måndag 24 juli 2006

Asus W7J Review (pics, specifikationer)

Asus W7J Review (pics, specifikationer)
av naszero - 2006/07/24

av JK


Asus W7J 13,3 "widescreen notebook ( se stor bild )

Översikt och introduktion

Den W7J är Asus post i den relativt nya 13,3 "widescreen notebook segmentet.


Ganska Box ( se stor bild )

Innehåll ( se stor bild )

I USA, är Asus mer känd för sin kvalitet linje av moderkort än sina anteckningsböcker. Tills nyligen hade jag ingen aning om Asus ens gjort bärbara datorer. Den taiwanesiska företaget är oerhört mer populär i Europa och Asien.

Modellen jag granska är W7J-3P014P i Carbon Black. Den bärbara datorn är konfigurerad enligt följande:

  • Intel Core Duo T2400 1,83 GHz
  • 1 GB DDR2 533MHz SDRAM (2x512 MB)
  • 13,3 "WXGA Color Shine (Glare Type) och Crystal-Shine (High Brightness) LCD
  • Hårddisk: 100 GB, SATA 5400 RPM
  • Grafik: NVIDIA GeForce Go 7400 PCI-E Grafikkort w / 128 MB VRAM (256 MB w / Turbo Cache)
  • Trådlöst: Intel PRO Wireless 3945 A / B / G miniPCI
  • Optisk: 8x Super Multi DVD-brännare
  • Batteri: 6-Cell Li-Ion
  • Ljud: Azailia kompatibelt ljudchip
  • Mått: 315mm x 226,5 x 29 - 36.9mm (B x D x H) [12,4 "x 8,92" x 1,142 till 1,453 "]
  • Windows XP Professional

Skäl för att köpa:

Min tidigare arbetshäst anteckningsbok var en Dell Inspiron 8200. Notera ordet "var". Den bärbara datorn sparkade slutligen skopan två veckor sedan.

Detta var både en förbannelse och en välsignelse. Jag drog regelbundet min Dell måndag till fredag ​​till och från arbetet för presentationer. Den Dell har beslutat att stiga till fluffigt moln över helgen och naturligtvis på en söndag. Bra sorg.

Lyckligtvis hade jag surfar Notebookreview s Asus forum för ungefär tre månader. Jag minskat ner mina val till W3J + och W7J. Ytterst valde jag WJ7 på grund av dess portabilitet. Jag var verkligen trött släpa runt den gamla Dell, som vägde in på en rejäl £ 8,0. Med nätadaptern och diverse andra tillbehör, översteg vikt snabbt £ 14. Dessutom var det faktum att W7J hade diskret grafik grädde på moset.

Var och hur Inköpt:

Jag köpte den bärbara datorn från PROPortable.com . Ägaren av PROPortable, Justin, frekventerar Notebookreview s Asus forum . Justin ger konsekvent ansedda råd och respekteras av forummedlemmar.

Köpeskillingen för W7J är $ 1499 (rekommenderat pris), vilket är en stjäla med hänsyn till specifikationerna. Det finns andra online-återförsäljare som säljer den här bärbara datorn för mindre, men jag kände tjänsten jag fått från Justin och hans personal var väl värt den extra kostnaden.

Bygga & Design:


( se stor bild )

Det som förvånade mig när jag först började surfa Notebookreview var storleken på Asus forumet . Jag förväntar mig helt Sony eller HP / Compaq forum för att vara enorma, med tanke på populariteten av deras bärbara datorer. Men Asus? Jag tänkte för mig själv, antingen A) Asus har en hel del problem och ägare klagar eller B) Asus har en hel del glada ägare skryta om sina maskiner. Jag är glad att kunna rapportera att det är det senare. En av de egenskaper mest omtalade i forumet är byggkvalitet. Den W7J svika inte.

Det W7J är inte lika spännande jämfört med andra bärbara datorer. Designen är ganska enkla men ändå eleganta. Jag arbetar på ett kontor där bokstavligen laserskrivare har vuxit ben och försvunnit. Sista jag behöver var en anteckningsbok med blanka "stjäla mig nu" aluminium trim över hela sig.


Lock av W7J ( se stor bild )

Ytterligare ett skott med blixt ( se stor bild )

Det är svårt att beskriva målgång i W7J. Vid första anblicken ser målet matt. Men under olika ljus vinklar du kan nästan göra vad som bäst beskrivs som metallflingor i målet. Ytan gör locka fläckar. Efter en eftermiddag av presentationer locket såg ut som en tredje klass finger målning projektet.

En bra mängd av den bärbara datorn är tillverkad av en blandning av kolfiber och plast. Det finns knappast någon flex inom chassit. Den enda flex finns runt handledsstödet vid tillämpningen mer än vanligt tryck. Skyddar skärmen är blandningen av magnesiumlegering och plast. Imponerande, trycka hårt på skärmen locket uppvisade inga ringar. Skärmen är fäst till chassit med gångjärn. Gångjärn är inte alltför stram men ibland var jag tvungen att använda två händer för att lyfta skärmen. Det finns inget spärrsystemet, locket förblir stängt genom bibehållandet av gångjärnen.

Totalt W7J är en välbyggd, fast maskin.

Skärm:

Den W7J innehåller en 13,3 "WXGA LCD-skärm med en upplösning på 1280 x 800. Det har Color Shine (Glare Type) och Crystal Bright (High Brightness) teknik.

Kommer från en traditionell 15,1 "skärm, jag var lite orolig 13,3" skärm skulle vara för liten. Efter två veckor av att skriva rapporter, har jag funnit på skärmen för att vara första klass. Ljusstyrka är ganska bra, jag konsekvent kör skärmen 70 procent ljusstyrka. Text är skarp och tydlig.

Ny på modellen är V-Cut skärmtekniken. I ett nötskal, använder V-prismor för att minska i vikt, öka skärmens ljusstyrka och lägre strömförbrukning. Låter fantastiska, men det är inte utan biverkningar. Jag märkte det nedre vänstra och högra hörn LCD är något mörkare än resten av skärmen.

Ljusläckage var minimal. Den enda synliga ljus läckage är på den nedre kanten av skärmen.


( se stor bild )

( se stor bild )

Jag var imponerad av betraktningsvinklar. Vertikala betraktningsvinklarna är tillräckliga medan horisontell är mycket bättre. När du justera skärmen till att sweet spot skärmen lätt rymmer tre personer sida vid sida.

Monterad ovanför skärmen är en 1,3 megapixel videokamera. Du kommer inte att sakna det överväger Asus plåster en enorm "inbyggd webbkamera" klistermärke på höger handledsstödet. Nu mina medarbetare tror att jag är någon form av Internet pervers.


( se stor bild )

Kvaliteten på kameran är ganska trevligt för en 1,3 megapixel. Kameran fungerar bra med MSN Messenger och Skype. Asus har en säkerhet verktyg unimaginatively heter ASUS Video Security. Detta program kan användaren ställa in kameran för att ta bilder av skulle vara vandaler miljöprövningens ut din nya leksak.


( se stor bild )

Talare:


( se stor bild )

Högtalarna på min gamla Dell 8200 var inget att skryta om, inte heller de på W7J. Högtalarna är monterade framför precis under skärmen. Volym är tillräcklig och inte får snedvridas när du slår upp det. Men förvänta dig inte jorden splittring bas.

Volym kan styras med hjälp av funktionsknapparna eller en tjusig två-vägs radiell switch. Vrid brytaren upp för att höja volymen, ner för att sänka volymen. En enkel men lysande design.


( se stor bild )

I ett kontor inställning är korrekt etikett att inte ha din volym vevas upp till omedelbar döv. Jag misstänker att kvinnan arbetar bredvid mig måste ha kallas i sjuka den dagen och missade memot. Jag svär jag kan höra hennes snabbmeddelanden från fikarummet. För drönare ut hennes elakhet jag satte ofta på en uppsättning hörlurar och lyssna på musik. Jag in min Britney Spears CD och förberedd för en annan produktiv dag. Vad är det här? Detta är inte introt till Baby Hit Me One More Time. Det lät som en F1-motor. Vad jag hörde var CD-ROM buffra CD via hörlurar. Tur att detta händer endast under början av CD eller annat jag skulle behöva sabotera min medarbetares internetuppkoppling.

Processor och prestanda:


( se stor bild )

Under huven Asus Skohorn en Intel T2400 1,83 GHz Core Duo-processor. Kombinera det med 1 GB DDR2-minne, gör systemet snabbt arbete av alla mina uppgifter ordbehandling.

En mindre gripe. Varför retas oss med bara 533MHz DDR2-minne? Systemet kan hantera 667MHz. Ovanpå detta, är 512 original 1GB lödas på moderkortet.

Ligger på övre vänstra hörnet ovanför tangentbordet är en makt profil knapp. Genom att trycka på denna knapp direkt ändrar strömmen profil den bärbara datorn.

NVIDIAs GeForce Go 7400 hanterar alla video uppgifter för den bärbara datorn. Jämfört med nyare grafikkort att 7400 är en åsna. Men jag har hellre en åsna än en snigel som är Intel GMA 950. Integrera en mer kraftfull grafikkort skulle vara katastrofal. Jag kan tänka mig den värme som alstras skulle vara ganska outhärdlig.

Jämförelseindex:

Följande riktmärken genomfördes med lager drivrutiner. Effekt profilen inställt på Spel för att möjliggöra fullt utnyttjande av CPU / GPU.

SuperPi

Notebook

Tid

Asus W7J (1,83 GHz Core Duo)

1m 15s

Asus W3H760DD (2,0 GHz Pentium M)

1m 33s

Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo)

1m 16s

Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo)

1m 18s

Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo)

1m 18s

Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo)

1m 29s

Dell XPS M140 (1,86 GHz Pentium M)

1m 41s

Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M)

1m 53s

IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M)

1m 45s



( se stor bild )

3D Mark 05

Notebook

3D Mark 05 Resultat

Asus W7J (Core Duo 1,83 GHz, nVidia 7400)

1.974 3D Marks

Asus W3J (1,83 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB)

3.925 3D Marks

Sony VAIO SZ2 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce 7400)

1.851 3D Marks

Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB)

4.236 3DMarks

Alienware Aurora M-7700 (AMD Dual Core FX-60, ATI X1600 256MB)

7.078 3D Marks

Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB)

2.092 3D Marks

Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI X700 128 MB)

2.530 3D Marks

Fujitsu n6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB)

2.273 3DMarks

HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB)

2.536 3D Marks

Dell XPS M1210 (2,16 GHz Core Duo, nVidia Go 7400 256MB)

2.090 3D Marks


( se stor bild )

PC Mark 05 Resultat

HDTune


( se stor bild )

Everest

Minne Läs: 3394 MB / s
Minne Skriv: 1364 MB / s
Minneslatens: 98,6 ns

Värme och buller:

För daglig Använd W7J är praktiskt taget ljudlös. Endast hörbara ljud kommer från hårddisken och CD-ROM. Jag bytte makten profil från Tyst Office till spel. Att åka på åtta timmar, minns jag aldrig hört fläkten.

Den W7J blir betydligt varm runt handlovsstödet, varmare än någon annan bärbar dator som jag har använt. Det har varit 100 grader nästan varje dag i veckan i Los Angeles. Använda W7J mina handflator har svettats mer än ett tretton år gammal i en vuxen bokhandel. Vad genererar all värme? Jag misstänker att det är en stor del beror på hårddisken. Asus integrerad en 2,5 mm hårddisk där andra skulle ha använt en 1,8 mm.

2.5mm enheter är snabbare än 1.8mm enheter. Den snabbaste 1.8mm enhet jag har funnit att inte kostar en arm och ett ben snurrar på en mager 4200 RPM. 2.5mm enheter kommer i 5400 och 7200 RPM smaker.

Jag är villig att blotta värme irritation för förmågan att uppgradera till snabbare hårddiskar i framtiden. Nu vet jag varför Asus plåster alla dessa klistermärken på handledsstödet. Det är förmodligen för att skydda målgång från mina svettiga handflator. Smart.

En utblåsventilen ligger till höger i mellan USB och Fire-wire port. Jag föredrar en USB-mus istället för pekplattan. Använda musen ca 4-5 cm från ventilen kunde jag knappt känna avgaserna värme.

Tangentbord och pekplatta:


( se stor bild )

Tangentbordet är exceptionellt och uppvisar ingen flex. Nycklar har en mycket lyhörd känsla med bra resor och feedback. Min enda klagomål är layouten. Den backsteg, Enter och höger Skift är märkbart kortare. Jag slog ständigt Home-knappen istället för avsedda Backsteg. Efter ett par minuter, liknar min rapport snart något skrivet av Master Yoda. Liksom, layout jag inte.


( se stor bild )

Pekplattan yta består av samma material som resten av den bärbara datorn. Jag hade sällan använt pekplattan på min gamla Dell-så jag inte har några höga förväntningar. Från vad jag förstår, är pekplattan lyhörd och lätt att använda. Om pekplattan inte är din kopp te, kan du stänga av lätt det med funktionstangenterna.


( se stor bild )

Ingångs-och utgångsportar:

Med batteriet upptar en bra mängd fastigheter, är majoriteten av I / O-portar jämnt fördelade längs den vänstra och högra sidan av den bärbara datorn.


( se stor bild )

Vänster sida:

  • RJ-45 Ethernet Jack
  • RJ-11 Modem Jack
  • 1 x USB 2,0 port
  • 4-i-1-kortläsare


( se stor bild )

Höger sida:

  • 54mm Express-kortplats
  • Mikrofon-in
  • Line-Out
  • 1 x Firewire
  • 1 x USB 2,0 port
  • D-Sub VGA ut


( se stor bild )

Baksida:

  • DC-ingång
  • 1 x Video ut Din
  • 1 x USB 2,0 port
  • Kensingtonlås Port

Trådlöst:

Slutföra Centrino-paketet är en Intel PRO / Wireless 3945 A / B / G miniPCI trådlöst kort. Om du skumma alla bärbara datorer forum du kommer att tycka att 3945 inte är väl omtyckt. Klagomål allt från dålig mottagning till konstant tappade anslutningar. Trots all hat, jag har faktiskt haft några problem med att ansluta och hålla kontakten med den trådlösa routern hemma eller på arbetet.

Powered by Broadcom, ståtar W7J Bluetooth med EDR 2,0. Har några Bluetooth-enheter jag skyndade ner till min lokala Best Buy söker en Bluetooth-mus. Mina ansträngningar skulle vara förgäves. Ingen av de promenader blå drönare kunde hitta mig en Bluetooth-mus. Ändå var mer än snabba att sälja mig en ersättare plan för en musmatta. Tills jag kan källa en Bluetooth-mus, kommer Bluetooth-funktioner tillfälligt oprövad.


( se stor bild )

En vippomkopplare är placerad på det övre vänstra hörnet ovanför tangentbordet. Denna omkopplare kan du stänga av trådlösa signaler på luckan av en omkopplare.

Optisk enhet Prestanda:

Eftersom uppgifter om disketter lätt skadad och min chef kan inte fatta begreppet flash-enheter, är det vanligen förs längs kontoret på CD-skivor. Naturligtvis med den tid på CD får passera ner till mig, det såg ut som om någon hade använt det som en hockey puck på asfalt.

En snabb sökning på modellnumret på Google berättar enheten tillverkades som ett gemensamt projekt av Toshiba och Samsung. Frekvensomriktaren spunnet av hockeypuckar och läsa dem utan incidenter.

Bränna CD / DVD-skivor visade sig också vara några problem för enheten. Även om inte lika snabbt som stationära motsvarigheter, var enheten fortfarande anmärkningsvärt hög. Billiga media var inte ett problem. DVD, eh, spelade säkerhetskopior skrivna på billiga Ritek medier förstklassig på min set-top box.

Batteri:


( se stor bild )

( se stor bild )

Medföljer systemet är ett 6-cells batteri. Batteriet har en effekt på 4800mAh. En gång installerat, sticker ut batteriet från baksidan någonsin så lite.

Batteritekniken förbättras ständigt. Läsa från andra bärbara datorer, bör förutse 3-4 timmar vara ganska rimlig. Min avlidne Dell var fyra år gammal och det skulle köra drygt två timmar med allmän användning.

Power4Gear är den medföljande Power Management. Det finns åtta olika makt-profiler från Super Prestanda till Battery Saving. Jag testade batteriet förmåga att använda profilen batteribesparing. Batterisparande profil kör LCD ljusstyrka på 17% och processorn med 25%.

Eftersom jag behövde min dagliga fix av online poker trådlöst var kvar på. Jag inaktiverat Bluetooth och kopplas alla USB-enheter.

Använda min trogna stoppur batteriet klockade in på futtiga 2 timmar och 40 minuter. Jag kan inte låta bli att känna lite besviken. Jag hoppades att batteriet skulle uppnå minst 3 timmar.

Jag sökte febrilt Asus forumet letar efter svar. Tack vare en observant medlem, märkte han den översta monterade kameran var varm. Detta fick mig att tro webbkamera stal värdefulla batterikraft även när den inte används. Jag inaktiverat webbkamera i hårdvara profiler och omprövas batteriet. Den här gången batteriet varade 3 timmar 5 minuter.

Till skillnad från sin äldre bror, W3J, behöver W7J inte en modulfack så en modulär batteri uteslutet. Om du vill ha mer juice din bästa insats är en 9-cells 7800mAh batteri som bör tillgängliga slutet av augusti.

Operativsystem och programvara:


( se stor bild )

Levereras med systemet är Microsoft Windows XP Professional (SP2). Första gången jag avstängning, jag hälsades med 46 viktiga Windows-uppdateringar som måste installeras. Fan. Enligt den vackra dekalen är W7J Vista kan. Jag tror det när jag ser det. Veta Microsoft, jag behöver en 4GHz processor med 8 GB minne för att köra Vista.


( se stor bild )

Jag antar att Asus kände 1 GB minne var kolossal. Det finns tillräckligt svälla ware under uppstart att sjunka ett slagskepp. Lyckligtvis är de flesta lätt att avinstallera. Först att nå programvara Valhalla var Symantec Norton Antivirus. Den 90 dagars testversion är rent skit.

Kundtjänst:

Den W7J levereras som standard med en 12 månaders global garanti som bör vara gott. Men om du rider med artister som 50-Cent, där en skottsäker väst är din dagliga klädsel, är en valfri 24 månaders förlängd garanti finns. Med utökad garanti är 12 månaders garanti förlängas sammanlagt 36 månader. (3 år)

Jag har inte haft en chans att ringa eller e-posta teknisk support. Jag hoppas att det förblir så. Asus har alla drivrutiner som finns tillgängliga för nedladdning på nätet på deras hemsida, www.asus.com. Se till att du väljer "Global" som din plats, ser ut som de webbansvariga på usa.asus.com somnade vid tangentbordet och glömde att uppdatera hemsidan.

Att vara W7J är en ensemble enhet kommer alla ändringar av de ursprungliga specifikationerna garantin ogiltig.

Slutsats:

Asus har förtjänat ett rykte för att producera några av de bästa bärbara datorer finns tillgängliga. Företag som IBM, Apple, Dell, har alla någon gång betrodd Asus att tillverka sina bärbara datorer.

Möjlighet till denna lilla maskin är mycket värde. Du får en snabb processor och rikliga mängder minne. Skärmen är ljus nog att ge dig en strålning solbränna. Diskret grafik tillåter dig att spela något annat än Solitaire hela dagen på jobbet. Om du har en medelålderskris, brand upp webbkameran och göra några nya vänner på nätet. Hur kan du sätta en prislapp på det? För $ 1499, det är en bra affär.

Fördelar

  • Designa och bygga kvalitet
  • Bra prestanda utan att offra bärbarhet
  • Imponerande skärm
  • Utmärkt webbkamera tillsammans med säkerhetsprogram

Nackdelar

  • Hetta
  • CD-ROM-buffring hörs genom hörlurarna
  • Svetsat minne som inte avlägsnas


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar