onsdag 12 juli 2006

Dell Precision M90 Review (pics, specifikationer)

Dell Precision M90 Review (pics, specifikationer)
Paul - 2006/07/12

Översikt och introduktion


Ungefär en månad sedan bestämde jag att det var dags att få en ersättning för min 4-årige Dell Latitude C640. Jag ville ursprungligen en 15,4 "bärbar dator eller mindre, men efter utredning funnit att en 17" stationär dator skulle förmodligen vara mer i ordning. Som en teknisk student tänkte jag den makt som en DTR kan ge skulle komma till hands förr eller senare. Efter månader av sökande, beslutade jag att gå med Dell Precision M90 för sin fantastiska prestanda i både professionella 3D-tillämpningar samt spel och dess fantastiska byggkvalitet. Här är den speciell av maskinen jag fick:

  • Intel T2600 2,16 GHz Core Duo
  • 1GB DDR2 667 RAM
  • 100GB 7200RPM hårddisk
  • 17 "WXGA + @ 1440x900
  • NVIDIA Quadro FX 1500M
  • Intel 3945a/b/g / trådlös modul
  • Windows XP Pro

Inköp

Ursprungligen såg jag denna bärbara dator konfigureras via en utbildning återförsäljare föreslogs för mig av mitt universitet för mjukvarulösningar. Det var en trevlig konfiguration för ett bra pris. Jag bestämde mig för att ringa Dell upp och se om de skulle passa priset på konfigurationen. På så sätt kunde jag se till att få den exakta specifikationer anges och jag kunde få det direkt från källan, vilket eliminerar eventuella krångel om något behöver repareras efter köpet. Dessutom kände jag bara säkrare att få det direkt från Dell. Efter några hassling med kundservice, bland dem försöker erbjuda mig en Inspiron 9400 istället fick jag äntligen dem att acceptera affären. Till slut köpte jag denna maskin för $ 1.975 plus skatt, vilket var en hel del i min mening ser hur mitt universitet erbjuder en ynka 12% EPP rabatt jämfört med andra få 30-35%. Jag har ännu inte prissätta denna konfiguration för mindre än $ 2500, trots de många erbjudanden Dell har körs under den senaste månaden.

Bygg och Design

Händer ned är detta förmodligen en av de bästa aspekterna av Precision M90. Det är byggt av av samma chassi som XPS M1710 och sport en magnesiumlegering hölje och gångjärn av stål, liksom Dells patenterade Strike-Zone-teknik. Jag hittade ingen flex någonstans på systemet eftersom jag har haft det. Inte ens de LCD-sladdar när du öppnar det. När jag först fick det, hade jag faktiskt nästan "bända" locket öppet på grund av gångjärnen är fin och tät. Det är en av de bästa inbyggda datorer jag någonsin har använt. Design-vis, är M90 också ganska trevligt. Jag föredrar utseendet på M90 till XPS, och det är definitivt tänkt att leverera professionella utseende att ingenjörer och affärsmän efterfrågan. Som ni kan se från bilderna, ersätter färgerna på XPS till en enkel svart och borstad metall utseende, och ljusen på locket togs bort. Annars är det exakt samma som XPS, med undantag för den 3-knappars mus. Den har även media knappar på framsidan, vilket är en mycket trevlig tillägg som jag har vuxit till kärlek och använder mycket. En funktion som tyvärr saknas i detta 17 "är ett numeriskt tangentbord. Det är inte riktigt en standard, men flera 17" bärbara datorer i dessa dagar kommer med dem, och jag önskar detta hade.


( se stor bild )


( se stor bild )

Skärm

Om bygget är den bästa aspekten av M90 skulle skärmen måste vara värst. Som fallet är med nästan alla Dell 17 "system, lämnar skärmen lite att önska i många avseenden. Jag fick WXGA + skärm tillverkad av AU Optronics, som är tänkt att vara den minst pålitliga skärmen för Dell 17" bärbara datorer. Lyckligtvis verkar jag ha fått relativt lycklig. Jag har ännu inte hittat några döda pixlar är skärmen trevlig och ljus, och färgerna är faktiskt ganska levande när du leka med inställningarna i nVidia kontrollpanelen för en stund. De betraktningsvinklarna är inte så bra, ibland verkar det vara ojämnt belyst, och det finns fortfarande lite lätt läckage, men inte alls lika illa som många jag sett. Du kan se från bilderna nedan vad jag talar om. Skärmen är nästan unviewable uppifrån, även om jag aldrig ser på det ur den synvinkeln så att den inte bry mig så mycket. Observera också att den verkliga utseendet är inte alls så dålig som vad bilderna visar. Jag har hört dessa effekter är mycket mindre framträdande på WUXGA-skärm, men jag har ännu inte använda en av dessa. Även om det har sina nackdelar, totalt är jag fortfarande ganska nöjd med skärmen. Det är definitivt en förbättring jämfört min gamla C640s LCD.


( se stor bild )


( se stor bild )


( se stor bild )

Högtalare

Högtalarna i M90 var en överraskning för mig. Jag har aldrig sett en bärbar dator med respektabel ljudkvalitet, men M90 definitivt faller inom denna kategori. Jag använder faktiskt att lyssna på musik en hel del. Det är inte lika bra som en komplett stereo, men mycket bra för en bärbar dator. Den har två bra storlek talare vid fronten, och en liten subwoofer för mer bas på botten av maskinen.

Prestanda

Maskinen utmärker definitivt inom detta område. Vid den tiden var T2600 den snabbaste processorn Intel erbjuds, även om det har nu en höjt av T2700 kl 2,33 GHz. Personligen ger T2600 all prestanda jag någonsin kunde behöver. Core Duo lyser definitivt när det gäller att multitasking. Min gamla Pentium 4m skulle bli riktigt stressad med mer än en krävande applikation öppna samtidigt, men Core Duo tar allt med fattning. Med flera program öppna samtidigt är ingenting. Enkeltrådat prestanda är fortfarande stor, och mycket bättre än vad jag är van vid, men skillnaden är inte lika stor för mig som multitasking prestanda vinst. Detta kan komma att ändras när jag börjar komma in mer krävande tekniska applikationer.

När det gäller spelprestanda går, har denna maskin ännu svika. Som ni kan se från nedanstående riktmärken är Quadro 1500M rätt i nivå med Go7900GS. När det gäller verkliga världen prestanda, det är fantastiskt. Jag kör rädsla 1024 res. med max inställningar och det enda eftersläpning jag någonsin varsel beror på RAM (min HDD lampan frenetiskt blinkar när jag får avmattning). Om du kommer att vara spel på denna maskin (eller någon maskin för den delen), skulle jag föreslå att gå för 2 GB RAM. När det gäller andra spel, har jag försökt Prey demo Quake 4 demo, och Doom 3 demo. Den 1500M hanterar alla dessa spel på 1024 res. vackert, utan tvekan på grund av kort OpenGL optimering. Ultra inställningar är helt inom räckhåll utan fördröjning. Det bör också noteras dock att Quadro kan ge dig några besvär med vissa spel på grund av att det är en arbetsstation kort, och vissa spel inte gillar att arbeta med dem av någon anledning. Ett spel som kommer att tänka är Ford Racing 3. Jag laddade ner en demo efter att ha hört att en del M90 ägare haft problem med det, och det faktiskt släpar fruktansvärt. Jag kan inte förklara varför. Kortet är mer än tillräckligt för att hantera det spelet, men något åt ​​det är inte vänliga för Quadro.

Riktmärken

Super Pi beräknas till 2 miljoner:

Notebook

Tid

Dell Precison M90 (2,16 GHz Core Duo)

1m 12s

Asus W3H760DD (2,0 GHz Pentium M)

1m 33s

Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo)

1m 16s

Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo)

1m 18s

Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo)

1m 18s

Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo)

1m 29s

Dell XPS M140 (1,86 GHz Pentium M)

1m 41s

Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M)

1m 53s

IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M)

1m 45s

3DMark05:

Notebook Jämförelse

3DMark05 Score

Dell Precison M90 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA Quadro FX 1500M)

6.413

ASUS W3V (2,0 GHz Pentium M, ATI X600

1263

Lenovo ThinkPad Z60m (2,0 GHz Pentium M, ATI X600 128MB)

1659

ThinkPad T43 (1,86 GHz, ATI X300 64MB grafik)

727

Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI Radeon Mobility X700 128 MB)

2530

HP DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB)

2536

Toshiba Satellite M100 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB)

1660

3DMark06:

Notebook 3DMark 06 resultat

Dell Precison M90 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA Quadro FX 1500M)

3.926
Apple MacBook Pro (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB 1.528 3D Marks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 794 3DMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800GTX) 4.085 3DMarks
Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, nVidia 7900 GTX 512MB) 4.744 3D Marks


Gameplay resultat med hjälp av Fraps: (alla spel var på max inställningar på 1024 res):

RÄDSLA
(Gå runt med mild eldstrider)

  • Min 28
  • Max 125
  • Genomsnittligt 56

(Firefight)

  • Min 15
  • Max 99
  • Genomsnittligt 43

Quake 4

  • Min 29
  • Max 62
  • Genomsnittligt 59

Prey (demo)

  • Min 15
  • Max 63
  • Genomsnittligt 60

Värme och buller

Datorn är inte bullriga alls. Den 7200RPM hårddisk är inte högt som jag ofta har läst. I själva verket hör jag aldrig. Fläktarna, när de sällan kom igen, är inte högt heller. Faktum är att några gånger som de har sparkat i, jag inte ens inser det först. Den enda bullriga delen verkar vara den optiska enheten, men även det är bara ibland besvärande. När det kommer igång efter den inledande läsning, det är knappt märkbar. Värme är inte ett problem heller. Även när spel är det fortfarande coolt att sitta i mitt knä. Jag skulle säga att detta är till stor del på grund av den 1500M, som använder mindre än hälften makt 2500m och som verkar för att skapa mindre värme, men det är ren spekulation från min sida eftersom jag aldrig har använt en M90 med 2500m.

Tangentbord och pekplatta

Tangentbordet har en mycket trevlig känsla till den. För mig ger det bara rätt motstånd. Jag har alltid föredragit bärbara tangentbord, men det är definitivt en av de bästa som jag har använt. Pekplattan är också ganska trevligt. Föraren / mjukvarulösning för pekplattan ger dig en massa alternativ, som kommer väl till pass ganska ofta. En annan trevlig funktion är den 3: e musknapp, vilket är ganska ovanligt. Den kan programmeras att göra något du vill. Mitt enda klagomål är med scroll områdena. Till skillnad från Gateway bärbara datorer, är de inte åtskilda från resten av pekplattan, vilket orsakar problem då och då. Men totalt sett är det fortfarande en mycket bra pad.


( se stor bild )


( se stor bild )

I / O

M90 funktioner massor av portar. Det sport 6 USB 2,0, 1-Firewire, VGA-ut, DVI, S-videoutgång, Express Card-kortplats, Smart Card-läsare, och en 4-i-1-kortläsare (SD, Memory Stick / Pro, MMC, xD ). Compact Flash stöd skulle vara trevligt, men det skulle kräva en mycket större läsare. Det är inte riktigt bry mig eftersom jag inte använder CF, men alternativen är fortfarande bra.


( se stor bild )


( se stor bild )


( se stor bild )

Trådlös

Min enhet kom med Intel 3945 Pro Wireless modul. Det är en mycket stark trådlöst kort kan 802,11 a / b / g. Jag har ännu inte har ett problem med det. Det blir en mycket stark signal, och sällan kopplar. Även när det inte blir frånkopplad, återansluter det snabbt. Det är mycket trevligt.

Batteri

Förvänta dig inte fantastisk batteritid med en 17 "DTR och en särskild GPU. Med detta sagt, vill jag säga att jag kan få mellan 2-3,5 timmars batteritid beroende på vad jag gör. Jag var även med Solid Edge (3D-modellering) på batteri i cirka 1,5 timmar och indikatorn fortfarande visar nästan 50% kvar när jag stängde av den. Jag är mycket nöjd med batteritiden hittills. Min gamla C640 bara fick 2,5-3 helt nya, och det var en tunn-och-ljus 14,1 ". Jag är säker på att 1500M GPU hjälper batteritid, eftersom det bara förbrukar 45W vs 2500m s 100W energi. Ingen tvekan Core Duo är i arbete i detta avseende.

OS och programvara

M90 levereras som standard med Windows XP Pro, vilket är trevligt. Såvitt programvara, det kommer med lite att ingen bloatware (Google Desktop är den enda verkliga undantaget). Annat än att det kommer med några säkerhetsprogram som jag antar är för att använda Smart Card-läsare och andra säkerhetsfunktioner.

Kundtjänst

Tack och lov har jag inte haft behovet av att använda Kundtjänst ännu (ta i trä). Emellertid kommer M90 standard med Dells Small Business på plats nästa dag tjänsten, som är mycket trevligt. Jag misstänker inte att jag ska ha många problem med kundservice om jag någonsin behöver det. Ändå kan mobilitetsplan vara en bra uppgradering för vissa.


Slutsats

Jag är mycket nöjd med Precision M90 . Jag har ännu inte har några problem med den. Det är en mycket stark aktör också. Enligt min mening är detta den perfekta bärbara datorn för den som söker en stark 3D-modellering maskin med en bra bygga. Jag skulle också rekommendera detta till den som söker en professionell och svara anteckningsbok med massor av kraft för spel. Det kan dock vara ganska dyr (även om jag skulle säga oftast billigare än en XPS M1710), så om du letar efter bara makt, kanske du vill se någon annanstans. Och om du bara in spel, kanske du vill veta att Quadro har problem med vissa spel, och är verkligen mycket dyrare än Geforce motsvarigheter. Trots att jag fortfarande rekommenderar den här anteckningsboken. För mer information, kolla in det här omdömet .



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar