onsdag 9 juni 2010

Lenovo ThinkPad L512 recension

Lenovo ThinkPad L512 recension
av Kevin O'Brien - 6/9/2010

Grönt är det nya spelet i staden för många tillverkare och Lenovo lanserade precis en ny bärbar dator för att fylla den miljövänliga marknadssegment. Den nya ThinkPad L-serien är en nära kopia av den tidigare SL-serien, men med en enorm ökning av återvunnet material. Den L-serien erbjuder upp till 30% återvunnet material, LED-bakgrundsbelysta skärmar och grön förpackning som tar upp 20% mindre utrymme. Om du är intresserad av en ny miljövänlig anteckningsbok, kolla in vår recension av den nya Lenovo ThinkPad L512.

Våra Lenovo ThinkPad L512 Specifikationer:

• Windows 7 Professional 32-bitars
  • 15,6-tums HD 1366 x 768 WXGA Anti-glare
  • Intel Core i3-350M-processor (2,26 GHz, 3MB cache)
  • 3 GB DDR3 RAM-minne (2 GB x 1 GB)
  • 250 GB Hitachi 5400RPM hårddisk
  • Intel 6200AGN, Bluetooth, Realtek 1Gb LAN
  • Intel GMA HD integrerad
  • Inbyggd 2,0 M webbkamera
  • 6-cell 10.8v 48 Wh
  • Mått: (LxBxH) 14,96 x 9,72 x 1,26 till 1,42 inches
  • Vikt: £ 5,63
  • MSRP: $ 1174 ($ 844 street)

Bygg och Design
Så snart vi drog den nya ThinkPad L512 ur lådan, var det som om vi stirrar på den tidigare SL-serien bärbara dator. (Infoga länk här) De två mönster är identiska, ned till locket konsistens, pekplatta konturer, port layout och även bottenpaneler. De viktigaste uppdateringarna är nyare återvunnet material plast och uppdateras intern maskinvara.

ThinkPad L512 har en konsument ta på den robusta, affärsorienterad T-serien ThinkPad. Till skillnad från Edge-serien som egentligen är en konsumentinriktad modell, L-och SL-serien ThinkPad hålla det allmänna utseendet och känslan i T-serien med några tweaks till designen. Mest anmärkningsvärt är bristen på gummiliknande svart färg runt chassit, som har ersatts med slät svart plast. För vissa användare denna typ av finish har en renare utseende jämfört med den gummiliknande yta som kan avklinga med tiden. Inuti är något grov svarta plastpalmrest och tangentbord surround på T-serien ersätts med samma släta yta plast, en del användare kommer att hävda att det känns trevligare på handlederna. Den andra stora förändringen är övergången från fyrkantig chassi med rätvinkliga kanter till en inåtlutande profil som stoppar hamnarna i sidorna.

Bygga kvalitet ligger någonstans mellan T-serien och Edge-serien ThinkPad. Den 15-tums L512 verkade inte ha så mycket chassi flex som den större Edge 15 som vi omdömet förra månaden, men det hade fortfarande mer än liknande storlek T-serien. Skärmskyddet är mycket bra på L512, visar ingen förvrängning på LCD med hårt tryck appliceras på locket. Skärmen har en viss flex, men det verkar inte påverka själva skärmen. Skärmen hänger på vår översiktliga modeller höll skärmen på plats mycket bra utan någon vingla men kramade kraften verkar inte vara så stark som andra modeller. Till exempel, om du skulle gå runt med skärmen öppen, du kanske oavsiktligt ändra vinkeln på den öppnade skärmen när du flyttade.

Tillgång till interna komponenter är väldigt lätt genom tre paneler på undersidan av den bärbara datorn. Längst till vänster, är den lilla panelen används för att installera en bygel för fingeravtrycksläsare, i mitten används för WWAN uppgraderingar och den stora panelen till höger innehåller processorn, kylfläns, systemets minne och hårddisk. En aspekt som är något irriterade oss var avsaknaden av SIM-kortet eller WWAN-luckor som är fastlödda på moderkortet. Lenovo listar för närvarande L512 och L412 som "Integrerad Mobilt bredband - Uppgraderingsbar" som standard, men från vad vi har sett på vår modell som inte kan vara fallet. Systemet dessutom inte innehöll några trådlösa antenner som indikerar att systemet kom förkopplad. Om du planerar att använda integrerade WWAN, se till att du beställer det vid tidpunkten för köpet eller du kan vara mycket besviken på vägen.

Skärm och högtalare
Den L512 har en matt finish LED-bakgrundsbelyst skärm med en 1366x768 WXGA-upplösning. Jämfört med de flesta konsument skärmar vi har sett, färger och kontrast var något under genomsnittet. För vissa affärsmodeller, men detta kunde anses genomsnitt. Vi mätte bästa sändningstid ljusstyrka på 212 cd / m ^ 2, vilket är mer än tillräckligt för visning i ljusa kontor förhållanden och till och med delvis synlig utomhus. Så länge du inte är i direkt solljus matt finish skärm med hög ljusstyrka ska kunna användas utanför. Betraktningsvinklarna var bra till ca 15 grader framåt eller bakåt innan färger börjat skifta eller invertera. Horisontella vinklar var bättre med skärmen vistas läsbar för mellan 60and 70 grader.

Speaker prestanda var mycket genomsnittliga för en 15-tums bärbar dator och gjorde lägre än de flesta konsumenter bärbara datorer. Bas-och mellanregister var mycket svag, men volymnivåer var bra för ett litet rum. Högtalarna är framåtvänd, som ligger direkt under skärmen, de ska inte blockeras när du sätter den bärbara datorn i knät.

Tangentbord och pekplatta
Tangentbordet är mycket bekvämt att skriva på och har en mycket liknande utseende och känsla till tangentborden på T-serien ThinkPad. Layouten har blivit lätt fixade, med användning av en enda rad av funktionstangenter i stället för de två raderna sett på högre modeller. Taktil återkoppling är utmärkt från tangentbordet med mjuka knapptryckningar som avger en mycket mild klick vid full utlöses. Media knappar har flyttats från ovanför den översta raden som kan ses på den T-serie till den vänstra sidan av tangentbordet. Lenovo ger fortfarande knappar för avstängd högtalare, mikrofon mute och volym upp och ner.

Lenovo verkar ha bytt tillbaka till en Synaptics touchpad på L512. Den tidigare SL510 vi omdömet använt en ALPS-modell pekplatta, så det här är en trevlig uppdatering. Pekplattan har stöd för multitouch gester inklusive två fingrar peka, nypa zoom, rotation, tre fingrar tryck och tre fingrar knäpp. Känsligheten är utmärkt ur lådan och när du "bryta in" pekplattan yta, är mycket flytande markörrörelser. Knacka på och dra rörelser var perfekt, vilket kan vara en svaghet med vissa pekplattor, släppa objektet för tidigt eller inte alls. I L512 inkluderar också en styrpinne för dem som är intresserade av att använda denna form av navigering över pekplattan. Vi fann gränssnittet väldigt kvick med minimal vandring efter att du lyfte från pekaren. Båda pekplatta och styrpinne knapparna var lätta att använda och erbjuder utmärkt respons. Knapparna har en mycket mjuk klick på ett långt kast.

Hamnar och funktioner
Port val på ThinkPad L512 är ganska bra med tre USB 2.0-portar, en eSATA / USB combo port, VGA-och Displayport-out, och LAN. Expansionsplatser inkluderar en SDHC-kortläsare och ExpressCard/34 slot. Jämfört med SL510, Lenovo bytte ut HDMI-porten till förmån för Displayport-anslutning. För hemmabio användare kan detta vara en stor besvikelse eftersom Displayport inte använder samma standard för att överföra digitalt ljud till en stereo eller TV.

Front: Aktivitets lampor

Bakre: En USB 2.0-port, Kensington-lås

Vänster: VGA-ut, eSATA / USB combo, LAN, Displayport-out, headsetuttag ExpressCard/34-kortplats

Höger: Två USB 2.0-portar, SDHC-kortplats, optisk enhet, AC-ingång

Prestanda och Benchmarks
Lenovo byggde L-serien ThinkPad runt de nyare Intel Core 2010-plattform, med SL-serien fastnar nu uppdateras Core 2 Duo-processorer. Med den nyare chipset kommer också de bättre Intel GMA HD-grafik, de ger L512 ett uppsving på ca 50% i 3D-prestanda jämfört med SL510 med X4500 integrerad grafik. Just nu Lenovo erbjuder ett brett utbud av Core i3 och Core i5-processorer i 14-tums L412 och 15-tums L512, med vår modell konfigureras med 2,26 GHz Core i3-350M-processor. Grafik alternativ på de 15-tums modeller är begränsade till GMA HD-grafik bara, den 14-tums L412 erbjuds med valfria ATI Radeon 5145 dedikerad grafik.

Den L512 påskyndas inom alla områden jämfört med SL510, inklusive PCMark05, wPrime och 3DMark06. Systemet hade inga problem med att spela HD-filmtrailers laddas ned från Apples webbplats, inklusive 720p och 1080p klipp. HD Flash-filmer från YouTube spelade också utan stamning eller fördröjning med den senaste Adobe Flash programvara. Office produktivitet programvara är absolut inga problem för den här bärbara datorn, det enda stora begränsningen är spel, som egentligen inte är en fråga för de flesta köpare inom detta marknadssegment.

wPrime processor jämförelseresultat (lägre poäng innebär bättre prestanda):

PCMark05 mäter systemets totala prestanda (högre poäng innebär bättre prestanda):

3DMark06 mäter video-och spelprestanda (högre poäng innebär bättre prestanda):

Crystal lagringsenhet prestanda resultat:

Värme och buller
Kylsystemet på L512 är mer än kapabla att hålla systemtemperaturer i schack. Under belastning, är systemfläkten hörbara men inte påträngande i ett tyst rum. Under normala driftsförhållanden med det system vid eller nära tomgång, är fläkten avstängd eller vid en mycket låg hastighet. Vi hittade inte några betydande hot spots i de viktigaste "beröring" områden som palmrest eller tangentbord, vilket kan vara obehagligt om de blir för varma.

Batteritid
Jämfört med ThinkPad SL510, med en 52Wh, 6-cellsbatteri, erbjuder den nya L512 ett något mindre batteri med en kapacitet på 48 Wh. Detta fortfarande inte stoppa L512 från att ha bättre batteritid, beror inte liten del förbättringar i chip och visnings effektivitet. I vårt batteritest med skärmens ljusstyrka minskas till 70%, trådlös aktiv och uppfriskande en webbsida någonsin 60 sekunder och Windows 7 på en balanserad profil, stannade Lenovo ThinkPad L512 på 4 timmar och 5 minuter.

Slutsats
Lenovo ThinkPad L512 erbjuder några häftiga roliga grejer över den genomsnittliga bärbara datorn. Den har en av de högsta andelarna av återvunnet plast och en ny miljövänlig förpackning. Som sagt, det skulle ha varit trevligt att se samma saker som gäller för en av de övre ThinkPad-modeller istället för SL-serien från vilken L-serien är byggd. Att vara miljövänlig och erbjuder hög prestanda skulle vara ett stort drag för många konsumenter och företag så länge priset är rätt. Även om det är bra att Lenovo har lyckats öka sin användning av miljövänliga material utan att avsevärt öka priset, kanske viktigare mål att tillämpa den nya filosofin att hela deras lineup.

Fördelar:

• Bra konstruktion
  • Ingen förlust i styrka jämfört med SL-serie ThinkPad