fredag 24 mars 2006

HP L2000 Recension (pics, specifikationer)

HP L2000 Recension (pics, specifikationer)
av Hello - 2006/03/24

Inledning

Den HP Special Edition L2000 drivs av AMD Turion-processor. Både AMD och HP har stött Lance Armstrong centrum för cancer. HP ger grunden $ 50 för varje bärbar dator köpt från dem - en ädel sak och som en person som har sett människor som lider av cancer jag uppskattar det.


HP L2000 Framifrån ( se stor bild )

Orsaker till att köpa


HP L2000 över vyn ( se stor bild )

Jag letade efter en tunn och lätt bärbar dator för så lite som möjligt att komplettera min nuvarande XPS DTR. Jag var inte orolig processorhastighet, VRAM eller andra extra funktioner, letade jag efter en snygg bärbar dator, som såg bra och erbjuds anständiga prestanda för priset. Min budget uteslutas många bra märken som IBM / Lenovo & ASUS. Jag var i huvudsak kvar med två alternativ om jag ville ha den bästa bang för min buck: Dell och HP / Compaq.

Jag ville ha något portabel så jag letade efter bärbara datorer med 12-14,1 "skärmarna. Widescreen var ett plus men inte ett krav. Batteriets livslängd 3hrs eller mer skulle vara ett plus men inte ett krav (eftersom jag brukar spendera mer än 7-8 timmar bort från mitt skrivbord, så jag skulle behöva bära makten tegel ändå) Bara dessa enkla krav fällde mina alternativ till 2:. HP Compaq: s V2000/L2000 serien eller Dell XPS M140/Inspiron 630m.

Jag hamnade över Dell främst få HP L2000 eftersom HP såg bättre och jag gillade inte Inspirons tjocka höljet. Jag fick HP L2000 över Compaq V2000z (båda är nästan exakt samma anteckningsbok) eftersom det var billigare (under svaga jag beställde det), snyggare och det var tillfälle att bidra vissa $ $ $ för en god sak.

Specifikationer och uppgifter om köp

Här är speciell av den bärbara datorn jag fick:

  • Microsoft (R) Windows (R) XP Home Edition med SP2
  • AMD Turion (TM) 64 ML-37 (2.0GHz/1MB L2-cache)
  • 14,0 WXGA BrightView Widescreen
  • ATI Radeon (R) Xpress 200M w / produktivitet portar
  • 512 MB DDR SDRAM (2x256MB)
  • 80 GB 5400 RPM hårddisk
  • DVD + /-RW / R CD-RW w / Double Layer
  • 54g (TM) Integrerad Broadcom 802.11b / g WLAN och Bluetooth
  • 6 cells litiumjonbatteri
  • Totalt: $ 822 (med studenten APP rabatt) + fri frakt

Jag köpte den bärbara datorn från hp.com, och jag var mycket nöjd med affären. Jag letade runt ganska länge och trodde att detta var en stjäla.


LIVESTRONG branding och Lance Armstrong signatur ( se stor bild )

Bygga & Design


Lock vy med LIVESTRONG logotyp ( se stor bild )

Den bärbara datorn är vacker. Jag älskar färgschemat och den allmänna layouten. Jag känner höljet är mycket kraftigare än Dells nuvarande Inspiron linje, det känns som den är gjord av metall (men det är inte, det är plast som förväntat för en $ 800 laptop). Vid första laptop påminde mig om ThinkPad-serien, men det tog inte mig lång tid att inse att den bärbara datorn någonstans är nära byggkvalitet av den mäktiga ThinkPad-talet.

Till höger om det system vi har 2 USB-portar, S VIDEO OUT, DVD Writer och 5 i 1 kortläsare. Till vänster har vi, VGA-port, 1 USB-port, Ethernet och anslutningar modem och L2000 mini docka port. Det finns en viss flex på skärmen, men ingenting utanför de normala nivåerna. Gångjärnen håller skärmen i läget stadigt och det finns lite att ingen vacklande. Den bärbara datorn är lätt och enkel att bära med sig. Varning: den bärbara datorn lockar massor av uppmärksamhet, tack vare dess fantastiska utseende och "LIVESTRONG".


Höger sida ( se stor bild )


Vänster sidan ( se stor bild )

Totalt bygga och design kvalitet är mer än tillfredsställande.

Skärm

Skärmen är bara vackert, särskilt med BrightView. Bara vackra, inga problem här är det perfekt. Även vid den 2: a lägsta ljusstyrkan på skärmen är nästan lika bra som skärmen på min gamla Dell XPS / Inspiron 9100 med ljusstyrkan hela vägen upp.


Skärm ( Visa större bild )

Högtalare

God kvalitet Altec Lansing, liksom de flesta andra tunn och ljus ljudet saknar bas, annat än att högtalarna är mycket bättre än genomsnittet laptop högtalare.

Processor och prestanda

Ok kritan tid. Totalt processorn verkar galleriets och enheten är lyhörd. Uppstart var minimal (förmodligen eftersom jag inte har något installerat ännu) och BIOS laddas snabbt.

Jag använde systemet för att surfa, MS Word och några kodning / sammanställning i Visual Studio. Inga släpar någon sökt. Men när jag hade massor av program som körs samtidigt att datorn frös. Det var uppenbart att jag behövde mer RAM men eftersom jag inte var 100% säker på att jag skulle hålla detta lappy jag avstod från att köpa nya RAM från Newegg.

Gör det 64bit processor någon skillnad idag? Nej.

Också jämföra super pi riktmärken (nedan) med PM: s Jag tror att klockfrekvensen på Turion bit är överdriven. Läs här .

Artikeln speglar perfekt mina känslor på processorn. Det är snabbt och krispiga, men det är långsammare än motsvarande klockade Pentium M och med nu jag är övertygad om att 64-bitars kapacitet är ganska värdelös om du inte är fast besluten att köra Fedora eller om du kör testet versioner av Vista.

Prestanda:

Obs: För benchmarking jag avstängd alla funktioner energisparfunktioner och aktiverat allt för maximal prestanda

För super pi riktmärke jag minskade VRAM till 32MB därför den effektiva RAM var 480Mb.

Jämförelse av bärbara datorer som använder Super Pi för att beräkna Pi till 2 miljoner siffror:

Notebook Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror
HP L2000 (AMD Turion 64 ML-37) 1m 52s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Alviso Pentium M) 1m 48s
IBM ThinkPad T41 (1.6GHz Banias Pentium M) 2m 23s
Compaq R3000T (Celeron 2.8GHz) 3m 3s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Dothan Pentium M) 2m 10s
Dell Inspiron 8600 (1,7 GHz Banias Pentium M) 2m 28s

För 3DMark riktmärke, vände jag upp VRAM till 128MB så effektiv normala "RAM var 384 MB.

Game Tester

GT1 - Return To Proxycon

1,9 fps

GT2 - Firefly Forest

1,4 fps

GT3 - Canyon Flight

2,2 fps

Tangentbord och pekplatta


( se stor bild )

Tangentbordet är i full storlek, med externa knappar för volymkontroll (upp-ner-mute), WiFi (på / av) och pekplattan (on / off). Wifi-knappen och knapp på styrplattan är användbara, men inte nödvändigt. Styrplattan enligt min mening är ganska små, inte ovanligt för en 14 "laptop, men bara så du vet det är inte så bekväm som en 15" notebook pekplatta. Den rullande inslag i styrplattan fungerar mycket bra och övergripande pekplattan är lyhörd och har en trevlig känsla till den.

Tangentbordet gör flex lite som andra budget bärbara datorer, men totalt sett inga klagomål.

Trådlös

Eftersom jag planerar att resa mycket med den bärbara datorn jag konfigurerat den med 54g (TM) Integrerad Broadcom 802.11b / g WLAN och inbyggd Bluetooth. Den trådlösa på / av-knappen visade sig vara mer användbar än jag tidigare trott. Det sparar ett par minuter batteritid, en av de få saker saknas i denna laptop.

Inga problem med det trådlösa, det fungerade helt bra och min Bluetooth-mus var redo för användning i mindre än en minut.

Batteri / Värme frågor

Jag beställde den standard 6-cells batteri eftersom jag inte "gillar hur 12-cell fastnat i botten. Jag gick in felsäkert läge och laddade / urladdade batteriet 2 gånger innan anteckna batteritid gånger (Förfarandet rekommenderas i vissa artiklar)

Anmärkning: För batteritester jag bytt allt energisparläge.

Utan Undervoltning av Turion-processorn:

Jag fick i genomsnitt 1 h och 52mins med skärmen inställd på maximal ljusstyrka och en del tunga arbete. Med skärmens ljusstyrka vände hela vägen ner och vissa surfa på internet och MS Word fick jag runt 2hrs och 20mins. Det var hygglig men min Inspiron 9100 med en 3,4 GHz P4 med HT också blir 2hrs med ljus användning!

Processorn blir ganska varm. Varmt nog så att du inte kan hålla det på dig varv efter en timme om du kör processor intensiva uppgifter. Min vänstra handledsstödet fick varmt men det var inte outhärdligt, men värmen i botten var ganska dåligt. Obs: Jag hade tur att inte få en felaktig hårddisk. Vissa människor uppgav att de hade värme problem med sin Samsungs hardrives (inte alltför säker). Jag fick en Seagate 60 GB 5400rpm hårddisk.

Med Undervoltning (viloläge: 1v, max: 1.2V, med hjälp av Undervoltning min L2000 "tråd på nbr.com):

Det var ett lyft på ca 10-15mins från de tidigare angivna tider. Efter Undervoltning värme förändrades situationen, det var svalare men den värme som alstras var fortfarande mer än min rumskamrater Inspiron 6000 under liknande belastningar.

Slutsats om Undervoltning: Risken för att skruva upp ditt system är praktiskt taget obefintlig, och fördelarna är många.

Operativsystem och programvara

Som vanligt massor av skräp, jag inte ens bry titta på grejer. Bara popped i XP Home CD (som ingår gratis till skillnad från Dell) och gjorde en ny ren installation.

KUNDSUPPORT

De var fantastisk. När jag gjort min beställning jag fick en 60gig hårddisk (med samma specifikationer som ovan) för runt $ 892. Nästa dag när jag kollade de hade en 80gig hårddisk och priset var också ner till 822 för exakt samma specifikationer, så jag gav dem ett samtal och de återbetalas mig $ $ $ och uppgraderat min hårddisk till 80gigs! Inte illa alls, jag var imponerad. Och som ni kommer få reda på senare att de är också riktigt bra med en avkastning ;)

Klagomål

  • Hetta
  • Batteriets livslängd kunde vara bättre (du kan få 12-cell istället)

Lovorden

  • Pris
  • Skärm
  • Ser bra ut och det är en övergripande välbyggd maskin

Slutsats

Lika mycket som jag älskade L2000, jag hamnade tillbaka enheten. Det var svårt att släppa taget, men systemet var overkill för mina grundläggande behov och jag behövde spara pengar. Eftersom jag hade lagra kredit på Buy.com hamnade jag få Acer Travel Mate 2423WXCi därifrån ($ 499).

Kanske om bärbara temps var lite lägre jag skulle ha hållit det. Jag fann knappast några fel i den bärbara hölje, eller design. Min enda klagomål var inte så coolt processor, som var ansvarig för inte så coolt batteritid.

Så varför inte få samma anteckningsbok med en Pentium? Det är min rekommendation - få V2000 eller V2000T för nu. Men om du tror att du kommer att hålla denna laptop för mer än 4 år, eller om du vill prova Fedora så ska du nog få Turion och UNDERSP det.



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar