om Lenovo kan hålla priset nere för N100, bör det väl. Om priset börjar gå för högt, liksom över $ 1500, kommer det att bli en svårare att motivera N100. Till detta pris punkt finns bärbara datorer, även Lenovos egna Z60, som kommer att ha bättre konstruktion och funktioner för samma pris. Det ska bli intressant att se när Z60 får Kärna Duoized hur det travar mot N100.

Fördelar och nackdelar

  • Fördelar
    • Speedy prestanda
    • Glossy WSXGA-skärm
    • Utmärkt Burn kvalitet från LG Drive
    • Decent batterilivslängd
    • Cool & Quiet
    • Mjukvarupaket
    • Lätt att uppgradera (inte grafikkortet)
    • Bluetooth
  • Nackdelar
    • Skrapbar Case
    • WiFi Card Bortfall
    • Dålig Högtalare
    • Tjocklek
    • Saknade Home / End Keys

Tillgänglighet

Den N100 kommer att finnas tillgänglig den 28 mars kl Lenovo.com med en bas pris på ca $ 999.



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar