tisdag 28 november 2006

Apple MacBook Core 2 Duo recension

Apple MacBook Core 2 Duo recension
genom knoppning - 2006/11/28

av Buddy Sun, England

Inledning:

Studera datavetenskap vid Imperial College London har gett mig möjlighet att använda en rad olika operativsystem. Under det senaste året har jag både nonchalant spelat med och professionellt arbetat med Linux, Unix, Windows och Mac OS X. Enligt min personliga åsikt, imponerade Mac OS X mig mest med sin logiska struktur, kraftfull hårdvara dras grafik och effekter, och säkerhet och stabilitet.

Därför tvekade jag inte när Apple meddelade sitt Core 2 Duo MacBoo k och beställde en redan samma dag.

Ser som det enda olika mellan Core Duo och Core 2 Duo MacBook är hårdvara relaterade, kommer det här omdömet fokusera mer på resultat och riktmärken, och mindre på design och andra saker som har förblivit densamma.

Specifikationer för MacBook som omdömet:

  • 2,0 GHz Intel Core 2 Duo
  • 1 GB minne
  • 80 GB hårddisk
  • Dubbla lager SuperDrive

Orsaker till byte:

Förutom att kraftigt imponerad av operativsystemet Mac OS X, har jag nyligen varit på utkik efter en mer portabel bärbar lösning. Efter att ha upphört att spela dataspel på grund av alltför arbetsbelastning frågor började jag märka hur stor och tung min 15,4 tums Asus A6Va verkligen var. Också, som min högskolekurs har fokuserat mer och mer på UNIX-baserade system under det senaste året och avkänning att trenden inte kommer att förändras, började jag utveckla det behövs en UNIX baserat operativsystem. Linux, naturligtvis, skulle vara en självklar lösning, men jag ofta hitta populära operativsystem med öppen källkod agera särskilt ovänliga mot mig.

Naturligtvis vänner är alltid en stor faktor för att påverka mina köpbeslut. Ett antal av dem äger MacBook eller iBook, MacBook Pro och Mac Mini s. Även Macbook Pro och Mac Mini är båda utmärkta maskiner, det gjorde jag inte riktigt gillar Macbook Pro som jag inte vill ha känslan av dess tangentbord, och jag ser inte poängen med att spendera några hundra pounds extra för en dedikerad grafik kort jag aldrig skulle använda. Jag tyckte inte om Mac Mini eftersom det innebar att jag skulle behöva bära med sig en extra bildskärm.

Tveka inte att kontakta mig om du vill höra alla andra orsaker som påverkat mitt köp beslut.

Göra inköpsbeslut:

Som student i Storbritannien, hade jag tillgång till rabatter via Apple Högskoleverket Store via Apples webbplats. Därför bestämde jag mig för att ringa Apple och ordning via telefon att sätta deras säljavdelning på prov.

En glatt klingande säljare som heter Rod svarade min uppmaning, som gav mig högskolelagen rabatt efter jag sa att jag var från Imperial College. Observera att kursiv ordet verkligen betyder vad du tror det betyder. Jag behövde inte ge honom någon identitetshandling alls. Men sedan har jag hört att Apple gör kontroller av profiler sina kunder under de få dagar före avsändandet.

Högskolelagen Rabatt innebar att jag bara var tvungen att för min MacBook i motsats till den vanliga priset på en £ 879 betala  £ 755,50. Annat än MacBook, jag beställde också en HP Deskjet 5940 och Brenthaven Edge 13,3 "Svart Macbook fall, som jag kan granska i framtiden om efterfrågan på de uppkommer.

Leverans via Segelbåt:

På grund av det faktum att jag köpte på release dagen (8 november 2006) av Core 2 Duo MacBook fick leverans för att ta lite längre tid än vanligt. Mitt köp skulle skickas den 13: e november, fem dagar från min orderdatum. Låter rimligt? Inte riktigt, för det finns en hake.

Har aldrig tidigare köpt en Mac innan, hade jag ingen föreställning om Apple definition för begreppet "skickas". Från min erfarenhet med andra stora återförsäljare, "skickas" innebar att objektet är på väg från alltid lager i det land du bor i mot adressen du angett. I Apples fall innebar det att objektet är på väg från Apples lager i Kina mot den adress du angett. Naturligtvis är det ingen där nära så rakt fram som bara en flygning från Kina till din lokala flygplats. Apple först måste boka flyg, gå igenom några tullen, flyga paketet till Nederländerna, där den går igenom några fler tullen, Chuck den på en lastbil, skicka den till Denver, Chuck den på en annan lastbil och skicka den till din dörr . Oavsett, kom min maskin på min dörr mer än två veckor efter beställning.


Jag väntade på den här rutan för mer än 2 veckor ( se stor bild )


Lådans innehåll för dig som är intresserad. Det rektangulära sak i mitten är Macbook ( Visa större bild )

Ser, bygga och ojämna kanter:

Vad finns det att säga? Det enda som uppgraderades i MacBook var processorn, SuperDrive och det trådlösa nätverkskortet. Core 2 Duo MacBook ser ut och känns exakt samma som någon av min väns äldre MacBook Core Duo.

Om du vill ha min åsikt, då måste jag säga att Macbook är faktiskt inte så fast som det kan verka vid första.

Den huvudsakliga bygga felet skulle ligga med sin optiska enheten. MacBook har en kortplats optisk enhet, i motsats till en mata enhet och när en av mina vänner försökte ta ut en CD som hade en etikett till den i sin MacBook, orsakade etiketten CD att fastna i enheten. Så småningom fick han ta sin maskin till en Apple-butik, där de manuellt bort skivan.

Annat än den optiska enheten, jag för en inte van vid datorns tangentbord: Apple CD utmatningsknappen har ersatt Delete, returtangenten är oerhört små, gör mig ständigt miss och skriv "]" i stället. Det finns heller inga Ctrl eller Alt eller Fn-tangenten till höger om mellanslagstangenten - istället finns en oväntad liten andra Retur.

Troligtvis på grund av överanvändning av min Asus förra året känns datorns tangentbord lite lös. Jämfört med min fast Asus, tangenterna på denna klaviatur känns vinglig och är för ljus för att skriva på. Åtminstone de flesta knappar verkar inte vara betydligt mindre än tangentbordet på min 15,4-tums maskin.

Medan vi är inne på ämnet, låt oss tala om taggiga, vassa, unrounded kanter på vissa bärbara datorer som skär dina handleder när du skriver och skiva handflatan när du använder styrplattan.

Macbook verkar vara en av de bärbara datorer.

Jag tror stycket ovan bara om sammanfattas hur mycket smärta jag går igenom när du skriver det här. Jag är förvånad Apple inte runt dessa kanter!


Vassa kanter ( se stor bild )

Vad är en kortläsare? Och andra hamnar:

Detta var den viktigaste frågan jag hade när du köper denna MacBook. Macbook har ingen PC-kortplats, ingen inbyggd minneskortläsare, ingen inbyggd modem, och ingen VGA-eller DVI-port (i stället har en mini DVI, vilket är helt värdelös tills du köper en omvandlare för £ 15, £ 12 efter högre utbildning Rabatt, från en Apple återförsäljare). Det har en riktig FireWire 400-port och 2 USB 2.0-portar, men är den perifera älskare som jag är (se ytterligare bilder i slutet av denna översyn), tvingade detta dilemma mig att köpa en hel del extra utrustning - ganska dyr utrustning i flesta fall.

Inom en vecka att få min Mac, hade jag köpt: en mini-DVI till VGA-omvandlare (Â £ 12), en extern mobil USB 2.0 4 Port Hub (£ 10) och Logitech V270 Bluetooth mus (£ 30) .

Nämnde jag att det bara har 1-ljud combo port för alla Ljudutgång?

Moralen hos detta avsnitt skulle vara att i de flesta fall kommer MacBook vara dyrare än det kan verka vid första.

Hot eller bullriga:

Jämfört med min Asus är Macbook princip ljudlös! Även när jag betonade CPU dog de vackra fläktar ner strax efter jag hade avslutat processen.

Den enda andra oönskade ljud som jag kan tänka skulle vara tysta klick från tangentbordet när du skriver, eftersom hårddisken är helt tyst.

Värme klokt, botten Macbook och lite ovanför tangentbordet (nedanför skärmen) gör få heta, men handen vilar, tangentbord och styrplatta förblir svala hela. Den nedre delen av Macbook blir varmare när du är stressad, ibland så varm att det inte längre är bekväm att placera på mitt knä. Dock är värmen uthärdlig under lättare användning, så det är möjligt att använda den på resor som har en brist på tabeller så länge du inte börjar koda någon gigantisk videofil i mer än en minut.

Nedan följer några resultat från temperaturvakt vid olika användning cykler på Macbook:

Efter 2 timmars tillfällig användning * på batteriet

Tillfällig användning * i AC-läge

När du är stressad

* Casual användning = använder Word i Rosetta, installera enstaka paket hela tiden hålla iTunes och Safari kör

Observera att MacBook inte under klockan själv när batteridrift - det ständigt använder SpeedStep istället, vilket innebär att din CPU klockfrekvens varierar beroende på vilka uppgifter du utför. Detta avspeglas i temperatur resulterar.

Det verkar som trots att CPU kan nå höga temperaturer i MacBook, temperaturen under Macbook förblir ganska coolt. Den stora temperaturskillnaden mellan CPU-kärnor och kylflänsar indikerar att fläkten på MacBook är mycket effektivt. Faktum är att efter jag sprang ansökan att betona processorn fansen dog efter ca bara en minut.

Macbook har definitivt ett mer effektivt kylsystem än min Asus, och nej, inte min MacBook inte moo.

Dynamisk upplösning:

En av de saker som imponerade på mig en hel del på PowerMac vid universitetet var deras förmåga att göra en bildskärm verkar mycket större än den faktiskt var. Även denna funktion är mindre märkbar på min MacBook är Mac OS X GUI utan tvekan mycket imponerande. Allt ser färgstarka, skarpa och väl kontrasterade. Jag tycker det är helt fantastiskt hur mycket bättre OS 10,4 GUI jämfört med Windows XP.

En annan anledning att byta till Mac antar jag.


Datorns skrivbord ( Visa större bild )

Bluetooth 2,0:

Jag har alltid varit en hängiven fast perifer användare. Men på grund av bristen av hamnar och andra oviktiga orsaker, hade jag inget annat val än att byta några av mina enheter till Bluetooth.

Macbook levereras med Bluetooth 2,0, stödja avstånd på upp till 100 meter och hastigheter upp till 3 Mbit.

Det är allt bra, men ansluter flera Bluetooth-enheter till MacBook fortfarande skapar extrem störningar mellan enheterna, vilket får dem att fungera. Detta begränsade mig till endast ansluta en enhet via Bluetooth till Mac på en gång, vilket är lite tråkigt (särskilt efter att ha tillbringat extra att få dessa Bluetooth-enheter).

Intel HD Audio:

Kanske är det bara jag, men musiken drivs in i mitt huvud genom mina Creative hörlurar bara låter så mycket bättre på min Mac än det gjorde på min Asus eller min Compaq och HP Stationära datorer!

Högtalarna är inte annorlunda: ljudet från dem är skarpa och tydliga. Även om inte den mest högljudda på marknaden, gör de sitt jobb och är mer än högt nog för någon som mig, som kommer att använda den i tysta allmänna utrymmen för det mesta.

Nämnde jag att det har separata volyminställningar beroende på de anslutna enheterna? En total livet säkrare för mig!

Prestanda och Prestanda:

Utför Core 2 Duo Macbook verkligen 25% bättre än Core Duo Macbook? Jag för en hade mina tvivel, så jag bestämde mig för att lägga min Macbook genom olika benchmark-tester.

Cinebench 9,5 Jämförelseindex MacBook Core 2 Duo (1GB RAM) MacBook Core Duo (1GB RAM) Förbättring av Core 2 Duo över Core Duo
Rendering (Single CPU) 331 CB-CPU 305 CB-CPU 8,5%
Rendering (Multiple CPU) 596 CB-CPU 550 CB-CPU 8,36%
Multiprocessor Speedup 1,80 1,80 -
Skuggning (CINEMA 4D) 407 CB-GFX 342 CB-GFX 19%
Skuggning (OpenGL Software Lighting) 1414 CB-GFX 1194 CB-GFX 18,4%
Skuggning (OpenGL Hårdvara Lighting) 1496 CB-GFX 1096 CB-GFX 36,5%
OpenGL Speedup 3,67 3,49 5,2%

Jag för en blev ganska förvånad över ökningen i OpenGL prestanda på Core 2 Duo Macbook. Ökningen är inte liten heller - en 19% ökning i Cinema 4D Skuggning och en imponerande 36,5% ökning Hårdvara Lighting. Nu kan detta tyckas lockande, men kom ihåg att OpenGL inte fungerar bra i Mac OS X, så detta betyder inte att Core 2 Duo Macbook verkligen kommer att utföra 30% bättre i spel än Core Duo Macbook.

CPU visar en prestanda ökning på cirka 9%. Detta är ganska lite lägre än Apples 25% anspråk, men vi bör inte låta en enda test moln vår bedömning ännu.

Xbench:

Xbench resultat MacBook Core 2 Duo (1GB RAM) MacBook Core Duo (1GB RAM) Förbättring av Core 2 Duo över Core Duo
CPU Test Resultat 101,35 72,56 36%
Totalpoäng 107,91 91,86 15%

Som min vän 2,0 GHz Core Duo Macbook med 1GB RAM gjorde 91,86 totalt och 72,56 på CPU testet verkar det som om Core 2 Duo Macbook visar en 15% ökning av prestanda och imponerande 36% ökning av CPU-test.

Hittills har vi sett två tester med några ganska olika resultat. Därför tyckte jag det nödvändigt att köra några ytterligare tester i Windows Boot Camp.

3DMark05:

Jag blev ganska förvånad över att en GMA950 kan rack upp ett sådant resultat. Den punkten slår faktiskt 546 från min AMD 64 Desktop med 512MB RAM och en integrerad ATI Radeon X200-grafikkort.

3DMark05 Resultat MacBook Core 2 Duo (1GB RAM) MacBook Core Duo (1GB RAM) Förbättring av Core 2 Duo över Core Duo
3DMark Score 636 564 12,8%

Enligt www.pcmweb.nl , fick en 2 GHz Core Duo Macbook med 1GB RAM ett 3DMark05 resultat av 564. Detta innebär att Core 2 Duo Macbook visar en 12,8% ökning 3D-prestanda, vilket är ganska trevligt.

PCMark05:

Jag försökte köra PCMark på Boot Camp Windows, men antingen på grund av beta drivrutiner eller felaktig programmering, höll PCMark klagar att jag inte har Windows Media Player 10 installerat (jag inte, jag hade 11 installerat istället) och det vägrade att ge mig ett resultat.

Totalt sett är det klart att Core 2 Duo Macbook visar åtminstone en total 9% ökning i prestanda än sin föregångare, Core Duo Macbook, som i vissa tester gick upp till imponerande 36%.

Kamera:

ISight-kameran, trots att VGA, är av ganska hög kvalitet. Färgerna och uppdateringsfrekvens båda verkar mycket snabbare än kammen inbyggd i min Asus, och den lilla lampan är användbart för att upptäcka din hacker vän spionerar på dig över MSN.

Rosetta Vs DVD på batteri:

Vad bättre sätt finns det att prata om batteriet än att sätta den på prov? Jag lade min Core 2 Duo Macbook genom olika batteri tester, alla listade nedan:

En normal dag på universitetet test:

Detta test involverade med Macbook på batteri under föreläsningar och handledning på universitetet, utan att koppla in den i eller stänga av den hela. Macbook sätts i viloläge när den inte aktivt. När aktiv, går den med halv ljusstyrka.

Tid i viloläge: 4 timmar 21 minuter

Tid inte i viloläge: 159 minuter (2 timmar 44 minuter)

Total tid: 7 timmar

Marathon:

Detta test involverade hålla Macbook på med halv skärmens ljusstyrka och en Bluetooth-mus ansluten medan du gör uppgifter som att arbeta i Word enligt Rosetta, kör iTunes och surfa på webben tills Macbook satte sig att sova på grund av effektbrist.

Total tid: 2 timmar 45 minuter

DVD Marathon:

Detta test involverade mig kedja episoder av anime på ganska imponerande inbyggd DVD-spelare i OS X i batteridrift vid halv ljusstyrka tills Macbook satte sig att sova på grund av effektbrist.

Total tid: 3 timmar 11 minuter

Spelläge:

Jag kommer inte att bry sig om att se hur länge Macbook varar i spel helt enkelt eftersom det är meningslöst. Om du vill spel på din Mac, få en MacBook Pro eller iMac eller Mac Pro. Macbook och Mac Mini är inte spelautomater. Leva med det.

Tolkning av resultaten:

Jag hittade att resultatet ska bli mycket intressant. Det verkar som Rosetta är en ganska stor batteri hog eftersom, som visas i Marathon och DVD Marathon tester avlopp kör Word batteriet snabbare än att köra en DVD-spelare applikation med en DVD snurrar i din optiska enhet.

Eftersom jag också kör Word nästan konstant under "En vanlig dag på universitetet test, jag tror det är säkert att dra slutsatsen att viloläget i OS X inte dränera Batty mycket alls.

Jag antar att jag får vänta tills Universal binärer av Microsoft Office och Adobe Studio släpps innan jag kan helt uppleva batteritiden på MacBook.

Bortsett från detta, är mer än 3 timmar DVD-uppspelning ganska anständigt, särskilt vid denna ljusstyrka i min mening.

Sammanfattning:

Även om Core 2 Duo MacBook är bara ett hack ovanför dess föregångare i form av prestanda, det känns som det är en generation före min en-åriga Asus PC laptop. Medan jag brukar beskriva min Asus som en Minotaur: välbyggd, kraftfull och kan nog att hantera de mest krävande saker jag kastar på det i termer av råstyrka, men kan förstöra dig lätt om du misshaga den, vilket Macbook skulle behöva vara beskrivs som en Pegasi: graciös, kooperativ, men accepterar endast ägare som kan hantera den med inte bara skicklighet utan avseende.

Fördelar:

  • Bra övergripande bygga
  • Hög kvalitet iSight-kamera
  • Utmärkt ljudkort
  • OS X >> Windows XP (med undantag av spel)
  • En prestandaökning är alltid trevligt

Nackdelar:

  • Standardleverans metoden är på en vagn dragen av en mulåsna. (Mycket långsamt, för dem av er som inte får det)
  • Rosetta
  • Ingen PC-kortplats
  • Inget minneskortläsare
  • Intel Graphics Media Accelerator 950

Slutsats:

Som några av er kanske har märkt från tidigare stycken, detta är min första Mac. Därför ha varit en hardcore PC-användare under de senaste 13 åren, jag tror jag har rätt att dra slutsatsen att vid denna skrivande stund, Mac OS helt sopar golvet med Windows eller något annat operativsystem för för den delen.

Jag har aldrig tidigare upplevt en så enkel att använda, effektiv, bugg fri och säker användargränssnitt. Den mest frustrerande del under det här omdömet var när jag var tvungen att Boot Camp i Windows och kör de få prestandatester. Föraren installationer, startar och övergripande långsamma XP jämfört med OS 10,4 var helt outhärdlig. Längtan efter OS X under den tiden var ännu mer smärtsamt än dessa vassa oklippta kanter gräver sig sakta in i mina handleder.

Ytterligare bilder:

MacBook på mitt skrivbord. Och ja, det är en USB-driven Lavalampa. Bevis på att jag älskar trådarna ( se stor bild )

 

Hej, jag var tvungen att göra det för de riktmärken ok? Jag hade inget val ( se stor bild )

Macbook på min ASUS ( Visa stor bild )


Macbook bredvid min ASUS ( Visa stor bild )



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar