tisdag 12 december 2006

Asus F3Jc recension

Asus F3Jc recension
av SILC - 2006/12/12

av Silver Hannolainen

Översikt och introduktion

Asus F3Jc är en lägre budget bror F3Ja. Det är också stämplas som en "portabilitet" notebook, men saknar de högre prisklasserna grafikkort sina mer kraftfulla och högre prissatta bröder. Det är fortfarande utrustad mycket respektabelt med en GeForce Go 7300 grafikkort och en Intel Core Duo-T2250-processor.


( se stor bild )

Specifikationer:

  • Intel Core Duo T2250 1,73 GHz, 2MB L2-cache, 533MHz FSB
  • Intel 945PM chipset
  • 1GB DDR2 RAM (1x512MB lager Nanya DDR2-667 och 1x512MB lagt Hynix DDR2-533)
  • 15,4 "WXGA" glansig "skärm på 1280x800 upplösning.
  • NVIDIA GeForce Go 7300 128MB (upp till 512 MB med TurboCache) vid 350/600MHz kärna / minne hastigheter
  • 80GB Seagate Momentus 5400,2 HDD (5400rpm, 8MB cache, SATA)
  • 8x Super Multi DVDA ± RW-enhet (MATSHITA DVD-RAM UJ-850S)
  • 3-i-1 SD / MMC / Memory Stick-läsare
  • Intel PRO / Wireless 3945ABG 802.11a/b/g Mini-PCIe trådlöst nätverkskort
  • 6Cell 4800mAh batteri
  • Portar: 1 x hörlursuttag, 1 x Mikrofoningång, 1 x RJ11 Modem jack för telefonlinje, 1 x RJ45 LAN Jack, 4 x USB 2.0-portar, 1x IEEE1394-port, 1 x TV-utgång (S-Video), 1 X ExpressCard54 kortplats, 1 x DVI-port, 1 x VGA port
  • Mått: 365 x 269,5 x 28-40,5 mm
  • Vikt: 2.95kg / £ 6,5 (med 6Cell batteri)

Denna modell saknar Bluetooth och en inbyggd webbkamera.

Orsaker till att köpa

Den främsta orsaken till att köpa den här bärbara datorn var att hjälpa mig i mina studier vid Tallinns tekniska universitet. Jag ville också spela spel som Counter-Strike Source och Wolfenstein Enemy Territory medan på campus. Huvudprincipen var att den bärbara datorn hade dedikerade grafik, så mina val var ganska begränsad price-wise. Innan jag kom över en lokal Asus-certifierad återförsäljare, jag böjd på att köpa en begagnad men välhållna Dell D600. Lyckligtvis möjligt en oväntad budgeten uppsving mig att leta efter andra icke använda val. Med det uppsving, jag strikt begränsad till en $ 1.250 / € 990 budget och som möjliggjorde för mig att gå vidare och köpa F3Jc omdömet här. (Alla $ priser i SEK)

Var och hur Köpta

Jag köpte maskinen genom ett annat företag, som gjorde det möjligt för mig att hoppa över 18% moms (det är faktiskt inte en skattebedrägeri här där jag bor, i fall du undrar), vilket resulterade i en slutlig pris på € 980. Den bärbara datorn kom med 512 MB RAM, så jag senare köpte en extra 512MB minne för $ 49 / € 38.

Jag tror det var en ganska bra affär eftersom andra bärbara datorer (Dell Inspiron 6400 mm) med liknande specifikationer börjar runt $ 1.500 / € 1200 prisläge och Compal HGL30/HEL80-based spelautomater på $ 1.350 / € 1050.

Bygga & Design


Locket efter en månaders användning. AC-adapter och mus visas för storlek jämförelse. ( se stor bild )

Jag måste hålla med F3Ja översyn här - att bygga kvalitet är mycket trevligt. Vid vridning eller applicera tryck på baksidan av LCD, inga krusningar på skärmen. Skärmen gångjärn är ganska fast så det neccessary att hålla den bärbara datorn ner när du öppnar skärmen. Knappen och lås mekanism som håller skärmen stängd verkar lite skör, så jag skulle inte missbruka den delen för mycket. Det finns mycket lite eller ingen flex när plocka den bärbara datorn upp från båda främre hörnen, även om jag inte skulle försöka det med bara en hörna. Rätt palmrest flexar lite när man trycker ner men den vänstra är fast på grund av hårddisken belägen nedanför. Vikten nära 4kg inklusive nätadaptern, musen och väska är någorlunda luggable mellan hemmet och universitetet, men jag skulle inte ta längre promenader. En sak jag inte förstår är varför i hela friden satte 2 extra fötter på batteriet?

Skärm


( se stor bild )

Skärmen är en glänsande widescreen 15,4 "WXGA 1280x800 upplösning enhet Jag kan inte säga att det är något fruktansvärt fel med skärmen -. Både ljusstyrka och kontrast är rikligt, är svart svart är vitt vitt och det är något synligt i indirekt solljus, åtminstone i min mening. En liten irritation är att skärmen samlar damm ganska snabbt men Asus innehåller en särskild mikrofiberduk för att torka bort det. Dessutom kan de betraktningsvinklarna vara bättre i min mening och följande bilder bör belysa min pekar. Lyckligtvis finns det inte några döda eller ljusa pixlar som finns på min skärm.

Asus har en bit förinstallerad programvara som heter "ASUS Splendid Technology Utility", som kan användas för att justera inställningarna för skärmen. Den har flera förinställda lägen och du kan anpassa en på egen hand. Personligen Jag försökte denna funktion men hittade ingen riktig praktisk användning för det, så avinstallerade det. Det finns också ett kortkommando för att växla mellan olika skärmen förinställningar. Nedan är en bild för att illustrera ljuset läckage hittas när du tittar på en svart skärm. I dagligt bruk, skulle en definetly inte märker det så mycket.


( se stor bild )

Högtalare

Högtalarna är placerade ovanför tangentbordet, precis under skärmen. Jag har hittat högtalarna vara tillräckliga för provisoriska lyssning på universitetet när jag inte har några hörlurar till hands. Volymen är hög nog men definetly saknar bas, vilket är vanligt på bärbara högtalare. Hemma jag usally koppla in en 4,1 högtalarsystem, som erbjuder en mycket mer tillfredsställande ljudupplevelse, även om det nyligen ett problem om interna / externa högtalare har vuxit upp, men mer om det senare.

Processor och prestanda

Även om Intel Core Duo T2250 1,73 GHz är ett av de lägre-end modeller av Intels Core Duo-lineupen, är dess prestanda fortfarande ganska imponerande i jämförelse med mitt skrivbord AMD Athlon64 3000 + överklockad till 2.25GHz. Det T2250 lyckades slutföra SuperPi 1M helhet 2 sekunder snabbare än den tidigare nämnda AMD utrustat stationär PC trots sin nedre 533MHz Front Side Bus (FSB), även om den lämnas något bakom dess 667 MHz FSB Core 2 Duo bretheren.

Den övergripande känslan är fyndiga tack vare 1 GB RAM, var bara 5400RPM Seagate SATA-hårddisk känslan lite vänster i dammet i förhållande till mitt skrivbord är 250GB 7200rpm Seagate 7200,8 HDD. Av någon underlig anledning, hänger Firefox 2,0 temporärt gång tag, men kanske brinner felet av operativsystemet. Efter att ha tryckt på strömbrytaren, tar start 38 sekunder att komma till inloggningsskärmen och ytterligare 30 sekunder för den bärbara datorn blir fullt användbara.

Grafik hanteras av GeForce Go 7300, en low-end kort som lämpar sig för lätt spel. Grand Theft Auto: San Andreas kommer att köra relativt väl vid 20-40 bilder per sekund (fps) beroende på dragning avstånd. Counter-Strike 1,6 kör 100fps + inte i en rök moln. Med vissa justeringar, CS: kommer Källa och Flatout 2 löper på över 40fps. Alla spel kördes vid 1280x800 upplösning, så om du väljer att köra dina spel på lägre upplösning får du bättre prestanda på bekostnad av bildens skärpa, som alltid med TFT LCD-s.

Riktmärken

SuperPi

SuperPi mäter CPU-prestanda genom att beräkna Pi till ett visst antal siffror.

Notebook Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror
Asus F3Jc (1.73GHz Intel T2250) 1m 28s
Asus A6Jc (1.66GHz Intel T2300) 1m 21s
Asus W7J (1,66 GHz Core 2 Duo) 1m 19s
Asus A8Js (2,0 GHz Core 2 Duo) 1m 04s
HP dv6000z (1,8 GHz Turion64 X2 TL-56) 1m 54s
Compaq V3000T (1,6 GHz Core Duo) 1m 26s
Dell Inspiron E1505 (2,00 GHz Core 2 Duo) 1m 02S
Toshiba A100 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Acer Aspire 5102WLMi (1.6GHz Turion64 X2 TL-50 2m 22s
Gateway E-100M (1,2 GHz Core Solo ULV) 2m 02S
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Dothan Pentium M) 2m 10s
HP dv5000z (2,0 GHz Sempron 3300 +) 2m 02S

3DMark05

3DMark05 testar grafik processkapacitet i ett system:


( se stor bild )

3DMark05 Resultat och Jämförelse:

Notebook 3DMark 05 resultat
Asus F3Jc (1,66 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce Go7300 128MB) 1.710
Asus F3Ja (1,83 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 3.696
Asus W7J (Core 2 Duo, 1.66GHz, NVIDIA 7400) 1.980
Apple MacBook Pro (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB) 2866
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800 GTX) 7.078
ThinkPad T43 (1,86 GHz, ATI X300 64MB grafik) 727
Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI Radeon Mobility X700 128 MB) 2.530
Fujitsu n6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.273
HP DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB) 2.536
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4.157

3DMark06

3DMark06 är ett mycket liknande grafik bearbetning test 3DMark05, men med mer visuella detaljer.


( se stor bild )

3DMark06 Resultat och Jämförelse:

Notebook 3D Mark 06 Resultat
Asus F3Jc (1,73 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce Go7300 128MB) 693
Asus A8Js (2,0 GHz Core 2 Duo, Nvidia Go 7700 256MB) 2.665
Apple MacBook Pro (2.00GHz Core Duo, ATI Mobility Radeon X1600 128MB) 1.528
Alienware Area 51 m5550 (2,33 GHz Core 2 Duo, NVIDIA GeForce Go 7600 256MB) 2.183
ASUS A8Ja (1.66GHz Core Duo, ATI Mobility Radeon X1600 512MB) 1.973
Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce Go 7900 GTX 512MB) 4.744
HP Pavilion dv6000z (1,8 GHz Turion X2 TL-56, nVidia GeForce Go 7200 256MB) 674
Sony SZ-110B i SPEED-läge (1,83 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce Go 7400 256MB) 794
Toshiba Satellite P100-222 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce Go 7900 GS 512MB) 3.534

HD Tune


( se stor bild )

Värme och buller


Den F3Jc har ventilationshålen galore, tyvärr de mindre ventilerna till höger är för kylfläkten. Visas utan batteri. ( se stor bild )

Först ut, måste jag säga att den bärbara datorn inte är så tyst som spruckna upp till vara. Efter att vrida sak på, det är tyst tills CPU-temperaturen träffar 38a ° C, efter den punkten, stannar fläkten på ganska hörbart i ett tyst rum. När sättas under tyngre belastning, snabbar fläkten stegvis upp (i förhållande till CPU temp.) Till en ganska hög ljudnivå, men fortfarande är tystare än min stationära dator. Den högsta CPU-temperaturen jag har sett är 61A ° C under tung belastning.

Avvägningen är att den bärbara datorn är relativt svalt hela. Ytan under tangentbordet och handledsstödet stannar behagligt varmt, men inte överdrivet varm. Det enda område som väsentligt värmer upp är det övre högra hörnet på undersidan. Det är inte ett problem att spela spel med den bärbara datorn i knät under kortare perioder (låt oss säga 15 minuter), oavsett inkopplad eller inte. Bara vara säker på att inte täcka upp de små ventilerna kylfläkten under höger sida.

Tangentbord och pekplatta

Tangentbord och pekplatta
( se stor bild )

Tangentbordet är något på denna bärbara dator jag helt nöjd med. Det finns ingen märkbar flex, knapparna är full storlek och må bra. Även Fn och Ctrl tangenterna är där de ska vara på en bärbar dator - Ctrl i det nedre vänstra hörnet och Fn bredvid den. Detta gör tangentbordet mycket mer användbara i första (FPS) Person Shooter spel och naturligtvis när du är en flitig kortkommando användare. Men jag har hittat mig själv trycka D i stället för S och F i stället för R, eftersom jag brukar kolla mitt finger placering med spåret i den stationära tangentbordets Caps Lock-tangenten, vilket saknas i den här anteckningsboken, och i varje anteckningsbok för den delen. Detta bör vara en icke-fråga när man blir van vid det. Som du kanske har märkt, de gröna bokstäver kyrilliska (ryska bokstäver). Eftersom min särskilda anteckningsbok var ursprungligen tänkt för den ryska marknaden, bär det dessa bokstäver. Jag gör inte använda dem men de inte i vägen heller.
Pekplattan är också ganska tillfredsställande, men när du bläddrar med lämpligt område, när du släpper pekplatta, fortfarande håller rullning och det enda sättet att stoppa det är att röra på bläddringsknappen området igen. Återigen en icke-fråga. Det är trevligt att man kan stänga av pekplattan antingen med lämpliga snabbtangent eller Fn + F9 kombination. Annars fungerar bra med de förinstallerade Synaptics drivrutiner.


Korrekt Ctrl / Fn placering som kan ses på F3-serien ( se stor bild )


Snabbtangenter, från vänster till höger: ASUSDVD hotkey, Power4Gear förinställda nyckel, pekplatta Toggler, Splendid förinställda knapp, standard webbläsare nyckel, strömbrytare ( se stor bild )

Ingång och-utgång


Höger sida, från framsidan till baksidan: ExpressCard/54 kortplats, 2x USB 2.0-portar, mini IEEE1394-port, S-video utgång, DVI-I och VGA-portar, RJ11 telefonmodem och RJ45 LAN-portar ( se stor bild )


Fram: Trådlöst LAN-kort på / av-knapp, locket öppet knapp, mikrofon-in jack, hörlurar-ut jack. ( se stor bild )


Vänster sida: Kensington-lås-port, DVD-brännare. ( se stor bild )


Tillbaka: AC adapter med adapter sladd fäst, luftutsläppen, 2x USB 2.0-portar och själva batteriet. ( se stor bild )

Trådlös

Den medföljande trådlösa kortet är en Intel PRO / trådlös 3945ABG, som stöder alla kända 802,11 WiFi standarder (a / b / g), men inte den senaste Draft-N. Signalstyrkan är "Utmärkt" när en ZyXEL P320W WiFi router är bakom en armerad betongvägg om ~ 8 cm tjock. Jag kan verkligen inte kommentera hur flera sådana väggar påverkar signalstyrka men nätet är fortfarande knappt surfable på "mycket låg" eller "Ingen signal", överraskande. Eftersom detta är en budget bärbar dator, det finns ingen Bluetooth eller IR, men jag kan leva utan dem. Som standard är den trådlösa programvara Intels PROSet för trådlösa som jag har funnit vara en resurs galt (körs 4 processer) och med någon verklig påtaglig fördel jämfört med Windows XP: s egna liknande verktyg.

Operativsystem och programvara


Ikonerna pryder aktivitetsfältet efter den första starten.

Den bärbara datorn levereras förinstallerade med Windows XP Home Service Pack 2. Det finns inte mycket bloatware (som Skype), även om aktivitetsfältet är fylld med ikoner tvivelaktig nytta, till exempel ett telefonmodem "hjälpare" och pekplatta indikator. För energihantering omfattar Asus sin egen "Power4Gear" verktyg, genom vilka förinställda lägen kan man cykla med Fn + kombinationen mellanslagstangenten eller en dedikerad hotkey (se ovan). Bytet av skärmens ljusstyrka och ljudvolym med hjälp av lämpliga Fn + F1-12 kombinationer illustreras av en OSD (On-Screen-Display) i det övre vänstra hörnet av skärmen. Efter att ha använt Power4Gear under en tid, fann jag att det inte gav mig tillräckligt kontroll över min anteckningsbok, så jag avinstallerats den och installerade Notebook Hardware Kontroll (hädanefter NHC), en universell och kraftfullt program för hårdvara övervakning och energihantering.

Nyligen installerade jag Windows Vista RC2, som gick bra men Geforce Go: s förarstöd saknades på allvar så jag snabbt återhämtat tillbaka till Windows XP med hjälp av medföljande återställningsskivor. Fullständig återhämtning tid var nära en timme, om inte mer.

Lista över ingående CD:

  • Asus DVD
  • PowerDirector Pro
  • Medi @ Show
  • Norton Internet Security 2005
  • Asus F3 Driver & Utility CD
  • Nero OEM Suite
  • Windows XP Home Edition Recovery Disk

Lista över förinstallerad programvara:

  • ASUSDVD
  • ASUS Live Update
  • ASUS Splendid Video Enhancement Technology
  • Power4Gear
  • nVidia ForceWare bildskärmsdrivrutiner version 84,85
  • Nero OEM Suite
  • Intel PROSet för trådlösa Software
  • Synaptics Touchpad Programvara
  • ATK media (snabbtangent funktionalitet)
  • Symantec Norton Internet Security 2005
  • Adobe Acrobat Reader 7,0

Not en sak, installera Laptopvideo2Go s modifierade 92,91 drivrutiner på egen risk, kan du få en Blue Screen of Death i slutet av installationen. Jag gjorde, men efter omstart förvånansvärt LV2Go förare installerades, sprang spel fina och jämföra poäng var de uppnådda ovan.

Batteri

En Asus-märkta 6-cells 4800mAh batteri används, vilket är vid det här laget en månad gammal och uppnår följande resultat (i praktiska situationer):

  • 50 minuter av ljus användning (filmer, skriva denna översyn) och enligt NHC 66% / 2:15 tim kvar på 6/16 skärmens ljusstyrka (utan WiFi).
  • 30 minuter att spela Age of Empires 3 med nVidia PowerMizer inställd på "Max Performance" avlopp nästan 40% från batteriet (utan WiFi).
  • Titta på en 1:20 film med maximal ljusstyrka och NHC processorhastighet inställd på "Batteridrift" avlopp 45% från batteriet (med WiFi).

Med full laddning, körde den bärbara datorn två 1:30 tim föreläsningar med NHC satt till "Batteridrift" och till slut 15% batteri kvar. Jag hade aldrig en chans att helt tömma batteriet, men en guesstimate skulle vara upp till 3:30 med låg belastning.

KUNDSUPPORT

Där Asus inte har sina servicecentra, såsom här i Estland, lokala återförsäljare handtag garantiärenden, eller åtminstone de försöker. Eftersom jag köpte min bärbara dator på en återförsäljare, kan jag förvänta mig dem att skicka det till ett servicecenter om den beslutar att fel på ett sådant sätt att jag inte kan fixa det själv. Tyvärr är den närmaste officiella en i Moskva, Ryssland och processen för sjöfarten och andra relaterade saker kan ta så mycket som en månad. Såvitt jag vet, alla Asus Ensemble (icke-barebone) bärbara datorer som säljs i EMEA-regionen kommer med en standard 2-års internationell garanti och det gör notebook omdömet här.

I högtalarna i denna översyn, nämnde jag att jag sprang in i en ganska liten men användning begränsande problemet. Närhelst en pluggar i hörlurar, den bärbara egen inbyggda högtalarna stängs av automatiskt. När jag först fick maskinen, allt fungerade bra i detta avseende, men helt plötsligt när du slår på maskinen, inbyggda högtalare inte längre stum. Det verkar som en hel del F3J serien användare har haft samma problem. Den särskilda återförsäljares tekniker kunde inte fixa det på 15 minuter, kan inte riktigt klandra dem för att inte försöka.

Slutsats

Om du är på en låg budget och inte vill kompromissa med bygga kvalitet eller svagare komponenter, kan du bara hitta en söt plats för en Asus F3-serien bärbara dator. Det F3Jc har allt jag vill ha och har fantastisk värde för pengarna betalas får du även en gratis väska och optisk Asus-märkta Logitech mus för bärbara datorer. Det har några svaga punkter, t.ex. buller och enstaka smärre tekniska buggar, men annars väl värt köp.

Fördelar

  • Valuta för pengarna
  • God byggkvalitet och inmatningsenheter
  • Övergripande trevligt skärm
  • Bekvämt placerade portar (åtminstone för mig)
  • Mycket elegant

Nackdelar

  • Noisy
  • Vissa kanske ogillar att de flesta hamnarna är på rätt sida
  • Mindre än idealisk techsupport i mitt område
  • Sällsynta förare buggar (troligen mitt fel, kanske inte hände med dig)

Extra bilder


( se stor bild )


( se stor bild )


( se stor bild )


( se stor bild )


( se stor bild )


( se stor bild )



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar