lördag 30 december 2006

HP Pavilion dv9000t Recension

HP Pavilion dv9000t Recension
av Blake - 2006/12/30

av Blake Bonfiglio

Översikt och introduktion:

Hewlett-Packard har nyligen tagit täten som nummer ett PC-tillverkaren i världen, slutligen omkörningar deras rival, Dell. Med marknadens skifte kom många nya datorer från HP och en välbehövlig uppdatering till sin laptop linje. Den HP dv9000t är den mest kraftfulla modell HP har att erbjuda med sin skarpa 17 "skärm, Core 2 Duo, dubbla hårddiskar kapacitet enhet och GeForce Go 7600 grafikkort.



( se stor bild )

Med HP dv9000t är konfigurerbar online via HP.com var speciell jag beställde följande:

  • Operativsystem - Äkta Windows XP Media Center
  • Processor - Intel (R) Core (TM) 2 Duo-processor T5500 (1,66 GHz)
  • Display - 17,0 "WSXGA + BrightView Widescreen (1680x1050)
  • Grafikkort - 256 MB NVIDIA (R) GeForce (R) Go 7600
  • Anpassning - HP Imprint Finish + Mikrofon + Webcam
  • Minne - 1024MB DDR2 systemminne (2 DIMM)
  • Hårddisk - 160GB 5400rpm SATA Dual-hårddisk (80 GB x 2)
  • Primär CD / DVD-enhet - LightScribe DVD + /-RW w / Double Layer
  • Nätverk - Intel (R) PRO / trådlös 3945ABG-nätverksanslutning w / Bluetooth
  • Primary Battery - 8 cells litiumjonbatteri
  • OS och återställningsmedia - System Recovery DVD w / Windows XP Media Center
  • Tillbehör - HP Mobile Remote Control
  • Pris - $ 1,467.98 efter rabatt


HP dv9000t framifrån ( se stor bild )

Skäl för att köpa:

Jag hade varit på marknaden för en ny laptop för ganska länge. Jag gör en massa digital design arbete inklusive webbdesign och foto retuschering, samt att göra konst på min fritid. Jag behövde något med en ljus, stor skärm och gott upplösning att arbeta med. Jag behövde också tillräckligt med kraft för att spela de senaste spelen. Jag hade mitt öga på HP dv8000, men snart efter dv9000 kom ut och jag visste att det var en för mig.


Allt du får med dv9000t i rutan ( se stor bild )

Var och hur Inköpt:

Jag köpte min dv9000t direkt från HP.com webbplatsen. Vid den tiden hade de bästa, och det gav mig sinnesro att gå igenom företaget självt i form av garanti och teknisk support uppbackning.

Bygg och Design:

Utformningen av dv9000 är utmärkt. Det är mycket tunnare och lättare än jag hade väntat. Chassit är en mycket stark plast, finns det ingen flex någonstans på kroppen av den bärbara datorn. Skärmen kommer att vrida om gott anbringas, men är mycket robust för en 17 "skärm. När jag trycker på locket, är inte krusningar produceras på LCD-skärmen.


HP dv9000t ovanifrån ( se stor bild )


HP dv9000t enligt sidan ( se stor bild )

Den mest attraktiva delen om utformningen av den bärbara datorn är HP: s Imprint Finish. Det är en virvlade mönster på utsidan och insidan av den bärbara datorn, precis under tangentbordet. Det tillför definitivt flare och personlig smak till normalt intetsägande värld av mobila datorer.


( se stor bild )

Skärm:

Skärmen är en av de största saker som lockade mig till det här anteckningsblocket. Som någon som förlitar sig på sin skärm för kontrast och färgåtergivning, har denna skärm har inget annat än häpnadsväckande. Det finns tre alternativ för anpassning om skärmen: WXGA + BrightView Widescreen (1440x900), WSXGA + BrightView Widescreen (1680x1050) (vilket är det alternativ jag valde) och WXGA + Ultra BrightView Widescreen (1440x900). I resolutionen skillnaderna är tillräckligt enkla, men Ultra BrightView gör förvirra vissa människor. Skillnaden mellan Brightview och UltraBrightview är antalet lampor belysning LCD. Typiska skärmar har bara en lampa, medan UltraBrightview innehåller två som lyser skärmen. Resultatet är en mycket ljusare och ibland skarpare skärm. Jag skulle ha valt detta alternativ, men jag uppskattar en högre upplösning, och de flesta skärmar är tillräckligt ljust för mig som det är.

Talare:

Högtalarna på denna laptop är några av de bästa jag har hört och görs av Altec Lansing. I vanlig bärbar dator mode men gör de kommer upp kort. Ljudkvaliteten är skarp och tydlig hela vägen upp till max volym. Det finns ingen "tinny" ljud från högtalarna som många har. Det enda klagomålet jag har om dessa högtalare är att de inte får tillräckligt högt för min smak. Inte en stor sak för mig, eftersom de får mycket högt för sitta och lyssna på din MP3-talet, men för spel och audiofil smaker, kan en uppsättning externa högtalare eller hörlurar vara ett bra alternativ.

Processor och prestanda:

Processorn jag har är Intel Core 2 Duo T5500 (1.66GHz). Core 2-processorerna är för närvarande de mest mobila processorer på marknaden. Den T5500 är mitten till låga änden av Core 2-modeller, men inte ens svettas med allt jag har kastat på det.

Riktmärken

Intel Core 2 Duo erbjuds med den här bärbara datorn är "låg slutet" 1.66GHz version, men ändå erbjuder mycket bra prestanda, jag fick en Super Pi beräkningstid till 2 miljoner siffror 1m 18s. Det är långsammare än de under 1 minut resultat som 2,33 GHz Core 2 Duo-processorer får, men ändå visar processorn kan chug genom beräkningar snabbt.

S uper Pi

Notebook Tid
HP Pavilion dv9000t (1,66 GHz Core 2 Duo) 1m 18s
LG S1 (2,16 GHz Core Duo) 1m 11s
Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo) 1m 16s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo) 1m 18s
Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo) 1m 29s
Dell XPS M140 (1,86 GHz Pentium M) 1m 41s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s

3DMark05 Resultat och jämförelse:

3DMark05 testar grafik processkapacitet i ett system:

Notebook 3DMark05 Score
HP Pavilion dv9000t (1,66 GHz Core 2 Duo, Nvidia Go 7600 256MB) 3.517 3DMarks
Samsung X60plus (2,0 GHz Core 2 Duo T7200, ATI X1700 256MB) 4.150 3DMarks
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4.236 3DMarks
Asus V6J (2,16 GHz Core 2 Duo, NVIDIA GeForce Go 7400) 2.918 3DMarks
Samsung X60 (1.66GHz Core Duo, ATI X1400) 2.264 3DMarks
ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400) 2.092 3DMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDIA GeForce Go 7400) 2.013 3DMarks

3DMark06 Jämförelse Resultat:

3DMark06 testar grafikfunktioner i ett system, det är mer krävande än 3DMark05.

Notebook 3DMark 06 resultat
HP Pavilion dv9000t (1,66 GHz Core 2 Duo, Nvidia Go 7600 256MB) 1.930 3DMarks
Apple MacBook Pro (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB) 1.528 3DMarks
Dell Precison M90 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA Quadro FX 1500M) 3.926 3DMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800GTX) 4.085 3DMarks
Compal HEL80 (2,0 GHz Core Duo, nVidia Go 7600 256MB) 1.654 3DMarks
Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, nVidia 7900 GTX 512MB) 4.744 3DMarks

Några skärmdumpar från spel som spelas på dv9000t


FEAR ( se stor bild )


World of Warcraft ( se stor bild )


Half Life 2 ( se stor bild )

Värme och buller:

Den dv9000t har en hel del kraft under huven, men du skulle aldrig kunna berätta från hur det hanterar det. Fläktarna kommer sällan på, endast under kraftig spel jag märke till dem, och även då kan de knappt höras. Den bärbara datorn är mycket tyst, ingenting som kommer att bry dina klasskamrater under en föreläsning. Den enda gången jag har någonsin känt den bärbara datorn blir även milt varmt var efter en lång session spela rädsla efter en hel del stress på alla de komponenter som används under spelet, var det fortfarande mycket bekvämt att ha på mitt knä.

Tangentbord och pekplatta:

Den dv9000 är en av de få bärbara datorer på marknaden att erbjuda ett fullstort tangentbord tillsammans med en NUMERISK. Det NUMERISK är ett välkommet, men sällan sett utöver den mobila världen. Nycklarna är alla mycket lyhörd och erbjuda en tillfredsställande clicky ljud när du skriver. Den enda klagomål som jag har är att rätt shift-tangenten är scrunched på grund av begränsningar från montering i NUMERISK. Detta är inte en stor klagomål för mig men eftersom det är ganska lätt att anpassa sig till den mindre skifttangenten, och är mer än värt det som en kompromiss för NUMERISK som ingår.

Pekplattan däremot blir inte så mycket beröm från mig. Det är genomsnittliga i bästa fall. Jag nästan alltid använder en extern mus, men när jag behöver använda pekplattan, jag ser fram emot det. Det spår tillräckligt bra, men är gjort av en konstig material som är ganska svårt att fingret i jämförelse med en vanlig touchpad. Musknapparna under det är bra dock, och jag skulle inte byta dem för någonting. Pekplattan är inriktad under huvuddelen av tangentbordet, så det är excentriskt från hela anteckningsboken. Anledningen till detta är dock så att det är mitt där du skriver. Den coolaste funktionen om pekplattan, och en jag uppskattar är möjligheten att slå på / av. Inga fler misstag borsta pekplattan, så att du måste skriva på fel ställe.

Ingångs-och utgångsportar:

Den bärbara datorn har en rättvis blandning av allt och har även en HDMI-port. Samtliga ingående portar är som följer:

  • 4 Universal Serial Bus (USB 2.0)
  • 1 IEEE 1394 FireWire-port
  • 1 expansionsport 3
  • TV-Out (S-video)
  • Integrerad Consumer IR (fjärrkontroll mottagare)
  • Mikrofon in
  • 1 RJ-11 (modem)
  • 1 RJ -45 (LAN)
  • 1 VGA
  • 1 HDMI


Vänster sidan ( se stor bild )


Höger sida ( se stor bild )


( se stor bild )

Trådlöst:

Paviljongen dv9000t har två alternativ för trådlöst. Båda levereras med Intel (R) PRO / trådlös 3945ABG-kort, men en är med Bluetooth och den andra är utan. Jag valde alternativet med Bluetooth så att jag kunde ansluta med min telefon och handdator. Kortet erbjuder en stark koppling till något nätverk på distans nära mig. Jag kan plocka upp signaler från grannar 2-3 hus ifrån mig. Detta är definitivt ett kort att ha när vi letar efter en bärbar dator med tillförlitlig trådlös.

Batteri:

Batteriet som levereras med dv9000 är en 8-cells litiumjonbatteri. De bärbara genomsnitt ca 3 timmars batteritid med låg prestanda användning och en mörk skärm, en fantastisk siffra för en bärbar dator så här stor. Med mer krävande användning men blir det ca 2 timmar.

Operativsystem och programvara:

Operativsystemet jag valde för mitt system var Windows Media Center Edition. I huvudsak är det Windows Home med fler multimedia alternativ. Jag har inget behov av proffs och de funktioner som ingår i MCE är ganska snyggt, särskilt för en media fanatiker som jag själv. Det finns en återställningspartition som finns på din primära hårddisk för eventuella återkrav elände. När du först startar upp det ber dig att bränna denna partition på CD / DVD. Jag valde återställningsskivorna men bara i fallet. Systemet fylldes upp med bloatware när jag fick det, och bland de ädla programmen var ingen av dem bra för mig. Efter rengöring upp alla oönskade program och rengöring mitt register men jag hade en nära ren installation.

Kundtjänst:

Jag har ännu inte haft behov av att testa HP: s kundtjänst, och hoppas att jag aldrig kommer att behöva (ta i trä). Det finns många alternativ för garantier dock, och jag har hört från andra att HP är ett av de bättre företag där ute när det gäller kundsupport.

Slutsats:


Den dv9000 är en underbar stationär dator maskin med tillräcklig kraft och funktioner för nästan alla användare. Det är definitivt en av de bästa köper på marknaden för pengarna, och jag rekommenderar det till den som söker en 17 "bärbar dator.

Fördelar:

  • Extremt prisvärd
  • Vacker Imprint Finish
  • Inbyggd mikrofon / Webcam
  • Oöverträffad skärm
  • Nästan ljudlös drift
  • Tunn och lätt för en bärbar dator av sin storlek

Nackdelar:

  • Inte tillräckligt val för upplösning
  • Mitten av vägen GPU
  • Dissapointing pekplatta
  • Fingeravtryck magnet!



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar