tisdag 1 augusti 2006

HP Compaq nc8430 Recension (pics, specifikationer)

HP Compaq nc8430 Recension (pics, specifikationer)
av BlazinBWF - 2006/08/01

av Blake Feinstein

HP nc8430 Recension

HP nc8430 15,4-tums skärm Business Notebook ( se stor bild )

Översikt:

Nedan är en översyn för HP Compaq nc8430 , ett företag inriktat vanlig bärbar dator med en 15,4 "skärm. Den nc8430 är idag en av HP: s bästa modeller sålda affärer med bra kombination av kraft och bärbarhet.

HP Compaq nc8430 (SKU #: EY688AA) specifikationer som omdömet:

  • Operativsystem: Microsoft Windows XP Professional
  • Processor: Intel T2500 Core Duo (2,0 GHz)
  • GRAFIK: ATI Mobility Radeon X1600 med 256 MB diskret grafikminne
  • SCREEN: 15,4-tums WSXGA + (1680 x 1050)
  • HÅRDDISK: 80 GB 5400rpm SATA
  • MINNE: 2GB DDR2 667 PC2-5400 (uppgraderad, ursprungligen kom med 1GB)
  • Optisk enhet: DVD + /-RW

Denna notebook kommer också med några trevliga klockor och visselpipor som Bluetooth, Intels Centrino Core Duo mobil teknik, biometrisk fingeravtrycksläsare, en sensor för omgivande ljus, trådlösa och inaktivera knappen samt en presentation lägesknappen, integrerad smartkortläsare, och en SD-kortplatsen.

Skäl för att köpa:

Garantin sprang på min gamla Dell Latitude D600 som är ca 3 år gammal nu och idag behöver ett nytt moderkort. Jag bestämde mig att bara gå vidare och köpa en ny dator som min Dells maskinvara alltid verkar misslyckas. Jag ville ha något med bra byggkvalitet, möjligheten att spela några av de senaste spelen, och något som var milt bärbar. Först såg jag till IBM eftersom jag har haft stora upplevelser med dem tidigare, men de grafikkort som de erbjuds inte var så kraftfull nog för de spel jag ville spela. Så efter en del efterforskningar och mycket hjälp från notebookreview.com forum jag beslutade att HP Compaq nc8430 var den bästa passform för mig. Det finns en överväldigande mängd vanliga bärbara datorer där ute idag och fatta ett beslut är mycket svårt. Jag bestämde mig för att över alla sina övriga konkurrenter som Dell D820, Acer TravelMate 8204WLMi, Compal HEL80 och Asus Z96J grund av följande funktioner de att nc8430 erbjudanden köper HP nc8430:

  • Business Class kvalitet
  • magnesium chassi
  • chock monterade hårddisk,
  • matt WSXGA + skärm,
  • styrpinne (som verkar vara en sällsynthet på bärbara datorer nuförtiden)
  • dess relativt låga vikt
  • ATI Mobility Radeon X1600 grafikkort

Var och hur Inköpt:

Jag var ursprungligen planerar att köpa den direkt från HP men som säljare på telefon berättade "HP har en närvaro i varje stat" så det var ungefär $ 200 i skatt, så jag såg någon annanstans för att undvika skatt. Jag köpte den här bärbara datorn från MacMall.com eftersom jag fick gratis UPS. Jag betalade $ 1,699.99 för den bärbara datorn. Jag köpte också 2 GB RAM från New ägg för $ 159,98, båda DIMM kom med en $ 8 rabatt så det var en ganska bra affär.

Bygg och Design:


HP nc8430 ovanifrån av den stängda locket ( se stor bild )

Med HP nc8430 har en mycket robust känsla. Med HP nämns som tidigare har en magnesium chassi och display kapsling. Det finns inga creaks någon där på datorn. Gångjärnen på skärmen är mycket starka, och det finns ingen porlande eller vinglar. Materialet runt tangentbordet däcket känns inte riktigt lika bra som för mig som de som finns på en IBM T43 men det kan bara vara att jag gillar den mer strukturerade känsla av IBMs plasten jämfört med HP: s mjuk plast. Tangentbordet däcket är försedd med vad HP kallar en "i formen laminering" som är utformad för att motstå repor. Den över alla byggkvalitet är mest imponerande.

När det gäller designen går det är lite på den vanliga sidan men det är vad man förväntar sig av ett företag maskin. Allt är upplagt snyggt med undantag av USB-portarna som jag tycker är för nära framför tangentbordet och är i vägen när en stram utrymme med de fyllda portar. Det finns trevliga små bilder längs kanten på båda sidor av tangentbordet däck som gör det lätt att hitta den port du söker efter. Som jag nämnde ovan jag uppgraderade RAM och det var den enklaste minnesuppgradering jag någonsin förformad på en bärbar dator. För att komma till den första DIMM var det bara en skruv för att ta bort den lilla luckan på undersidan av datorn. För att komma till den andra dess bara två skruvar på undersidan och sedan fyra små flikar och toppen av tangentbordet du skjuter bara ner och sedan bara lyfter tangentbordet rätt ut och det är det. Jag använde den här datorn i mitt knä för lite över en timme häromdagen och jag hade inga problem med att blockera luftintaget som det är på botten ligger nära mitten av datorn. För det mesta den bärbara datorn är mycket rent och rakt fram och jag gillar utformningen av det mycket.

Skärm:


HP nc8430 öppen med skärm påslagen vy ( se stor bild )

Den 15,4 "skärm i min mening är mycket bra. Jag gick med WSXGA + (1680 x 1050) upplösning eftersom jag gillar multi-tasking och montering en massa saker på skärmen samtidigt.

Jag hittade de betraktningsvinklar för att vara mycket bra. De horisontella betraktningsvinklarna är imponerande - du kan ha en massa människor kurade runt datorn tittar på en film och alla skulle ha en bra vy som det finns mycket lite distorsion och färgförändring sett från sidan. De vertikala betraktningsvinklarna är inte riktigt lika bra, det finns en söt plats för slag och om du flyttar ut ur sweet spot du kommer att se färgerna antingen mörkare eller ljusare beroende på vilket sätt du flyttar den.

Skärmen levereras också med en sensor för omgivande ljus som väljer rätt ljusstyrka baserat på mängden ljus i rummet, och det verkar som det fungerar ganska bra. Skärmen är märkbart ljusare än de som finns på IBM T43, Dell D600 och Apple iBook G4. Jag sprang en död pixel testet och märkte inga döda pixlar. Det finns en mycket liten mängd av Ijusläckage. Läckaget löper längs botten av skärmen men är mycket liten och inte mer än några millimeter hög.

Talare:

Högtalarna på denna maskin är bättre än någon av de bärbara datorer jag har haft i det förflutna, men att de fortfarande inte är bra. Högtalarna är placerade på höger och vänster sida av tangentbordet och liknande på de flesta bärbara datorer högtalarna är lite tinny i min mening. De låter inte så illa vid lägre volymer men vid max volym de inte bra. De är lite högre än högtalarna som finns på min Dell D600. Datorn har också tre fina knappar volymkontroll ovanför tangentbordet: en för att stänga, en för att öka volymen och en för att sänka volymen. Om du ska använda datorn för att lyssna på musik regelbundet jag skulle få ett par bra kvalitet hörlurar eller externa högtalare. Jag använde ett par Koss Porta Pros att lyssna på musik på den bärbara datorn och de lät mycket bra.

Processor och prestanda:

Den totala prestanda nc8430 har varit ganska imponerande med 2,0 GHz processor med dubbla kärnor, 256 MB ATI X1600 grafikkort processor och 2 GB RAM. Den startar upp mycket snabbt, aldrig verkar släpa och alltid är snabb att utföra. Hittills är de enda spelen jag har spelat på det är Far Cry och Call Of Duty 2. Jag har inga problem att köra båda spelen på högsta inställningarna.


( se stor bild )

Prestanda:


3DMark06 Jämförelse Resultat:

3D Mark 06 poäng kommer med 1694, som är ganska anständigt

Notebook 3DMark 06 resultat

HP nc8430 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB)

1.694 3DMarks
Apple MacBook Pro (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB) 1.528 3DMarks

Dell Precison M90 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA Quadro FX 1500M)

3.926 3DMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800GTX) 4.085 3DMarks
Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, nVidia 7900 GTX 512MB) 4.744 3DMarks



( se stor bild )

3DMark05 Jämförelse Resultat:

Jag skulle ha velat se 3D Mark 05 poäng lite högre, men det är inte dåligt.

Notebook

3D Mark 05 Resultat

HP nc8430 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB)

3.763 3D Marks

Asus W3J (1,83 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB)

3.925 3D Marks

Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400)

1.791 3D Marks

Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB)

4.236 3DMarks

Alienware Aurora M-7700 (AMD Dual Core FX-60, ATI X1600 256MB)

7.078 3D Marks

Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB)

2.092 3D Marks

Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI X700 128 MB)

2.530 3D Marks

Fujitsu n6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB)

2.273 3DMarks

HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB)

2.536 3D Marks

Dell XPS M1210 (2,16 GHz Core Duo, nVidia Go 7400 256MB)

2.090 3D Marks


( se stor bild )

Super Pi (Pi beräknas till 2 miljoner siffrorna i noggrannhet)

Super PI testtiden kom till 1 minut och 11 sekunder vilket är ganska bra.

Notebook

Tid

HP nc8430 (2,0 GHz Core Duo)

1m 11s

Asus W3H760DD (2,0 GHz Pentium M)

1m 33s

Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo)

1m 16s

Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo)

1m 18s

Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo)

1m 18s

Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo)

1m 29s

Dell XPS M140 (1,86 GHz Pentium M)

1m 41s

Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M)

1m 53s

IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M)

1m 45s

HDTune resultat


( se stor bild )

Den 80 GB 5400RPM Fujitsu hårddisk är inte 15.000 RPM Seagate Cheetah hårddisk jag har använt i stationära datorer, men det är inte illa alls att använda, CPU-användning är ganska låg vilket är trevligt en fördel av en lägre hastighet hårddisk på en bärbar dator, sparar batteritid och det genererar mindre värme.

Totalt riktmärkena är respektabla för maskinens specifikationer.

Värme och buller:

Den nc8430 har en bra storlek fläkt och en stor ventil på höger sida av datorn. Fläkten är på nästan hela tiden. När du utför inte så intensiva uppgifter fläkten stängs vanligtvis av eller går mycket tyst med låg hastighet. När du spelar grafikintensiva spel du kan höra fläkten om du stänga av ljudet i spelet, men det är ganska tyst och aldrig gnäller. När det gäller värme går det stannar ganska coolt med tanke på strömmen till maskinen. Utblåsventilen blåser ut varm luft, det är aldrig varmt.

En sak som jag märker är när du spelar ett spel den del av tangentbordet däck som är precis ovanför luftutsläppen - området den vänstra högtalaren bebor - blir ganska varm. Handledsstödet till vänster blir lite varm när du spelar spel men aldrig blir obehagligt som det skulle på min Dell D600. Jag spelade Far Cry på mitt knä för lite över en timme för att se om temperaturen skulle bli obekväm i mitt knä och värme blev aldrig ett problem. Tangentbordet blir aldrig varm och verkar hålla en ganska jämn temperatur i hela tangentbordet. Den nc8430 gör ett bra jobb med att hålla temperaturen sval och medan fläkten verkar vara på mycket av datorn förblir ganska tyst.



Här är en bild av kylsystemet samt minnesplats och optisk enhet under tangentbordet ( se stor bild )

Tangentbord och pekplatta:


( se stor bild )

Tangentbordet är mycket trevligt att skriva på. Layouten är bra och allt är där det ska vara skillnad från många av de bärbara datorer i dag som har rätt Ctrl och Fn-knapparna vänt. Jag vet att alltid resor upp mig.

Jag har märkt att det finns en liten nästan vågform till hur tangentbordet ligger. Vilket innebär att det finns en mycket liten dopp mitt i den styrpinne. Det är inte mycket märkbar, men det är det. Denna dopp påverkar inte skrivkänsla på tangentbordet så det är inget att oroa sig för. Det finns en viss flex i tangentbordet längst till höger, men inte på någon av brevet eller sifferknapparna.

En av de saker som jag inte tycker om tangentbordet är den tjocka typsnitt som jag inte tycker ser lika trevligt som det som finns på din genomsnittliga bärbara dator. Även alla de tangenter som kan användas med "Fn"-knappen har små blå rutor runt sin sekundära funktion så att de verkligen sticker ut, vilket resulterar i ett tangentbord som inte är den renaste ser.


( se stor bild )

Det fina med HP nc8430 är att det kommer med två pekdon - pekplatta och en styrpinne. Jag är van vid att arbeta med pekande pinnar och det var en liten faktor i att köpa den här datorn. Styrpinnen är mycket bra - bättre än andra jag har använt på Dell och Toshiba bärbara datorer, men det kan inte jämföra med de senaste IBM Thinkpad pekar pinnar som är bäst ute.

Pekplattan fungerar mycket bra. Jag gillar att är infälld en bra bit lägre än tangentbordet däck. Vid den högra kanten av pekplattan finns det en speciell rullning område som är trevligt. Det finns tre knappar för varje Pekdon och i mitten en är en scrollknapp. De tre knapparna är alla samma storlek, var jag tvungen att vänja sig vid större räckvidd mellan höger och vänster klicka knappen ... no big deal, men jag skulle ha velat sett större höger och vänster klickknappar och mindre scrollknapp. Knapparna är gummerad och har en mycket trevlig känsla för dem.

Ingångs-och utgångsportar:


Framsidan syn på nc8430 ( se stor bild )


Höger sida bild av nc8430 ( se stor bild )


Sidovy från vänster av nc8430 ( se stor bild )


Baksidan av nc8430 ( se stor bild )

Portarna på nc8430 är ganska standard när det gäller en anteckningsbok är berörda. Bara om alla portarna finns på vänster och höger sida av datorn med undantag av VGA / porten för extern bildskärm, och strömuttag.

På vänster sida hamnarna är följande (bakifrån och framåt): Kensington-lås, Ethernet-port, telefonjack, s-video TV-utgång, IEEE-port, en USB 2.0-port PC-kortplats, SD-facket, integrerad smartkortläsare .

På höger sida portarna är som följer (igen bakifrån och framåt): Seriell port, integrerad DVD / RW-enhet, 2 USB 2.0-portar, mikrofoningång och hörlursuttag.

En av de saker som jag inte gillar med den här datorn är att batteriet tar upp hela baksidan av datorn som gör mycket litet utrymme för hamnar tillbaka dit, så de har drivits till datorns sidor. Det skulle vara trevligt att ha ett par USB-portar och Ethernet-porten på baksidan som jag känner att du måste göra mer plats för sladdar när de hamnar som är på sidan.

Trådlöst:

Med HP nc8430 har integrerat Intel 3945 802.11a/b/g trådlöst som fungerar mycket bra med mitt nätverk hemma i hela huset och det kunde ta upp några av grannens nätverk. Jag har haft några problem med den trådlösa hittills. Den nc8430 levereras också med extra inbyggd Bluetooth. Modellen jag köpte kom med den. Jag har för närvarande inte en riktig användning för det på min dator men jag prova det med min Blackberry och det fungerade fint.

Batteri:


HP nc8430 vy underifrån ( se stor bild )

Den nc8430 levereras som standard med en 8-cells batteri som passar fint och spolas på baksidan. Jag testade batteriets livslängd med skärmen på halv ljusstyrka och trådlöst på. Under testet jag surfat på internet och gjorde lite ordbehandling med Word. Jag fick en mycket respektabel 3 timmar och 36 minuter. Den nc8430 levereras också med HP: s Snabbladdning teknik som HP hävdar "laddar batteriet upp till 90% inom 90 minuter när systemet är avstängt." Som jag tror fungerar bara med standard 8-cells batteri. Tyvärr har jag inte testat hur väl Snabbladdning tekniken fungerar.

Operativsystem och programvara:

Alla HP nc8430s levereras med Windows XP Professional installerat helt med alla drivrutiner. Jag har inga skivor med den här datorn. En av de saker som jag inte inser när jag köpte den var att det inte finns någon ominstallation skiva heller. Stället om 6.0GB av hårddisken är partitionerad att agera mer eller mindre som en ominstallation eller återställningsskiva. Jag tror att det är möjligt att begära en återställningsskiva från HP men inte citera mig på det. Med HP kom med mycket lite bloatware som var en mycket trevlig överraskning ... du får lite hjälp programvara som är enkel att ta bort. Du får också HP: s "skydda Tools Security Manager" som låter dig röra med BIOS-konfigurationen utan att behöva gå in i BIOS. Skydda Verktyg innehåller också HP: s "Credential Manager" som lagrar lösenord och även är den programvara som används med fingeravtrycksläsare som verkar fungera ganska bra. Datorn kom också med Sonic Digital Media Plus v7 som låter dig bränna CD och DVD. Du får också InterVideo WinDVD att titta på film.

Kundtjänst:

Jag ringde teknisk support bara en gång som den här datorn levereras med väldigt lite litteratur (som inte är så stor sak). Jag ville veta hur man korrekt installerar minne på den här datorn. När jag ringde fick jag tag i någon att hjälpa mig mycket snabbt - jag skulle säga inom två minuter, vilket var ganska imponerande. The gentleman på telefonen var mycket lätt att förstå och berättade för mig hur man gör det steg för steg. Medan jag inte riktigt presentera HPs tekniska support service med några svåra problem att ta itu med jag var imponerad med min korta erfarenhet. Den nc8430 levereras med en 3 år delar och arbete garanti standard som är definitivt över genomsnittet. Det finns tillgängliga uppgraderingar som utökar garantin och du kan också lägga på plats tjänster samt en oavsiktlig skada programmet.

Slutsats

Sammanfattningsvis HP Compaq nc8430 är en stor bärbar dator. Det finns så många andra vanliga bärbara datorer ute på marknaden idag, väljer en är inte alls en lätt uppgift. Om du har råd priset på inträde nc8430 är ett utmärkt val. Få kan matcha den kombination av business class kvalitet, spel makt och överföra den nc8430 som gör det en riktig vinnare.

Fördelar:

  • Top notch byggkvalitet
  • Fantastisk prestanda
  • Ljusstark hög kvalitet skärm
  • Standard 3 års garanti
  • Relativt sval drift
  • Mycket respektabel batteritid
  • Utmärkt tangentbordslayout

Nackdelar:

  • Dyra
  • Irriterande USB-port placering
  • Ugly tangentbord typsnitt
  • Lång räckvidd mellan höger och vänster knappar Klicka på Mus
  • Mycket lite litteratur



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar