tisdag 14 juni 2005

HP Compaq nx8200 / nc8200 Series Review (pics, specifikationer)

HP Compaq nx8200 / nc8200 Series Review (pics, specifikationer)
av Venombite - 2005/06/14

Av Philip Yip, Ontario Kanada

Produkt: HP Compaq Business Notebook

Modell: NX8220 (NC8230 i USA)

Mfg P / N: PU314UA # ABA

Hemsida: www.HP.ca

MSRP: $ 2099CDN

Inledning

HP Compaq NX8220 Notebook är en av HP: s nya erbjudanden till små till medelstora företag på marknaden som sport en nydesignade utseende och uppgraderade funktioner. Den NX8220 ersätter effektivt sin föregångare, HP Compaq NX7000, en bred och tunn bärbar dator. Med en 15,4 "widescreen LCD, en high-end grafikkort och en multi-format DVD-brännare, kan denna enhet dra dubbel plikt om det är för arbete eller spel.

Orsaker till köp

Jag har letat efter en bärbar dator som har förmågan att spela de senaste spelen, samtidigt har den batteritid och vikt som tillåter mig att vara mobil. Efter att ha konstaterat HP Compaq NX8220, passar det mina krav perfekt. Centrino-tekniken skulle ge lång batteritid, tillät ATI Mobility Radeon X600 mig att spela de senaste spelen och det var ganska lätt för en 15,4 "widescreen notebook.

Jag fortsatte med att HPs online shopping webbplats via www.HPShopping.ca och gjort min beställning. Enheten kom bara med en vanlig 1-års världsomspännande täckning, så jag bestämde mig för att få 3-års förlängd garanti för en extra $ 167CDN. Ha den extra 2 års täckning är definitivt en försäkring som är värt det. Reparationer efter standard 1-års garanti kommer mer än att betala för kostnaden för förlängningen.

Framifrån ( Large Image )

Nedan finns specifikationerna för HP Compaq NX8220 (PU314UA # ABA). Detta är den kanadensiska versionen jag köpt. Jag har kontrollerat några HP regionala områden söker modellens tillgänglighet, men det verkar som denna modell är inte tillgänglig i USA.

HP Compaq NX8220 Köpta specifikationer
(Pris som testas: $ 2366CDN *)

  • Processor: Intel Pentium M 740 (1.73GHz)
  • Minne: 512 MB DDR2 @ 400Mhz (1 x 512 MB modul)
  • Lagring: 60GB @ 5400rpm (8MB buffert), DVD + /-RW MultiBay II (9,5 mm) Optisk enhet
  • Skärm: 15,4 "WSXGA + LCD w / Ambient Light Sensor (1680 x 1050) (matt finish)
  • Vikt: Från 5,7 £
  • Mått (B x D x H): 14 x 10,4 x 1,1 tum
  • Batteri: 8 Cell 69Wh
  • Slots: SD / MMC mediekortläsaren Smart Card-läsare, en typ I / II CardBus
  • Portar: 3 x USB 2,0, IEEE1394 Firewire, hörlurar & MIC Jacks, Inbyggd MIC, S-video TV-utgång, IR-port
  • Kommunikation: Broadcom NetXtreme Gigabit LAN, Intel 2200BG 802.11b / g WLAN, Agere 56K Modem
  • Operativsystem: Windows XP Professional SP2
  • Garanti: 1 år, Worldwide (3 år med köpta utökad garanti)

(* Pris före skatt. En prissänkning på $ 100CDN och en gratis uppgradering till en 3 års garanti har skett sedan köpet av min enhet.)

Product Link: http://www.hp.ca/products/static/notebooks/nx8220/index.php

Design & Build

Vid första anblicken gillade jag de rena linjerna i denna enhet. I tidigare affärsmodeller, de hade silver accenting stycken i hela anteckningsboken som såg alltför spännande, men HP har bytt till en nedtonad färgskala och har beslutat att använda bara en färg, som är mer lämpad för en företagsmiljö. På avstånd ser den bärbara datorn svart, men vid en närmare granskning är det mer av en mörkgrå / grafit färg.

Överst på LCD Cover ( Large Image )

Ytterhöljet är i allmänhet av plast runt, utom LCD locket. Den är gjord av en magnesiumlegering och känns solid. Genom att trycka på baksidan av LCD-panelen gav ingen porlande på skärmen (den effekt du får när du trycker på en LCD-skärm).

Alla exponerade ytor, med bottnen är ett undantag, utformades plan och jämn.

Gångjärnen var fast, men inte alltför hårt. Det gjorde skärmen kan öppnas med en hand utan problem. Skärmen låses på plats med två spärrarna längst upp på skärmen.

En konstruktion inslag i den enhet jag gillade var gummifötterna. Vem bryr sig om gummifötter? Tja, använde HP att utforma sina enheter med en av gummifötterna anslutna till batteriet. Om du använder den bärbara datorn utan batteri, skulle detta få enheten att gunga fram och tillbaka medan du skriver på den. Med alla de fötterna fästa höljet istället för batteriet, det är helt balanserad på skrivbordet. Det finns också fyra extra fötter för att ge en annan nivå av stabilitet.

Gummifötter markerade med rött ( Large Image )

LCD

Skärmen som följde med min NX8220 var en 15,4 "WXGA + LCD. Det ger ett brett Horisontell betraktningsvinkel med en maximal upplösning på 1680x1050. Jag personligen tyckte att det här upplösningen lämplig för en LCD denna storlek. Teckensnitten på skärmen är skarp och tydlig, men ibland på små sida om jag väljer att luta sig tillbaka på min stol.

Som med alla LCD köpare, alla oroliga döda pixlar. Jag kan glatt säga att denna enhet anlände utan en enda död pixel.

Skärmen är inte en av de glänsande, extra ljusstark LCD är att de flesta människor tycks älska. HP har den här typen av LCD märkt Brightview, men de beslutade att inte använda denna typ på sina affärsmodeller. Den har en standard matt finish, vilket jag antar är mer lämpad för en kontorsmiljö. LCD-skärmen är i allmänhet ljus, men det kunde ha varit 10-15% ljusare eller åtminstone ha en Brightview LCD alternativ.

LCD-skärmen innehåller också en sensor för omgivningsljus som kan inaktiveras. Denna sensor, när den är aktiverad, kommer att förändra ljusstyrkan på skärmen beroende på din nuvarande ljusförhållanden. I ett starkt upplyst område kommer skärmen automatiskt få ljusare och minskar ljusstyrkan i svagt ljus.

Jag gjorde det möjligt för ljussensorn och fann att allt från ljust till mörkt var inte mycket märkbar. Jag tycker att de borde ha spenderat pengarna på ett bättre LCD.

Ljud

Du normalt skulle förvänta sig att få mycket grunt, tinny ljud från en bärbar dator som är lika tunn som NX8220, men överraskande är det inte. När du tittar på en DVD-film var den totala uteffekten mycket imponerande. Jag kunde öka volymen till 100% utan ljud förvrängning eller sprakande. Med ljud vid 85%, var jag fortfarande kan höra ljudet tydligt från 6ft bort i ett tyst rum. Även om den bärbara datorn saknade tung bas, var det fortfarande tillräckligt för att ge en god filmupplevelse.

Om du är en av de typer av människor som måste ha tung bas, så externa högtalare eller hörlurar kan rekommenderas, men jag är säker på de flesta skulle vara nöjda med ljudet de interna högtalarna producerar.

Förvaring

Fujitsu hårddisk som används i min enhet var förmodligen en av de tystaste enheter jag någonsin har haft i en anteckningsbok. Exekveras det program och utfört diskläsningar / skriver snabbt. Värmen som produceras var en marginell 40 C till 45 C under drift. Hårddisken sitter rätt under höger handledsstödet och skulle få lite varm, men det gav inte tillräckligt med värme för att verkligen vara ett problem.

Den NX8220 också förkonfigurerade med en DVD + /-RW MultiBay II optisk enhet. Denna enhet är byggd med den nya 9,5 mm höjd formfaktor. Detta gör den bärbara designen är tunnare och samtidigt tillåta att enheten har en optisk enhet. Att vara en MultiBay II-enhet, gör det hot swapping. Detta innebär att enheten kan dras ut och en annan enhet popped i medan OS är fortfarande aktiv och strömmen är fortfarande på. Det är trevligt att se att HP har beslutat att utnyttja flera format DVD-brännare i sina anteckningsböcker. Speciellt eftersom HP är ett av de anhängare av + R / RW-format.

Processor och prestanda

I hjärtat av min NX8220 är en av Intels nya Pentium-M 740 CPU som arbetar vid 1.73GHz, med 2 MB L2-cache och en front side bus @ 533MHz. Den åtföljdes av 512 DDR2-minne @ 400MHz och en 60 GB hårddisk @ 5400rpm. Jag hittade 1.73GHz CPU en bra balans mellan prestanda och batteritid. Pentium-M 1.73GHz CPU får min NX8220 till ut-göra min P4 2,0 ​​GHz dator i uppstart gånger, PCMark04 & Super Pi poäng och som anges i tabellen nedan.

Även med all denna datorkraft, fann jag att buller och värme var inte en stor fråga. Vid första strömmen skulle CPU-fläkt sparka på högvarv, men skulle snart stänga. Väl i OS skulle fläkten i en långsammare takt (när den är ansluten till AC), vilket var knappt märkbara i ett tyst rum. Fläkten hålls processorn vid en genomsnittlig driftstemperatur av 45 C. Vid denna temperatur, fann jag att systemet skulle få ganska varm på undersidan av enheten.

Den varmaste delen av anteckningsboken är på toppen av tangentbordet, precis till vänster om mitten. Detta är där grafikprocessorn är belägen. Den använder primärt passiv kylning för att hålla temperaturen nere.

Riktmärken

Jag satte NX8220 genom sina steg med hjälp av olika benchmarking verktyg. Jag sprang testerna två gånger med olika konfigurationer. Först med den förvalda operativsystemet från tillverkaren, och den andra var på en manuell belastning av OS och endast de förare att göra all hårdvara i drift.

Benchmark verktyg som används:

  • FutureMark 3DMark05
  • FutureMark PCMark04
  • AquaMark 3
  • BatteryEater Pro v2.5
  • HDTune v2.10
  • Super Pi v1.1

Jag utnyttjade alla fria demoversioner tillgängliga från varje webbplats, så testerna är begränsade till endast de tillgängliga alternativen.  

Systemkonfiguration

HP Compaq NX8220

Fabriken OS Load

HP Compaq NX8220

Manuell OS Load

P4 2.0GHz Desktop

1GB RAM, 200GB @ 7200rpm ATI 9800 Pro w/128MB

OS-uppstart

-           Windows inloggning

39s

32s

36S

3DMark05

746

1578

2080

PCMark04

3483

3542

2654

AquaMark3

19.395

22.660

34.633

BatteryEater Pro

-           Classic

-           Idle

-           Ladda

100mins

212mins

121mins

114mins @ 88%

251mins

Samma

N / A

N / A

N / A

HDTune

-           Min

-           Max

-           Genomsnittlig

-           Åtkomsttid

-           Burst Betygsätt

-           CPU-användning

2.8MB / s

34.2MB / s

27.6MB / s

21.6ms

37.9MB / s

5,2%

9.2MB / s

34.2MB / s

27.8MB / s

18.1ms

63.1MB / s

4,3%

40.0MB / s

58.4MB / s

50.5MB / s

13.2ms

72.2MB / s

9,0%

Super Pi

-           Beräknat till 2M

1m 49s

1m 43s

3m 17s

** Nedan finns förare som används för manuell startalternativ tester:

  • ATI Catalyst 5,5 Display Drivers från ATI hemsida
  • Intel Chipset Drivers v7.0.9 från Intel Webbsida
  • Intel 2200BG WLAN Drivrutiner v9.0.1.9 från Intel Webbsida
  • Ljud, Bluetooth, LAN, mediekortläsare & modemdrivrutiner var alla används från HP: s webbplats

Andra än de ovan angivna drivrutinerna har inga andra förare på HP Support sidan används.

Av ovanstående tester kan vi se att den ursprungliga OS-belastningen är mycket uppsvälld med verktyg och program som körs i bakgrunden, vilket minskade systemets totala prestanda. Dessa prestandasiffror uppnåddes utan "tweaking" av systeminställningarna.

Tangentbord / Pekplatta

De fullstora tangenter på tangentbordet var snyggt fördelade och som bara tillräckligt motstånd. Medan du skriver, kände tangentbordet fast och jag märkte inte någon böjning. Skriva var tyst.

Placering av tangentbordet också placerad väl. Många tillverkare har en tendens att positionera sina tangentbord bort från användaren, mot LCD-skärmen. Detta skulle leda till nästan hälften av underarmarna är på handlovsstödet. Med HP inställning tangentbordet halv tum till en tum närmare användaren, var mina händer i en mer bekväm ställning när du skriver.

HP hävdar att tangentbordet är spillskyddat. Jag tittade på undersidan och hittade en bit plast fäst i botten. Jag antar att detta skulle förhindra att vätskan sipprar även de små hålen på undersidan av tangentbordet, men på en stor spill kan vätskan hitta sin väg ner ändå.

Den kommer också med ett par programmerbara Quick Launch knappar, en knapp för att aktivera / inaktivera WLAN och Bluetooth och tre volymknappar (upp, ner och tyst).

Quick Launch Buttons ( Large Image )

En 2-knapp Pekplatta användes på NX8220. Med hjälp av pekplattan, fann jag att det var ganska korrekt och spårade ganska snabbt. En särskild rullningsområde till höger om pekplattan gjorde det lätt att bläddra igenom webbsidor och långa dokument. Du kan konfigurera Synaptics TouchPad drivrutiner för att möjliggöra sidscrollande också.

Pekplatta med dedikerad rullningszon ( Large Image )

Ingång och-utgång

Det NX8220 levereras med en mängd olika portar som bör vara mer än tillräckligt för att tillåta anslutning av en enhet du kan ha.

Framsidan av NX8220 är mycket ren. Inga portar eller jack att förstöra utseendet. Den enda port på framsidan är en snabb infraröd port längst ner till vänster, vilket är knappt märkbara mot den mörka färgen på enheten.

HP Compaq NX8220 framifrån ( Large Image )

Den vänstra är försedd med några hamnar och platser för att hjälpa till med din dagliga användning.

Från vänster till höger:

  • Plats för säkerhetslås
  • Gigabit Ethernet Jack (RJ-45)
  • Modem Jack (RJ-11)
  • S-video TV-utgång
  • Air Vent (utgång)
  • IEEE1394 FireWire-port
  • USB 2,0 port
  • (1) PCMCIA-kortplats (ovanpå)
  • Smart Card Slot
  • SD / MMC-minneskort

Smart Card-kortplats är avsedd för extra säkerhet. Jag hade inte ett smartkort för att försöka i enheten, så jag kunde inte testa den här funktionen. Generellt är ett smart kort som används som ett ytterligare lager av säkerhet. Systemet kan ställas in så att ett smartkort måste införas för att det ska starta eller logga in i Windows.

HP Compaq NX8220 vänster sida ( Large Image )

På höger sida har vi från vänster till höger:

  • Hörlurar / LINE OUT-uttaget
  • Inbyggd mikrofon
  • Mikrofoningång
  • (2) USB 2.0-portar
  • MultiBay II DVD + /-RW-enhet (9,5 mm)

På DVD + /-RW-enhet som används i NX8220 är den nya MultiBay II. Den har en smalare profil, bara 9,5 mm hög, vilket möjliggör tunnare bärbara design.

HP Compaq NX8220 Höger sida ( Large Image )

Den enda porten som finns på baksidan av enheten är RGB Monitor Out. Den återstående utrymmet på baksidan är reserverad för batteriet.

HP Compaq NX8220 Baksida ( Large Image )

Som ni har sett, har denna bärbara dator någon kontakt äldre stil (t.ex. seriell eller parallell port). Som med de flesta nya bärbara datorer, dessa portar är det förflutna, men på höger sida av enheten, kanske du har märkt en liten distans bredvid den optiska enheten (höger sida). Denna distans skulle normalt rymma en seriell port, men tyvärr är det bara tillgänglig på HP Compaq NC8230, en enhet marknadsförs mot stora till företagsnivå företag.

Trådlös

Det NX8220 kom med en Intel 2200BG 802.11b / g WLAN-kort och installerat en HP Bluetooth-modul. Det börjar bli vanligt att tillverkarna att inkludera ett WLAN-kort i en anteckningsbok, men oftast en Bluetooth-modul är en valfri post. I vissa fall är en Bluetooth alternativet inte ens finns, att tvinga användarna att köpa en extern USB-Bluetooth-adapter. Med en extern adapter, enligt min mening, strider den mobila karaktären av en bärbar dator. Med allt integrerat i enheten, den eliminerar behovet att bära ytterligare objekt som kan gå vilse när du är på resande fot.

Jag var bara i stånd att testa trådlöst via en 802.11b (11Mbps) åtkomstpunkt. Ställa in WLAN-gränssnittet var enkelt och bara tog ett par minuter. Allt jag behövde göra var att skriva in mina inställningar och krypteringsnycklar, och allt fanns i ca 3 sekunder. Intel 2200BG WLAN-kort stöder både 128-bitars WEP och 256-bitars WPA kryptering, vilket ger ökad säkerhet för din trådlösa kommunikation.

Medan du är ansluten, var jag kan flytta till alla två våningar mitt hus, inklusive källaren, och fortfarande kvar en mycket bra till utmärkt förbindelse. Jag hade ett par avhopp och återansluter när du använder trådlösa några meter från min åtkomstpunkt, men jag tror att det är ett problem med XP SP2 som jag har också märkt detta med andra trådlösa enheter Jag har anslutit till andra datorer i huset .

Jag hade inte en Bluetooth-enhet för att testa med Bluetooth-modulen.

Nästa sida 2 >> (batteri, programvara, klagomål, Slutsats)



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar