måndag 6 mars 2006

HP nx6125 Recension (pics, specifikationer)

HP nx6125 Recension (pics, specifikationer)
av Ransu - 2006/03/06

av Miikka Raninen, Finland


HP: s NX6125 är MIDLINER i HP: s Business Essential-serien av bärbara datorer avsedda för seriöst rörligt arbete. Det riktar sig till prismedvetna affärsresenärer som behöver en fullfjädrad mobilt kontor. Det NX6125 har säkerhetsfunktioner som inte finns i andra bärbara datorer, inklusive en fingeravtrycksläsare, och det skiljer sig från de andra NX-modeller genom att använda AMD: s processor med PowerNow! dynamisk processor lastning och variabel hastighet fläkt. Det körs tyst och sval när du bara gör ordbehandling, men kommer levande med full kraft när du behöver kraften.

Den "delmodell" granskas här är den europeiska EK156ET. De amerikanska modellerna skiljer slighly i konfigurationen men också med dem nästan alla specifikationer har konfigurationsalternativ att välja mellan - det är omöjligt att granska eller ens räkna upp dem här - för mer information se www.hp.com .

HP NX6125 specifikationer över som:

  • AMD Turion 64 ML-32 (1,8 GHz, 512KB L2)
  • 512 (256MBx2) DDR 333MHz
  • 60GB 4200rpm HD
  • 15 "XGA (1024x768) TFT LCD
  • ATI Mobility RADEON EXPRESS 200M
  • Panasonic DVD + /-RW DL
  • Windows HP Hem
  • 6-cells 54 Wh litiumbatteri
Slots:
  • 1x ExpressCard/54
  • 1x typ I / II PC-kort (32b/16b CardBus) eller Secure Smart Card-läsare
  • 6-vägs minneskort läsare: SD, MS / Pro, MMC, SM, XD

Anslutningar:

  • USB 2,0 x 3 (2 x sida 1 x rygg)
  • Firewire 400 (4-pin mini inte drivs!)
  • Gigabit Ethernet (Broadcom NetLink)
  • Trådlös 802.11g / b (Broadcom, mini-PCI)
  • VGA-utgång
  • S-video ut
  • Modem med linhållare (RJ-11)
  • Analog ljudutgång och mikrofon-in.
  • HP Dockningsstation port
  • Kensington standard lås


(Klicka på bilden för större bild)

Orsaker till att köpa

Mitt liv har alltid bestått av arbete, studier och reser med en bärbar dator, men nu min gamla pålitliga Powerbook 1400cs anor stenåldern började få mig konstiga blickar från folk jag arbetar med. Självklart hade jag för länge sedan började göra något seriöst arbete på mitt skrivbord P4 och drömmen var att jag en dag skulle gå in i butiken och köpa mig en bärbar dator som skulle ersätta den.

Eftersom mitt motto är "de som inte har råd att spendera pengar bör köpa den bästa" jag först tittar på att köpa en Thinkpad. Men de modellerna i min prisklass inte innehöll alla de funktioner som jag letade efter. Det var alltid något fel: icke-skrivande DVD eller inga trådlösa modeller etc. som innehöll alla "essentials" funktioner jag ville var alltid på highend av prisintervallet. Sedan någon här på forumet lugnade mig att kanske HPs Business Notebook skulle räcka för min kvalitet / behov pris och jag var glad över att hitta NX6125 rad som innehåller allt jag letade efter en rimlig prislapp.

Köpa Erfarenhet

Jag köpte den bärbara datorn från en lokal HP-certifierad återförsäljare som hade att beställa den modell jag ville från HP: s lager. Detta tog bara några dagar och jag kunde en del med mina pengar och köpa HP: s 3 års hämtning och retur garanti för det. Som jag vet vilken typ av använda min bärbara dator kommer att möta jag räknar med att få mina pengar tillbaka från garantin inom denna tid.

Hur mycket har jag betala för det då? Vid tidpunkten för köpet (slutet av januari 2006) den bärbara datorn var priser på € 1020 (1220 USD), omfattar detta den finska 22% moms. (Exkl. moms pris: 836 e / ~ $ 1000 USD). Titta på de nuvarande amerikanska modellerna finns det inte mycket skillnad.

Design & Build Kvalitet

Med en traditionell förhållandet 4:3 stor 15 "LCD detta ser ut som en riktig bärbar dator -.. En mans anteckningsbok mörkgrå glans hård beläggning med en smakfull enkelhet och rätvinklighet ger intryck av en allvarlig arbetar människans bärbara datorn och minimalistiska HP-logotypen stil med små kursiv med den lilla modellnamnet text i hörnet av skärmen är ett uttalande om att detta är något fashionabla leksak.

Den byggkvalitet överstiger vida den för varje konsument anteckningsbok i samma prisklass. Även när tinget vikter så mycket som £ 6 (2,7 kg) kan du hämta det från yttersta nedre hörnet och vrid den runt utan betydande böjning - en bedrift man vågar inte upprepa många konsumenter bärbara datorer som spraka och Squeek som de vrider under sin egen vikt.

När den är stängd den bärbara datorn blir en monolit från Space Odyssey, det finns inga kontakter, luckor eller lås att sticka ut, som i så många andra bärbara datorer som bara ber att brytas genom att fånga dem i något.

Men det finns några grundläggande konstruktionsfel. På botten, som btw är så rörigt och fult som Titanics pannrum, de har lämnat dockning kontakten med ingen täckning av något slag. Inte bara avslöja detta känsliga kontakter smuts och smuts, men du kan faktiskt se insidan av maskinen genom gapet.

Visa




(Klicka på bilderna för större bild)

Den goda nyheten är att det finns andra delmodeller av NX6125 med andra skärmar som SXGA + WVA tillgängliga för dem som vill något bättre. Den grundläggande 15 "4:3 XGA TFT LCD på min modell är just det, mycket grundläggande. Dålig betraktningsvinklar och kontrastförhållanden är uppenbara. Om du är en spel person som har sett den senaste Ultrabright LCD är din väns konsument bärbara datorer har, du kommer att vara mycket dissapointed med detta. Men om du är en arbetande person som mig som bara då och då sett en film eller redigerar ett foto, kommer du inte ihåg de små variationer i absolut vitt och mörkt när man ser från mitten. Detta är en visa att du kan stirra på länge utan att bli trött -. skillnad från dem över ljus över mättade konsument LCD: s som ser sexig tills de har bränt hål i din näthinna och har en mindre ljusstark skärm gör ger dig mer batteritid.

Tekniskt LCD ser mycket skarp med inga störningar eller bakgrundsbelysning läckage från hörnen. Det reptålig antireflexbeläggning fungerar bra för alla villkor förvänta sig för direkt solljus. Gångjärnen till displayen är solida jag har sett på en bärbar dator och det finns inga synliga bildskärmskabeln mellan - alla kablar är integrerad i gångjärnen. Men lighness och tunnhet har sitt pris, displayen flexar en hel del. Jag kan nu se att de metall täcker på många bärbara skärmar.

Högtalare

Det finns två stora högtalare på framsidan EGDE av den bärbara datorn som låter förvånansvärt bra och ger en fin pirra och slå på handleden medan du skriver. Spela Frank Sinatra med full volym (som du måste) rivaler alla billiga externa datorhögtalare och ger dig så mycket låga frekvenser som du förväntar dig att få från ett par kvadrat inches av högtalarkonen men utan någon märkbar distorsion. Självfallet djupdykning i ett spel eller en film kräver fortfarande hörlurar, men iallafall dessa högtalare inte skämmas om du måste använda dem offentligt.

Prestanda

Först av allt vi pratar en hög mobilitet energibesparande kontor anteckningsbok här, så vad du får är faktiskt ganska bra. Den Turion 64 ML-32 har en nominell effekt av 35W men AMDs PowerNow! tekniken justerar klockfrekvensen på processorn dynamiskt när du behöver det. Detta sparar batterierna och håller allt cool men tillåter omedelbar gas upp när din applikation kräver det. Detta håller också den bärbara datorn trevligt och helt eftersom fläkten bara tänds när det behövs. Att göra en ny beräkning av i Excel som lanserar en kaskad av några thousend iterationer accross flera kalkylblad föra huvudfläkten till full hastighet för ett par sekunder, varefter den går tyst igen. Jag har kört Photoshop och Illustrator, DVD dekryptering (som är lagligt här för säkerhetskopiering ändamål!) Och gamla spel som Quake II och Halo och mitt subjektiva intryck finner ingen skillnad i prestanda med min gamla P4 2.4Ghz skrivbord.

Resultat för beräkning av Pi till 2 miljoner siffrorna noggrannhet med hjälp av programmet Super Pi.

Notebook Tid
HP Compaq nx6125 (AMD Turion 64 ML-32, 1,8 GHz) 2m 00s
Panasonic Toughbook W2 (Pentium M 713 ULV 1,1 GHz) 2m 54s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s
IBM ThinkPad Z60m (2,0 GHz Pentium M) 1m 36s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Pentium M) 1m 48s
Dell Inspiron 6000D (1,6 GHz Pentium M) 1m 52s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Pentium M) 2m 10s
  HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M) 1m 39s
HP DV4170us (Pentium M 1,73 GHz) 1m 53s
Sony VAIO S380 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s


PCMark04 Revision 3 Build 0

Multitrådade Tester:
Komprimering 2,63 MB / s
Filkryptering 27,54 MB / s
Arkiv dekompression 22,18 MB / s
Bildbehandling 11,03 MPixels / s
Virussökning 1330,88 MB / s
Grammatikkontroll 1,78 KB / s
Arkiv Dekrypteringen 55,23 MB / s
Ljud konvertering 2345,98 KB / s
Webbsida rendering 4,31 Sidor / s
WMV Video Compression N / A
DivX Video Compression 49,01 FPS
Fysik Beräkning och 3D 78,37 FPS
Grafik minne - 64 rader 537,06 FPS


3DMark Score

3DMark Score 553
GT1 - Återgå till Proxycon 2,4 fps
GT2 - Firefly Forest 1,9 fps
GT3 - Canyon Flight 2,4 fps
CPU-Score: 3030
CPU-test 1 1,6 fps
CPU-test 2 2,6 fps


Hårddisk

  • Seagate Momentus 4200,2
  • 60BG, 4200rpm, 12.5ms
  • UltraATA100, 8MB cache


Tangentbord och pekplatta



(Klicka på bilderna för större bild)

Tangentbordet är både början och spill bevis. Tangenterna på tangentbordet är faktiskt större än på mitt skrivbord tangentbord och deras rivaler åtgärder som av den senaste tidens Powerbook. HP designers har använt fullständig fysisk bredd av den bärbara datorn för att ge dig en naturlig storlek tangentbord - till skillnad från många dumma bärbara datorer där ute. Det finns ett antal flera funktionsknappar för justering skärmens ljusstyrka och slå på den externa VGA-utgång etc. Det finns också speciella knappar, till exempel att stänga av trådlösa och stänga av ljudet, som också innehåller diskreta tänds på dem.

Pekplattan är så bra som jag har använt och innehåller även en scroll-bar. Knapparna gör dock ett mycket högt klickande ljud. Det är också en grundläggande konstruktionsfel med det. Genom att placera pekplattan excentriskt det oundvikligt ger det knappt ettor vänster hand och man kan inte undvika att röra vid den medan du skriver snabbt. Detta resulterar i muspekaren hoppar ett par miles och i värsta fall ersätta en text någonstans. Jag har funnit att jag måste stänga av och istället använda en extern mus.

Ingång och-utgång



(Klicka på bilderna för större bild)

De två USB-portar på sidan är, som vanligt, placerade för nära varandra för att passa något annat än de tunnaste kontakterna. Glöm pluging en extern HD och en USB-dongel på det simultant. Det finns också en USB på baksidan men som redan använts av min extern mus. Den externa VGA-port har också proppfull mycket tätt inne den bärbara datorn och jag har redan haft att demontera en projektor kontakt med min Leatherman för att ge en presentation. Den miniatyr 4-stifts FireWire 400-anslutning är också bräcklig och du kan glömma att driva din externa HD med den. På baksidan har du S-video ut, USB, RJ-45 och strömkontakten och på den andra sidan bara på kanten av DVD-bäraren en gammaldags RJ-11 56K-modem port.

Trådlös


(Klicka på bilden för större bild)

Den trådlösa är en standard Broadcom BCM4318 b / g Mini-PCI-kort med två inbyggda antenner inuti skärmen för optimal mottagning. Det är svårt att hitta ett riktmärke för att ställa den mot, men jag har inte hittat något problem ännu få full fart 54MB / s Wi-Fi från de platser jag har varit på. Den stödjer alla de senaste kryptering algorisms inkl. WPA / PSK etc. Även kortet är tillgänglig är det tveksamt man kan gå och ändra den till en annan modell utan BIOS oense med det nya kortet. En mycket trevlig funktion är den blå indikatorlampan på snabb lansering knappen och på kanten av den bärbara datorn som talar om ifall du har lämnat trådlöst på.

Ett par ord av råd till nybörjare: stäng av trådlöst när du inte behöver den (med NX6125 är det snabbt och enkelt) - det sparar också dina batterier. Använd encyption och autentisering. Skaffa en mjukvarubrandvägg (t.ex. fri version av Agnitum s Outpost).

Batteri och nätadapter


(Klicka på bilden för större bild)

Det är en vanlig 6-cells litium batteri med en nominell kapacitet på 54Wh. Med denna bärbara dator och dessa funktioner jag har kört ner batteriet konsekvent mellan 3-4 timmar. Jag antar att du skulle kunna utvidga detta om du nedtonad skärmen och avstängd trådlösa etc. men det är dumt. Men om du sätter den i viloläge strömförbrukningen går till nästan ingenting. Batteriet är extremt lätt och snabbt att byta så att få en extra vanlig batteri kan vara ett bättre alternativ än att få den tunga och skrymmande resor batteri.

Nätadaptern och dess leder är av expectional kvalitet. De flesta bärbara leder verkar vara konstruerad för att sälja reservdelar. Deras isolering är tunn och flexibel och koppar leder in är utformade för att gå över efter några veck. Med HP leder å andra sidan är nästan lika tjock och fast som nätsladden och power-tegel är liten, lätt och går på något över handen temperatur - ja expectional sedan brukar du kan steka ägg på dessa saker.


(Klicka på bilden för större bild)

Säkerhet

Den NX6125 säljs som en "säker bärbar dator". Den levereras med HPs ProtectTools som ger dig BIOS-nivå admin och användare säkerhetsfunktioner som kan knytas till olika lösenord Åtkomstnivå och autentisering görs med biometrisk fingeravtrycksläsare. En valfri Säkert Smart Card-läsare finns i stället för PC-kortplatsen. Andra säkerhetsfunktion inkluderar HD Drive Lock, Power-on Security, Kensington Notebook lås och Altiris HP Local Recovery.

OS och programvara

Återigen är det min billiga delmodell som kommer med XP Home Edition. De andra har Pro upplagan. Som vanligt DVD är en HP anpassad "återvinnande bricka", dvs. du inte får en detaljhandel version av XP-skivan, men en disk där man kan bara installera OS och drivrutiner till din NX6125. Bortsett från Symantec antivirus grejer och en udda WinDVD Creator finns det inte mycket anmärkningsvärt medföljande programvaran.

Jag har installerat en dual boot system på min bestående av Windows 2000 och SUSE Linux. HP: s support för andra operativsystem än XP är lite mer än lipservice. Det finns en förare webbplats och en vitbok om hur du installerar Windows 2000 men några av förarna är äldre än XP och kära eller saknar vissa funktioner. Även du måste kämpa med hårdvara resurser och IRQ: s för att få allt att fungera. Open SUSE 10,0 installation gör dock igen de flesta hårdvara bortsett från Broadcom trådlöst och fingeravtrycksläsaren. Från och med nu är jag fortfarande kämpar med att lista ut varför KDE stöka skärmen när jag avslutar den. Av någon anledning man vill hoppa in i en helt oförenliga upplösning eller frekvens till LCD den påstår att upptäcka och stödja.

Klagomål

I efterhand önskar jag att jag skulle ha haft mer pengar eller meningsfullt att spara upp till NX8220 eller ens en riktig ThinkPad. Men det finns egentligen ingen ursäkt för HP sätta en sådan långsam grafikkort och en dålig skärm på en 1000USD anteckningsbok. Även i efterhand skulle jag ha köpt en modell som är känd för att helt stödjas hardwarewise av någon Linux-distro. Nu måste jag vänta och be det finns människor där ute i utvecklare som tar att ta fram drivrutiner för denna sak. Och ja, det finns människor här ute som fortfarande har giltiga Windows 2000 licenser och anledningen till att använda dem så HP bör göra sina W2K förare korrekt och även inkludera dem på installations-DVD.

Lovorden

Jag får blickar och kommentarer från människor som säger den bärbara datorn ser allvarliga och affärer som och de flesta är suprised att hitta det var så billigt. Jag är glad att jag inte köpte en av dessa fruktansvärda ser konsument bärbara datorer (Acer, Fujitsu, Sony etc.). Även HP Pavilion sortiment ser ut leksaker jämfört med detta. Tangentbordet var en suprise - jag väntade jag fortfarande skulle behöva skriva min "romaner" på en riktig externt tangentbord men skriva bort på detta är som att flyga. Och som jag sa, för spel på skärmen är mediokert i de flesta men för ordbehandling och läsning det är utmärkt.

Slutsats

Om du vill göra seriöst arbete, antingen i studier eller verksamhet, är denna bärbara dator allt du behöver med en bekväm prislapp. Den byggkvalitet och förlängningen kortplatser kommer att se att du kommer att få många långa år av nyttigt arbete av det. Du kan köra occational spelet på det men inte de senaste sådana.


Som ett bärbart kontor har allt. Bekvämt tangentbord och display, rimlig batteritid och lätt att byta batteri och resemöjligheter batteri, en extra dockningsstation för hemmabruk och en robust bärbar form och vikt som inte kommer att stoppa dig från att ta den med dig. För vad är användningen av en bärbar dator om du inte orkar eller är du rädd för att ta den med dig vart du än går.

Fördelar:

    + Pris / byggkvalitet
    + Pris / har allt nödvändigt för ett mobilt kontor
    + Form och vikt
    + Automatisk powersaving funktioner
    + Tangentbord är utmärkt
    + Allvarliga affärsmässigt utseende

Nackdelar:

    - Dålig display (om detta delmodell)
    - Dålig grafikkort
    - Grafikkortet äter i din huvud-RAM
    - Långsam DVD-brännare
    - Inte så många portar som du ser på andra bärbara datorer
    - Om du vill köra W2K eller Linux det är bättre ute ...


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar