onsdag 9 juni 2010

Lenovo ThinkPad L512 Recension

Lenovo ThinkPad L512 Recension
av Kevin O'Brien - 2010/06/09

Grönt är det nya spelet i stan för många tillverkare och Lenovo precis lanserat en ny bärbar dator för att fylla den miljövänliga marknadssegment. Den nya ThinkPad-L-serien är en nära kopia av den tidigare SL-serien, men med en enorm ökning av återvunnet material. L-serien erbjuder upp till 30% återvunnet material, LED-bakgrundsbelyst skärm och gröna förpackningar som tar upp 20% mindre utrymme. Om du är intresserad av en ny miljövänlig bärbar dator, kolla in vår recension av den nya Lenovo ThinkPad L512.

Vår Lenovo ThinkPad L512 Specifikationer:

• Windows 7 Professional 32-bitars
  • 15,6-tums HD 1366 x 768 WXGA Bländskydd
  • Intel Core i3-350M-processor (2,26 GHz, 3MB cache)
  • 3GB DDR3 RAM (2 GB X 1GB)
  • 250GB Hitachi 5400RPM hårddisk
  • Intel 6200AGN, Bluetooth, Realtek 1Gb LAN
  • Intel GMA HD integrerad
  • Inbyggd 2,0 M webbkamera
  • 6-cells 10.8V 48 Wh
  • Mått: (LxBxH) 14,96 x 9,72 x 1,26-1,42 inches
  • Vikt: £ 5,63
  • MSRP: $ 1174 ($ 844 street)

Bygg och Design
Så snart vi drog den nya ThinkPad L512 ur lådan, det var som om vi stirrar på den tidigare SL-serien bärbara dator. (Infoga länk här) De två utföranden är identiska ned till locket konsistens, konturer pekplatta, hamn layout och även bottenpaneler. De viktigaste uppdateringarna är nyare återvunnen plast innehåll och uppdateras intern maskinvara.

ThinkPad L512 har en konsument ta på den karga, affärsorienterad T-serien ThinkPad. Till skillnad från Edge-serien som egentligen är en konsumentinriktad modell, L-och SL-serien ThinkPad håller allmänna utseende och känsla av T-serien med några tweaks till designen. Framför allt är bristen på gummiliknande svart färg runt chassit, som har ersatts med slät svart plast. För vissa användare här typen av ytbehandling har en renare utseende jämfört med den gummiliknande yta som kan bära upp med tiden. Inuti den något grov svart plast palmrest och tangentbord surround på T-serien ersätts med samma släta yta plast, vissa användare kommer att hävda att det känns trevligare på handlederna. Den andra stora förändringen är övergången från en kantig chassi med rätvinkliga kanter till en aktiv sluttande profil som stoppar hamnarna i sidorna.

Bygga kvalitet ligger någonstans mellan T-serien och Edge-serien ThinkPad. Den 15-tums L512 verkade inte ha så mycket chassi flex som den större Edge 15 som vi omdömet förra månaden, men det hade fortfarande mer än liknande storlek T-serien. Skärmskydd är mycket bra på L512, visar ingen distorsion på LCD med hårt tryck appliceras på locket. Skärmen har vissa flex men det verkar inte påverka själva skärmen. Skärmen hänger på vår översiktliga modeller höll skärmen på plats mycket väl utan vingla men kramade kraften verkade inte vara lika stark som andra modeller. Till exempel, om du skulle gå runt med skärmen öppen kan du ändra oavsiktligt vinkeln på öppna skärmen när du flyttade.

Tillgång till interna komponenter är mycket lätt genom tre åtkomstpanelerna på botten av den bärbara datorn. Längst till vänster är den lilla panelen används för att installera en bygel för fingeravtrycksläsare innehåller mitt för WWAN uppgraderingar och den stora panelen till höger processorn, kylfläns, systemminne och hårddisken. En aspekt som lätt irriterade oss var avsaknaden av SIM-kort eller WWAN-spår lödda på moderkortet. Lenovo listar för närvarande L512 och L412 som "Integrerad mobilt bredband - Uppgraderingsbar" som standard, men från vad vi har sett på vår översiktliga granskning modell som inte kan vara fallet. Systemet inte heller innehåller några trådlösa antenner som anger systemet kom färdigkopplad. Om du planerar att använda integrerade WWAN, se till att du beställer det på köpet eller du kanske mycket besviken på vägen.

Skärm och högtalare
I L512 har en matt finish LED-bakgrundsbelyst display med en 1366x768 WXGA-upplösning. Jämfört med de flesta konsumenter visar vi sett var färger och kontrast något under genomsnittet. För vissa affärsmodeller, men skulle detta kunna betraktas genomsnitt. Vi mätte bästa sändningstid ljusstyrka på 212 cd / m ^ 2, vilket är mer än tillräckligt för visning i starkt ljus kontor och till och med delvis synliga utomhus. Så länge du inte är i direkt solljus matt finish skärmen hög ljusstyrka ska kunna användas utanför. Betraktningsvinklar var bra till ca 15 grader framåt eller tillbaka innan färgerna börjat skifta eller invertera. Horisontella vinklar var bättre med skärmen som vistas läsbar till mellan 60and 70 grader.

Högtalarprestanda var mycket genomsnittliga för en 15-tums bärbar dator och gjorde lägre än de flesta konsumenter bärbara datorer. Bas och mellanregister var mycket svag, men volymnivåer var bra för ett litet rum. Högtalarna är framåtvänd ligger direkt under skärmen, de ska inte blockeras när du sätter den bärbara datorn i knät.

Tangentbord och pekplatta
Tangentbordet är mycket bekvämt att skriva på och har en mycket liknande utseende och känsla till tangentbord på T-serien ThinkPad. Layouten har något tweaked, med en enda rad av funktionstangenter i stället för de två raderna sett på högre modeller. Taktil återkoppling är utmärkt från tangentbordet med mjuka knapptryckningar som avger en mycket mild klick när den är helt utlöses. Media knapparna har flyttats från ovanför den översta raden som visas på T-serien till vänster sida av tangentbordet. Lenovo ger fortfarande knappar för avstängd högtalare, mikrofon mute och volym upp och ner.

Lenovo verkar ha bytt tillbaka till en Synaptics pekplatta på L512. Den tidigare SL510 vi omdömet använt en ALPS modell pekplatta, så detta är en bra uppdatering. Pekplattan har stöd för multitouch gester, inklusive två fingrar kran, nypa zoom, rotation, tre fingrar tryck och tre fingrar stiletter. Känslighet är utmärkt ur lådan och när du "bryta in" pekplattan yta, är markörens rörelser mycket flytande. Tryck och dra rörelserna var perfekt, vilket kan vara en svaghet med några pekplattor, släppa objektet för tidigt eller inte alls. I L512 innehåller också en styrpinne för dem som är intresserade av att använda denna form av navigering över pekplattan. Vi hittade gränssnittet mycket kvick med minimala vandrande efter du lyfte från pekaren. Båda pekplatta och pekar knappar stick var lätt att använda och erbjuder utmärkt feedback. Knapparna har en mycket mjuk klick med en lång kastlängd.

Hamnar och funktioner
Port markering på ThinkPad L512 är ganska bra med tre USB 2.0-portar, en eSATA / USB combo port, VGA och DisplayPort-out, och LAN. Expansionsplatser inkluderar en SDHC-kortläsare och ExpressCard/34-fack. Jämfört med SL510, bytte Lenovo ut HDMI-porten till förmån för DisplayPort-anslutning. För användare hemmabio kan detta vara en stor besvikelse eftersom DisplayPort inte använder samma standard för överföring digitalt ljud till en stereo eller TV.

Främre: Aktivitet lampor

Baksida: En USB 2,0-port, Kensington-lås

Vänster: VGA-ut, eSATA / USB combo, LAN, DisplayPort-out, headsetuttag ExpressCard/34-fack

Höger: Två USB 2.0-portar, SDHC-kortplats, optisk enhet, AC-ingång

Prestanda och Benchmarks
Lenovo byggde L-serien ThinkPad runt nyare Intel Core 2010-plattform, med SL-serien hålla sig till nu-daterade Core 2 Duo-processorer. Med nyare chipset kommer också bättre Intel GMA HD-grafik, de ger L512 ett uppsving på ca 50% i 3D-prestanda jämfört med SL510 med X4500 integrerad grafik. Just nu Lenovo erbjuder ett brett utbud av Core i3 och Core i5 processorer i 14-tums L412 och 15-tums L512, med vår granskning modell konfigurerad med 2,26 GHz Core i3-350M processor. Grafik alternativ på 15-tums modeller är begränsade till GMA HD-grafik bara, det 14-tums L412 erbjuds med valfria ATI Radeon 5145 dedikerad grafik.

Den L512 rusade upp på alla områden jämfört med SL510, däribland PCMark05, wPrime och 3DMark06. Systemet hade inga problem med att spela HD-film trailers ned från Apples webbplats, inklusive 720p och 1080p klipp. HD Flash-filmer från YouTube spelade också utan stamning eller fördröjning med den senaste Adobe Flash programvara. Office produktivitet programvara är absolut inga problem för den här bärbara datorn, den enda stora begränsningen är spel, som egentligen inte är en fråga för de flesta köpare inom detta marknadssegment.

wPrime processor jämförelse resultat (lägre poäng innebär bättre prestanda):

PCMark05 mäter systemets totala prestanda (högre poäng betyder bättre prestanda):

3DMark06 mäter video och spelprestanda (högre poäng betyder bättre prestanda):

CrystalDiskMark lagringsenhet prestanda resultat:

Värme och buller
Kylsystemet på L512 är mer än kapabla att hålla systemet temperaturer i schack. Under belastning, är systemet fläkten hörbara men inte obtrusive i ett tyst rum. Under normala driftsförhållanden med systemet vid nära tomgång eller är fläkten avstängd eller vid en mycket låg hastighet. Vi kunde inte hitta några signifikanta hot spots i de viktigaste "Touch" områden som Handlovsstödets eller tangentbord, vilket kan vara obehagligt om de blir för varma.

Batterilivslängd
Jämfört med ThinkPad SL510 med 52Wh, 6-cells batteri, erbjuder den nya L512 en något mindre batteri med en kapacitet på 48 Wh. Detta fortfarande inte stoppa L512 från att ha bättre batteritid, beroende till stor del förbättringar i chip och visning effektivitet. I vårt batteri test med skärmens ljusstyrka minskas till 70%, trådlös aktiv och uppfriskande en webbsida någonsin 60 sekunder och Windows 7 på en balanserad profil, stannade Lenovo ThinkPad L512 på i 4 timmar och 5 minuter.

Slutsats
Lenovo ThinkPad L512 erbjuder några häftiga förmåner över den genomsnittliga bärbara datorn. Den har en av de högsta procentuella återvunnet plast och en ny miljövänlig förpackning. Som sagt, det skulle ha varit trevligt att se samma saker gäller för en av de övre ThinkPad-modeller istället för SL-serien från vilken L-serien är byggd. Att vara miljövänlig och erbjuder hög prestanda skulle vara ett stort drag för många konsumenter och företag så länge priset är rätt. Även om det är bra att Lenovo har lyckats öka sin användning av miljövänliga material utan deras pris stiger avsevärt kan desto viktigare mål att tillämpa den nya filosofin för hela sortimentet.

Fördelar:

• Bra konstruktion
  • Ingen förlust i styrka jämfört med SL-serien ThinkPad