fredag 11 juni 2010

Användarrecension: Dell Studio XPS 16 Uppdatering

Användarrecension: Dell Studio XPS 16 Uppdatering
genom Biosci3c - 2010/06/11

För närvarande den mest kraftfulla bärbara datorn från Dell kort av en Alienware, den Dell Studio XPS 16 är en snygg, prestandaklass maskin. Nyligen, Dell uppdateras maskinen, lägga till Intels nya Core i-serien processorer och en mer kraftfull ATI-grafikkort. Beroende på de valda alternativen, det kan också ha en rejäl prislapp.

Min Dell Studio XPS 1645 hade följande specifikationer:

  • Obsidian Black
  • 16 "1080p (1920x1080) RGBLED skärm w / webcam
  • Intel Core i7 720QM (1.6GHz/2.8GHz Turbo Mode, 6MB Intel Smart Cache)
  • Microsoft Windows 7 Home Premium, 64-bitars
  • ATI Mobility Radeon HD 4670, 1 GB
  • 6GB DDR3, 1333MHz (4GB + 2GB)
  • 500GB 7200RPM hårddisk med fritt fall-sensor (Seagate Momentus 7200.4/ST9500420ASG)
  • Intel Wireless WiFi Link 5300AGN
  • Direktmatad Blu-ray Rewritable enhet
  • 9-cells Li-ion batteri (85Whr)
  • Vikt: 6,3 £ (som listas på Dells hemsida)
  • Mått: 15,15 "(B) x 10,02" (D) x 0.95 "/ 1.34" (fram / back H)
  • MSRP: $ 2124

The Studio XPS 16 startar på $ 949 för en bas, 15,6 "-modellen. Tyvärr, att få 16 "RGDLED skärmen är lite knepigt nyligen, eftersom många konfigurationer verkar inte erbjuda det. Sista gången jag kollade, ett sätt att få skärmen skulle vara att beställa den från den lilla affärsdivision av dell (vilket innebär att du måste vara nöjd med en Core i5-processor). Den andra tillgängliga 1080p-skärm är den "WLED LCD 15.6.

Jag fick denna maskin för några månader sedan som en renoverad garanti / ADR ersättning för min åldrande Inspiron E1505, som började att bryta ner. Därför kommer det här omdömet spegla mina intryck av maskinen under loppet av flera veckor.

Bygg och Design
Dell Studio XPS 16 är en studie i kontraster: snygg men stor, och snygg, men skrymmande. Silvret trim och svart blank färg gör det stilrena utan att vara skrikig det minsta. Tyvärr, eftersom målet är hög glans, lockar till sig fingeravtryck som galen. Dessutom, olja från dina händer (och något annat på dem) smittar av sig på finish och överförs till skärmen när du stänger den (eftersom skärmen inte är infälld).


Utbyggnaden är mestadels plast (även den metallglänsande trim), men det är relativt robust. Det knarrar lite om du tar tag i det genom sidorna, men det känns inte som om det kommer att falla sönder. Några av trim nära skärmen inte radas upp perfekt, och tenderar att sätta en liten repa längst ner på skärmen (svårt att se om du verkligen leta efter det). Jag är inte säker på om det är en defekt i min maskin eller en allmän fråga. Gångjärnen är ganska stark, och skärmen tar lite ansträngning för att öppna. Krusnings dyker upp på skärmen om måttlig till tung tryck anbringas på locket, en konsekvens av att ha en sådan stor skärm. Att vara en 16 "maskin, har Studio XPS 16 en bit av tyngd, vilket nödvändiggör användningen av två händer för att bära den.

Om du får intrycket att denna bärbara dator har tvivelaktig byggkvalitet, kom ihåg att detta är en stor 16-tummare, och det är därför ganska robust för sin storlek. Jag bar denna maskin runt i en vadderad väska till och från klasser på college för ett par månader nu, och det tjänar mig mycket bra (min axel hade ursprungligen en annan uppfattning, men jag acklimatiserad snabbt). Men jag skulle hålla med om att det kunde vara något starkare. Som en liten not, de Studio XPS 16 passar (knappt) i en väska utformad för 15,4 "bärbara datorer.


Hela nedre luckan kan tas bort för att komma åt hårddisken och minnet. Även om detta ger en mycket slankare utseende, gör det förändras uppgradera lite mer arbete. Men om du tar ut tangentbordet (eller något liknande), är det inget fruktansvärt irriterande.

Skärm och högtalare
Det finns bara ett ord för skärmen: WOW! Detta är helt enkelt den bästa skärmen jag någonsin har sett, och det har bortskämda mig fruktansvärt. Upplösningen är 1920 x 1080 (1080p, full HD) Färgmättnad är extremt hög (kanske lite för högt, särskilt för de röda), och kontrasten är utmärkt. Medan bakgrundsbelysningen är löjligt ljus, har den uppåtsidan att hålla skärmen användbar även under stark inomhusbelysning. Tyvärr sprang jag in i en liten fråga på denna punkt, eftersom skärmen flimrar då och då när ljusstyrkan är ~ 50% eller lägre (endast när stora områden av vit finns på skärmen). Det sker så snabbt, att jag fann mig själv att ifrågasätta om det verkligen förekommit. I varje fall är det bara milt irriterande, och lösningen är att vänja sig vid de högre ljusstyrka.


(Dessa bilder helt enkelt inte gör skärmen rättvisa. Min gamla 1 MP Pentax verkligen kämpat med att få bilder av skärmen i mörker).

De betraktningsvinklar på den här skärmen är mycket imponerande. Horisontellt, faller skärmens ljusstyrka ut något på ~ 50 grader, och skärmsignalen blir en liten bit rödare. Men fortfarande ser det bra ut, och förblir läsbara även när de ses från nästan 90 grader åt sidan. Detta gör det enkelt att ha flera människor ser på skärmen på en gång. Vertikalt är de betraktningsvinklarna är mycket bra, med färgerna inverterade vid 50 grader över och under skärmen. Skärmen är blank, och faktiskt har ett lager av glas framför den som sträcker sig till den yttersta kanten av ramen (och är alltså en "ramlös" design). Reflektioner kan vara ett problem, men ljusstyrkan kan ökas för att motverka detta. Det är en webbkamera och dubbla mikrofon i skärmen. Webbkameran har en långsam uppdateringsfrekvens, och ger korniga bilder. Den kan användas med ansiktsigenkänning för att logga in i datorn, men denna funktion verkade fungera intermittent. Jag har inte testa mikrofonen.

Så imponerad som jag var med på skärmen, var jag nöjd men inte blåst bort av högtalarna. Min gamla Inspiron E1505 hade faktiskt ganska bra högtalare, men de saknade bas. The Studio XPS 16 har definitivt en subwoofer, och basen är imponerande för en bärbar dator. Men högtalarna låter lite på tinny sidan (som om de är små, som de är). Volymen har ett bra utbud, och kan lätt fylla en liten till medelstora rum. Det finns liten eller ingen distorsion vid hög volym. Högtalarna har en bit av en riktverkan, med viss volym drop-off i vissa vinklar. De två hörlursuttag inte har någon märkbar statisk.

Tangentbord och pekplatta
Knapparna är ganska platt, med en räfflad form. Detta tillåter de nycklar som skall placerade mycket nära varandra och samtidigt hålla fingrarna tillräckligt avstånd från varandra. Tangenterna har en ganska kort kast och är ganska tyst om du inte slå dem med en hel del kraft. Om du trycker mycket hårt på tangentbordet ger ingen märkbar flex. The Studio XPS 16 saknar en numpad (till skillnad från min E1505, är det inte ens inbäddad i mitten av tangentbordet och aktiveras med Fn-tangenten), och hem, PgDn, PgUp, är avsluta-knappar placerade precis till höger om backspace och ange nycklar. En trevlig bonus är bakgrundsbelysningen, som har tre inställningar (hög, låg, och off).


The Studio XPS 16 sportberöringsaktiverad mediakontroller ovanför tangentbordet. Deras vita bakgrundsbelysning ska vara på oavsett inställningarna av bakgrundsbelysningen tangentbordet, men jag fann det smakfulla. En nitpick är att jag slog ofta "Mata ut" knappen av misstag när du försöker trycka på "Delete". Pekplattan är nästan helt slät, med bara en liten bit av textur. Knapparna kräver mycket lite kraft för att trycka på, men är försänkta tillräckligt för att förhindra oavsiktlig klicka. Liksom tangentbordet, de gör lite buller när man trycker.


Hamnar och funktioner
The Studio XPS 16 har en imponerande samling av portar. Framför allt besitter det två hörlursuttag, en combo eSATA / USB-kontakt, en Displayport-kontakt och en HDMI-port. En nitpick jag kan hitta i denna avdelning är det faktum att det har bara tre USB-portar. En annan är att strömkabeln har en irriterande vana att falla ur kontakten om det dinglar ett visst sätt (ett problem som jag upplevde med min gamla maskin som förmodligen innebär slitage på kontakten).


Vänster sida: Kensingtonlås, VGA-ut, 1000Mbps Ethernet, Displayport, HDMI, 2x USB 2.0, mikrofon och 2 hörlursuttag


Höger sida: Expresscard-port, Media kortläsare, Mini IEEE 1394, Matad Blue-ray-RW-enhet, eSATA / USB 2.0-combo-port, och strömuttaget.


Front: Blinkers (Hårddisk, Bluetooth, WiFi och WLAN)


Back: Batteri

Prestanda och Benchmarks
Utförandet av denna maskin är imponerande, men inte riktigt i nivå med en dedikerad gaming anteckningsboken. Den fyrkärniga Core i7 processor sport hyperthreading, vilket gör 8 trådar som ska hanteras på en gång. Alla tester kördes med energischemat inställd på "hög prestanda" (inkopplad, uppenbarligen), antivirus aktiv vakt utanför, och med de flesta program som körs lämnat.

wPrime processor jämförelseresultat (lägre poäng innebär bättre prestanda):

PCMark05 mäter systemets totala prestanda (högre poäng innebär bättre prestanda):

3DMark06 mäter video-och spelprestanda (högre poäng innebär bättre prestanda):

Äldre spel (Freespace 2): Den bärbara datorn hanteras Freespace 2 (med alla tilläggsgrafikpaket laddade) på högsta inställningarna (och på 1920 x 1080) beundransvärt, som ger den högsta 60 fps ganska mycket hela tiden.

Aktuell Game (Burnout Paradise): Burnout Paradise: The Ultimate Box var en annan historia. Jag var tvungen att stänga av upplösning ner till 1400 x 1050, AA till 4x, och detaljerna ner till standard för att få en relativt väl fungerande spel (vid ~ 30 fps). Men bara för att ge dig lite perspektiv, mitt skrivbord med ett Nvidia 9800 GT-kortet hanterar spelet smidigt på en något högre upplösning (1600 x 1200) på endast något högre inställningar. Således Studio XPS 16 faktiskt utför imponerande, med tanke på den bara har en övre mellanregistret mobil kort.

Värme och buller
Liksom i den tidigare versionen av Studio XPS 16, kan maskinen få på toasty sidan under tunga spel. Den palmrest och nycklar blir märkbart varmt (knappt vad jag skulle kalla varmt). Den utökade batteriet hjälper till att stötta upp den bärbara datorn och främja vissa luftflödet undertill, men placera det i knät kommer definitivt att leda till att du svettas. Även när bara surfa på nätet (och tittar en del flash-video), blir det varmt.

Fläkten är nästan tyst i lätta laster, blir något mer märkbar under måttliga belastningar. Under mycket tung stress, sparkar fläkten på högvarv och producerar en måttlig mängd brus (låter som en avlägsen whooshing buller och en liten bit av en gnäll), men kommer inte att störa en spelsamling till en rimlig volym. Men skulle det definitivt vara märkbar i en lugn miljö som ett bibliotek eller ett klassrum.

Den optiska enheten är i den direktmatade sort, och är lite på den livliga sidan när den snurrar upp (och speciellt när du bränner en CD / DVD). När du sätter in och mata ut en skiva, kan du höra den tysta surrande ljud från driv servon snurrar upp.

Batteritid och medföljande programvara
Jag uppnådde en tid av 2 timmar och 40 minuters batteritid i "balanserad"-läge med skärm-mörkläggning funktionshindrade, en respektabel tid för en stor media anteckningsbok. Den bärbara datorn hade lite bloatware på det så långt som jag kan minnas, men jag tog slut upp att bygga om systemet för att lösa en programvara fråga (en bra idé i alla fall).

Slutsats
Dell Studio XPS 16 är en snygg underhållning anteckningsbok av rimlig byggkvalitet och anständigt bärbarhet (med tanke på dess storlek). Den innehåller en fantastiskt levande skärm, tillsammans med några spel punch. Även om det har några smärre brister, framför allt hur mycket värme den pumpar ut under spel, är det ett bra köp för de som har råd med sina $ 2000 + prislapp.

Som en fotnot, under sammansättningen av denna översyn, högtalarna började blåsa ut intermittent (tror jag beror på en lös tråd). Därför kontaktade jag Dells support via chatt, och de försökte åter installera drivrutinen för ljud till ingen nytta. Jag rapporterade också upp frågan med den ojämna trim märka upp skärmen och flimrande frågan. Den tech berättade då för mig att det skulle vara lättare att byta hela maskinen med något jämförbara eller bättre. I motsats till vad många andra säger om Dells tekniska support, säger jag att det rocks ... om du är under Complete.

Fördelar:

  • Elegant utseende
  • Underbar och rymlig skärm
  • Imponerande prestanda för en icke-bärbar speldator
  • Anständigt batteritid för en 16 "maskin
  • Stort garanti teknisk support

Nackdelar:

  • Dyr
  • Blir mycket varm under tung påfrestning
  • Skulle kunna använda en annan USB-port
  • Bygga kvalitet kunde vara lite bättre
  • Visar fingeravtryck och smuts

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar