fredag 17 juni 2005

HP nc6230 Recension (pics, specifikationer)

HP nc6230 Recension (pics, specifikationer)
av Administrator - 2005/06/17

av Paul Sisson

Den Hewlett Packard nc6230 är mer verktyg än leksak. Detta är inte den typ av bling bling anteckningsbok du ser människor iögonfallande nonchalera på din lokala Starbucks.

HP nc6230 ( se större bild )

Det verkar HP 6200-serien är tänkt att konkurrera direkt med IBM / Lenovo: s Thinkpad T-serien av business-class bärbara datorer. Jag köpte 6230 efter att ha återvänt HP NC6220 som jag använde i en månad. De två modellerna är identiska, förutom 6230 har en fristående grafikkort och en större hårddisk för endast 150 $ mer.

Jag köpte min HP nc6230 direkt från Hewlett Packard: s småföretag webbplats. Den var konfigurerad med följande specifikationer:

  • Intel 1,8 gigahertz Pentium M-processor
  • 512 MB RAM
  • 60 gig 5.400 rpm hårddisk
  • Intel 2200 pro b / g trådlöst nätverkskort
  • Broadcom 1 gigabit integrerad Ethernet-kort
  • 56k-modem
  • ATI X300 64 MB Grafikkort
  • 14-tums XGA-skärm (1024x768)
  • CDRW / DVD-ROM-enhet (24x)
  • Vikt: 5,2 £
  • Mått: 12,4 x 10,1 x 1,04 -1,3 i
  • Tre års HP-garanti.
  • Systemet kostar $ 1.449 före skatt och ingår gratis frakt.

Varför jag köpte nc6230

Jag hade några grundläggande överväganden i åtanke när jag gick laptop shopping. Mitt system som behövs för att kosta ~ $ 1.500, har en Pentium M-processor, väger omkring fem pounds, har minst tre års garanti, en 14-tums skärm och en full-size hög kvalitet tangentbord. Min nya bärbara vanligtvis användas hemma, men måste vara portabel för resor och för vissa fältarbete i samband med mitt jobb som heltidsarbete journalist.

Efter att ha övervägt spektrumet av tillgängliga tunna och lätta bärbara datorer från Asus till Toshiba, minskat jag min sökning till tre: HP, Dells nya D610 businessklass maskin och ThinkPad T-serien . Efter att ha läst varje översyn jag kunde hitta på alla tre, valde jag för HP eftersom det verkade att erbjuda fast byggkvalitet och up-to-date specifikationer för mindre pengar än IBM modellerna. Specifikt en jämförelsevis utrustade Thinkpad T-42 kostar $ 392 mer och en T-43 kostar ca $ 500 mer. Dessa priser var från Lenovos webbplats. En T-42 kunde ha fått från en tredje part webbplats för ungefär $ 1.500, men med bara ett års garanti. Dells D610 kostar ca $ 75 mindre än HP, men det verkade HP: s byggkvalitet var lite kraftigare.

Allmänna visningar

När jag skriver denna översyn anteckningsboken känns bergfast under mina fingertoppar och är väl balanserad i mitt knä. Öppna och stänga av systemet är en behagligt tyst upplevelse, med ingen av de knarrar, stönanden eller böja samband med billighet.

Den nc6230 är klädd i en kombination av metall och plast. Skärmen är insvept i en mörkgrå metallhölje, medan den nedre halvan av den bärbara datorn är att matcha metall på det övre planet och plast på sidorna och botten. Utöver Synaptics styrplattan finns också en suddgummi stil pekare med sitt eget par av dedikerad högra och vänstra knapparna.

HP nc6230 skärmen ( se större bild )

Skärmen verkar väl utformade och gör bilder och text skarpt och med bra kontrast. HP har även en sensor för omgivande ljus för att dynamiskt styra skärmens ljusstyrka. Denna funktion är utformad för att förbättra batteriets livslängd, och det verkar göra ett anständigt arbete för att upptäcka omgivande ljus och justera skärmens ljusstyrka därefter, men ibland önskar jag att det skulle ge mig lite mer ljusstyrka. Lyckligtvis finns det en funktionstangent som kan växla funktionen på och av.

Ljudprestanda handlar om vad jag förväntade mig från ett företag anteckningsbok. Den spelar musik väl, men vi pratar inte surroundljud här.

Övergripande laptop passform och finish är robust och subtil. Visst, är fallet mer dämpad än andra, och vissa kan finna det intetsägande. Men jag föredrar en funktionell design utan silver plast utseende som har tagit över de flesta bärbara designen i dessa dagar.

Prestanda

Sammantaget systemet verkar reagera omedelbart på mina instruktioner, oavsett om det är att öppna en webbläsare eller ladda ett foto för redigering. Jag har ännu inte haft några blå skärmar och starta upp är ca 30 sekunder. Avstängning kan ibland ta lite längre tid, och jag är inte helt säker på varför. Kanske är det 5.400 rpm hårddisk? ATI X300 grafikkort verkar anständigt för en bärbar dator. Jag kunde spela Return to Castle Wolfenstein och Need For Speed ​​Underground 2 i full upplösning utan märkbar pauser. 3D-grafik motor gjorde 713 3dmarks i Futuremark.

Här är några riktmärken som täcker hela systemets prestanda:

Notebook Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror
HP nc6230 (1,86 GHz Alviso Pentium M) 1m 40s
IBM ThinkPad X41 (1,50 GHz Alviso Pentium M) 2m 02S
Dell Latitude X1 (1,1 GHz ULV Pentium M) 2m 40s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Alviso Pentium M) 1m 45s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Alviso Pentium M) 1m 48s
IBM ThinkPad T41 (1.6GHz Banias Pentium M) 2m 23s
Compaq R3000T (Celeron 2.8GHz) 3m 3s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Dothan Pentium M) 2m 10s
Dell Inspiron 8600 (1,7 GHz Banias Pentium M) 2m 28s

Futuremark PCMark04 poäng
Dell Latitude D410 (2,0 GHz) HP nc6230 (1,86 GHz)
Multithreaded Test 1 / Komprimering 3,8 MB / s 3,37 MB / s
Multithreaded Test 1 / Filkryptering 29,21 MB / s 24,41 MB / s
Multithreaded Test 2 / Fil dekompression 25,28 MB / s 1696,87 MB / s
Multithreaded Test 2 / Bildbehandling 11,78 MPixels / s 55,27 MB / s
Multithreaded Test 3 / virussökning 1889,02 MB / s 1349,58 MB / s
Multithreaded Test 3 / grammatikkontroll 3,0 KB / s -
Arkiv Dekrypteringen 58,7 MB / s 55,27 MB / s
Ljud konvertering 2684,73 KB / s -
Webbsida rendering 6,01 Sidor / s 4,72 Sidor / s
DivX Video Compression 54,23 FPS 50,95 FPS
Fysik Beräkning och 3D 93,54 FPS -
Grafik minne - 64 rader 373,98 FPS 829,17
Futuremark 3DMark05 poäng
3DMark Score 192 3DMarks -
CPU Score 1762 CPUMarks -
Gaming Tester
GT1 - Return To Proxycon 0,8 FPS -
GT2 - Firefly Forest 0,5 FPS -
GT3 - Canyon Flight 1,0 FPS -
CPU Tester
CPU-test 1 1,1 FPS -
CPU-test 2 1,3 FPS -

 

HD Tune Riktmärken
Minsta överföringshastighet 16,0 MB / sek
Maximal överföringshastighet 34,2 MB / sek
Genomsnittlig överföringshastighet 27,7 MB / sek
Acess tid 18,1 ms
Burst Betygsätt 60,1 MB / sek
CPU-användning 6,1%

Trådlös prestanda och andra I / O

Denna notebook kommer med samma Intel 2200 b / g trådlöst kort som många andra tillverkare använder. När jag först köpte NC6220 märkte jag att den trådlösa signalen konstant varierade, ibland släppa så låg att den kopplas bort från åtkomstpunkten. Jag också ofta fick oacceptabla paketförluster och vissa program, som Skype Internet-telefoni-programmet, kraschade den trådlösa anslutningen.

När jag återvände 6220 och köpte 6230, hoppades jag det nya kortet inte skulle ha samma problem. Men det gjorde det. HP teknisk support var absolut ingen hjälp. Men efter att ha gjort en hel del webb forskning fann jag att Intel har släppt en ny beta-drivrutin som helt har åtgärdat problemet. Det trådlösa kortet fungerar nu felfritt.

Jag förstår fortfarande inte varför HP skulle skicka den här bärbara datorn med en skit trådlös drivrutin.

Sidovy från vänster av HP nc6230 ( se större bild )

Höger sida av HP nc6230 ( se större bild )

Denna laptop har tre USB 2.0-portar, men ingen brand tråd. Den har också en serieport, en standard PC-kortplats och en SD-kortplats också. Alla portar verkar fungera bra och är väl placerade på höger och vänster sida av den bärbara datorn. Det finns ingen parallellport som inte bry mig alls. Det finns också en infraröd port om min modell inte har Bluetooth som finns som tillval.

HP ingår också en S-Video-utgång som jag har använt för att spela flera filmer på min TV utan problem.

Tangentbord och pekplatta

HP nc6230 tangentbord och pekplatta ( se större bild )

Tangentbordet är en av mina favorit delar av denna laptop. Tangenterna har en något strukturerad känsla och perfekt central resor och avstånd. Jag tycker jag kan skriva full fart på denna klaviatur utan problem. Likaså pekplattan har en liknande strukturerad känsla och verkar vara mycket exakt. Den separata pekare är en fin touch också, men jag tycker att jag inte använder den så mycket som jag trodde att jag skulle. Musknapparna är väl placerade.

Batteri

Detta är ett område där nc6230 tycks ha tagit några stötar jämfört med konkurrenterna. Recensioner på CNET och PCWorld både slå den bärbara datorn för jämförelsevis korta batteritiden jämfört med IBM T-serien. Jag tycker jag får mer än tre timmar regelbunden användning på standard tre-cells batteri och har märkt att många av de jämförbara IBM recensioner inkluderar en sex-cells utökat batteri. Den nc6230 gjorde en 1 timme 59 minuter poäng på batteriets eater tortyr test.

Programvara / OS

Standard grejer här. XP Pro med en återställning CD och några generiska CD-inspelning programvara jag snabbt ersättas med Nero. Det ingår också Norton Antivirus.

KUNDSUPPORT

Jag är av två sinnen här. Jag hittade teknisk support att vara ganska ineffektiva med de trådlösa problem jag upplevt och var tvungen att förlita sig på Google och i notebookreviews.com forum för att det ska fungera. Dock är HP: s Small Business center en helt annan sak. När jag ringde tillbaka till NC6220 jag fick igenom omedelbart och den person som hanterat avkastningen var artig och mycket kompetent.

Fördelar:

  • Pris
  • bergfast byggkvalitet
  • snabb prestanda
  • kompakt men fullt utrustad
  • ljus skärm.

Nackdelar:

  • Mindre batteritid än några andra
  • buggy trådlös förare.

Slutsatser:

Denna notebook möter perfekt mina behov. Det passar i min befintliga portfölj och har tillräckligt batteritid för att göra mig lycklig. Med HP omfattar inte några av de fina extra funktioner som Thinkpad gör, men det kostar också mindre. Jag antar att jag skulle överväga ThinkPad en BMW och nc6230 en Volvo eller en Volkswagen.

Pris och tillgänglighet




Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar