torsdag 13 juli 2006

Sony VAIO SZ2 Review (pics, specifikationer)

Sony VAIO SZ2 Review (pics, specifikationer)
av swisstoni - 2006/07/13

Bakgrund

VAIO SZ är Sonys senaste tunn och lätt utbud av bärbara datorer som finns i en rad olika specifikationer alla med dubbla Intel / nVidia grafik och Intel Dual Core-processorer.


Sony VAIO SZ2 ( Visa större bild )

Jag valde flaggskeppet SZ2VP modellen med följande specifikationer:

  • Intel Core Duo T2600 - @ 2,16 GHz per kärna
  • 1GB DDR2 RAM
  • 120GB 54000RPM hårddisk
  • 13,3 "LCD-skärm med LED-bakgrundsbelysning, kör på 1280 x 800 upplösning
  • Dual Layer DVD + / - RW optisk enhet
  • Omkopplingsbar Intel GMA 950/nVidia GeForce 7400-grafik

Att den begränsade upplagan prestige modell, detta var bara tillgängliga att köpa via Sony center eller Sony Style nätet . Efter ett besök i min lokala Sony Center och får höra ett mycket vagt "vi kanske kan få en för mitten av september" Jag bestämde mig för att fortsätta på nätet metoden!

Bygg och Design


Sony VAIO SZ2 Setup ( Visa större bild )

Mina första tankar kring att packa upp SZ var "wow ... den är liten!" Detta är min första bärbara dator, men med den översta nivån VP "bara väger in på 1,69 kilo (3,7 lbs) Jag var mycket nöjd med storlek och vikt på enheten.


( se stor bild )

VP har en kol hölje fiber topp, men det finns mycket diskussion om hur mycket kolfiber faktiskt finns i den bärbara datorn! Höljet innehåller inte väven "du kan förvänta dig från detta material, men ändå ger en intressant effekt och innehåller även blå metallpartiklar synliga i vissa ljusförhållanden.

Handledsstödet och knappsats område har en borstad aluminium finish som gör en stor förändring från plasten i många andra maskiner och ger stor estetiskt tilltalande.

Det finns totalt 5 växlar ovanför tangentbordet, två genväg växlar, en trådlös på / av-knapp, strömbrytare och grafik växeln. Det är synd att du inte kan stänga av wifi / Bluetooth självständigt med hårdvara knappar men det är lätt gjort från programverktyg.


VAIO SZ2 höger sida ( se stor bild )


VAIO SZ2 vänster sidan ( se stor bild )


VAIO SZ2 framsidan vyn ( se stor bild )


VAIO SZ2 baksidan vyn ( se stor bild )

Skärm

LCD-skärmen har LED-bakgrundsbelysning, vilket ger en mycket tunn skärm och lock - bara runt 5/6mm tjock. Samtidigt som det hjälper till att minska vikten och ger ett bra utseende på produkten, gör det på LCD verkar lite bräcklig med en liten mängd twist (men förmodligen inte så mycket som du kan förvänta dig från något så tunna).

Den 1280 x 800 upplösning fungerar utmärkt på 13,3 "skärm. Att inte ha perfekt syn, jag var bekymrad över en hög upplösning på en mindre skärm, men jag tycker att det är ett nöje att använda med absolut inga problem.

Den har Sonys X-Black-teknik, vilket ger den typiska glansiga effekten på skärmen. Att inte ha ett omfattande utbud av erfarenhet med olika tillverkare, kan jag inte riktigt jämföra det med andra, men tillräckligt för att säga att det tycks också innehålla någon form av anti glare beläggning som är svår att beskriva, men det verkar att minska de synliga reflexer från föremål bakom dig. Jag är också imponerad av den mycket stora betraktningsvinkeln på skärmen, långt mer så än någon annan LCD: s jag har använt.

Ljusstyrkan på skärmen är utmärkt och jag befinner mig vrida ner från den högsta inställningen när inomhus och bara använda den ljusaste inställningen när utanför, som fortfarande ger en anständig bild.

Funktioner och prestanda

Jag är inte en gamer men jag brukar köra flera program samtidigt, särskilt resurser svin som Photoshop. Core Duo verkar leva upp till uppgiften mycket bra men jag kan inte säga att det är något snabbare jämfört med mitt skrivbord som kör en Athlon XP på 2.17Ghz med samma 1GB RAM och en ödmjuk grafikkort.

Den dubbla grafik är en fantastisk funktion och gör att du kan växla mellan den integrerade Intel GMA 950 chipset eller den särskilda nVidia GeForce 7400 med 128 MB dedikerat minne. Använd Intel medan du kör Office-program för att spara på batteriet eller nVidia mer extrem användning. En omstart krävs för att bläddra mellan de två marker, vilket är lite av en irritation men det är fortfarande en utmärkt innovation och något jag har inte stött på i några andra bärbara datorer.

Fingeravtrycksläsaren ligger mellan de två pekplatta knapparna och även om jag ansåg att det var en leksak i pre-köp skede jag nu anser att det är en gudagåva! Den kan användas för inloggning på Windows, starta program (tilldela en app. På varje finger) eller skriva in lösenord till webb fönster. Det gör jobbet mycket bra och erkänner mina fingrar först gå omkring 95% av tiden. För att kontrollera säkerheten frågade jag en medarbetare för att försöka logga in mitt system, men de nekades tillträde även efter 5 minuter för att försöka! Medan jag är säker på att det inte är så säker, det är verkligen ett alternativ till att skriva in hundratals lösenord.

Den optiska enheten ger ganska mycket varje typ av funktionalitet jag någonsin kunde drömma om med dubbla lager DVD + / - rewrite förmåga. Min enda gripe skulle vara att skivfacket verkar lite bräcklig, men för det jag använder enheten är endast en mindre oro. Jag misstänker att detta beror på den tunna formfaktor av den bärbara datorn.

ExpressCard 34 och ett PCMCIA slots både funktion på den bärbara datorn, men ExpressCard är fylld med Sonys ingår kortläsare som verkar klara alla de viktigaste format som SD och MMC. En inbyggd Sony Memory Stick Duo läsare tar hand om sin egen form, men det är synd att de skyr den populära SD-format till en separat läsare till förmån för sina egna kort.


Ingår mediekortläsare i ExpressCard-kortplats ( se stor bild )

Det verkar också Sony var lite tätt på plats genom att bara med två USB 2-portar, som visserligen är tillräckligt för mig själv, skulle jag ha föredragit att ha sett mer.

Det finns VGA-ut men ingen kompositvideo för utmatning till en TV, som jag anser vara en stor nackdel på en bärbar dator som kostar £ 1800 ($ 3000)! Dessutom fungerar min VGA till TV-omvandlare inte på denna laptop som det gjorde på min Mac Mini vilket betyder att den kommer att bli svårt att mata ut bilden till en vanlig TV-skärm.

Värme och buller

Den bärbara datorn verkar ovanligt tyst, och fläktljudet är nästan ohörbart i något annat än total tystnad. Jag har ännu inte höra fansen helt stängs, men det kan bero på att jag i första hand använda NVIDIA-grafik. Genvägsknapp 2 är förinställd att släppa fläktljud och CPU klocka, men när jag har använt den skillnaden har varit minimal.

Den optiska enheten är långt ifrån tyst vid användning och vid uppstart, men igen som jag använder det så lite det är inte ett problem för mig.

Det verkar att producera en hel del värme när du använder NVIDIA-grafik, men ingen mer än jag skulle förvänta sig av en prestation orienterad maskin med dedikerade grafik och det blir aldrig irriterande varm, bara ganska varm. Även detta är något som jag kan leva med. Använda Intel-grafik ger den bärbara datorn för att köra mycket sval och tyst.

Tangentbord och pekplatta


( se stor bild )

Efter att ha läst olika forum rapporter om problem med mellanslagstangenten och tangentbordet i allmänhet på SZ jag var mycket skeptisk. Men efter att ha använt den för ett par veckor det verkar ha något av dessa problem. Jag varken stor gillar eller ogillar knappsatsen och antar att det är något jag kommer att växa till vilja över tiden men just nu jag fortfarande justera från min full storlek Microsoft Ergonomic Keyboard.

Nyckeln resor verkar lagom och det verkar relativt tyst i drift. Att en touch maskinskriverska, jag fortfarande ibland slog fel knapp men återigen, jag är säker på att detta är något jag kommer att anpassa sig till tiden.

Pekplattan har en något grov textur till det som fungerar bra, och det är lätt att konfigureras från Windows för att bläddra och trycka på hastighet etc. En annan snygg funktion är möjligheten att använda det övre vänstra hörnet för att maximera, minimera eller stänga fönster. Kanske är vanligt på andra bärbara datorer också, men jag var fortfarande imponerad av denna enkla funktion. Jag upptäckte senare, dock att jag höll oavsiktligt trycka på övre vänstra hörnet när du skriver och detta ledde till mig att stänga fönstret jag arbetade i! Så här hörnet funktionen har nu inaktiverats, synd egentligen.

Högtalare

Jag var redo att köpa en billig par högtalare för att komplettera min laptop, men jag tror att jag lämnar detta ett tag nu med tanke på kvaliteten på inbyggda högtalarna. Peering genom gallret resulterar i vad som ser ut som ett par små (halv tum) diameter drivrutiner som resulterar i en otroligt tydlig och högt ljud. Naturligtvis finns det ingen bas, men jag verkligen inte skulle ha varit besviken hade talarna hade JBL eller liknande logotyper på!

Extern ljud tillhandahålls genom en 3.5mm line out uttag, även om produktionen verkar mycket tyst när du använder denna i mina förstärkta externa högtalare. Det finns också en stor mängd brus / feedback som visas endast när nätsladden är inkopplad i. Om någon använder den externa ljud mycket då detta kommer att visa sig irriterande och Sony representant jag talade med hade ingen aning om vad det skulle kunna vara. SPDIF optisk utgång skulle ha varit trevligt, särskilt som denna en av de dyraste bärbara datorer på marknaden idag!

Batteri

Att göra vardagliga uppgifter som jag har varit under de senaste veckorna, med hjälp av NVIDIA-grafik och trådlös och Bluetooth jag säkert få knappt tre timmars batteritid. Detta använder en hög / mellan LCD ljusstyrka. Jag förväntar mig 4 + timmar lätt att använda Intel-grafik med trådlös avstängd. Sony erbjuda en utökad batteritid, men det är alldeles för dyrt på runt £ 240 och ökar storleken och vikten på den bärbara datorn avsevärt (se forum bärbara recension).

Medföljande programvara

Detta är i särklass den bärbara värsta funktionen. Mängden medföljande värdelös programvara var otroligt och prestanda ur lådan var långt under mina förväntningar. Sony gör det rimligt svårt att göra en ren installation, genom att inte tillhandahålla en separat Windows-CD (eller någon CD ... för den delen) i rutan. De inkluderar en dold återställningspartition på hårddisken och det finns en möjlighet att skapa egna återställningsskivor. Problemet med återvinning är att det skulle installera alla medföljande nonsens!

Jag har en separat fristående kopia av XP pro så jag installerade det på den bärbara datorn utan problem, med hjälp av drivrutinerna tillgängliga att ladda ner från Sonys hemsida. Även om det finns många foruminlägg om denna fråga, jag hade en problemfri ren installation och allt fungerar perfekt.

Prestanda:

Super Pi beräknas till 2 miljoner:

Notebook

Tid

Sony VAIO SZ2 (2,16 GHz Core Duo)

1m 14s

Asus W3H760DD (2,0 GHz Pentium M)

1m 33s

Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo)

1m 16s

Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo)

1m 18s

Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo)

1m 18s

Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo)

1m 29s

Dell XPS M140 (1,86 GHz Pentium M)

1m 41s

Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M)

1m 53s

IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M)

1m 45s

3DMark05:

Notebook Jämförelse

3DMark05 Score

Sony VAIO SZ2 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce 7400)

1.851

ASUS W3V (2,0 GHz Pentium M, ATI X600

1.263

Lenovo ThinkPad Z60m (2,0 GHz Pentium M, ATI X600 128MB)

1.659

ThinkPad T43 (1,86 GHz, ATI X300 64MB grafik)

727

Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI Radeon Mobility X700 128 MB)

2.530

HP DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB)

2.536

Toshiba Satellite M100 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB)

1.660

HD Tune:


( se stor bild )

Slutsats

Jag är mycket nöjd med SZ2VP. Är det en prestation maskin ... är det en tunn och lätt ... det är en stationär dator? Det kombinerar extrem prestanda i en exceptionellt lätt paket. Jag var efter en supersnabb anteckningsbok att ta till universitet och viktbesparing är en fantastisk plus.

Spendera en eftermiddag omformatering är inte mycket arbete för den maskin du har i slutet, men det bör inte vara ett obligatoriskt steg.

Fördelar:

  • Hög hastighet - T2600 med dubbla kärnor körs vid 2,16 GHz
  • Batteritid - Förväntas omkring 4 timmar med ingen trådlös och Intel-grafik
  • Lätt - endast 1.69kg (£ 3,7)
  • Övergripande utformningen - användning av aluminium och kolfiber gör det sticker ut som något lite extra.

Nackdelar

  • Hemskt förinstallerad programvara - Det borde inte vara där!
  • Brist på oberoende trådlösa omkopplare
  • Ingen TV ut - för en £ 1800 ($ 3000), behöver det verkligen denna grundläggande funktion!
  • Brist på SPDIF - Återigen, för en £ 1800 det skulle vara trevligt.
  • Brist på USB-portar

Pris och tillgänglighet:

Finns i Europa SonyStyle.com



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar