lördag 11 juni 2005

Bärbar One MX vs IBM ThinkPad T43 Review (bilder, specs)

Bärbar En MX vs IBM ThinkPad T43 Review (pics, specifikationer)
med rxl77 - 2005/06/11

av Raymond Lee, New York, USA

Portable One MX (vänster) IBM ThinkPad T43 (höger) ( se större bild )

Inledning:

Min nuvarande laptop är en Dell Inspiron 4000 som jag köpte i januari 2001. Nästan fyra år senare, Inspiron tickar fortfarande längs men jag tänkte att det var dags att uppgradera till något lite mer betydande. Bara för att ge dig en försmak av vad min Dell 4000 har och har en Pentium III 600MHz processor, 384 MB RAM, en 20GB hårddisk och en jättestor 1 USB-port. Denna USB-port bröt efter ca två år, och batteriet förlorat all laddning efter cirka 3 år. Så jag var tvungen att använda ett PCMCIA USB 2,0 kort till plug kringutrustning i, och jag använde en dockningsstation (som erbjöd ytterligare 2 USB-portar, men tyvärr med 1,0 hastighet). För trådlös, jag var tvungen att använda ett PC-kort. Överraskande den bärbara datorn körde Windows XP relativt bra, eftersom jag behöll mjukvaran väl (inga spyware, etc).

Jag hade letat efter en bärbar dator under en lång tid - och jag tänkte på Dell Latitude D610 , men hörlurarna statiska fråga som har talat om i revriews skrämde mig undan. Så med mycket forskning jag puchased en bärbar One (P1) MX laptop med följande specifikationer:

Bärbara One MX specifikationer:

  • Basmodellen Pris: $ 1799
  • Pentium M Dothan 1,8 GHz
  • 14,1 SXGA (1400x1050) Skärm
  • Vikt: 4,9 £
  • 64MB Intel Extreme2 integrerad grafik
  • Hårddisk: 60GB 7200 RPM
  • Optisk enhet: DVD-brännare, dubbla lager 8x
  • RAM: uppgraderat från 512MB RAM till 1 GB RAM (+ $ 115)
  • Garanti: uppgraderade från 1 år till 3 års garanti (+ $ 100)
  • Bluetooth: lagt 3Com Bluetooth PC Card (+ $ 50)
  • Expansion: Lade portreplikator (+ $ 100)
  • Extra tillbehör: lagt till ytterligare AC-adapter (+ $ 39), gratis laptop fallet (utmärkt kvalitet), fri datorfodral (utmärkt passform)

Allt detta kom till totalt $ 2202, ingen skatt (de är baserade i Kalifornien), med fri 2 dagar FedEx sjöfart.

Jag hade enorma förhoppningar för MX bärbara dator som jag läste en ansenlig mängd recensioner / Användaren feedback på forum som MX var en sådan stor bärbar dator. Folket på Portable One (Ivan som driver företaget, och Patrick en kund representant) försäkrade mig att MX var av bättre byggkvalitet och prestanda än ens vördade IBM T-serien. Minst sagt, jag förutse kraftigt MX som jag hoppades att ha en bärbar dator som skulle bäst T-serien.

Men efter några dagar för att testa MX, föreslog en vän att T-serien kan fås för ett billigare pris än MX. Jag gjorde lite forskning på T och sedan bestämde sig för att jämföra MX med en verklig T-serien, så jag beställde en IBM T43 (2687D3U) med följande specifikationer:

IBM ThinkPad T43 specifikationer

  • Intel Pentium M 1.86GHz (Sonoma-plattformen)
  • 14,1 SXGA (1400x1050) Skärm
  • 64MB ATI X300 grafikkort
  • 512 MB RAM
  • 60GB 5400RPM enhet
  • Optisk enhet: DVD-brännare, 4x
  • ExpressCard-kortplats
  • Integrerad fingeravtrycksläsare för biometrisk säkerhet och inloggning
  • förlängd 9 cells batteri
  • portreplikator (+ $ 139)
  • extra nätadapter (+ $ 39)
  • 3 års garanti

Detta prissatta ut $ 1559 med IBM Employee Purchase Program (EPP) rabatt, och jag lagt till en dockningsstation som inkluderar en extra nätadapter för 139 $. Den totala, inklusive moms (fri frakt) kom ut till $ 1846. Redan från början har IBM en stor prisfördel jämfört med 2202 $ jag betalat för MX. Även med det ordinarie priset på $ 1949, skulle det priset till $ 2270 (inklusive portreplikator och skatt), vilket placerar det rätt i intervallet jämförbar MX.

Denna översyn kommer att lyfta mina personliga åsikter på båda bärbara datorer och jämföra de två på en mängd olika kategorier, som jag är säker på att blivande IBM / P1 köparen kommer att över-shopping på två. Jag ska också försöka ge dig lite feedback / förslag på vilken bärbar dator som du kanske gillar. Så läs på!

Bildgalleri för T43 och MX

Som vanligt vi ger bilder av dessa bärbara datorer, eftersom vi har att göra med två här finns en hel så att se dem alla vänligen visa bilder Jämförelse av T43 och MX bärbara datorer genom att klicka här . Klicka på varje bild i galleriet för att se större bild!

Skärm: MX laptop har en mycket trevlig ljusstark skärm. När jag beställer T43, tänkte jag MX skärm skulle bli bättre än T43. De är båda lika ljusa och skarpa. Egentligen, av någon anledning, jag får huvudvärk av att använda MX men med T43 fick jag inte en sådan sak. Jag skulle behöva kisa för att se MX skärm - men med T43, det var bra för mina ögon (och jag har inte den bästa syn). Båda är 14,1 "SXGA (1400x1050) - efter att du vänjer upplösningen, kommer du förmodligen aldrig vill gå tillbaka till XGA.

Notera att båda skärmarna är ingen match för de nya breda blanka skärmar finns på fler konsumentinriktade bärbara datorer. Jag lägger min T43 bredvid min väns Inspiron 700m och 700m skärm nästan fick mig att vilja returnera T43 enbart bygger på att en aspekt. Att inte tala om priset på 700m ... men jag avvika.

Skärm Bedömning: Även

Byggkvalitet: Locket på MX är gjord av kolfiber legering, och resten av kroppen är en förstärkt ABS kompositmaterial. Det T43 lock är magnesiumlegering. Båda locken är mycket solid runt, kommer du inte få någon skärm flex om du trycker mycket hårt. Båda lock av bärbara datorer är stabilt byggda - det är resten av huset som är i fråga. MX har en lite mer solid en känsla, som IBM har en nästan "plast" känsla där palmrests är, vilket leder till lite flex på palmrests om du trycker på den. MX har inte det, kudos till P1 för en välbyggd bärbar dator.

Erbjuder dock IBM det aktiva systemet skydda hårddisk, och en spillskydd tangentbord. Om du gör väljer MX, gör notera att P1 har försäkrat mig om att deras hårddisk är suspeneded i en sele och att de har ännu att ha en bärbar dator returneras för hårddisk misslyckande.

Bygga Kvalitet Bedömning: Bärbar En MX

Vikt: T43 väger ungefär samma som MX - även med den utökade 9 cells batteri. Det känns som vikten av T43 fördelas bättre, och detta leder till ett intryck av att T43 är lättare än MX (även med den utökade batteri). IBM webbplats listar T43 med 9-cells som £ 5,2, vilket är en mycket lämplig vikt att bära runt. MX är noterat på £ 4,9, men med den optiska enheten är det ungefär på £ 5,2 också. Men eftersom T43 är tunnare än MX och ser slankare (engelska Tillhandahålls) lägger detta till en känsla av att T43 är lättare.

ThinkPad T43 till vänster, bärbar en MX till höger

ThinkPad T43 (med Extended Life-batteri sticker ut) till vänster, bärbar en MX till höger

Vikt Bedömning: Även

Hastighet: Det är praktiskt taget moot, eftersom båda datorerna är overkill för mina datorbehov (Excel, Word, Outlook, tillfällig tillgång och Powerpoint, Photoshop då och då och grundläggande surfing, DVD uppspelning). Båda maskinerna kommer inte hicka alls, oavsett vad du slänger på den. MX har en 7200RPM enhet, och jag hade uppgraderat det till 1 GB RAM så detta kommer säkerligen ge det en fördel över IBM.

IBM gör inkludera ett ATI Radeon X300 med en dedikerad 64MB grafikkort för det, snarare än en integrerad lösning som är vad MX har. Dessutom X300 kommer att kunna stödja Longhorn med sin diskreta grafikkort.

Hastighet Bedömning: Även *

* Ojämn test som T43 har Sonoma 1,86 GHz, 5400, 512 MB ​​RAM, medan MX är Dothan 1,8 GHz med 7200rpm och 1GB RAM

Värme: Jag märkte MX fick otroligt varmt på övre vänstra botten av den bärbara datorn (nordvästra nedre hörnet om du vill). Det var varmt nog att det var märkbart obekväm placera den på mitt knä. Dessutom skulle MX fläkt kommer på intermittent i några sekunder mycket högt, och sedan stänga. Till MX kredit, fick T43 också varmt, men var fortfarande kallare än MX. Inga problem att placera den på mitt knä. Det T43 fläkt skulle komma på ganska ofta, men jag antar att det är från sin snabbare processor (som andra har nämnt). Många gånger är T43 fläkt bara på, utan på låg hastighet (vilket är en liten hum). Det kommer sparka i hög hastighet vid intensiv CPU-användning pågår.

ThinkPad T43 vänster, bärbar en MX rätt

Jag bygger värmen dom på användbarhet på knä området. Eftersom jag är en hane, och vill ha avkomma på vägen, var detta en ganska viktig kategori för mig. Eftersom IBM var inte för varmt, och var definitivt användbar från skrivbordet, jag ger IBM klartecken här.
Värme Bedömning: IBM ThinkPad T43 (mindre värme)

Batteriets livslängd: MX har mycket bra batteritid, skulle jag säga mellan 4 till 5 timmar på en laddning. Även med skärmen vid maximal ljusstyrka, skulle den bärbara datorn pågå 3,5 timmar eller så. Med MX har ett 8-cell erbjuder IBMs 9 cell endast en liten fördel - förmodligen kommer ca 6 timmar i allmänhet med wi-fi på och ljusstyrkan till mitten, och ramp ner processorn. Båda är mycket för mina behov, men IBM har den lilla kanten (och jag kan leva med batteriet sticker ut så inga problem). IBMs standard är en 6-cell, som jag har hört varar ca 3,5 timmar eller så.

Batterilivslängd Bedömning: IBM ThinkPadT43 (endast med utökad 9 cells batteri) *

* MX har kanten när man jämför vanliga batterier (MX: s åtta celler vs T43: s sex-cell)

Tangentbord: Detta är vad förseglade affären för mig att plocka T43 över MX. MX tangentbord känns lite billig, och känslan är inte mycket bra jämfört med T43. Inledningsvis ansåg MX stor, men som jag använde det mer, det inte växa på mig. Faktum är att jag började ogilla det. Medan viktig känsla är viktigt, är nyckeln placering ännu viktigare. De Ctrl, Alt och piltangenterna är mycket mindre på MX än IBM. En mycket stor irritation för mig. Dessutom Infoga / Hem / PageUp / PageDown / End / Delete är i rad på höger sida av MX. Detta är mycket irriterande, eftersom jag föredrar att ha dessa nycklar som en riktig klaviatur, som IBM har på sin tangentbordet.

Jag personligen älskar IBM tangentbord - ingen Windows-tangenten inte bry mig. Vad jag särskilt gillar är framåt / bakåt Internetsökning knapparna ovanför piltangenterna på IBM. På de flesta icke-IBM-tangentbord, kan jag använda ALT plus höger / vänster pilknapp för att snabbt gå framåt och bakåt på webbsidor. Men med MX är mindre än normalt piltangenterna och mindre Alt-tangenten är det mycket svårare att göra det smidigt. Stor irritation för mig, jag gillar att använda den här funktionen (ALT + piltangent) även om jag använder min mus.

Här IBM är en klar vinnare (en perenn en verkar med sin tangentbordet).
Tangentbord Bedömning: IBM ThinkPad T43

Pekplatta: Jag är inte ett fan av MX pekplattan. Materialet är inte mycket smidigt, och mitt finger ofta fångar på det, vilket gör att inte röra sig. Dock är T43 är pekplattan material mycket bättre och verkar glida smidigt utan några hicka alls. Det finns bara två pekplatta knapparna längst ned på styrplattan och en mellersta Bläddringsknapp. Rullen fungerar men är långsam - vilket innebär att varje klick flyttar webbsidan upp eller ner några rader. Jag föredrar bläddra s som kan gå snabbare eller långsammare beroende på användaren (som IBM kan göra när det används i jämförda med TrackPoint). Om du köper MX och använder i huvudsak en inkopplad USB-mus, så pekplattan inte egentligen vara ett bekymmer för dig då.

Jag föredrar också TrackPoint av IBM - Jag har hört att det finns ingen bättre spårpunkt i världen, och jag fick reda på att det är helt sant. IBM visar återigen sin överlägsenhet här MX. För mig, som en bärbar dator användare, de inbyggda musfunktionerna (styrplatta / TrackPoint) är mycket viktigt eftersom jag kanske inte vill ansluta en mus hela tiden. Till exempel de gånger när jag är på ett flygplan eller när jag slappa på en soffa - det är verkligen inte något yta att använda en optisk mus. Visst kan du använda dina jeans eller skjorta, men som bara ser konstig. Jag måste ha en mycket god spårpunkt / pekplatta, och MX misslyckas i detta avseende helt. Det är knappt användbar i min mening, eftersom det inte glider mycket smidigt. IBM fungerar fantastiskt.
Pekplatta Bedömning: IBM ThinkPad T43


Portar: MX och IBM är nära här. MX har 4 USB-talet och en FireWire och IBM har 2 USB-talet och ingen firewire. Inte heller har minneskortplatser, och IBM har inte tangentbord / mus portar (måste använda USB).

Jag kommer att använda en dockningsstation på både när ansluten hemma, och IBM mini-dockan har 4 USB-talet, samt en DVI ut som är fantastiskt. MX s portreplikator har 4 USB-talet, men ingenting annat som inte redan på den bärbara datorn, och inte kommer med DVI. I framtiden planerar jag att köpa en LCD som har DVI, så T43 är framtidssäker i detta avseende. MX har inte en S-video, men IBM gör (jag använder inte det, men bara bra att veta). Även IBM har den nya ExpressCard medan MX inte.

Också tillbaka till USB sak, 2 räcker för den mobila krigare på väg - men om du behöver 4 USB slots som jag, då är det förmodligen en USB-mus, en PocketPC vagga, en extern hårddisk för säkerhetskopiering, och kanske en diverse USB-enhet. I så fall kommer du antagligen en dockningsstation eftersom du förmodligen inte kommer att ta vaggan och extern hårddisk på resor. Så 2 USB-portar är tillräcklig för resor, och om du behöver mer, sedan bara få IBMs mini-dockan när du är vid skrivbordet.

MX är fin touch har 4 USB-talet, så du skulle kunna spara pengar genom att inte köpa deras portreplikatorn. Personligen gillar jag att bara lossa den bärbara datorn och sätt det i min väska (som redan innehåller en mus och nätadaptern) och bara gå, snarare än att behöva gå igenom besväret med koppla flera enheter. Därför dockningsstationen / portreplikator.
Portar Bedömning: Även (beroende på behov, firewire, DVI, USB)

Kundtjänst: Bärbar Man vinner här. Jag har hittat Ivan och Patrick och resten av support på bärbara En vara den mest hjälpsamma, vänliga och lyhörda team i verksamheten. Ivan svarar på min e-post inom halvtimme, och är alltid bra och informativ om sina produkter och hur han tror det kan jämföras med andra tillverkares produkter. Han driver också Portable One (så vitt jag vet), så att ha ägaren av ett företag som personligen skicka dig är en mycket trevlig känsla. Jag är säker på Ivan skulle gå mycket långt för att hjälpa kunden och se till att kunden är nöjd.

Även när du ringer P1 på telefonen går den automatiskt till en levande person, vilket är trevligt - aldrig en väntetid. Om kundservice är en stor sak, så bör man undersöka P1. Jag är säker på IBMs är fast, men längre väntetider på telefonen och du förmodligen inte kommer att etablera en relation med den rep som du kan med P1 (till exempel du kan ringa tillbaka och be om samma kille och han kommer ihåg vad som hände i den senaste kommunikation utbyte).

Tro mig, är P1 den bästa support och säljpersonal jag någonsin har upplevt (både i tegel och murbruk butiker och nätbutiker). Du kommer inte ångra att köpa från dem - om du bor i Kalifornien, är en extra bonus att de är placerade där.

Som P1 är baserat i Cali, så jag är i NYC, fungerar tidszon skillnaden ut fantastiskt. När de får för en 08:00 till 18:00 dagen, det är verkligen från 11:00 till 21:00 här i NY. Så jag beställde den på en måndag morgon (runt lunchtid här och 09:00 där). De byggde och testade det måndag och tisdag och levereras den tisdag kväll. Visst nog, fick jag det 2day FedEx på torsdagen. Orderprocessen var fantastiskt, när du ringer dem på telefon de svarar med en levande person omedelbart. Jag gillar vanligtvis att tala med Ivan, eftersom han är mycket kunniga och hjälpsamma hela tiden. Vilka andra företag kan ge dig den typen av individuell service?

Dessutom är IBM kommer till Lenovo, så vem vet vad som kommer att hända på vägen?
Kundservice Bedömning: Bärbar En MX

Trådlöst: T43 sortiment är bättre, ingen tvekan om det på grund av dess placering av antennen i det övre högra hörnet på LCD-skärmen. Från samma plats, kan jag få signal från min router med T43 där MX var släppa signalen. På MX, jag var tvungen att använda min DLink PCMCIA-kort till pickup-signal. Beviljas, var jag 3 våningar ovanför min källare där min router / kabelmodem sitter, men med T43 signalen var inte ett problem alls. Det sade 56% anslutning på T43, medan MX inte kunde få signalen. Ja, utan tvekan T43 vinner händer här nere.
Trådlös Bedömning: IBM ThinkPad T43

Fingeravtryck: Se Diverse avsnitt
Bluetooth: Se Diverse avsnitt

Övrigt: ThinkPad ljuset är ganska trevligt eftersom det är byggt rätt in. Inte en del breaker, men är praktiskt i vissa mörka situationer. Till Portable En kredit, gör MX kasta i en ledig USB flexibel ljus, men IBM: s integrerade ljus är bara vacker. IBMs fingeravtryck lösning integrerad medan Portable One är en PC Card-lösning. Dessutom gör T-serien kommer med Bluetooth integrerad (inte välja det dock), medan bärbara man inte och är ett alternativ för en Bluetooth 3Com PC-kort. Jag särskilt gillar inte IBMs biometrisk säkerhet där du behöver dra fingret. Jag tycker att det inte fungerar många av tider för mig - så jag avgick för att skriva i mitt lösenord. Det är en nyhet och inte en nödvändighet ändå. P1 kastar i en vacker nylon / läder fall och en hylsa som integrerar in i ärendet. Jag har aldrig sett någon annan laptop väska som denna som är snygga, funktionella och inte tung alls. Fantastiskt beslutet att ge påsen gratis som den tillför lite mer värde till MX-paketet.

Övrigt Bedömning: IBM ThinkPad T43 (Bluetooth, ljus, fingeravtryck alla integrerade och inte 3: e parts tillägg alternativ)

Slutsats: IBM T43 är bara bättre i funktionalitet och användbarhet (tangentbord, pekplatta) och även i pris (även utan EPP, som T-serien börjar på $ 1300). Det finns inga övertygande skäl för mig att hålla MX över T43. Som jag har sagt flera gånger, jag behöver absolut ha en funktionell tangentbord och pekplatta / TrackPoint för resande - och IBM är felfri i detta område. Att inte ta bort något från bärbar en, eftersom de är ett utmärkt företag med en mycket bra produkt. Kanske på sin MX del 2 kan de göra nödvändiga justeringar, men tills dess är jag mer än nöjd med min T43 och ytterligare $ 350 besparingar. Dessutom är ATI X300 64MB grafikkort bara ytterligare isbildning till en mycket välgjord IBM laptop.

Jag skulle definitivt undersöka framtida Portable erbjudanden en produkt, eftersom de också har en konkurrent X-serien i sin UX laptop. I framtiden, om de skulle komma ut med en widescreen glansiga skärmen, och kanske uppgradera tangentbord, skulle jag vill verkligen utforska dessa system ytterligare.

Pris och tillgänglighet för bärbar en MX

Pris och tillgänglighet för IBM ThinkPad T43



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar