tisdag 7 juni 2005

Gateway M680 Review (pics, specifikationer)

Gateway M680 Recension (pics, specifikationer)
av fsacj - 2005/06/07

av Andrew Johnson, Alaska USA

Jag var så nöjd med den första Gateway bärbara jag granskat ( Gateway M460 ) att jag var glad att få möjlighet att granska gateways "top of the line multimediecenter, den M680 . Den Gateway M680 är en 17 "widescreen notebook som är bäst lämpad som en stationär dator. Den har en lysande och stor skärm, hi-grafik, och även en fullstor tangentbord med ett numeriskt tangentbord. Den innehåller några oväntade överraskningar också, såsom 6 + timmars batteritid.

Gateway M680 stationär dator Style Notebook ( för större bild )

Konfiguration som granskas och uppgradera kostnaden över bassystemets pris på $ 1949,99:

  • 17 "WSXGA + (1680x1050) Ultrabright glansig finish LCD
  • 2,13 GHz Pentium M 770 (Alviso) CPU med 533MHz FSB och 2MB L2-cache + $ 465
  • Modular 8x Multi-format DVD-brännare
  • 1024MB (512x2) DDR2 RAM på 533MHz
  • ATI Radeon X700 128MB grafik
  • 60GB 7200RPM hårddisk + $ 55
  • 12-cell Primär batteri + $ 20

Inköp från Gateway:

Gateway erbjuder köp flexibilitet med butiker, försäljning telefon, online inköp och genom chatt. Från min erfarenhet och vad jag har hört från andra, att göra med någon i telefon eller via chat kan resultera i ytterligare 10-15% rabatt på publicerade online pris.

På ett annat system köper jag pratade en hel timme och kunde ha alla mina frågor besvarade, inklusive ett foto skickas till mig av batteriet när jag frågade om det stack ut på baksidan av systemet.

Jag för närvarande endast har denna bärbara dator som en översyn enhet, men jag nu tänker köpa en så fort som ekonomiskt möjligt. Läs vidare för att se hur väl Gateway M680 staplar upp!

Form & Design:

Den M680XL är klädd i svart och silver plast. Designen är enkel, okomplicerad, och ganska elegant. För en så stor anteckningsbok, det är en smal (men inte ultratunna) 1,24-1,42 "tjocklek sluttande något.

Den stora 12-cells utökat batteri sträcker sig ut på baksidan av den bärbara datorn, och med denna tunga batteri totalvikten är nästan 8,5 pounds. Den 8-cells batteri är lättare och passar färg. Med tanke på den stora batteriet i M680, skulle jag rekommendera den mindre 8-cells för de flesta användare.

Rätt profil bild av M680 ( se större bild )

Gateway M680 har en modulfack för en optisk enhet, extra batteri eller extra hårddisk. Jag gillar verkligen denna design, och är besviken när tillverkarna inte med detta alternativ. För en, och hjälper dig att byta batterierna borta från makten utan att stänga. Eller på en lång flygresa kan du titta på en DVD-skiva med huvudbatteriet och pop i den modulära batteri för extra lång drifttid. För dem som bara vill ha maximal batteritid och inte vill bära extra saker, kan den optiska enheten vara kvar och båda batterierna kan användas tills de tar slut.

Byggkvalitet:

Gateway M680XL känns mycket solid, ännu mer så än mindre M460XL. Den stora skärmen har en robust tillbaka, och det tar mycket hårt tryck före krusningar visas på skärmen. Gångjärnen och lås båda verkar vara välbyggd.

Värme och buller:

De flesta lätt användning inte orsakar att M680 blir märkbart varm. Efter tung användning tangentbordet området, särskilt till vänster, där processorn är, blir varm, men inte het. Handledsstödet får också bara något varmt, återigen främst på vänster där hårddisken är.

Fläkten kommer på från gång till gång, och förblir på under tung användning såsom spel. Det är inte irriterande, och det är ganska tyst. Ibland kommer det att sparka upp till den höga hastigheten inställningen, som är starkare men fortfarande ingenting som skulle störa ett klassrum. Det är mycket tystare än vissa laptop som verkar gå in i "orkan"-läge.

Skärm:

Skärmen är en stor, vacker, glänsande 17 "wide-aspekten LCD med en perfekt 1680x1050 upplösning. Jämfört med andra 17" alternativ för 1440x900 och 1920x1200, är ​​detta det bästa i min mening. Med tanke på den normala arbetstiden avståndet från en bärbar dator skärm, är texten inte är för liten som det är på en 1920x1200-skärm, men det finns betydligt mer arbetsyta än en 1440x900 skärm (36% mer i verkligheten).

Gateway verkar göra några av de mest jämnt belysta skärmar med inget ljus läckage. Den M680 är inget undantag. Betraktningsvinkeln är som också någon bra bärbar dator: mycket bra från sidan, anständigt uppifrån och dålig underifrån.

Frågan om Glossy:

Det finns en hel del diskussion om blanka skärmar. De ser ganska, med djup svärta och mättade färger, men de kan spegla starka ljuskällor och även användaren sitter framför den bärbara datorn. Så vilket är bäst? Det är verkligen en smaksak, men för mig fördelarna överväger nackdelarna. Jag tycker att jag naturligtvis fokusera på skärmen och kan inte ens se de reflekterade omgivningen.

Om jag väljer, kan jag fokusera på eftertanke, men det är lätt att ignorera. Det blir bara svårare med en svart skärm och ett ljust rum.

Detta visas i denna bild, som togs med en svart skrivbordsbakgrund i ett måttligt ljust rum för att framhäva problemet:

Exempel på bländningsproblem ( se större bild )

När det gäller ljuskällan reflektioner, föredrar jag faktiskt egenskaperna hos en blank skärm. Detta beror på att en matt skärm kommer faktiskt diffust ljus reflexer så att oavsett var ljuskällan är, det kommer tråkig skärmbilden. Med den glansiga skärmen, å andra sidan, är ljuskällan antingen uppenbart reflekteras eller uppenbarligen inte reflekteras.

Att vara en fotograf, jag talar bättre med bilder. Detta illustrerar reflektionen "Avtrubbning" fenomen och hur en liten vinkel förändring kan ta bort alla reflexer från endast den glansiga skärmen:

Exempel på justering vinkel för att ta bort reflektion från en blank skärm ( större bild )

Talare:

Högtalarna är ganska standard för en bärbar dator, även om jag skulle tro att de skulle kunna förbättra på dem med hur mycket utrymme en 17 "notebook erbjudanden. De får tillräckligt högt för att se en film med vänner, och ljudet är föredömligt klar och tydlig. Det finns absolut ingen bas.

Processor och prestanda:

Min recension modellen kom utrustad med den snabbaste Pentium M tillgängliga: 2,13 GHz. Det verkar mycket snabbt faktiskt, och bör överträffa mycket högre klockade Pentium 4s eftersom Pentium M är en så effektiv processor.

Benchmark jämförelser:

Den M680 utvecklades mycket väl finns en mängd olika riktmärken.

Super Pi (Dags att räkna Pi till 2 miljoner siffror. Lägre är bättre)

  • Gateway M680XL 2,13 GHz Pentium M: 91 sekunder
  • Gateway M460XL 2,0 GHz Pentium M: 98 sekunder
  • Dell Inspiron 9300 1,6 GHz Pentium M: 116 sekunder
  • Desktop Pentium 4 2,8 GHz: 126 sekunder

Min huvudsakliga användning för datorer är professionell digital fotografering. Bearbetning RAW-filer från 16,7 megapixel Canon 1Ds MK II kan bromsa alla datorer. Jag har skapat min egen Photoshop riktmärke som faktiskt efterliknar uppgifter riktiga fotografer gör (inte udda filter som utför bäst på en Mac G5 till exempel)

Photoshop CS2:

Test 1: Process 10 RAW-filer med Photoshop CS2 och spara som TIFF med LZW-komprimering.

  • Gateway M680XL 2,13 GHz Pentium M: 151 sekunder (märker det exakt band snabbare Pentium 4 med mycket snabbare disken)
  • Gateway M460XL 2,0 GHz Pentium M: 170 sekunder
  • Desktop Pentium 4 2,8 GHz: 151 sekunder

Test 2: Oskarp mask. Kombinerad handläggningstiden för flera vanliga inställningar som utförs på en 50 megabyte fil.

  • Gateway M680XL 2,13 GHz Pentium M: 7,6 sekunder
  • Gateway M460XL 2,0 GHz Pentium M: 7,8 sekunder
  • Desktop Pentium 4 2,8 GHz: 8,7 sekunder

Test 3: Ändra storlek 50 megabyte fil till en 8x12 "360 dpi med bikubisk interpolering.

  • Gateway M680XL 2,13 GHz Pentium M: 0,9 2.
  • Gateway M460XL 2,0 GHz Pentium M: 1,0 sekund
  • Desktop Pentium 4 2,8 GHz: 1,0 sekund

HDTune: Detta mäter hårddisk prestanda under ideala förhållanden:

  • Gateway M680XL 2,13 GHz Pentium M med 60 GB, 7200 rpm enhet:
    Min: 15,6
    Max: 38,9
    Genomsnitt: 27,9
    Burst: 71,8
    Åtkomsttid: 15,1 (lägre är bättre)
  • Gateway M460XL 2,0 GHz Pentium M med 80 GB, 5400 rpm enhet:
    Min: 17,2
    Max: 37,1
    Genomsnitt: 27,9
    Burst: 75,4
    Åtkomsttid: 19,1 (lägre är bättre)
  • Desktop Pentium 4 2,8 GHz med 36 GB, 10.000 rpm enhet:
    Min: 33,8
    Max: 55,2
    Genomsnitt: 47,5
    Burst: 88,7
    Åtkomsttid: 8,7 (lägre är bättre)
  • Dell Inspiron 9300 1.6GHz Pentium M med 60 GB, 7200RPM enhet:
    Min: 17,1
    Max: 39,9
    Genomsnitt: 28,1
    Burst: 69,1
    Åtkomsttid: 14,9 (lägre är bättre)

3D Mark 2005

Gateway M680XL med ett Radeon X700 gjorde 2430 3D Marks

Tangentbord och pekplatta:

En av dessa bärbara datorer bästa funktionerna, som möjliggjordes genom sin storlek, är en full storlek tangentbord med full numeriskt tangentbord. Jag använder ofta det numeriska tangentbordet, och är alltid långsammare på bärbara datorer utan en.

Tangentbord och styrplatta utsikt ( se större bild )

Min en gripe är att rätt shift-tangenten är miniatyriserad att rymma piltangenterna. De kunde ha flyttats ner en rad som på många andra bärbara datorer.

Det finns vissa flex över hela tangentbordet när den trycks hårt. Det är något jag aldrig skulle märka om jag inte var ute efter det.

Pekplattan är känslig, fungerar bra, och är verkligen inte unikt på något sätt.

Portar:

Den vänstra sidan husen de 2 USB 2.0-portar, PC-kortplatsen, en mini 4-stifts FireWire-port, och en S-video-anslutning.

Den högra sidan har ytterligare 2 USB 2.0-portar och multi-format optisk enhet.

På framsidan är mikrofonen och hörlursuttag och en SD-kortläsare.

En VGA-port, strömanslutningen och modemet och Gigabit Ethernet-portar finns på baksidan. Det finns ingen DVI-port.

Trådlöst:

Den interna trådlösa kortet anslutet till olika trådlösa nätverk utan problem.

Batteri:

Min recension enhet kom med största batteri alternativet en 12-cells enhet som sträcker sig ut på baksidan av den bärbara datorn för att rymma de extra cellerna. Den har cirka 37% mer kapacitet än standard 8-cells.

Jag är helt blåses bort av batteriets livslängd. Med optimerade effektinställningar och mycket enkel användning (skriva, etc) Jag kan köra i över 6 timmar! Den 8-cells batteri ska uppnå under 4 timmar på samma villkor. Jag väntade mig inte en så stor och kraftfull notebook för att få så stor batteritid.

DVD tittande sätter alltid större efterfrågan på systemet som den optiska enheten snurrar, CPU används, och grafikkortet används. Mycket lägre batteritid kan förväntas. Dock fortfarande resultat imponerande.

Vid minsta ljusstyrka, med trådlös avstängd nådde jag fortfarande över 4 timmars batteritid! Även 8-cells bör komma över 3 timmar liv medan du tittar på en DVD. Den lägsta ljusstyrkan är definitivt bra nog för en svag rum eller ett flygplan.

Vid maximal ljusstyrka, sprang ut batteriet ner till 5% i ca 3 timmar.

Även standard batteri kan spela de flesta filmer med maximal ljusstyrka med tid.

Operativsystem och programvara:

Jag fick Windows XP Professional med mitt system. Gateway innehåller också tomma CD-skivor och programvara för att göra din egen anpassade återställningsskivor. Men det finns också en 3,5 Gb återställningspartition.

Tyvärr fanns det en hel del oönskad "bloatware" för virusskydd och Internet försökstjänster, men det var lätt att ta bort.

Kundtjänst:

Jag behövde ingen kundsupport för den här datorn, men från min erfarenhet Gateway är mycket lyhörda och erbjuder många metoder för att kontakta dem.

Klagomål:

Det har varit svårt att komma fram med några verkliga klagomål, men jag hade en fråga. Normalt effektinställningen "bärbara / laptop" kommer att justera CPU-hastighet baserad på belastning. Det är transparent för användaren, utan sparar batteriets livslängd. Av någon anledning, "klocka cykling" arbetade bara när datorn inkopplad, även om det är det viktigaste när man kör på batteri. Väljer "Hem / kontorsdator" producerade korrekt uppträdande, och det är denna inställning jag använde för att uppnå optimal batteritid och fortfarande höga poäng i riktmärkena.

Sammanfattning:

Medan jag bara hade Gateway M680XL att skriva denna översyn, jag hoppas nu att köpa den att använda som min enda dator. Det har flera attraktiva funktioner som min Dell Inspiron 9300 inte har, och det är en mycket kraftfull stationär dator som är fortfarande lätt att använda hemifrån, främst på grund av dess stora batteritid. Det är en stor dator om du bara har en, eftersom det packar alla prestanda och funktioner som behövs i ett litet paket.

Gateway M680 har enastående prestanda och lovvärt 3D-prestanda som kan behaga de flesta spelare. Det är svårt att slå i den här prisklassen. Den lägsta end modell, som fortfarande är mycket kraftfullt, börjar på under $ 1400.

Fördelar:

  • Stor, skarp, högupplöst skärm
  • Fantastisk batteritid för en 17 "notebook
  • Knappsatsen och nästan perfekt tangentbord
  • Mycket snabb prestanda
  • Nice design

Nackdelar:

  • Glansiga skärmen kan vara irriterande för vissa
  • Liten shift-tangenten
  • Gradvis blir varm under svåra förhållanden.
  • Möjliga BOIS problem i samband med Speedstep klocka cykling
  • Ingen DVI-port

Pris och tillgänglighet:

Andra recensioner av denna författare:

  • Gateway M460 Recension (pics, specifikationer)
  • Dell Inspiron 9300 Recension (pics, specifikationer)


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar