söndag 3 december 2006

Dell Inspiron 9400 med Core 2 Duo och Nvidia 7900 GS Recension

Dell Inspiron 9400 med Core 2 Duo och Nvidia 7900 GS Recension
av PsycoticClown - 2006/12/03

av Matthew To, Kanada

Den Dell Inspiron 9400 är den kanadensiska versionen av Dell Inspiron E1705. För amerikaner är denna bärbara dator en affärsmodell E1705. Det finns nästan ingen skillnad mellan 9400 och E1705, den enda skillnaden är modellnumret som visas på toppen av tangentbordet. Den 9400 är byggd som en stationär dator, erbjuder några av de mest kraftfulla bärbara komponenter på marknaden, av vilka några nya Intel Core 2 Duo-processorer och NVIDIA Go 7900 GS GPU.


Specifikationer:

  • Processor: Intel Core 2 Duo T7400 (2 GHz, 4 MB cache, 667 MHz FSB)
  • Ram: 2 GB (2x 1GB) DDR2 SDRAM, 533 MHz
  • Skärm: 17 tum Ultrasharp WUXGA med TrueLife, 1920x1200
  • Hårddisk: 120 GB, 5400 RPM SATA-hårddisk
  • Grafikkort: 256MB NVIDIA GeForce Go 7900 GS
  • Optisk enhet: 8X DVD + /-RW-enhet med Dual Layer Skriv Capability
  • Trådlöst: Intel PRO / Wireless 3945 802.11a / g Mini Card (54Mbps)
  • Batteri: 80WHR 9 Cell Battery
  • Ljudkort: Integrerad Sound Blaster Audigy HD Software Edition
  • OS: Windows XP Media Center Edition 2005
  • Garanti: 3 år Oavsiktlig täckning
  • Pris: 1987,50 $ CDN, vilket är ungefär $ 1709,25 dollar. Med skatter och återvinning avgift: $ 2,106.75 CDN eller $ 1,811.80 USD. Jag haggled ner priset, ursprungligen med en 3 års oavsiktlig garanti, skulle det ha kostat minst $ 200 CDN mer än det pris som jag köpte den på.

Dell Inspiron 9400 17 "skärm anteckningsbok ( se större bild )

Skäl för att köpa:

Jag köpte den här bärbara datorn eftersom jag behövde en bärbar dator för universitet som också var bra nog för spel, eftersom jag är en ivrig spelare. Jag letade efter den billigaste och mest kraftfulla bärbara dator på marknaden som skulle kunna spela de senaste spelen som Oblivion och FEAR och köra 3D intensiva program som SolidWorks . Jag behövde också en bärbar dator som skulle köra Vista med alla klockor och visselpipor och skulle pågå mig för de kommande 3-4 åren.

Där jag köpte Debatt:

Jag köpte först den bärbara datorn via telefon med en representant från Dell Kanada, men ordern annullerats, mer om det senare. Jag gick sedan till den faktiska Dell Direct Kiosk och beställde det därifrån.

Bygg och Design:

Designen för Dell är mycket trevligt och mycket robust. Jag har hört att chassit av denna maskin är faktiskt en magnesiumlegering en. Det finns ingen flex alls på kroppen, om jag trycker hårt på locket, ingen krusningar visas på LCD-skärmen. Det finns också ingen vridning på skärmen. När det gäller utseende, gör 9400 ser mycket intetsägande och inte sticker ut så mycket. Men för att vara ärlig, jag har inget emot att utseende av 9400 alls.

Dell E1705 ovanifrån ( se större bild )

Skärm:

Det finns två alternativ för skärmar på 9400. Det var den 1440x900 WXGA + skärm som var matt eller 1920x1200 Ultrasharp WUXGA med True Life. Skärmen som jag valde var den senare. Skärmen är superb, det är ljusa, klara och ger en skarp bild. Filmer och spel står verkligen ut med den här skärmen. När det gäller ljus läckage, fanns det vissa mycket liten läcka i botten, men det var bara synlig i ett mycket mörkt rum på en helt svart skärm, annat än att jag kunde inte säga att det var där. Det fanns inga döda pixlar som helst. Den 1920x1200 upplösning är mycket trevligt i min mening. Texten är liten, men inte särskilt svårt att läsa.

Dell Inspiron 9400 17 "skärm med TrueLife ger en underbar bild ( se större bild )


Talare:

Den inbyggda högtalarna är toppklass för en bärbar dator. Det fanns nästan ingen uppdelning på högre volymer och det fanns ingen tinny ljud som de flesta bärbara datorer har. Det var en inbyggd subwoofer i botten som ger basen en fin glans. Högtalarna ger också stora riktningar ledtrådar, kan jag säga var skottlossning kommer från i spel innan jag kan se den tävlande. Men den Sound Blaster Audigy HD Software Edition som jag också fick som en extra gör konfiguration ganska mycket så värdelös. Det är bara en mjukvara som är tänkt att göra allt låter bättre (vilket kan vara anledningen till att jag älskar högtalarna?) Men jag tyckte det skulle vara en verklig ljudkort som kunde använda 5,1 högtalare. På uppåtsidan, åtminstone var det en relativt billig tillval på $ 30 CDN. Högtalarna är verkligt exceptionella, jag kunde inte vara lyckligare med dem.

Processor och prestanda:

Processorn som jag fick var den nya Intel Core 2 Duo T7400. Klockfrekvensen var ett blixtrande snabb 2,16 GHz. Den nya Intel Core 2 Duo ger 15% prestanda över Intel Core Duo-talet. Här är Super Pi resultaten.

Super Pi resultat:

Tiden för att beräkna Pi till 2 miljoner siffror noggrannhet kom till 1 min och 1 sekund, och belastningen på kärnorna var endast 54% under hela testet

Notebook Dags att räkna Pi till 2m siffror i SuperPi
Dell Inspiron 9400 (2,16 GHz T7400 Intel Core 2 Duo) 1m 01s
Toshiba Tecra M6 (1.66GHz Intel T2300E) 1m 18s
Rock Pegasus 665-T72 (2,0 GHz T7200 Core 2 Duo) 1m 02S
Toshiba Satellite P105-S9722 (2,0 GHz T7200 Core 2 Duo) 1m 02S

Som ni kan se, är T7400 en blixtrande snabb processor.


Prestanda:

3DMark 05:

3DMark05 är ett program som riktmärken 3D kapacitet i systemet.

Notebook 3DMark05 resultat
Dell Inspiron 9400 (2,16 GHz Intel Core 2 Duo, 256 MB Nvidia Go 7900 GS) 6.572 3D Marks
Dell Inspiron 9400 (2,16 GHz Intel Core 2 Duo, 256 MB Nvidia Go 7900 GS) med lätt överklockning 7.639 3D Marks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia GeForce Go7800 GTX) 7.078 3D Marks
HP DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB) 2.536 3D Marks
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4.157 3D Marks
WidowPC Sting D517D (Core 2 Duo 2,33 GHz, Nvidia 7900GTX 512MB) 8.715 3D Marks

Som du kan se, har 9400 en av de mest kraftfulla korten på marknaden för en bärbar dator. Den 7900 GS är en av de bästa värde kort, är den kapabel att köra de flesta nya spel på höga inställningar utan problem. Jag har överklockat mitt kort och blixtrade 7900 GTX bios på kortet, öka prestanda mitt kort väsentligt. Efter överklocka, får mitt kort 7.639 3D Marks. Detta är endast en mindre överklockning, dock inte köra mitt system inte mycket varmare, och jag planerar att överklocka mer när jag har fått en bärbar dator svalare. Det har funnits folk som har uppnått över 10.000 3DMarks med en överklockad 7900 GS! Det är mycket snabbare än 7900 GTX, men de 7900 GTX kostar minst $ 200 mer än 7900 GS. Varnas dock överklockning systemet gör garantin.

Gaming Skärmdumpar:


( se stor bild )


( se stor bild )


( se stor bild )

Ovan ser ni skärmdumpar från Oblivion ser spelet underbara när man kör på denna Inspiron 9400!

Värme och buller:

Den 9400 har två fläktar, en för grafikkortet och den andra för CPU. Fläktarna är programmerade att komma på vid vissa temperaturer, så under lätt användning (ordbehandling, e-post etc.), fansen sällan kom igen, och om de gör det bara vid låga hastigheter, så att buller är knappt märkbar. Under spel, inte den bärbara datorn blir mycket varma och när fläktarna kom igen, de är mycket bullriga, så hörlurar är ett måste.

Tangentbord och pekplatta:

Dell Inspiron 9400 tangentbord och pekplatta ( se större bild )

Tangentbordet på 9400 är en full storlek tangentbord, men tog Dell inkluderar inte ett sifferkort på systemet, och det finns mer än tillräckligt med utrymme för ett antal pad på sidan. Annat än att jag älskar tangentbordet, den har en stor känsla och nycklarna har en trevlig clicky svar på dem. Jag skulle inte byta det här tangentbordet borta för någonting.

Pekplattan på 9400 är en bred pekplatta på grund av widescreenskärmen. Pekplattan känns trevligt, spårar bra och eftersom jag använder en mus för det mesta, jag verkligen inte har stött på några problem med det.

Ingångs-och utgångsportar:

Den 9400 levereras med följande portar:

  • 6 USB 2.0-portar
  • DVI-ut
  • IEEE 1394 (FireWire)
  • S-Video ut
  • Ljudutgång för hörlurar / högtalare
  • Mikrofon
  • VGA-ut
  • RJ-45 (Ethernet)
  • RJ-11 (modem)
  • 5-i-1 MultiCard Reader
  • ExpressCard-kortplats


Framsida: Just media knappar på framsidan ( se stor bild )


Vänster sida: 2 USB-portar, DVD-enhet ( Visa större bild )


Höger sida: MultiCard Reader, ExpressCard-kortplats, ljud ut, mikrofon och Firewire ( se stor bild )



Tillbaka: S-video, Ethernet, modem, 4 USB 2.0-portar, DVI, VGA och nätadapter ( se stor bild )

Den 9400 kommer med en jättestor 6 USB-portar, så säker, du kommer förmodligen aldrig slut på USB-portar för att ansluta dina prylar till. En sak som jag inte gillar är att det saknas en PCMCIA-kortplats. Eftersom det finns nästan inga ExpressCard produkter från de flesta företag, är bristen på PCMCIA kortplats besvärande. Dock Expresscard tänkt att vara den framtida tillbehör kortplatsen för bärbara datorer.

Trådlös

Det 9400 levereras med en Intel PRO / Wireless 3945 802.11a / g Mini Card (54Mbps), som fungerar bra, kan jag få en stark och konsekvent signal hela min hela huset, inklusive källaren. Däremot har den konfiguration jag fick inte Bluetooth.

Batteri

Jag fick en 9-cells batteri för 9400 och överraskande, räcker batteriet ganska lång för en 17-tums skärm bärbar dator. På högsta ljusstyrka och word-processing/email/etc räcker batteriet ungefär 2:15, men på den lägsta ljusstyrkan och Wi-Fi avstängd räcker batteriet i ca 3 timmar.

Operativsystem och programvara

OS på denna 9400 är Windows XP Media Center Edition, och Dell levereras en ominstallation CD också. Det har varit en hel del klagomål om bloatware som kommer med Dell-datorer, men jag hade inte mycket bloatware när jag fick mitt system. Det var bara ett program som jag blev av, en musik spelar program, men andra än att kom systemet endast med MCE, Dell support och Nero Burning programvara.

Kundtjänst:

Här är min största klagomål om Dell, deras kundsupport. Jag beställde min laptop den 19 september och det anländer inte förrän 10 oktober, 20 dagar senare. Under den tiden fick min beställning avbryts och jag var tvungen att ordna det. Jag beställde först på telefonen, men försäljaren in mitt telefonnummer, adress och postnummer fel! Jag var tvungen att ringa Dell att ta reda på vad som hände med min beställning, jag inte emot några samtal från dem, men jag tror det beror på att de hade fel nummer. Jag gick sedan till Dell kiosken att beställa den, och på grund av de tidigare problemen, de gav mig en hel del, bättre skärm och 3 års oavsiktlig garanti för endast $ 150, skulle det ursprungliga priset vara runt 300 $. Men andra än att behöva vänta 3-veckor för min dator, jag har verkligen inte så mycket att säga om kundsupport.

Slutsats:


Inspiron 9400 är definitivt en av de bästa bärbara stationär dator på marknaden för de pengar jag betalat. Det är kraftfullt och snabbt, spelar de senaste spelen och kan överträffa de flesta bärbara datorer.

Fördelar:

  • Billiga, stort värde
  • Bra prestanda på grund av en blixtrande snabb processor och en extremt kraftfull GPU
  • 6 USB-portar
  • Stora tangentbord
  • Fantastisk skärm
  • Stora bygga

Nackdelar:

  • Blir ganska varm
  • Fläktar
  • Brist på PCMCIA kortplats
  • Ingen numberpad
  • Ganska skrymmande och tunga



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar