måndag 31 juli 2006

Sager NP6630 Review (pics, specifikationer)

Sager NP6630 Recension (pics, specifikationer)
av WashWest - 2006/07/31

av Rob Sieczkiewicz

De Sager NP6630 grenslar gränsen mellan traditionella och tunn och lätta bärbara datorer. Dess robusta bygga, elegant utseende och låg vikt gör det till en bärbar dator värt att överväga för någon annan än den seriöse spelaren.

(Se stor bild)

  • Processor: Intel Core Duo T2400 (1.83GHz/2MB Cache/667MHz FSB)
  • Skärm: 15,4 "WXGA (1280x800) TFT" Super Clear Blank "LCD-skärm
  • RAM: 512 MB DDR2/667 (1 x 512) - Utbyggbar till 2.048 MB minne med dubbla kanaler
  • Hårddisk: 40 GB 5.400 rpm SATA/150 hårddisk
  • Grafik: Intel Media Accelerator 950
  • OS: Windows XP Home
  • Optisk enhet: Combo 8x DVD/24x10x24 CD-RW
  • Batteri: 6-cells primärt litiumjonbatteri
  • Intel High Definition 8 Kanal 7,1 analog utgång och S / PDIF digital utgång
  • Inbyggd Intel PRO / Wireless 3945 802.11A/B/G
  • Byggt 1,3 megapixel kamera
  • Mått: 14,2 tum x 10,5 tum x 1,3 inches
  • Vikt: 5,96 £.
  • Garanti: 1 år Parts & Labor, Livstids GRATIS teknisk support

Jag minns inte exakt när den bärbara datorn bugg bet mig. För år var jag en glad stationär användare. Den enda gången jag använde en bärbar dator var på min deltid lärarjobb, och det var en clunky Gateway som frustrerade mig till något slut. Men plötsligt började jag visa nya bärbara datorer med nyfikenhet och bad sina användare frågor och om med nytt intresse de Dell kataloger som regelbundet kom i min brevlåda. Eftersom jag har en bra stationär, beslutade jag att få en bärbar dator som en andra dator för att surfa på webben, kör kontorsprogram, se på filmer och få till klassen en gång i veckan.

När du tittar på Dells webbplats och på tegel och murbruk butiker, tänkte jag att jag kunde få en anständig maskin för $ 700-800. Jag tillbringade mycket tid på forum på Gottadeal.com och SlickDeals.net, letar efter fynd. Sen hittade jag NBR och mitt perspektiv förändrats. Istället för att försöka spendera så lite pengar som möjligt, expanderade jag min budget lite för att få en hög kvalitet anteckningsbok.

En fråga publiceras i Vilken Notebook ska jag köpa? forumet samlat många användbara förslag. Snart hade jag minskat min sökning till tre maskiner: den Sager NP6630, Lenovo 3000 N100 och HP dv5000t. Varje dessa modeller hade några mycket tilltalande styrkor och var och en hade sina svagheter. HP och Lenovo erbjuder en stor fördel jämfört med Sager - efter rabatter, antingen en skulle vara $ 100-200 mindre än NP6630. Den Sager priset är jämförbar med sådana 15,4 "affärsmodeller som Latitude D820.

Jag valde Sager främst för sin överlägsna byggkvalitet, men också för sitt utseende. Vidare var jag imponerad av kundtjänst på powernotebooks.com .

Jag har inte gjort något för att konfigurera NP6630, helt enkelt beställa basmodellen. Med min begränsade användarbehov (webbsurfning, kontor apps, titta på film), förväntat att 512 MB RAM och en 40 gig hårddisk skulle räcka. Om inte, kan jag enkelt uppgradera antingen en.

Powernotebooks.com erbjuder 2,5% kassarabatt, men jag istället valt att betala fullt pris för att få den förlängda garantin skydd min Master Card erbjuder. Slutlig köpeskilling var $ 1087, inklusive frakt. (Observera att Sager nu har den här modellen med T2300 1,6 GHz processor, vilket sänker grundpriset till $ 1046.)

(Se stor bild)

Bygga & Design

Detta är en snygg maskin. När du handlar, jag visade min fru (som har en mycket bättre estetiska sinne än jag) bilder av de tre modellerna jag funderar. När hon såg NP6630, hon omedelbart sade: "Hämta den där." Jag är glad att jag lyssnade på henne. Den bärbara datorn är tunn och avsmalnande. Det är ganska lätt för sin storlek, och jag tycker att det är lätt att bära. Det känns också stabilt byggd. Jag måste ansöka allvarlig tryck på locket för att se ringar på skärmen. Gångjärnen är snäva, jag kan inte öppna den med en hand, men måste hålla basen ner med en hand och driva upp på locket med den andra.

Skärm

Den 15,4 "WXGA-skärm är mycket bra. Färgerna är djärva och vackra vid max ljusstyrka. Jag har hållit på skärmen vid 6/8 ljusstyrka, vilket är bra. Jag har inte märkt några döda pixlar eller läckage. Det finns lite bländning inomhus, om du inte är i direkt solljus. Utanför bländning uttalas även i skuggan.

(Se stor bild)

Den NP6630 skärm speglar utomhusbelysning som en spegel (se stor bild)

Betraktningsvinklarna är bra, även från ovan. Färger är något förvrängd vid skarpa vinklar, men texten är läsbar.

Det NP6630 skärm från ovan (se stor bild)

Högtalare

Med sin High Definition Audio, är NP6630 ljudet klart och tydligt på medelhög volym. Som man kan förvänta, är bas nästan obefintlig.

Processor och prestanda

Med 1,83 GHz Core Duo-processor och bara 512 MB RAM-minne, flyttar denna bärbara dator raskt genom vad jag har bett den att göra. Uppstarten till inloggningsskärmen är under 45 sekunder. När jag loggar in, väntar jag ca 15 sekunder innan timglaset försvinner och mitt skrivbord är redo att gå. Detta är med ett dussin artiklar i systemfältet (ZoneAlarm brandvägg, AVG antivirus, ljud krubba, Intel Wireless, etc.) OpenOffice tar en stund att ladda, men jag tror att denna fråga inte har något att göra med NP6630. Jag har inte spelat några spel, inte heller jag tänker, men så småningom ska jag hitta lite tid att spela Sim City 3000.

Den NP6630 är Merom-klar, även om det kommer att behöva en BIOS-uppdatering om du vill uppgradera till Core 2 Duo.

(Se stor bild)

Riktmärken

Super Pi (Pi beräknas till 2 miljoner siffrorna i noggrannhet)

Notebook

Tid

Sager NP6630 (1,83 GHz Core Duo)

1m 25s

Asus W3H760DD (2,0 GHz Pentium M)

1m 33s

Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo)

1m 16s

Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo)

1m 18s

Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo)

1m 18s

Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo)

1m 29s

Dell XPS M140 (1,86 GHz Pentium M)

1m 41s

Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M)

1m 53s

IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M)

1m 45s


Nedan är de HDTune benchmark resultat för NP6630:


( se stor bild )

Värme och buller

Hårddisken och fläktarna är viskande tyst, jag kan knappt höra dem nynna med. Den optiska enheten är ungefär samma, oavsett om jag spelar en CD eller rippa musik från en.

Värme är inte ett problem. NP 6630 kyler fint och handlovsstödet är inte mer än varmt efter timmar av användning. Jag har använt det på mitt knä ungefär halva tiden och fann det helt bekväma - botten av den bärbara datorn blir varm, inte hot.

Tangentbord och pekplatta

(Se stor bild)

Tangentbordet är bra. Det kommer inte göra dig glömma ThinkPad av dina drömmar, men du kommer inte att skära tänderna i frustration heller. Det finns vissa flex, särskilt i de två översta raderna (funktion och sifferknapparna), är det mindre märkbar i bokstavsknapparna. Jag älskar placeringen av sex programmerbara snabbtangenter knappar på vardera sida av tangentbordet.

Den NP6630 är 14,2 inches bred (se stor bild)

Jag älskar pekplattan. Jag hatar pekplattan. De flesta av de senare beror på att min oerfarenhet med arten. Denna dyna är 10 gånger lättare att använda än den gamla Gateway som omfattar alla mina tidigare bärbara erfarenhet. Totalt sett är det ganska exakt, och kanske till och överkänslig - åtminstone min stora, klumpiga, gorilla fingrar. Jag har fortfarande inte fått helt bekväm med det. Varje några minuter, det gör det något helt oväntat. Jag är dock, skriver denna översyn i fuktiga, sumpig klibbighet av Philadelphia sommar. Pekplattan gillar inte fuktiga fingrar. Trots dessa justeringar i de tre veckor jag har haft maskinen har jag endast en extern mus en gång.

Ingång och-utgång

Den NP6630 levereras som standard med 3 USB 2.0-portar, en VGA-skärm utgång, seriella och FireWire-portar, S-video TV-utgång, en Express Card 54 kortplats och en 4-i-1 minneskortläsare.

Höger sida bild av NP6630 (se stor bild)

Sidovy från vänster av NP6630 (se stor bild)

Baksidan syn på NP6630 (se stor bild)

Framsidan syn på NP6630 (se stor bild)

Jag tycker att LED-lampor på framsidan av den bärbara datorn vara mindre än hjälp. Det är omöjligt att se vad varje lampa representerar utan att lyfta upp maskinen och ser under för att se de små symbolerna. Jag vet att jag kommer ihåg dem i tid, men det kunde ha ställts in bättre.

Underifrån av LED-indikatorer (se stor bild)

Undersida syn på NP6630 ( se stor bild )

Trådlös

Den NP6630 levereras med Intel PRO / Wireless 3945 802.11a/b/g. Jag har inga problem med att ansluta trådlöst, men vid tidpunkten för denna översyn jag har ännu inte ställa in min trådlösa hemnätverk. Det finns också en Bluetooth-alternativet, som jag inte köpte.

Batteri

Först var jag förvånad över att jag bara fick ungefär två timmars batteritid medan bara surfa och spela CD-skivor, med trådlös avstängd. Sen bytte jag till mer batteri vänliga effektinställningar och är nu att komma över 2,5 timmar. Detta är fortfarande mindre än förväntat, men jag kommer att fortsätta att experimentera med inställningarna. Jag gillar att hålla skärmens ljusstyrka på hög.

(Se stor bild)

Den slutna fallet med NP6630 från ovan (se stor bild)

Operativsystem och programvara

Det finns ingen bloatware på NP6630. Det kom med inte mer än det installerade operativsystemet och fyra program: Nero OEM, PowerDVD, InterActual och BisonCam. Systemet levereras med en XP återvinnande bricka samt en separat skiva med drivrutiner och diskar för Nero PowerDVD och Intel trådlösa anslutningar.

En grundläggande väska och CD-skivor medföljer NP6630 (se stor bild)

KUNDSUPPORT

Min främsta skälet för att beställa Sager genom powernotebooks.com var deras rykte för utmärkt kundservice. Hittills har jag behövde inte använda den. Den NP6630 har gratis livslängd 24/7 telefonsupport och en 1-års garanti. Du kan köpa Sager: s 3-års förlängd garanti för $ 149. Jag valde mot den förlängda garantin och i stället köpte anteckningsboken med min Master Card, som erbjöd en 1-års garanti förlängning. Hellre än att köpa en oavsiktlig skada planen, jag köpte separat täckning genom State Farm Insurance. (Om du har hyresgäster eller husägare försäkring, fråga ditt försäkringsbolag om en "personlig artiklar" politik.)

Övriga funktioner

Det finns en inbyggd 1,3 pixel kamera ovanför skärmen.

Den NP6630: s inbyggda kameran är synlig ovanför (se stor bild)

Fotot taget med NP6630 inbyggda kamera (se stor bild)

Den väska som levereras som standard med NP6630 är utmärker (se bild ovan). Det har kardborrband för att säkra bärbara och flera fickor. Benägen till klumpighet, ville jag lite mer skydd för min nya inköp, dock så jag beställde en hjärncell hård väska från Tom Bihn Väskor . Den NP6630 passar perfekt i storleken 1 hjärncell, även om det är en tight passform upptill, så du måste dra kardborreknäppning hårt.

Den NP6630 passar in i Tom Bihn hjärncell (se stor bild) (se stor bild)

Slutsats

I sin Sager bärbara modeller Guide , anmärkte NBR Bly Moderator Chaz att NP6630 är avsedd för "konsumenten söker något bättre än vad mainstream har att erbjuda." Jag kunde inte vara mer enig. Även om jag kunde ha köpt en lägre kvalitet dator för mindre pengar, jag valde denna bärbara dator eftersom min tid är för värdefull att spendera på is väntar på en kundsupport rep. För mig var den extra kostnaden värt det förtroende som kommer med att äga en välbyggd maskin som kommer att pågå i flera år.

Fördelar

  • Robust bygga
  • Enastående design
  • Mycket snabb för vanliga applikationer, även med basmodellen konfiguration
  • Ingen bloatware från Sager
  • Mycket ljus för en 15,4 "notebook

Nackdelar

  • Vissa flex i tangentbordet
  • Pris: Hittar liknande konfiguration Core Duo för mindre från de stora tillverkarna
  • Batteritiden är föga imponerande


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar