söndag 24 december 2006

Asus V1JP Notebook Review (Pics, Spel)

Asus V1JP Notebook Review (Pics, Spel)
av MysticGolem A-A 2006/12/24

Introduktion och översikt

ASUS V1JP är ett nytt high-end 15.4Ã ¢ â, ¬ Â Business Notebook. Den V1JP erbjuder många funktioner som en fingeravtrycksläsare, webbkamera, multi-bay, spill bevis tangentbord och dockningsstationen. ASUS V1JP reviewed kommer hit med en Core 2 Duo T7200 processor, ett ATI X1700 grafikkort, en WSXGA + (1680x1050) skärm, 1x1 GB DDR2 @ 667MHz RAM, 120GB hårddisk @ 5400 rpm, DVD-Super Multi dubbla lager, Windows XP Pro och 2 år ASUS Global garanti med Global Zero Bright Dot garanti i 30 dagar.

Klicka på bilderna i denna översyn för att se större bilder



Orsaker till Inköp

Jag har väntat exakt 16 månader för en bärbar dator med allt jag kunde ha i den. Det har varit ungefär 6 månader sedan ASUS tillkännagav förekomsten av V1-serien, och jag visste att jag ville ha en. Det var slutligen utsläppt i USA den 19 december, 2006.

Mina främsta skäl till att vilja en bärbar dator är att ha en bärbar dator som jag kan ta till skolan, och föra den hem och använda den som en stationär dator (DTR).



Jag har sett många bärbara datorer kommer och går, hjälpt många välja rätt laptop för andra. Några av de många bärbara datorer har jag ansåg var Samsung X60-serien, ASUS G1 som är en het säljare just nu, A8js och W3J serien för bärbara prestanda, Compal Hel80 och ASUS S96/Z96J eftersom de är anpassningsbara.

Men jag har haft mitt öga och sinne inställd på V1JP och väntade på sin ankomst till den nordamerikanska marknaden.

Var och hur Köpta

Jag köpte ASUS V1JP från MilestonePC.com . Jag har känt dem sedan mina första dagar shopping för en bärbar dator. Som tidigare nämnts ovan ASUS V1JP nyligen utsläppt på December 20, 2006 i USA, och Danny från MilestonePC.com levereras den bärbara datorn till mig i två dagar från USA till Toronto, Kanada. Det var tänkt att anlända en dag men det fanns en fördröjning. Danny från MilestonePC.com ringde mig genast, berättade att det fanns en fördröjning och det kommer att ta en dag till. Jag var glad att få ett samtal för att informera mig om förseningen.

Detta gör mig en av de första att äga en ASUS V1JP i Nordamerika. MileStonePC.com var mycket hjälpsamma, fyndiga och deras oklanderlig service. Den bärbara datorn själv kostar $ 2.000 USD ($ 2,300 CAD), priset är lite brant men värt vartenda öre.

Specifikationer av Asus V1JP-AK006P

  • Processor: Intel Core 2 Duo T7200 (2,0 GHz, 667 MHz w / 4MB Cache)
  • Display: 15,4 "WSXGA + (1680 x 1050) Color Shine (Glossy) LCD CMO1523 (N154Z1-L02)
  • Moderkort: Asus V1J w / Intel 945PM Chipset
  • Minne: 1024MB DDR2 667 (1x 1024MB)
  • Hårddisk: 120 GB @ 5400rpm SATA (Seagate)
  • Bild: ATI Mobility Radeon X1700 512MB
  • Trådlös: Inbyggd Intel PRO / Wireless 3945 A / B / G
  • Optisk: 8x Super Multi DVD-brännare
  • Batteri: 8-cells Li-Ion, 5200mAh, 77Whr
  • Operativsystem: Windows XP Professional
  • Mått: 13,29 "(längd) x 10,35" (bredd) x 0,98 "-1,4" (höjd)
  • Vikt: ~ 5,9 LBS w / amerikanska standarden 8 cell och resenärer låda (£ 6,5 med allt)
  • Garanti: ASUS 2 år global garanti + Zero Bright Dot LCD Policy (30 dagar)
  • Funktioner: Fingeravtrycksläsare & Trusted Platform Module, Inbyggd 1,3 megapixel webbkamera, spillsäkert tangentbord, Modular Media Bay (Multi-bay), Bluetooth 2.0 + EDR, (tillval) Dockningsstation
  • Portar: 1x Express Card, 1x VGA-port, 1x hörlur-ut jack (SPDIF), 1x Mikrofoningång, 1x RJ11 Modem, 1x RJ45 LAN, 3x USB 2.0-portar, 1x IEEE 1394-port, 1x TV-Out, 1x Infraröd port, 1x ï ¼-DVI, 1x dockningsport, 1x 8-i-1 kortläsare (MMC / SD / Mini-SD / XD / Memory Stick / MS Pro / MS-Duo / MS-Pro-Duo)

Whata ¢ â, ¬ â "¢ s i rutan?

  • 1 x ASUS V1JP 15,4 "Notebook
  • 1 x Standard Capacity, 8 Cell, 4800mAh Li-Ion, 14.8V
  • 1 x Asus Design Debatt Carry Case
  • 1 x S-video till RCA-kabel
  • 1 x nätadapter (19V DC, 1.5A, 90W)
  • Programvara
  • 1 x ASUSDVD (CD)
  • 1 x PowerDirector Pro (CD)
  • 1 x Medi @ Show (CD)
  • 1 x Nero Burning Rom OEM Suite (CD)
  • 1 x W3 Driver and Utility (CD)
  • 1 x Asus återställningsskivor för Windows XP Professional (DVD)







Förpackningen av den bärbara datorn är trevlig och enkel. Sjöfarten paket väger 16 £ och lådan skyddar den bärbara datorn också. Den bärbara datorn själv är skyddad i en skumplast ärm, och då finns det en skum ark skyddar tangentbordet. Varje tillbehör är individuellt förpackade i plast. Totalt packningen är enkel och trevlig och ger gott skydd.




Design

Utformningen av den bärbara datorn är mycket elegant. Det är smidigt med silverdetaljer, vilket gör det till ett nöje att se den bärbara datorn. Färgen på bärbara datorn är en mörkgrå matt utseende, och visar inte fingeravtryck mycket lätt på locket. Handledsstödet området är en grå färg som komplimanger mörkgrå och accenter silver på den bärbara datorn. Denna laptop vädjar definitivt till verksamheten användaren med sitt utseende.


Mitt första intryck av den bärbara datorn var en â, ¬ Å "wowà ¢ â, ¬ Â. Ju mer jag använde det mer ASUS V1JP fortsatte att imponera på mig, speciellt på skärmen. Designen och accenter på denna laptop är mycket trevligt, ett mästerverk ännu.



Skärm

Skärmen på ASUS V1JP är en hög upplösning blank skärm. Den upplösning är 1680x1050 (WSXGA +) som var en av de funktioner jag ville i en anteckningsbok. Efter att ha tillbringat en dag med den bärbara datorn jag hittade en ljus punkt i nedre vänstra hörnet. Det är inte irriterande och oftast osynlig, men eftersom ASUS ger Zero Bright Dot garanti jag kan dra nytta av det. Skärmen är gjord av Chi Mei, CMO1523 (N154Z1-L02). Detta kan samma skärm som ASUS G1.

Skärmen kan skala ganska fint, det är inte perfekt, men nära. Jag ändrade upplösningen på skrivbordet till 1280x768 och ikoner och text verkar bara en liten bit utanför, kan det vara bara mina ögon som används för att höga upplösningar.

Max ljusstyrka --------------------------------------- Låg ljusstyrka


Skärmen är mycket ljus, och jag trivs med det på maximal ljusstyrka. Det finns 16 nivåer av ljusstyrka, och den lägsta ljusstyrkan inte stänga av skärmen. För att spara på batteriet jag också trivs på den 6: e ljusstyrka. För att ytterligare öka batteriets livslängd, de sista 3 lägsta ljusstyrkan är fortfarande användbar, vilket är bra i min mening, eftersom jag vill maximera batteriets livslängd.



De vinklar på skärmen är mycket bra. Denna skärm liknar den som används i ASUS G1 laptop från kommentarer jag läst. Den horisontella betraktningsvinkeln är ungefär 145 grader på båda sidor!

Den vertikala betraktningsvinkeln är ungefär 110 grader vilket möjliggör en rimlig mängd takhöjd upp och ner.




Bakgrundsbelysningen är mycket bra enligt min mening, det finns inget ljus läcker uppenbart som jag är mycket glad över. Skärmen verkar inte ha några reflektioner när det är svagt ljus, men när det finns en hel del belysning finns en märkbar mängd bländning.



Tangentbord

Tangentbordet är en svart färg med grå bokstäver på tangenterna. Ljudet av nycklarna är en mjuk klick. Tangentbordet uppvisar inga flex när du skriver om du trycker hårt på det övre högra hörnet finns en liten mängd flex där, men ingenting att oroa. Det skulle ha varit trevligt om de bokstäver lyste i mörker eller om tangentbordet hade bakgrundsbelysning.



Tangentbordet är lätt att använda, knapparna är placerade i nås positioner för fingrarna för att trycka på. En sak som stör mig är FN och CTRL är FN-tangenten placerad till vänster om CTRL-tangenten och det är ganska irriterande eftersom jag använder CTRL-tangenten ofta för genvägar. Men jag anpassa sig till detta i tid.

Pekplatta

Pekplattan har en strukturerad känsla för det och färgen är också en mörkgrå. Det finns ett silver accent runt pekplattan också, vilket förbättrar utseendet på den bärbara datorn. Pekplattan känns bra medan snabbt rör sig över pekplattan. Pekplattan har också en scroll avsnitt som anges i silver till höger om pekplattan. Det finns också en dold horisontell scroll, vilket gör att du kan rulla från sida till sida.



Med pekplattknapparna är också en mörkgrå färg och de är relativt lätta att trycka på. Ljudet av knapparna är mer av ett mjukt klickljud som jag inte tycker är störande när i ett tyst rum. Det finns en fingeravtrycksläsare som placeras i mellan pekplattknapparna, som jag kommer att diskutera mer om senare i granskningen.

Funktioner

ASUS V1JP har många funktioner där man kan uppskatta, dessa är vad jag vägas in när man köper ASUS V1JP, jämfört med andra bärbara datorer.

Bluetooth

Bluetooth-manager är mycket lätt att använda, det tar ungefär 3 minuter att ställa in en profil för en Bluetooth-enhet. Tyvärr, trots installation är lätt för min Motorola RAZR V3i, kan anslutningen inte fastställa, och ett fel dyker upp. Jaha, jag undersöker vidare hur du ansluter min telefon med min laptop.

Webbkamera

ASUS V1JP är utrustad med en 1,3 megapixel kamera, som ligger ovanför skärmen och inte vridbar. Kvaliteten på kameran är anständigt, säkerligen bättre än andra bärbara datorer jag har sett.

Detta är en bild från webbkameran, det ser lite mörkt, men om du använder det under goda förhållanden takbelysning bilden kommer ut mycket bättre.



Multi-bay

Multi-bay är en funktion som ett par ASUS bärbara datorer har. Den tillåter användaren att ta bort den optiska enheten och ersätta den med en modulfacksbatteri att förlänga batteritiden. Det har också möjlighet att vara en andra hårddisk kan placeras i flera vik. Dock hårddisken facket inte tillhandahålls av ASUS, båda enheterna måste du köpa separat. Min uppskattning från watt förbrukningen per timme är att modulfacksbatteri skulle räcka ungefär 1 timme och 30 minuter.

Fingeravtrycksläsare

Fingeravtrycksläsaren är ett bra verktyg för extra säkerhet. Jag lekte med programvaran och praktiseras ta fingeravtryck på mitt pekfinger. Det tar lite tid med det, eftersom det kan mäta, hastighet, längd och hur hårt du dra fingret över läsaren.

Docking Station

Dockningsstationen är en av de viktigaste funktionerna i den här bärbara datorn. Dockningsstationen är ett bra komplement till den här anteckningsboken och har en rad portar. Jag har inte köpa en, men jag kan i framtiden. Dockningsstationen har följande portar: 5x USB 2,0, DVI-D Video Out, VGA, S / PDIF-utgång, mikrofoningång, Line, Gigabit LAN, Parallell, Serial, PS / 2, Ström.

Sound System

Högtalarna är placerade till vänster och höger på tangentbordet, där ljudet kan distribuera jämnt runt användaren. Ljudkortet är en SoundMAX Integrated HD Audio, men det verkar inte har mycket alternativ. Jag måste bläddra igenom den bärbara datorn och Internet för att hitta fler ljudalternativ.

Högtalarna är inte upp till par i min mening, med alla maxade ljudalternativen är ljudvolym mycket låg. Det finns också en uppenbar brist på bas. Men jag tänker jag inte på att använda bärbara högtalare mycket.

Å andra sidan, med hörlurar, var min erfarenhet ganska tilltalande, diskant och bas genom min Plantronics Audio 90 headset. Jag använder också detta headset för spel också, där ljudkvaliteten var bra. Totalt ljudet på hörlurarna var bra, men inte stellar som min stationära som använder Realtek HD Audio och min andra stationära med SoundBlaster Live.

Ingång och-utgång

ASUS V1JP har en rad hamnar där majoriteten av hamnarna är placerade till vänster och höger sida av den bärbara datorn.

Den främre sidan av den bärbara datorn finns det bara en regel som du trycker för att öppna locket. Spärren är enkel och lätt att använda, jag gillar det.




Den högra sidan har följande portar i ordning från vänster till höger:

  • Express Card
  • 8-i-1-kortläsare
  • Hörlurar + S / PDIF Jack
  • Mic-In Jack
  • USB 2,0
  • IEEE 1394-port
  • Värme Vent
  • RJ11 Modem
  • AC adapter



Den vänstra sidan har följande portar i ordning från vänster till höger:

  • RJ45 LAN
  • S-Video ut
  • VGA-ut
  • 2x USB 2,0
  • Mini DVI
  • DVD SuperMulti

Baksidan är värd batterifacket och Kensingtonlås hamn.




Nedanför den bärbara datorn finns en dockningsstation port, kan du köpa dockningsstationen som ett alternativ för V1JP.




Ovanför tangentbordet finns 3 indikatorer och 7 knappar (vänster till höger).

  • Diskanvändning, Num Lock, Caps Lock LED
  • Knappar: Knapparna är Direct Media, Power4Gear, ASUS Splendid lägen, Bluetooth, WiFi, pekplatta och strömbrytaren.




Trådlös

ASUS V1JP levereras med en inbyggd Intel PRO / Wireless 3945 A / B / G miniPCI, vilket är mycket trevligt eftersom det bara tog mig ett par klick för att få trådlöst internet fungerar. Min router är en Linksys WRT54GC. Här är en snabb genomgång av den allmänna anslutningar jag:

  • När jag lägger den bärbara 7 meter bort från routern i samma rum mitt signalstyrkan är 4/5 bar.
  • När jag lägger den bärbara datorn i rummet bredvid får jag också 4/5 signalstyrka.
  • När jag tar den bärbara datorn till den huvudsakliga våningen (en våning bort) Jag får 3/5 signalstyrka.
  • Slutligen när jag lägger den bärbara datorn i källaren (två våningar bort), får jag 2/5 signalstyrka

Sammantaget är jag nöjd med signalstyrka och hastighet trådlöst internet.

Bygga Kvalitet

Den byggkvalitet enligt min mening är bra, men när du jämför detta med den underbara ASUS V6-serien laptop, finns det utrymme för förbättringar. De material som används är av hög kvalitet, är locket konstruerad av magnesiumlegering och chassit är kolfiber.



För det första uppvisar locket en avsevärd mängd flex, jag personligen besviken. Även om locket är gjort av magnesiumlegering, locket böjs, och visar sedan krusningar i skärmen. Jag känner lite trötta på locket inte kan skydda skärmen på sin högsta potential.



Andra gångjärnen verkar uppvisa en viss böjning men inget knarrande ljud eller något, jag känner dig bekväm med gångjärnen, men jag skulle ha velat ha samma gångjärn av ASUS W3 serien.

För det tredje uppvisar handleden kuddar mycket lite flex när överdriven kraft är pålagd. Känslan av handleden kuddar är trevligt, inte en plast känsla, men en hög kvalitet känner till den.

Slutligen är den övergripande kvaliteten, och känslan av att använda den bärbara datorn högt, men locket är en nackdel i min mening. Jag uppskattar det faktum att ASUS skapat en väl utformad bärbar dator med bra material som magnesiumlegering och kolfiber men det kunde kanske ha varit tjockare.

Mått och vikt

Storleken på den bärbara datorn är precis som alla andra 15.4Ã ¢ â, ¬ Â laptop. Måtten är 13,3 "(längd) x 10,4" (bredd) x 0,98 "/ 1,4" (tjocklek). Detta är helt rimligt, eftersom spår av andra bärbara datorer är ungefär lika i alla aspekter också.

Vikten av den bärbara datorn är ungefär £ 6,5 och det är med huvudbatteriet och optisk enhet i den bärbara datorn. Makten tegel och sladdar vikt ungefär 450 gram vilket är £ 1. Så när du lägger kraften tegel och sladdar till den bärbara datorn vikten din totala hamnar är £ 7,5, vilket är ganska standard i min mening.

Måtten på strömmen tegel är, 5A ¢ â, ¬ Â (längd) x 1,2 A ¢ â, ¬ Â (bredd) x 1,2 A ¢ â, ¬ Â (höjd). Jag tycker att strömmen tegel är stor, men jag antar att detta är bara genomsnittliga storleken för en makt tegel. Jag skulle ha önskat en mindre om möjligt. Strömmen tegel inte blir varm, det är bara varmt.



Vid placering varvet bärbara onmy I Donà ¢ â, ¬ â "¢ t känner tyngden alls, men jag känner värmen som kommer från den högra sidan av den bärbara datorn, särskilt när ventilen är placerad. Jag bär jeans och värmen från den högra sidan av den bärbara datorn gör min högra lår varm.

Vikten i termer av bär den i mina händer känns ok, inte lätt, men inte för tung. När jag lägger den bärbara datorn i min ryggsäck, kan jag känna definitivt viktökning, men det är inte obehagligt.

Värme och buller

När jag först fick den bärbara datorn och ansluten den till nätadaptern, märkte jag varm luft kommer ut ur ventilen. Tyvärr ventilen är placerad på höger på sidan och kommer att blåsa varm och het luft på musen sidan fann jag att det är irriterande.



En av de första delarna att få varmt fläckar på ASUS V1JP är den del av ventilen och styrplattan, också rätt handledsstödet blir varm också. Jag testade detta under spel. När du gör lätta uppgifter samma varma fläckar på den bärbara datorn är något svalare än när du spelar, vilket är ok enligt min mening, eftersom denna laptop har en rimlig storlek fotavtryck.

Det finns också kalla fläckar på den bärbara datorn när du spelar, blir mitt i tangentbordet bara något varmt. Den vänstra sidan av tangentbordet är cool, samma med den vänstra handledsstödet.

Kylsystemet enligt min mening verkar vara effektivt, eftersom det kan ta bort värme effektivt till den högra sidan av den bärbara datorn utan att sprida värmen till den vänstra sidan av den bärbara datorn.

Bullret från den bärbara datorn medan du gör lätta uppgifter är något hörbart. När du gör mediet uppgifter är fläkten hörs, kommer fläktljud färdas ungefär 1 fot från ventilen, och ljudet är en liten â, ¬ Å "whirà ¢ â, ¬  ljud. Men samtidigt som man gör tunga uppgifter som att rendering och spel till fläktljudet hörs till ungefär 6 meter bort, men om högtalarna i den bärbara datorn är på, kommer du inte höra det om du försöker att lyssna efter det. Även om du bär hörlurar kommer du inte att höra fläktljud när du spelar, eftersom spelljud kommer övervinna fläktljud.

Tyvärr var jag lite besviken över detta eftersom jag vill kunna göra lätta uppgifter utan att ha någon fläktljud alls, eftersom jag kommer att ta denna laptop till skolan och att använda den i klassrum och i biblioteket.

Jag använde Everest Ultimate för att samla temperaturavläsningar:

Idle Temps:

  • HD â, ¬ â € œ 40
  • CPU â, ¬ â € œ 50
  • Moderkort â, ¬ â € œ 52

Gaming Temps med Battlefield 2142

  • HD â, ¬ â € œ 42
  • CPU â, ¬ â € œ 82
  • Moderkort â, ¬ â € œ 63

Gaming Temps med NFS Carbon

  • HD â, ¬ â € œ 41
  • CPU â, ¬ â € œ 79
  • Moderkort â, ¬ â € œ 59

Batterilivslängd och praktisk erfarenhet

Den huvudsakliga batteri ASUS V1JP är en 8-cell, en effekt på 14,8 och har 5200mAh, vilket är totalt 77mhw batteri. Du kan se på CoolMon 2 hur många W (watt) du konsumerar per timme.



Batterilivslängd Test 1 â, ¬ â € œ Min första batteritid test jag dragit ur nätadaptern och den bärbara datorn automatiskt blir inställd på Tyst Office läge i Power4Gear, WiFi, men Bluetooth av. Skärmens ljusstyrka går automatiskt ner några nivåer.

Jag justeras ljusstyrkan på 50%, 8/16 och CPU går ungefär 1000 MHz, men CPU fluktuerar lite. Fläkten buller som kommer från ventilen är en mycket svag â, ¬ Å "whirà ¢ â, ¬  ljud som hörs från 2 meters avstånd.

Jag tillbringade det mesta av min tid med att söka på internet, skriva och visa bilder. Vikten av att ha den bärbara datorn i mitt knä var ganska mycket obefintlig.

Men värmen kommer från den övre högra sidan, är det inte obehagligt att använda, men du känner värmen. Jag har haft den bärbara datorn i mitt knä i 30 minuter. Temperaturerna är HD: 40, CPU: 52 och Moderkort: 54.

Batteriet varade 2 timmar och 50 minuter under dessa förhållanden, som jag tycker är ganska anständigt. Ansvarsfrihet kurs var ungefär 25W.



CoolMon 2-programmet

Programmet ovan kallas CoolMon 2. Detta program visar och övervakar många sensorer och aspekter man kan önskan att ha på skrivbordet. Programmet använder plug-ins för att få information och sedan visas withinCoolMon 2. Det kan laddas ner här:
http://www.coolmon.org/

Batterilivslängd Test 2 â, ¬ â € œ Min andra batteritid test kommer att handla om att titta på filmer och DVD-skivor. Inställningarna jag använde var tyst kontor läge Power4Gear, och max ljusstyrka. Jag placerade min DVD Madagaskar i facket laddat optiska enheten och började titta på filmen. Det fanns ingen buller från den optiska enheten, det var tyst hela tiden.

Jag hade den bärbara datorn i knäet i 30 minuter och värmen var tydligt men inte bränna, men du kan känna den genom jeans. Vikten av den bärbara datorn är trevligt i knät. Batteriet varade 2 timmar och 30 minuter och tömningshastighet 31 W. Du kan enkelt titta på en lång film på detta batteri med dessa inställningar.

Batterilivslängd Test 3 â, ¬ â € œ Min tredje batteritid testet blir spel på batteri. Inställningarna jag kommer att använda är WIFI på för den som vill spela spel på språng, max ljusstyrka och Power4Gear inställd till Super Performance.

Jag spelade NFS Carbon med ovanstående laptop inställningarna, men när du spelar på batteri, jag var tvungen att stänga ner alla inställningar och grafik, för att den bärbara datorn för att spela spelet till rimliga FPS, och ja det är olika inställningar än de nedan med nätadaptern.

Värmen och buller var inte så illa som jag trodde det skulle ha varit, det var ganska rimligt och jag kunde spela spelet på mitt knä för en god tid, men jag använde en tabell.

Batteriet varade en fantastisk 1 timme och 50 minuter, visar detta hur effektiv CPU och GPU är när beskattas av spel.

Riktmärken

Uppstart


För att mäta uppstart, jag använde ett program som heter bootlog XP.

  • Den start av den bärbara datorn när du först få det att vara ungefär, 108 sekunder på nätadapter.
  • Den start av den bärbara datorn när du justera start upp ungefär, 95 sekunder på nätadapter.
  • Den start av den bärbara datorn med små program på start, men på batteriet är 99 sekunder.
  • Totalt uppstart är ganska långsam i min mening, skulle jag spendera mer tid tweaking för att minska uppstart

SuperPi

Hereà ¢ â, ¬ â "¢ sa skärmdump av SuperPi, ASUS V1JP beräknade 2 miljoner beräkningar i 1 minut och 3 sekunder. Detta slår mitt lager klockade skrivbord Core 2 Duo-processor får, 1 minut 10 sekunder.



3DMark05

Detta testar grafik och prestanda i den bärbara datorn. När den bärbara datorn är inkopplad i X1700 är satt till 472/396. När den bärbara datorn körs på batteri X1700 är satt till 209/135.

Den bärbara datorn gjorde 4217 poäng på lager drivrutiner.



3DMark06

Detta testar grafik och prestanda i den bärbara datorn med Shader Model 3

Den bärbara datorn gjorde 1861 poäng på lager drivrutiner.



PCMark05

Detta testar prestanda för den bärbara datorn. När du kör PCMark05, för första gången jag hörde hårddisken snurra, var ljudet mjuk men hörbart.

Poängen är ett respektfullt 4525


HDTune

En sak som är bra är att hårddisken hörs inte när du öppnar den. Från min erfarenhet hårddisken är sval och buller gratis. Hårddisken är en Seagate Momentus 5400,3 @ 5400rpm 120GB men det är partitionerad, är C-enheten 66SE och D-enheten är 43 GB.

Hereà ¢ â, ¬ â "¢ sa skärmdump av HDTune som visar prestandan på hårddisken.




Jämförelser

Hereà ¢ â, ¬ â "¢ s ett Excel-dokument som jämför mina två datorer till V1JP och två rivaliserande LG bärbara datorer.




Spel

NFS: Carbon

Detta spel är mycket roligt att spela, men det är mycket tufft på den bärbara datorn finns en viss eftersläpning på dessa inställningar.

  • Upplösning: 1024x768
  • AA: Av
  • Texturfiltrering: Anisotropisk
  • Grafiska inställningar: Hög / Max
  • FPS: varierar från 13 à ¢ â, ¬ â € œ 18 FPS




Dessa inställningar här ger ett mycket bättre resultat, är spel smidig, ingen fördröjning trots låga FPS.

  • Upplösning: 800x600
  • AA: 4x
  • Texturfiltrering: Anisotropisk
  • Grafiska inställningar: Hög / Max
  • FPS: varierar från 15 à ¢ â, ¬ â € œ 21 FPS




Battlefield 2

Battlefield 2 är ett fantastiskt spel, många spelar det online, och spelet går mycket bra på denna laptop.

  • Upplösning: 1024x768
  • AA: 6x
  • Grafiska inställningar: Höga Details
  • FPS: varierar från 38 à ¢ â, ¬ â € œ 45 FPS




Oblivion

Oblivion är ett annat spel som många har spelat och är mycket hård på datorer. Spelet spelas fint, ingen fördröjning när i strid eller utomhus.

  • Upplösning: 1280x768 (*)
  • AA: 0x
  • Grafiska inställningar: Medium detaljer med HDR
  • Inomhus FPS: varierar från 20 à ¢ â, ¬ â € œ 50 FPS
  • Utomhus FPS: varierar från 20A ¢ â, ¬ â € œ 25 FPS




Call of Duty 2

COD2 annan stor hit första person shooter som många spelar online. Spelet är smidig, endast några mindre hackar om det finns en överdriven mängd rök eller organ.

  • Upplösning: 1024x768
  • AA: 4x
  • Grafiska inställningar: Medium och låga inställningar
  • FPS: varierar från 15 à ¢ â, ¬ â € œ 30 FPS




Medieval 2: Total War

Spelet ser bra! Zooma in och ut och kvalitet är ganska trevligt, trots låga FPS. Spelet körs smidigt för det mesta, endast mindre mängd stamma om du zoomar in för snabbt när thereâ ¢ â, ¬ â "¢ är en stor strid.

  • Upplösning: 1024x768
  • AA: 4x
  • AF: 4x
  • Grafiska inställningar: Medium detaljer
  • FPS: varierar från 15 à ¢ â, ¬ â € œ 25 FPS




Battlefield 2142

Slutligen är Battlefield 2142 ett fantastiskt spel och anständigt grafik. Spelet är smidig, utom när stora mängder partiklar och rök är närvarande, och då du kommer att känna vissa svårigheter rendering.

  • Upplösning: 1024x768
  • Grafiska inställningar: Medium detaljer
  • FPS: varierar från 15 à ¢ â, ¬ â € œ 25 FPS




Programvara

ASUS V1JP levereras med Windows XP Pro förinstallerat, vilket är bra eftersom det är det operativsystem jag föredrar. När du först får den bärbara datorn måste du installera några grundläggande Windows-installationen som tar 5-10 minuter. När du startar upp systemet, hittar du en mängd program, vissa är användbara, men många är det inte.

Jag vill påpeka att ASUS multiram är ett program jag gillar mycket! Det låter dig manipulera storleken på fönstren automatiskt. Till exempel kan du ta ett word-dokument och en webbläsare och har det vertikalt sida vid sida, eller manipulera den övre och nedre. Dessutom kan du ta fyra fönster och lägga en av dem i alla 4 hörn av skärmen, med samma storlek.



Tyvärr finns det en liten mängd svälla ware som du måste klara upp, som Norton och andra, och dessa program bromsa din uppstart. Du får följande cd-skivor i boxen, Nero, ASUS V1J drivrutiner och hjälpprogram, ASUS Recovery CD och 3-i-1 Multimedia Pack CD-skivor. Det finns mycket fler program installerade på den bärbara datorn än de jag nämnde ovan.

Tillbehör

Det finns två huvudsakliga tillbehör som följer med ASUS V1JP ASUS laptop väska och mini USB optisk mus från Logitech. Den laptop väska är snyggt vadderad och har många fack.



Mini USB-mus var en trevlig behandla, eftersom jag didnâ ¢ â, ¬ â "¢ t har en extra mus, jag var tvungen att använda detta, och det var ett nöje att använda. Trevligt och små, bärbara och fungerar bra, jag funderar på att ta det med mig till skolan. De övriga tillbehören är mini DVI till DVI-kabeln och mikrofiberduk som är ett bra sätt att rengöra skärmen från partiklar och damm.


KUNDSUPPORT

Jag har inte haft möjlighet att använda ASUSÃ ¢ â, ¬ â "¢ s kundservice, men jag kan ha att eftersom jag har en ljus punkt pixel (ZBD) i det nedre vänstra hörnet av min LCD. Denna laptop levereras med en 2-årig ASUS Global Garanti och ZBD garanti som gör att jag kan få en ny skärm.

Slutsats

Totalt är det ett nöje att vara en av de första att äga ASUS V1JP i Nordamerika. Denna laptop har mycket att erbjuda i form av prestanda, kvalitet, funktioner och anständigt batteritid. Jag skulle rekommendera denna laptop till företagsanvändare som söker prestanda, grafisk design, säkerhetsfunktioner, flexibilitet och en dockningsstation. Denna laptop är min första bärbara dator, och det är ett nöje att äga ASUS V1JP.

Fördelar:

  • Skärm (Stora betraktningsvinklar och ljusstyrka)
  • Grafik (anständigt prestanda för X1700)
  • Prestanda (samlade resultat är precis som mitt skrivbord utom grafik)
  • Batterilivslängd (Decent batteritid, uppnå 3 timmar maximalt)
  • Multi-vik (En funktion där du kan lägga till en andra hårddisk och eller batteri)
  • Dockningsstation (Den har förmågan för en dockningsstation för dem som behöver en)
  • Fingeravtrycksläsare (Ett bra verktyg för att skydda dina filer)
  • Pekplatta (Textured känsla, fungerat väl genast med vertikal och horisontell scroll)
  • Tangentbord (Ett nöje att skriva på, lite till ingen flex, spill proof)
  • Bygga kvalitet (Bra byggkvalitet runt utom locket)
  • Optisk enhet (Tyst och fungerar bra, inga problem att läsa mina CD eller DVD)
  • Hårddisk (Seagate Momentus, tyst, sval och effektiv)


Nackdelar:

  • Pris (jag skulle ha åtminstone velat 2GB Ram i den här prisklassen)
  • Värme (Den högra sidan av den bärbara datorn blir mycket varm och het)
  • Buller (Den bärbara datorn har fläktljud som hörs när man gör medeltunga och tunga arbetsuppgifter)
  • Lock (Kvaliteten på locket, lämnar mer att önska eftersom det böjs)
  • Vikt (£ 6,5, youâ ¢ â, ¬ â "¢ ll känner det när du reser, särskilt med makt tegel och sladdar)
  • Viloläge (Du måste trycka på strömbrytaren för att återgå från viloläget)
  • Vent (Ventilen är tyvärr på höger sida och blåser varm luft på mus handen)
  • Högtalare (Låg volym, lite ljud alternativ, bra hörlurar kvalitet)

Se fler Asus V1JP bilder här



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar