fredag 7 juli 2006

Dell Latitude D620 med Core Duo 2,0 GHz-processor Review (bilder, specs)

Dell Latitude D620 med Core Duo 2,0 GHz-processor Review (pics, specifikationer)
av implexant - 2006/07/07

av Chris Jenkins

Översikt och introduktion:


Den Dell D620 setup ( se stor bild )


Nedan följer en genomgång av Dell Latitude D620 laptop, en 14,1 "widescreen affärsmodell bärbara släpptes tidigare i år av Dell D620 som granskas här har följande konfiguration som anpassade online via. Dell.com :

  • Processor: Intel Core Duo T2500, 2.00Ghz
  • Skärm: 14,1 "WXGA + Wide Screen
  • Minne: 1,0 GB, DDR2-667, 1 DIMM
  • Grafik: Intel Integrated Graphics Media Accelerator 950
  • HD: 100GB hårddisk 9,5 mm SATA 7200RPM
  • Ingång: Pekplatta med UPEK fingeravtrycksläsare
  • OS: Windows XP Pro, SP2
  • 65W AC adapter
  • 8x DVD + /-RW
  • Trådlöst: Dell Wireless 1490 Dual Band WLAN (a / g) minikort, Dell Wireless 350 Bluetooth
  • Batteri: 9-cells (85WHr) Primary Battery
  • Garanti: nästa arbetsdag Delar och arbete med Complete Care olycksskadeskydd 3 år 6 cell (48WHr) modulfacksbatteri
  • Tillbehör köpte också: D / Dock Dockningsstation, D / Port Replicator dockningsstation, Dell UltraSharp 2007FPW 20,1-tums platt LCD-skärm
  • Pris: 2617,20 $ med alla ovan nämnda objekt (ca $ 1,748.20 för den bärbara datorn, minus dockningsstation och LCD)


D620 i dockningsstationen ( se stor bild )

Skäl för att köpa:


( se stor bild )

Flera omständigheter körde mitt behov att köpa denna laptop. Till att börja med var min XP 1700 + egenbyggda stationär åldrande i 6-års intervall och var inte riktigt hålla med allt jag kastade på det. Jag tänkte också några månader på vägen när jag skulle lämna ett fyra års universitet och behöver något mer portabel än ett skrivbordssystem.


( se stor bild )

I min bedömning av bärbara datorer, var Dell D620 faktiskt inte ens en tanke. Jag var ursprungligen utvärdera nya Lenovo ThinkPad Z60 serien samt Asus W3V. Att vara hänsynslösa personen jag är, hade jag flera kriterier för min nya laptop:

Det absolut, positivt, till följande:

  • Ha en modulfacksbatteri alternativ (eller en primär batteri som skulle pågå sex timmar)
  • Har en widescreen i ~ 14 "
  • Ha en modulär optisk alternativ
  • Vara mindre än 6 £
  • Vara av kraftig bygga

I den uttömmande sökning jag gjorde för en bärbar dator som uppfyllde dessa krav, fast bara IBM Z-serien och Asus W3V ut. Båda dessa datorer var lockande, men dyrt. Det var, åtminstone tills Dell D620 kom ut. Det fångade genast mitt öga på grund av det mötet (och misshandel) alla mina krav med en prislapp på flera hundra dollar mindre än Lenovos eller Asus. Även min arbetsgivare åtagit sig att köpa expansionen stationen så jag kunde använda min nya undrar maskin på jobbet med dubbla skärmar. Detta i huvudsak gav mig en verksamhet arbetsstation med två skärmar när den är dockad, ett hem system med en widescreen när den är dockad, och en trevlig bärbara datorer lösning medan borta från hemmet eller arbetsplatsen.

Var och hur Inköpt:

När jag var 13 började jag sälja, bygga och datorer tjänster (både egna byggen och Dell tillverkas). Som ett resultat, använde jag mitt företags "Premier" konto för att få en rejäl rabatt. Detta får mig att lägga till en dockningsstation för hem samt 20,1 "widescreen LCD jag hade åtrå under en tid. Allt som allt en stjäla av en affär ($ 2617).

Bygga & Design:

Mitt första intryck på öppna upp detta var den kraftiga kroppsbyggnad och elegant professionellt utseende. Denna laptop är definitivt byggd för att hålla. Skärmen böjer inte nära så mycket som andra liknande bärbara datorer eller känns det billigt. Den har en stark "fast" känner till den. Professionalism är namnet på spelet och detta spelar med en ny uthållighet. Den har en mörk, men inte för mörkt utseende som kan tala antingen "affärsman" eller "avslappnad men säker"

Ytterligare upsides är StrikeZone hårddisken som används av Dell för att säkra hårddisken, magnesium-legering hölje och gångjärn av stål. Alla dessa alternativ bidrar till det verkliga livet stabilitet och robusthet som jag letade efter. Jag är absolut nöjd med både bygga och design av denna laptop.


Uppifrån D620 med utökad livslängd 9-cells batteri i fronten ( se stor bild )

Skärm:


( se stor bild )

Att vara en särskilt picky person ville jag ursprungligen jag kunde ha beställt "TruLife" skärm. Du vet, att Super glänsande, perfekt för DVD att titta på skärmen som alla har pratat om. Jag är nu faktiskt glad att jag inte har möjlighet på grund av bländning och konstant återspegling av ditt ansikte. Det D620 har en stor skärm som är fantastiskt, så länge du inte är en ivrig grafik eller DVD vinkännare. Jag är en hårt arbetande person som gillar att titta på enstaka film, och detta fungerar bra för mig. Men om du är en high school drop out titta på filmer hela dagen, se till en multimedia galen laptop för coola skärmar.

Talare:

Ljud är ganska darned bra tanke på detta är ett företag laptop med en liten högtalare i det bakre vänstra hörnet. Det är inte fantastiskt, men det fungerar. Du kommer definitivt att behöva använda en bra uppsättning hörlurar för dessa filmer eller musik.

Ljudkortet funktioner i datorn är faktiskt exceptionellt bra. Jag dockar den bärbara datorn hemma och på arbetet och de 2,1 högtalarsystem har jag både låter mycket bra när den är ansluten till hörlursuttaget på vänster sida av datorn. En liten ord av råd: ljudet är "tinny" och mycket "små" när du använder uttaget på någon av Dells dockningsstationer. Uppenbarligen inte en D620 fråga, men värt att nämna. Det tog mig ett par minuter att räkna ut det.

Processor och prestanda:

Denna nya Intel Core Duo är min nya bästa vän. På 2,0 GHz detta överträffar lätt alla liknande stationära system långt in på 3,0 GHz nivå. Jag är ständigt kör AutoCAD och AutoCAD som program för arbete och detta crunches genom dessa uppgifter med lätthet. Jag använder också Adobe Acrobat 5,0, 6,0 och 7,0 Pro för att visa, redigera och skriva ut stora filer (60 MB eller större) och hanterar dem exceptionellt bra.

Förutom rå hastighet ökar dual core alternativet prestanda när du använder två program samtidigt. Det finns en liten men märkbar prestandaökning när du försöker göra två saker samtidigt.

Prestanda:

Super Pi Resultat

Notebook

Tid

Dell Latitude D620 (2,0 GHz Core Duo)

1m 13s

Compaq Presario V3000z (1.6GHz Turion64 X2)

1m 57s

Gateway M255 (2,0 GHz Core Duo)

1m 15s

Lenovo Z61m (2,0 GHz Core Duo)

1m 16s

IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M)

1m 45s

IBM ThinkPad Z60m (2,0 GHz Pentium M)

1m 36s

Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Pentium M)

1m 48s

Dell Inspiron 6000D (1,6 GHz Pentium M)

1m 52s

Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Pentium M)

2m 10s

HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M)

1m 39s

Asus V6Va (Pentium M 1,86 GHz)

1m 46s

Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo)

1m 18s

HDTune resultat


( se stor bild )

PCMark05 Resultat

Futuremark PCMark05 poäng

Dell Latitude D620 (2,0 GHz, Intel Integrated Graphics)

Multithreaded Test 1 / Komprimering

4,562 MB / s

Multithreaded Test 1 / Filkryptering

24,237 MB / s

Multitrådade Test 2 / Text Edit

106,307 sida / s

Multithreaded Test 2 / Image dekompression

23,875 MPixels / s

Multithreaded Test 3 / virussökning

34,672 MB / s

Multitrådade Test 3 / minneslatens 16MB

7,647 MAccesses / s

Arkiv Dekrypteringen

49,947 MB ​​/ s

HDD (XP Startup)

6,547 MB ​​/ s

Webbsida rendering

2,755 sidor / s

Fysik och 3D

74,777 fps

2D Genomskinlig Windows

190,279 fönster / s

HDD (General Useage)

4,311 MB / s

Värme och buller:

För att vara helt ärlig, förväntade jag en stor värme och buller främst som en följd av den snabba Core Duo-processor och 100GB 7200rpm SATA-hårddisk. Värmen börjar bli märkbar efter att datorn har varit igång genomsnittliga uppgifter för ca 4-5 timmar. Lyckligtvis värmen verkar aldrig att nå handledsstödet eller andra "topp"-området av den bärbara datorn. Under den senaste månaden för att använda denna laptop, minns jag aldrig ett fall där värme var en fråga eller oro.

Denna dator sitter på mitt skrivbord i en dockningsstation för 14 timmar per dag och jag kan knappt höra det. Vilken värld av skillnad över min Dell stationära enhet som lät som en 747 Jumbo Jet i jämförelse. Lite sidonotis på hårddisken: Jag märkte i BIOS att det finns en möjlighet att använda en tyst hårddisk läget i motsats till det normala. Den normala läget ökar prestanda och tyst läge minskar märkbart ljud som alstras av hårddisken. Den normala läget är inte högt alls, så det är vad jag valde. Den tysta läget gör hårddisken nästan omöjlig att upptäcka.

Tangentbord och pekplatta:

Om jag skulle kunna lägga till en inmatningsenhet på denna laptop, skulle det vara vertikala och horisontella bläddra på pekplattan liknar dem med på Inspiron 6000 och E1505. Annat än att ett klagomål pekplattan är stor. Du kan använda programvaran i kontrollpanelen för att justera och finjustera hastigheten och känsligheten av pekplattan efter dina behov.


( se stor bild )

Varje bärbar dator bör enligt min mening har både en pekplatta och ett suddgummi huvud. Men D620 tog radergummit huvudet till en helt ny nivå. Istället för att ha en hård "suddgummi" typ av huvud, installerade Dell en mjuk gummiartad känsla huvud. Vilken ny idé! Även om jag föredrar pekplattan är tillfällig användning av radergummit huvudet en angenäm upplevelse tack vare den nya innovationen.

Ingångs-och utgångsportar:

Inget riktigt stora här, bara en lista över vanliga portar:

PC-kort: En typ I eller typ II

I / O-portar: Seriell, dockningskontakt, 4 USB, VGA, hörlurar / högtalare, IR-port, RJ-11, RJ-45, växelström, inbyggd mikrofon, infraröd


Baksidan av Latitude D620 ( se stor bild )


Sidovy från vänster av D620 ( se stor bild )


Höger sida av D620 ( se stor bild )

Förvänta dig inte en S-Video-anslutning eller DVI eftersom de inte var att hittas. DVI är ingen stor överraskning, men jag är osäker på varför S-Video höggs i ritningen fasen. Se till att projektorn har VGA stöd och du har en extra VGA-kabel till hands för de sista minuten presentationer.

Trådlöst:

Dell har lagt till några funktioner i det trådlösa arenan som tidigare bara IBM har gett konsumenterna. Nu med D620 har du möjlighet att ha antingen Verizon (EVDO) eller Cingular (HSDPA) datanätverk inbyggda i den bärbara datorn, inga ytterligare kort behövs. Det är bra för dig väg krigare säljare som behöver internet överallt.

Standard Wi-Fi och Bluetooth fungerar utomordentligt väl. Wi-Fi-mottagning är genomsnittliga, men mycket stark. Ingen synes udda kopplar eller långsam nedgångar att tala om. Jag har använt Bluetooth för att ansluta till min Microsoft trådlös mus med relativ lätthet. Några klagomål här!

Batteri:

Jag har hört rykten om användarnas klagar över den "förlängda" profilen för 9-cells primärt batteri. Enligt min erfarenhet är välkomna här 9 cells förlängning på framsidan av datorn faktiskt över 6 cellen. Förlängningen har en 0,9 "handlovsstöd pekplattan med under en längre tid. Ärligt talat kommer jag inte att handla ut min 9-cell som helst snart.

Jag kan komma runt 3 hr 30 min märket med Wi-Fi och Bluetooth, och skärmen på nivå 3 eller 4 med 9-cell. Rapporter från andra användare som har 6-cell sätter liknande användning vid 2hrs 30min. Om jag använder både 9-cell primära och 6 cell modulära batterier kan jag få 6-7 timmar att göra vanliga uppgifter. På en full laddning Windows XP rapporter jag kan få 9 timmar 40 minuter. När universitetet klasser startar i höst ska jag kunna använda min bärbara dator hela dagen utan laddning. Det är en stor bonus!

Visdomsord: vid beställning, få 90W nätadapter för att dra nytta av Express Charge-funktionen. Express Charge kan du ladda en 4 eller 6 cells batteri till 80% i ungefär en timme och till 100% på bara två timmar om datorn är avstängd. Jag lärde mig detta den hårda vägen genom att beställa 65W adaptern och sedan hitta ut. Men om du försöker att spara utrymme och vikt är 90W adaptern en smula större.

Operativsystem och programvara:

Dell är vänliga nog att erbjuda upp Pro-versionen av Windows XP mening jag inte måste få en licens för den någon annanstans.

Men stora strejk på Wave EMBASSY Trust Suite från Wave Systems. Denna programvara är långsam, buggig, och jag kunde knappt få det att fungera. När jag först fick datorn, jag var mycket intresserad av bio metriska funktioner så det var det första jag testade. Jag "inskrivna" alla mina fingrar i programvaran, gjorde det möjligt för bio statistik endast för Windows-inloggning och startas om. Och gissa vad, låste mig ut ur Windows eftersom det inte kunde erkänna utskrift av någon av mina fingrar. Självfallet efter ett format och ett par minuter av frustration, jag var inte på väg att försöka det igen.

Kudos till Dell för äntligen klippa alla adware installeras som tvingar alla att formatera eller spendera timmar städning deras fabrik Windows-installationen. Jag tror att detta är något som Dell har börjat genomföra på alla beställningar för företag typ utrustning och inte bara företagens order.

Kundtjänst:

Dells kundsupport alltid dras genom för mig, är vilken del av anledningen till att jag fick CompleteCare garanti här gången. Min arbetsgivare hustru hade en Dell D600 (äldre modell) med CompleteCare. Tiden gick och hon hade en fråga som jag inte tycks kunna minnas, men efter en snabb support kontakta Dell skickat ut en ersättning D610. Den nya D610 hade fler funktioner, en ny nylonväska, en 90W nätadapter och en USB-mus. Den D610 har haft flera fordringar på det som ett resultat av flera oavsiktlig skada och båda gångerna Dell har fast det inga frågor.

Jag har 100% förtroende för Dells garanti och det är verkligen vad sålde mig. Jag vet att om min laptop huvuden söderut för vintern Dell kommer att ha en ny på min dörr nästa arbetsdag. Och bäst av allt, kommer jag inte att bekämpa dem för det.

Slutsats:

Jag kan ärligt säga utan att tveka att jag rekommenderar denna laptop för att vem som helst som söker en lätt, kraftfull, affärer laptop. Den D620 har varit en stor maskin för mig hittills, och jag räknar med att fortsätta att tjäna mig väl i de kommande fyra åren.

Det enda jag beklagan är att spendera mer pengar på dockningsstation och den nya LCD-skärmen när jag kunde bara sparat de pengarna och fick, säger en dockningsstation. Efter det var alla sagt och gjort, det var dålig planering för min del och hade ingenting att göra med den bärbara datorn. Jag är mycket nöjd med detta köp.



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar