onsdag 29 juni 2005

Compaq Presario R4000 Recension (pics, specifikationer)

Compaq Presario R4000 Recension (pics, specifikationer)
av NathanSmith - 2005/06/29

av Nathan Smith, Kentucky USA

Bakgrund

R4000 Above utsikt ( större bild )

Jag är ett seminarium grad student och arbetar i grafik och webbutveckling för min skola. Jag gör också en bra bit av frilansande webb arbete på sidan. Så när vi letar efter en bärbar dator, jag ville något som skulle vara lämpligt kraftfull för kreativa projekt, samtidigt som de är portabla gå träffa kunder. Inledningsvis hade jag anses vara en Apple Powerbook , men så småningom bosatte de Presario R4000 grund för det pris du kan få mycket bättre hårdvara än erbjuds i Apple-modeller. Dessutom är en stor del av vår pedagogiska bibel programvara som används på min skola endast för Windows.

Vad inledningsvis vädjade till mig om R4000 är AMD Athlon 64 bitars processor. Jag har alltid föredragit AMD till Intel, beundra dem som ett företag som helt enkelt gör bra produkter som säljer sig själva, utan att behöva bombardera allmänheten med reklam. Jag gillade också att R4000 levereras med Bluetooth och Firewire, eftersom det gör det mer konkurrenskraftigt med en Mac.

Jag hade också behandlat HP zv6000 versionen av denna laptop, men gillade utseendet på Compaq bättre. Det ser verkligen och känns mer gedigen än HP, ha jämfört två på nära håll i CompUSA. Jag gillar att när det är stängt, det finns inga enkla platser för att fastna, till skillnad från HP som tenderar att ha en svag kurva utåt nära högtalare / spärr. I allmänhet är de R4000 mer låg profil än HP. Med sin svart hölje det ser mer professionellt, medan HP ser lite flashier. Spärren är också mycket robust, med en metall bar snarare än de typiska plast skjutbara klämmor.

System Specifikationer

Så jag gick vidare och beställde min R4000 från HP Shopping, konfigurerade enligt följande:

  • Windows XP Professional
  • AMD Athlon 64 4000 + (2.4GHz/1MB L2-cache)
  • 15,4 "WXGA BrightView Widescreen (1280x800)
  • 128MB ATI Radeon Xpress 200M w / HyperMemory
  • 256 MB DDR SDRAM
  • 60GB 5400 RPM hårddisk
  • DVD + /-RW / R & CD-RW w / Double Layer Support
  • 54g Integ. Broadcom 802.11b / g WLAN och Bluetooth
  • 12 cells litiumjonbatteri

Anledningen till den magra 256 MB minne är att de flesta tillverkarna har en tendens att över-betalt för minnet. Det var faktiskt 40 $ billigare för mig att beställa den med 256MB och köpa en 1GB minne från NewEgg.com än det var att bara beställa en jämn 1GB (2x512MB) från HPShopping. Så, efter några behandlar Newegg kundtjänst via Kingmax RAM (hemskt, förresten), slutade jag gå med Kingston och har haft några problem sedan dess.

Utbyggnaden minnesplatsen är lättillgängligt på undersidan av den bärbara datorn, och minnet var ganska enkel att installera. Det tog bara en skruvmejsel och ca 2 minuter tid. Den andra minnesplats en är lite svårare att komma åt, att du måste ta isär den huvudsakliga datorväskan. Så nu är min 1.25GB RAM bra, och jag vill verkligen inte att byta ut den 256 för något annat än.

Första intryck

Jag har varit mycket nöjda hittills efter ca två veckor arbetar med Presario R4000. Skärmen är helt enkelt fantastiskt och ger CRT kvalitet skärpa, med endast en liten minskning i betraktningsvinkel. Jag gillar också att det finns en på-knapp för den trådlösa anslutningen. Jag kunde se att detta är användbar i en flygplats eller Internetkafé där man kan vara orolig för säkerhetsfrågor. Det slår säker behöva gå till ditt nätverk egenskaper och inaktivera sedan återaktivera saker via mjukvara.

Jag älskar också att det finns en på-knapp för pekplattan, som jag aldrig har varit en stor beundrare av dessa och använder dem endast när det är absolut nödvändigt. Som sagt, när den är på, min högra tumme tenderar att borsta upp mot den. Detta beror på det faktum att den är centrerad på bredden av den bärbara fallet, i stället för att i linje med mellanslagstangenten. Så om man använder hem-raden för att skriva, verkar pekplattan som det är något i vägen. Detta är egentligen inte mycket av en fråga men som jag fick en fin Kensington micro Bluetooth-mus .

JBL högtalare integrerade i R4000 låter mycket tydlig, och ligger på framsidan av den bärbara datorn, i motsats till nära skärmen som så många bärbara design. Jag har funnit att en 50% volym är mycket hög nog för att spela de flesta musik-och videospel. Skärmupplösningen kan också justeras i spelläge att antingen sträcka för att passa eller tillåta svarta kanter. Jag insåg inte detta först, och tänkte att jag bara skulle ha att göra med extra breda spel.

Placeringen av portarna är mycket väl genomtänkt. Till vänster finns 2 USB-portar, optisk enhet, Universal Media kortläsare och en PC-kortplats. Till höger är S-video, Ethernet, expansionsplats (för HP bas), 1 USB-port, Firewire, mikrofon och hörlurar. På baksidan är modemet, VGA, makt och en annan USB-port.

Det enda som jag skulle vilja ändra om layouten är att sätta den högra fläkten till vänster och har den optiska enheten på höger sida istället. Anledningen är, när du skjuter upp 3D-program och de som är processorn intensiv, fläkten blåser direkt på din hand (om du använder en mus). Jag antar att detta faktiskt kan vara bra om du är en vänsterhänt.

Jag har hittat batteritiden vara ganska anständigt, cirka 3 till 4 timmar om bara använder grundläggande produktivitet programvara med skärmen nedtonade. För att spela spel, är det naturligtvis bättre att ha den inkopplad, men det är sant för någon bärbar dator.

Bilder (Klicka för större bild)

R4000 Above utsikt ( större bild )

R4000 med nätadapter ( större bild )

R4000 Framifrån ( större bild )

R4000 visning Tillbaka ( större bild )

R4000 vänster vy ( större bild )

R4000 visa höger ( större bild )

Riktmärken

För er som vill ha rådata, här är några av de olika riktmärkena, jämförbara med en annan översyn av R4000 på NotebookReview.com , den enda skillnaden är mina R4000 config har 1.25GB, medan andra granskare hade 2 GB RAM. När det gäller benchmarking för beräkningar går, verkar det extra RAM inte ha gjort stor skillnad.

Notebook Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror
Compaq R4000 (AMD 2,4 GHz) 1m 36s
Gateway 7422GX (AMD 2,4 GHz) 2m 12s
Dell Latitude D410 (2,00 GHz Alviso Pentium M) 1m 36s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Alviso Pentium M) 1m 45s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Alviso Pentium M) 1m 48s
IBM ThinkPad T41 (1.6GHz Banias Pentium M) 2m 23s
Compaq R3000T (Celeron 2.8GHz) 3m 3s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Dothan Pentium M) 2m 10s
Dell Inspiron 8600 (1,7 GHz Banias Pentium M) 2m 28s

Batteri Eater Pro
CPU 5290
GPU 2909669
RAM 5504
HDD 4183


Övergripande PCMark '04 betyg: 4040

Slutsats:

Allt som allt är Presario R4000 en mycket bra bärbar dator, särskilt för priset. Även om denna laptop var dyrare, rekommenderar jag fortfarande det. Är att det så kostnadseffektivt prissatt, skulle jag säga att få en är en no-brainer. Även med den nya Compaq M2000Z Turion modell som erbjuds, har R4000 fortfarande en bättre konfiguration. Den största skillnaden är att Turion endast har en upplösning på 1024x768 vs 1280x800 och Turion endast kommer med en 4200 RPM hårddisk. Med detta sagt, här är min sista sammanfattning:

Fördelar:

  • Skärmen ser bra
  • Kraftfull hårdvara / grafik
  • Känns mycket robust
  • Prisvärd

Nackdelar:

  • Kort batteritid
  • Lite tung (7,85 lbs), stor laddare
  • Pekplatta skulle vara bättre belägna

Kärnpunkten är om du vill ha en stationär dator, inte leta längre, men om du bara vill rörlighet och inte bryr sig om makt, kanske en Pentium M skulle bättre passar dig. Om du hittade det här omdömet att vara hjälpsam, förbi min webbplats och låt mig veta: www.sonspring.com

Andra Compaq R4000 Recensioner

  • NotebookReview.com Compaq R4000 Recension av Ryan Jones

Pris och tillgänglighet



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar