söndag 2 juli 2006

Fujitsu LifeBook Q2010 Recension (pics, specifikationer)

Fujitsu LifeBook Q2010 Recension (pics, specifikationer)
med laser21 - 2006/07/02

av Lukas Simko, Tjeckien

Översikt och introduktion:

Fujitsu-Siemens bärbara datorer är i allmänhet kända för sin fasta bygga och vanlig konstruktion. De lutar aldrig för långt från "vanliga bärbara utseende". Så Fujitsu LifeBook Q2010 , en fantastisk stycke teknik är långt utöver de vanliga Fujitsu utformning riktlinjer. Den Fujitsu Siemens Lifebook Q2010 är förmodligen en av de lättaste och dyraste sub-notebooks på marknaden. Den här är ett blickfång - en pärla ännu.


Och Fujitsu behandlar och talar om Q2010 i form av en pärla. De säger att det är "världens mest önskvärda laptop". Denna notebook är utformad och avsedd för personer som reser mycket, och för dem som vill sticka ut från mängden när du gör det. Det är ren stil och en ber ses över. Och vad betyder "Q"? Q kan betyda kvalitet, men definitivt inte Mängd vikt eller storlek.


( se stor bild )

Gare konfiguration av Q2010 är ganska lika över hela världen, kommer processorn och skärmen vara samma oavsett vad, vissa ställen kan du välja olika minne belopp och hårda storlekar enhet. De specifikationer för Q2010 jag har är följande:

  • Skärm: 12,1 "WXGA
  • Processor: 1,20 GHz Intel Core Solo Ultra Low Voltage (U1400)
  • Hårddisk: 60 GB (PATA 4200 RPM)
  • Minne: 1GB 533MHz SDRAM
  • Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro
  • Trådlöst: Intel 3945 802.11 a / b / g, Bluetooth, UMTS, EDGE (det finns ingen UMTS eller EDGE alternativ i nordamerikanska versionen)
  • Portar / Slots: 2 USB 2,0, extern bildskärm och Ethernet via en liten replicator, hörlurar, mikrofon, dockningsport ExpressCard-kortplats (typ II PCMCIA plats i Nordamerika), SD-kortplats
  • Inbyggda TPM och fingeravtryckssensor
  • Vikt: 2,2 £
  • Mått: 11,7 "x 8,62" x 0,78 "(vid användning 3-cells batteri)
  • 3-års internationell garanti

För vikten av 1 kg (£ 2,2), det belopp som du får inbyggda är egentligen ganska bra. Fler specifikationer för Q2010 har jag finns här .

Om du är en gamer, kan man lika gärna sluta läsa denna översyn nu. Kraften i denna maskin är tillräckligt för att köra Adobe Photoshop CS2, Powerpoint, Word, Internet Explorer och Winamp felfritt på en gång. Titta på filmer är också ett nöje i widescreen. Men detta är en arbetsstation, inte en glorifierad Sony PSP, så jag inte ens försöka att spela spel, även om jag är säker på att några grundläggande icke-shader spel kan köras okej.

Jag har RightMark CPU-Clock Utility installeras , ger detta mig att UNDERSP processorn Core Solo. Processorn undervolted och kör på 700MHz. Prestandan på begäran övervakning av detta verktyg gör det så om du behöver ström, automatiskt steg processorns hastighet upp till 1200MHz (1,2 GHz). Men även när man kör på underclocked hastighet 700MHz, allt fungerar bra, plus batteritiden ökar drastiskt!

Orsaker till att köpa

Jag har en ultraportabel Toshiba R100 , vilket är ungefär samma storlek och vikt som Q2010, men min flickvän började använda den mer än jag, så jag behövde få en ersättare! Jag har aldrig ens övervägt att få en bärbar dator som var tyngre än R100. Toshiba är runt 1kg, så mina val av bärbara datorer att titta på var begränsade. Jag gjorde min forskning och fann att Samsung Q30 och Sony VAIO TX skulle passa mina behov och ge tyngd jag ville, men jag slutade gå med Q2010 främst på grund av Fujitsu-Siemens bygga standarden rykte.

Inköp:

Jag köpte Q2010 anteckningsbok från en butik i Tjeckien, en som jag alltid köpa min hårdvara från. Den Q2010 är inte billigt och priset ont: 4000 euro (ca $ 5.000), aj! För mig är det nog värt pengarna att veta hur mycket jag kommer att använda den, även om jag skulle hellre köpa Toshiba R100 för 2000 euro ($ 2500) igen som jag gjorde förra gången, men det är inte längre i produktion och omöjligt att hitta.

Bygga & Design:


Det är glänsande svart spegel som toppen av Q2010 europeiska versionen ( se stor bild )

Den Q2010 design är verkligen liknar ett mästerverk. Utanför kanske lädret klädda serien från Asus, jag tror det är den snyggaste bärbara du kan få. Materialet kombinationen är fantastisk! Den enda plastdel du kan se eller känna är tangentbordet och det är svart omgivande bezel. Allt annat på datorväska består av magnesiumlegering. Gångjärnen är titan stärktes för bästa hållbarhet. Det finns inget sätt (utan att bryta garantin :), att göra skärmen wobble. Den är byggd verkligen stabilt. Skärmen har en magnetisk stängningsmekanism så när du kommer till inom 1/3 av skärmen är stängd den typ av stänger sig själv och sedan håller ordentligt stängd.

Den europeiska versionen av Q2010 har ett piano svart blank finish. Som den person som använder Q2010, det är inte mycket spektakulära eftersom du inte kan se lock - men för alla andra som passerar nära dig, är den svarta pianolack av locket en fröjd att titta på! Med hänvisning till Fujitsus kommentar om detta, det har "7-lager av svart färg". För damerna bland er som läser detta - ja, kan du använda locket som en spegel för att tillämpa någon makeup! På botten av den bärbara datorn är något slags filt-liknande täcker, så har den i knät är mycket bekväma.

Tangentbord och pekplatta

Pekplattan är en typisk Synaptics hög kvalitet pekplatta, med alla de alternativ som du är van vid. Det finns en fingeravtrycksläsare in mellan musknapparna, som också kan användas som en sida rullning. Tangentbordslayouten har några negativa, men som kommer med storleken. Till exempel, "." och "/" knapparna är bara hälften av normal storlek. Även på delete-knappen är på toppen, jag är van vid att ha det rätt bredvid piltangenterna. Jag är också saknas dedikerade "PgUp" och "Page Down" knapparna - de är endast tillgängliga via användning av en "Fn" + "Upp / Ned pil" kombination. Annars är tryckpunkten av nycklarna stor. När du skriver längre text kan handflatorna vila fint, ligger bredvid pekplattan. Det finns ingen press på handlederna från att trycka på kanterna. Jag hade alltid ont i mina händer från att använda Toshiba R100 tangentbord för långa tidsperioder.


( se stor bild )

Den Q2010 har 4 Quick Launch-knapparna på vänster sida av tangentbordet, som kan programmeras att starta oavsett program du vill.

Ingång och-utgång

Hamnarna är placerade väl: 2 USB-portar, 1 Firewire, ExpressCard-kortplats och 1 replicator port (för VGA och LAN) på höger sida. Någon kunde missa en infödd inbyggd VGA-port (monitor out) för presentationer, men den lilla replicator dongel du kan bära tillsammans för att tillhandahålla denna anslutning är verkligen liten och lätt, så inte anser det vara en stor negativ. På vänster sida är en SD-kortplats, mikrofoningång och hörlursuttag Volymen regulatorn fungerar mycket bra, som en 3D-jog-ratten.


Framsidan syn på Q2010 ( se stor bild )


Fujitsu Q2010 vänster sidan ( se stor bild )


Fujitsu Q2010 höger sida ( se stor bild )


Fujitsu Q2010 baksidan vyn ( se stor bild )


Fujitsu Q2010 enligt sidan ( se stor bild )


Fujitsu Q2010 dockningsstation ( Visa större bild )


Q2010 dockningsstation vänster sidan ( se stor bild )


Q2010 i dockningsstationen ( se stor bild )


Q2010 dockningsstation baksida vy ( se stor bild )


Q2010 i dockningsstationen ovan vy ( se stor bild )

Skärm:


Fujitsu Q2010-skärm ( Visa större bild )

Det är inte för mycket att säga om skärmen. Det kommer mycket nära perfekt för en 12,1 "-skärm. Den bredbildsformat stöder en upplösning på 1280 x 800. The Crystal View (blank yta) fungerar bra när det inte utsätts för direkt solljus. Betraktningsvinklarna är stora. Skärmen var ganska ljust om högsta inställningar och jag såg inget ljus läcker med denna modell färger var levande med bra kontrast nivåer Responstiden är bra nog för att titta på filmer även i mörka scener är det watchable Det enda negativa -.... det är bara 12,1 "för visning utrymme !


( se stor bild )

Talare:

För en subnotebook är ljudet från Q2010 enligt min mening oslagbar. Det finns ingen bas naturligtvis, men jämfört med Sonys TX-serien eller Toshiba R-serien jag har hört, är detta det bästa.

Eftersom den europeiska versionen av den här bärbara datorn har inbyggd UMTS stöd (vilket innebär att du kan ansluta in din GMS baserade mobiltelefon SIM-kort), kan du också vanlig telefon samtal med Q2010. På grund av detta, är mikrofonen mer avancerad än du vanligtvis hittar. Mikrofonen är en dubbel typ, med en mikrofon på båda sidor av skärmen för att göra ljudet fånga bättre. I min användning av denna finns det ingen störning när den som ringer och du pratar på en gång, det är bra.

Buller:

Det finns vissa problem med värme och buller. Även med undervolted processorn fläkten stängs aldrig av. Det blir ganska irriterande när du är van vid en fläktlös bärbar dator. Jag frågade några personer, tänkte ingen av dem att det är irriterande. Jag gör det. Jag försökte stoppa fläkten, men då värmen blir för hög. När jag lämnar fläkt i normal hastighet, är värmen i botten låg, även om naken hud.

Prestanda:

PCMark05

Här är hur Q2010 staplas upp i PCMark05 resultat mot andra bärbara datorer. Detta resultat anser systemets prestanda som helhet (processor, grafikkort, hårddisk).

Notebook PCMark05 Score
Fujitsu Q2010 (1,20 GHz Intel Core Solo Ultra Low Voltage) 1.943 PCMarks
Fujitsu N6410 (1,66 GHz Core Duo) 3.487 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60) 5.597 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Dell Inspiron E1405 (1,66 GHz Intel T2300) 2.879 PCMarks
Asus V6J (1,86 GHz Core Duo T2400) 3.646 PCMarks
Toshiba Satellite M70 (Pentium M 1,86 GHz) 1.877 PCMarks

Super Pi

Notebook Tid
Fujitsu Q2010 (underclocked 700 MHz Intel Core Solo Ultra Low Voltage) 1m 56s
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core Duo) 1m 12s
Lenovo Z61m (2,0 GHz Core Duo) 1m 16s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s
IBM ThinkPad Z60m (2,0 GHz Pentium M) 1m 36s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Pentium M) 1m 48s
Dell Inspiron 6000D (1,6 GHz Pentium M) 1m 52s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Pentium M) 2m 10s
  HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M) 1m 39s
Asus V6Va (Pentium M 1,86 GHz) 1m 46s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s

Everest rapport

Länk till Everest hårdvara rapport för Q2010

HDTune resultat


( se stor bild )

Trådlöst:

Uppkopplingen av detta europeiska versionen Q2010 anteckningsbok är state of the art. Du har Bluetooth 2,0, Wi-Fi (802.11 a / b / g via Intel 3945-kort) UMTS stöd, EDGE stöd. Med andra ord, allt du kan verkligen vill. Utbudet av wi-fi var bra.

Batteri:

De två batterierna jag har, den 3-cell och 6-cells, är inte perfekt. Det är inte möjligt att byta dem utan nätsladden kvar inkopplad Växla ett batteri måste du gå in i viloläge, (övriga inkopplad) koppla ur batteriet och komma ut ur viloläge för att återgå till tidigare arbete.

Med den stora 6-cells batteri är vikten av den bärbara datorn runt 1,2 kg (2,65 lbs). Med den lilla 3-cells batteri du uppnå vikt 1 kg (2,2 lbs). På litet batteri arbetstiden är riktigt kort - ca 1 timme. Den större batteri ger dig glädje 7 timmars arbete (när undervolted till 700MHz). Jag trodde att det aldrig skulle ta slut!

Tillbehör och programvara:


Den ursprungliga boxen för LifeBook Q2010 ( se stor bild )


Inuti lådan är andra rutor ( se stor bild )


Allt du får med köpet av Q2010 ( se stor bild )

Det här anteckningsblocket har flest tillbehör jag någonsin sett. Mine kom med en dockningsstation som hade en DVD-brännare plus alla kortplatser du kan behöver. Två skyddande väskor, en är för den bärbara datorn och den andra för att hålla ett extra batteri och nätsladden. Här ingår också 2 strömkablar och en mikrofiberduk för polering av lacken locket. Allt detta kommer i en enorm låda.

Den medföljande programvaran är ganska standard. Du får Windows XP Pro (med SP2), Nero, drivrutiner, återställnings-DVD, Fingerprint Software och UMTS programvara. Jag försökte fingeravtryck programvara, men det förstör för mycket med OS, så jag avinstallerade allt. Jag kan fortfarande använda fingeravtrycksläsare som en bokrulle mekanism, så det är inte bortkastad.

BIOS är bra för en bärbar dator. Alla typer av ovanliga (för denna klass) inställningar finns tillgängliga. Säkerhetsinställningar är obegränsade.

Kundtjänst:

Fujitsu-Siemens människor är alltid mycket vänliga och verkligen försöka hjälpa när jag har ringt för stöd. Det är ganska snabbt komma igenom också.

Slutsats:

Om du letar efter en liten bärbar dator för ditt företag reser, tveka inte och spendera pengar! Om du har råd med detta, jag är säker att du inte kommer att ångra. Det har alla säkerhet du kan vill och portabilitet är verkligen oslagbar. Om du arbetar på jobbet och hemma, bara lämna dockningsstationen på jobbet, vilket gör skrivbordet komplett.

Om du vill sticka ut från mängden, måste du spendera en massa pengar för att uppnå detta, men Q2010 verkligen gör detta.


Fördelar: (sorterade efter betydelse)

  • Mycket lätt vikt 2,2 £ (med 3-cellsbatteri)
  • Trevlig skärm
  • Batteritid på upp till 7 timmar vid användning 6-cells
  • Vacker design

Talar om förmodligen dyraste bärbara bör lämna "cons" fria. Men det gör det inte! Det finns saker som de egentligen bör ändra för att göra denna produkt värt pengarna.

Nackdelar:

  • Mycket irriterande fläkten (se UPPDATERING NEDAN)
  • Tangentbordslayout
  • Batteriets livslängd 3-cells batteri är dålig
  • Högt pris

UPPDATERING 2006/08/20: Fujitsu släppt en ny BIOS som löser irriterande fläkten frågan. Nu den bärbara datorn går tyst, går fläkten på bara ocassionally. PC blir lite varmare på botten, men inte för mycket. Enligt min mening, nu ger mig värdet tillbaka.



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar