måndag 10 juli 2006

Systemax Epic Review (pics, specifikationer)

Systemax Epic Review (pics, specifikationer)
av Dustin Sklavos - 2006/07/10

av Dustin Sklavos


Den Systemax Epic 13 "widescreen notebook

Den Systemax Epic är en widescreen, tunn och lätt bärbar dator. Systemet som ses är prissatt till $ 1.799, och är konfigurerad enligt följande:

  • Processor: Intel Core Duo T2500 (2.0GHz)
  • Chipset: Intel 945GM
  • MINNE: 2GB DDR2-533 PC4200 (två DIMM-moduler, inga slots gratis)
  • Hårddisk: 100 GB 5400rpm SATA
  • Optisk enhet: DVD + /-RW
  • SCREEN: 13 "WXGA (1280x768) Glossy
  • VIDEO: Intel Graphics Media Accelerator 950
  • AUDIO: Realtek Hi-Definition Audio
  • Trådlöst: Intel PRO / Wireless 3945ABG
  • WIRED: 56K V.92-modem, Gigabit Ethernet
  • Portar: 3x USB 2,0, 1x FireWire (4-pin), ljudutgång, mikrofon, VGA, S-Video, typ I / II PCMCIA, Media Reader (stöder Secure Digital-kort, Memory Stick, Memory Stick PRO, Multi-Media kort), RJ-11 Modem Jack, RJ-45 Ethernet Jack
  • Operativsystem: Microsoft Windows XP Professional
  • ÖVRIGT:. Inbyggd mikrofon, Microsoft Office 2003 Professional
  • MÅTT: 12,4 "wide, 1,4" High, 8,8 "djup, £ 4,75.
  • GARANTI: garanterat Systemax, 12 månader delar och arbete

Detta är en prefab modell erbjuds från Tigerdirect.com , en anpassad konfigurerad ett börjar så lågt som $ 999 .


Även om du kanske inte har hört talas om Systemax, har de varit faktiskt funnits en tid, som betjänar främst näringslivet. Som ett resultat, är tillgången till deras produkter inte helt vanligt, men de har ett rykte. Jag arbetar i teknisk support för länet, och en av mina kolleger tekniker hade mycket bra saker att säga om märket.

Systemax erbjuder en mängd olika hårdvara lämpad för olika arbetsuppgifter och smak, och de är stolta över att vara en die hard amerikanskt företag. Deras bärbara datorer monteras här, och deras tekniska support hanteras av amerikanska arbetare. Inte behöva oroa försöka dechiffrera en utländsk brytning när du ringer för att få hjälp är en stor bekvämlighet.

Denna speciella bärbara datorn är utformad för mobila och inte för spelare. Som ett resultat kommer det här omdömet första hand fokusera på dess lämplighet för de uppgifter i konkurrensen.

Bygga och designa

Den byggkvalitet på Epic är ganska fast. Medan skalet är av plast, det är en hård, slät plast. Jag är inte säker på att det är så stor för upprepat smäller mot en vägg och jag tror inte att det skulle bli en mycket bra sko, det känns verkligen mycket hållbara.


Olycksbådande att vara säker ( se stor bild )

Det är tydligt från början, men att det inte var avsett för utseende. Det är inte mycket av en chef Turner, med roten svart och silver design som har blivit på modet i praktiskt taget varje anteckningsbok på marknaden. Dessutom, medan enheten har mjuka kurvor, det är ärligt talat inte mycket tilltalande ut, och tangentbordet i synnerhet har en mycket vanlig tryck på tangenterna.


Inte i det minsta stiliserade. ( se stor bild )

Pekplattan är också integrerad i skalet, vilket är en ovanlig design som jag har blandade känslor om. Jag ska diskutera det och tangentbordet mer ingående senare.

En sak som slår mig som en dålig design val är dock att ha fläkten intaget på botten.


Oklokt för en bärbar dator som sannolikt skulle användas i ditt knä. ( se stor bild )

Detta slår mig bara som ett dåligt beslut. Denna notebook är den perfekta storleken för att vara en resesällskap, inte kunna använda den i knät av rädsla för att blockera ventilen verkar köra mycket strider mot det avsedda ändamålet.


Ström, batteri trådlöst, Tyst, diskåtkomst, Num Lock, Caps Lock ( Visa större bild )

Indikatorerna längst ner på enheten tjäna sina olika roller. Makten, trådlöst, Num Lock och Caps Lock lyser lyser blått, medan den "tysta" lyser grön och batteriet och diskåtkomst lyser orange.


Två kortkommandon och en strömbrytare. ( se stor bild )

På toppen av den bärbara datorn "S" knappen växlar den bärbara datorn på "Ljudlös" läget var en trevlig idé inte för det faktum att den bärbara datorn redan kör ganska tyst, vilket gör det här läget något överflödig. Medierna genväg är vad den säger. Och om du inte vet vad strömbrytaren gör det, kan du inte redo för bärbara shoppa ännu. ;)


SKÄRM


Kvalitet glansiga skärmen. ( se stor bild )

Skärmen på Systemax Epic är en blank körs på 1280x768. Det är mycket ljusa och tilltalande och enkelt rivaler de XBRITE skärmarna på Sony bärbara datorer. Även vid den lägsta ljusstyrkan, det är fortfarande anmärkningsvärt synlig och lätt att läsa. Jag har sett filmer och spelade äldre 3D-spel på den, och jag har även gjort en del artikeln skriver på det, och jag har funnit det vara mycket glädjande att titta på.

Belysning kan vara lite bättre och det finns en viss spill i botten syns på en mörk skärm, men under normal användning är det väl bra.

Tyvärr betraktningsvinklarna för skärmen är mycket fattiga, och var anmärkte på flera av mina medarbetare. Om du står inför det huvud, det är en underbar skärm, men från någon annan vinkel det blir värre och värre. På avstånd, om skärmen lutas med fem grader tillbaka, tvättar botten. Jag försökte få en bra bild av problemet, men min kamera bara inte upp till uppgiften.


HÖGTALARE


Smygande dolda under läppen av den bärbara datorn. ( se stor bild )

Jag måste vara ärlig och undrar varför vi håller även denna kategori i våra recensioner här. Laptop högtalare alltid bara olika grader av "mediokra." Och du inte - du kan inte - fel tillverkaren eftersom uppriktigt sagt, inte Bose börjar sätta högtalare i bärbara datorer, är dessa alla kommer att vara funktionsduglig i bästa fall.

Så som sagt, högtalarna är funktionsdugliga. ;) De sätter ut tillräckligt volym och ljud okej, men realistiskt, du kommer att vilja använda hörlurar eller externa högtalare och tyvärr är hörlursuttaget på framsidan. Jag förstår att för vissa människor är bekvämt, men jag personligen föredrar uttaget på sidan, nära fronten, eftersom det kan vara obekvämt när du har Beastly stora hörlurar som mitt som använder en stor kontakt.

Volym justeras i programvara som det vanligtvis är för bärbara datorer (hur jag saknar The Halcyon dagar analoga volym ratten), och ändras med kortkommandon.

Realtek Hi-Definition-ljud är välkomna definitivt över Intels gamla och anemiska SoundMAX ljud, som jag alltid funnit åtminstone något problematiskt och allmänt nedslående.


Processor och PRESTANDA

Är utrustad med en Intel Core Duo T2500 (2GHz), utför Systemax Epic precis som du förväntar dig: FAST!

Eftersom GMA 950 utesluter använder den här bärbara datorn som ett spelsystem (som inte marknaden det är avsett för i alla fall), valde jag mot att köra 3DMark05 på den. Jag kommer att säga GMA 950 är bra för mild spel på äldre spel (Quake 3 och tidigare), men är olämpliga för något utöver detta. Unreal Tournament 2004 är knappt spelbara. Men återigen, detta är inte en gaming anteckningsboken, mer är det att belysa människor som kan vara nyfiken på GMA 950.

Som sagt, vad Epic är bra för är vad du kan förvänta dig: allt annat. Föreställningen är enastående, mycket smidigt och flytande, och i detta avseende, var enheten mycket roligt att använda.

Den första riktmärke jag sprang var en egen video rendering riktmärke i After Effects 6,0. I den 20 sekunder av sammansatta tungt, effekter-lastad video återges, och After Effects är vänlig nog att spela in tid för dig.

After Effects 6,0

  • Systemax Epic (Intel Core Duo T2500 2GHz, 2GB PC4200 DDR2) 1h: 32m
  • Namnlösa Notebook (Intel Pentium M 760 2GHz, 1GB PC4200 DDR2) 2h: 04m
  • Gateway 7510GX (AMD Mobile Athlon 64 3700 + 2.4GHz, 1GB PC2700 DDR) 1h: 22m

Medan ja, After Effects är flertrådade, är det värt att notera att processorn inte svettas för mycket medan programmet körs och faktiskt var andra uppgifter lätt att åstadkomma när det skjuts. Jag är imponerad av att en bärbar dator i en tunn och lätt formfaktor har prestanda som närmar sig den näst snabbaste enda chip kärna bärbara datorn på marknaden. Multimedia knarkare bör notera: Systemax Epic kommer att finnas gott för dina arbetsuppgifter, och om det kan hantera video, kan den hantera något annat du kastar på den.

Nästa riktmärke jag sprang var HD Tune, nedan är resultatet, gav den anständiga prestanda tack vare Serial ATA, men temperaturerna för HD var höga.

Överföringshastighet
Minsta 8,1 MB / sek
Maximal 37,1 MB / sek
Genomsnittlig 28,6 MB / sek
Åtkomsttid 19,4 ms
Burst Betygsätt 80,1 MB / sek
CPU-användning 2,3%


( se stor bild )


Medan jag hittade enheten vara ganska kvick, lider det för Fujitsu enheten ingår. Själva enheten är bara om dödstyst, men prestandan tar en hit. För de flesta användare kommer detta inte att vara ett problem, men det die hard power användaren vill uppgradera enheten till en 7200rpm Hitachi eller Seagate.

Den sista riktmärket jag sprang var Super Pi, som traditionellt gynnar Intel-arkitektur.

SuperPi

Notebook

Tid

Systemax Epic (2,0 GHz Core Duo)

1m 15s

Compaq Presario V3000z (1.6GHz Turion64 X2)

1m 57s

Gateway M255 (2,0 GHz Core Duo)

1m 15s

Lenovo Z61m (2,0 GHz Core Duo)

1m 16s

IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M)

1m 45s

IBM ThinkPad Z60m (2,0 GHz Pentium M)

1m 36s

Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Pentium M)

1m 48s

Dell Inspiron 6000D (1,6 GHz Pentium M)

1m 52s

Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Pentium M)

2m 10s

HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M)

1m 39s

Asus V6Va (Pentium M 1,86 GHz)

1m 46s

Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo)

1m 18s

Detta resultat är par för kursen, och även lite snabbare än vissa andra bärbara datorer i sin klass.


Tangentbord och pekplatta


Tangentbordet och styrplattan som verkar fysiskt vara samma stycke som skalet. ( se stor bild )

Tangenterna verkar vara lite underdimensionerad, vilket skulle komma med territorium i en anteckningsbok denna storlek. Om du har dåliga handleder då detta kan vara problematiskt. Systemax sätter knappar dokumentnavigering på höger sida, men jag tror att jag skulle ha föredragit att utelämna dem helt och tilldela dem till funktioner på pilknapparna (som Sony gör på sina ultrabärbara) så att resten av nycklarna kan ha en större storlek .

Alla som sagt, det är bara ett hår av flex, men nycklarna själva är ganska fjädrande och lyhörd. Flex är helt utmärker och skulle ta någon ansträngning att faktiskt hitta och märka. Så en övergripande bra tangentbord känner.

Pekplattan är en annan historia. Det är petiga om mängden fukt fingertoppen har, om fingret är torrt, är pekplattan mycket bekväm och lätt att använda. Bläddringsknapparna områden på pekplattan var något problematiskt. Medan enkel att använda, jag fett fingrar dem ständigt. Dynan är alldeles för liten för att ha den horisontella bläddra området och du kan hitta dig själv kramp lite. Tack och lov, kan dessa bläddra områden krympas eller inaktiveras i programvaran.

Musknapparna verkade lite konstigt i början, men när jag vant dem att de var bara bra. Om du är van att klicka på yttre hörnen av knapparna (jag vet att det är konstigt, lämna mig ifred, jag slog dem med mina tummar), du kommer att behöva ändra dina vanor för dessa. Insidan hörn och i mitten av knapparna på bra och ganska tyst.


Ingångs-och utgångsportar

Den Systemax Epic erbjuder en hälsosam om obestridliga antal portar, men typiskt och respektabelt för en tunn och lätt.


( se stor bild )


Omkopplare för trådlös kommunikation, hörlursuttag, mikrofoningång, och högtalare. ( se stor bild )


PCMCIA-kortplats, USB 2,0-port, FireWire-port, S-video-utgång, RJ-45 Ethernet-uttag, utblåsventilen. ( se stor bild )


VGA-port, nätadapter port, batteri, Kensington-lås ( se stor bild )


RJ-11 Modemuttag, USB 2,0-port, DVD + /-RW-enhet, USB 2,0-port, flash kortplats. ( se stor bild )

Blixten kortplats accepterar Secure Digital-kort, Memory Stick, Memory PROS Stick, och Multi-Media kort.

Det är på denna punkt som jag skulle vilja att notera en idiosyncracy av Systemax Epic. Jag tryckte denna enhet ganska tungt i mina tester, och som med helt utplåna hårddisken (återställningspartition och alla) och gör en återhämtning från den medföljande media (diskuteras senare i avsnittet Om programvara.)

Detta resulterade i en ovanligt problem: USB-portarna slutat fungera på 2,0, och systemet vägrade att gå in standby (alternativet var inte ens finns i Windows!) Dessa problem kvarstod mellan Windows XP Professional och Windows Vista Beta 2.

Ett samtal till kundservice (som jag kommer att diskutera senare) hjälpte inte, efter att jag avslöjade dessa frågor till vår kontakt på Systemax, satte han mig i kontakt med en av sina ledande tekniker som berättade för mig hur man fixar problemet. Detta kommer upp en gång i en blå måne på dessa bärbara datorer, men eftersom det är mycket enkelt fast, jag skulle inte räkna det mot Epic. Varje dator har någon form av idiosyncracy, Serial ATA var sovbrits på min gamla skrivbordet och jag testade en Compaq förra året som har en sviktande kraftsystem.

Fix för dessa två frågor är enkel: om du startar enheten genom att trycka på F2 för att gå in i BIOS. Gå till sista sidan, välj "Load Optimal Defaults" och sedan avsluta och spara ändringarna. När du startar i Windows XP, kommer det installerar hårdvaran och fungerar korrekt därefter.


TRÅDLÖS

Den Systemax Epic (är det inte trevligt att det inte har ett förvirrande modellnummer? Rätt, Toshiba?) Kommer med Intels top of the line trådlösa kortet, 3945ABG, som stöder 802.11a, 802.11b och 802.11g trådlöst specifikationer. Vad är trevligt är att du inte behöver använda Intels mjukvara som vissa andra adaptrar kräver att du. Jag tyckte inte det mycket när jag först använde den, men efter en medarbetare visade mig lite mer, fann jag det vara mycket användbart och att föredra framför Windows XP SP2 gränssnitt.

Anslutningar var bra, och lätt att konfigurera. Den trådlösa aktiveras och avaktiveras via en glidande omkopplare på framsidan - mycket bekvämt, och säkerligen bättre än en Fn-tangent genväg.


BATTERI OCH VÄRME

Batteritiden för Epic är mycket solid. När du tittar på DVD-skivor, jag fick ungefär två timmar i livet av det - massor att avsluta en film (eller två episoder av Star Trek:. Nästa generation om du är en komplett nörd som mig)

Vid regelbunden användning, med trådlös drift, skjuter den tre timmar ganska enkelt.

Värme är dock ett verkligt problem med den här maskinen, och måste vara akilleshäl. Efter benchmarking hårddisken nådde en hög 57C, och det normalt tomgång mellan 51C och 53C. Jag fel inloppsöppningen på undersidan av enheten främst för problemet.

Dessutom, medan hårddisken ventileras, det är också bara ... ventilerad. Det finns en ventil på undersidan av den bärbara datorn och du kan tydligt se hårddisken under den.


Fujitsu hårddisk i all sin glans. ( se stor bild )

Ventilen till höger har också en tendens att driva varmluft på mousing hand (om du är högerhänt) om du verkligen skjuta enheten.

Barmhärtigt, tangentbordet och handledsstödet områden blir varm men aldrig direkt varmt.


Operativsystem och programvara

Vissa människor gillar att få en massa program med sin nya dator. Dessa människor ... är kommunister. Systemax förstår vad människor gör och inte vill ha, och som ett resultat, vad de innehåller är snyggt begränsad och utilitaristisk.

The Epic ingår:

  • Microsoft Windows XP Professional w / Service Pack 2
  • Microsoft Office 2003 Professional
  • Systemax Tech-in-a-Box
  • CyberLink PowerDVD och Disc Creator
  • Norton Antivirus 90 dagars testversion
  • Sexmånadersrapport AOL Trial
  • Phoenix Recovery Tools

Och eh ... det är ganska mycket det. Men när var sista gången du köpte en dator som faktiskt ingår den senaste Microsoft Office? Och ännu saftigare delen är det levereras med följande CD-skivor:

  • Microsoft Office 2003 Professional
  • Microsoft Windows XP Professional w / Service Pack 2
  • Förare / Software CD

Jag vet inte om dig, men jag får verkligen trött på att se bärbara datorer som tillverkarna förväntar dig att punga ut en bucketload av kontanter för och sedan berätta för dig att bränna återställningsmediet själv. Medan XP Professional-CD inte direkt märkt som sådan, det är i grund och botten. Du startar datorn till det, och du går igenom XP: s typisk installation rutin ...

... Utom CD viktig del, som lämpligen är gjort för dig. Inga CD-nyckel och ingen aktivering när operativsystemet är installerat.

Sedan sätter du Drivrutin / CD, och klicka på "Installera drivrutiner"-knappen. Och medan många skivor skulle bara ta dig till en meny och har du gå igenom en checklista, blev jag förvånad att se sin mjukvara ganska mycket just installerat alla drivrutiner och bett dig att starta om.

Det var inte perfekt, men. Det missade ljuddrivrutinen, modemdrivrutin och nätverksdrivrutinen. Såvitt jag är orolig, men, det är en bra idé att genom att fastställa dessa små missar, skulle vara perfekt. Självklart, om du vill installera drivrutinerna för sig, har du den möjligheten också.


Kundservice och support

Som ett resultat av mina USB och vänteläge problem hade jag möjlighet att testa Systemax linje kundsupport, som en följd av de saknade drivrutiner, hade jag möjlighet att testa Systemax s supportwebbplats.

Deras kundsupport linje, med lite ansträngning, blir ni verkligen till en människa, inbyggt engelsktalande tekniker. Jag vill inte minska de ansträngningar som utländska callcenter, och spendera två terminer lära sig japanska fick mig att inse hur oerhört svårt engelska (en nästan helt vardagligt språk) måste vara att lära sig, men min ärliga åsikt - och jag är säker på att du håller med mig - är att när datorn håller på att spolas, är det sista du vill ta reda på hur tusan att dechiffrera tekniker frågor och instruktioner.

När jag beskrev mina problem, killen jag talade med var bra men förvisso slags förvirrad. Jag klandrar honom inte. Jag hade aldrig stött på dessa problem innan heller, och jag arbetar i teknisk support. (Som sagt, arbetar i teknisk support gör du stöter på alla typer av udda, dumma problem med alla typer av datorer.) Han föreslog att skicka den bärbara datorn tillbaka, och jag artigt minskat.

Jag vill påminna er om att när jag talade med en av de högre upp tekniker där genom vår kontakt fick jag en fix som löser båda dessa problem. Medan jag naturligtvis fått förmånsbehandling här som en granskare, känner jag mig tvungen att påpeka att denna korrigering är förmodligen den enda du någonsin kommer att behöva i denna bärbara dator, och det är en lätt och med här.

Deras stöd webbplats är faktiskt ganska väl utformat. Lite skarp och nakna, men bra gjort. I grund och botten, anger du serienumret för din bärbara dator (ett niosiffrigt nummer i stora, djärva bokstäver på botten av maskinen), och det dyker upp med en lista över alla drivrutiner du behöver, och vad de är. Och det är inte ens förvirrande, liksom "GMA950" skulle vara för vissa människor. Det är bara "Video Driver" och "Chipset Driver".

Jag har haft att göra med min beskärda del av stöd platser i min dag, och jag har haft att dra förare från Gateway webbplats, Toshibas webbplats Dells webbplats och * krypa * Sonys webbplats. Systemax s är den absolut enklaste att använda och det tydligaste och mest kompletta.

SLUTSATS

Ytterst fann jag mig ganska nöjd med Systemax Epic. Även om det inte är perfekt för mina egna behov (även om jag är i marknaden för en ny, mindre laptop, jag är också en spelare), för mobila det är verkligen ett bra alternativ.

Vissa människor kanske försummar att $ 1.799 prislapp, men jag tror att för vad du får, det är mycket rimligt. Det inkluderar en kopia av Microsoft Office 2003 Professional, som är en mördare på din plånbok ($ 499 för att köpa detaljhandeln), förresten. Observera också att den anpassade konfigurerbara Epic börjar på en låg $ 999, sätter du rakt i Averatec territorium för en bärbar dator som inte är benägen att någonstans nära så många problem, och med mycket bättre byggkvalitet. Och när det börjar vid $ 999, den lägsta processorn går är en Intel Core Duo T2300. Det är verkligen inte svårt att konfigurera den i din prisklass.

Allt som allt trots värmen problemet, kan jag rekommendera säkert här anteckningsboken, och om du konfigurerar själv en billigare blir det ett verkligt värde proposition.

Lovorden

  • Starkt resultat.
  • Bra batteritid.
  • Ganska tyst.
  • Medföljande programvara är bra! Office Professional ingår ($ 499 detaljhandel individuellt)
  • Bra, amerikansk baserad support.
  • Mycket portabel, precis rätt storlek för sin marknad.

KLAGOMÅL

  • Går varm.
  • Ofullständig installation på "Installera drivrutiner"-knappen.
  • Bad betraktningsvinklar.
  • Lättstött pekplatta.
  • Lite trånga tangentbord.
  • Vanligt, något generisk styling.

Pris och tillgänglighet

Konfigurera Systemax Epic på TigerDirect.com



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar