fredag 2 september 2005

IBM ThinkPad T42 Review (pics, specifikationer)

IBM ThinkPad T42 Review (pics, specifikationer)
av ZAZ - 2005/09/02

Användning:

Jag främst använda min bärbara dator i huset för att göra sådana saker som surfa på webben, använda MS Office och bränna några skivor. Jag får utanför jobb, främst fastställa PC / Bärbara datorer hårdvara och mjukvara, gör uppgraderingar, handledning, uppställningar internet och de-spywaring PC / bärbara datorer. Jag tycker att det är oftast en bra idé att ha en dator hemma som jag vet fungerar. Det gör det ut ur huset ibland vid andra tillfällen.

IBM ThinkPad T42 15,0 "Sized skärm Notebook ( för större bild )

Krav:

  • Robust - Bra byggkvalitet var ett måste för mig. Jag har sett en hel del bärbara datorer nyligen som inte är så gamla skenbara redo att falla sönder. Du kunde höra min gamla Compaq creek i sin egen vikt när du plockade upp vid sidan. Plus att jag tänkte en bärbar dator med bra byggkvalitet skulle behålla värdet bättre om jag ville sälja den.
  • Service - Jag ville ha en bärbar dator som stöddes av god service. Om jag någonsin har en fråga, jag vill att det lösas snabbt. Jag ville det vita handske behandling. Jag ville inte behöva ringa ett servicecenter i ett annat land där språket kan vara ett problem.
  • Bra resultat - Jag ville goda prestanda. Jag anser inte mig vara en avancerad användare, men jag gillar att det är lysande. Jag ville också ha en 7200RPM hårddisk. Det behövde inte vara stora eftersom jag har en extern hårddisk i ett ärende. Mina andra bärbara datorer har haft detta och jag ville inte gå utan. Jag brydde mig inte om jag var tvungen att uppgradera det själv.
  • Skärm - Det måste vara en högupplöst skärm. Jag hade nyligen uppgraderat mitt skrivbord till en LCD strax innan jag fick min T41, så jag fann sin XGA-upplösning är för liten. Jag ville också ha en matt skärm eftersom jag finner dem mycket lättare att använda under längre perioder.
  • Batterilivslängd - Jag ville minst fyra timmar. Jag ville också ha en modulär batteri. Jag har haft äldre bärbara datorer där du var tvungen att nå för sladden med några timmar, vilket är en dra.
  • Dedikerat videominne - Jag ville dedikerat minne inte för att jag spelet, men jag ville inte att dra av systemminnet.
  • Light - Jag ville min bärbara att vara lätt för sin skärmstorlek klass. Jag insåg att om jag fick en 15 "skärm, var sex pounds förmodligen det minsta, men jag ville inte en £ 8 Behemoth.
  • DVD-brännare - Jag ville ha en DVD-brännare. Jag brydde mig inte om det var internt eller externt så länge jag kunde använda en modulär batteri.

Köpa Beslut:

Jag har ägt Compaq, Dell och ThinkPad bärbara datorer innan min T42 och har arbetat med många andra. Efter att ha gjort massor av forskning, hade jag minskat ner till Asus Z71v är Fujitsu s6231 och ThinkPad T42/T43. Ingen av bärbara datorer var perfekt. Asus fallet var plast som jag inte gillar och det var lite av en okänd för mig. Jag hade sett några Asus bärbara datorer och generellt hade ett positivt intryck av dem, men i slutändan var inte ett språng i tro jag var villig att göra. Jag gillade Fujitsu s6231. Jag har rekommenderat dem till ett fåtal personer jag känner och har hört något annat än bra saker om dem. Jag gillar inte den blanka skärmar, men om jag skulle få en, skulle det vara en Fujitsu. Jag var också bekymrad Fujitsu skulle bli för litet. På den tiden jag övervägde att bli av med mitt skrivbord och en 13 "skärm verkade för liten. Jag har sedan beslutat att hålla mitt skrivbord, som på sätt och vis gör mig beklagar inte få Fujitsu. Till slut bestämde jag mig för ThinkPad. Jag bestämde mig för att få T42 istället för T43. Vid tiden T43s kunde endast haft med integrerade grafikkort. Jag hade hört talas om problem fläktljud med T43s. Jag har också hört dessa frågor har lösts med de nyare T43s. De T42 använder den äldre Dothan Pentium Ms som körs vid lägre spänningar än nyare T43. Jag hoppades för bättre batteritid på T42.

Köpa:

Jag köpte min laptop maj. Efter att ha beslutat att gå med T42, ställer jag om att hitta det bästa priset. Efter att ha tittat på många modeller och priser, bestämde jag att ebay var det bästa stället att köpa. Jag hade köpt min tidigare laptop på ebay också och hade en bra erfarenhet för som köper. Min säljare hade över 10.000 återkopplingar med 99% positiva. Min bärbara dator var detaljhandeln på IBM: s webbplats för ca $ 2300 och det billigaste jag kunde hitta på internet för en liknande modell var $ 1850. Jag lyckades få gruva, 2379-R9U , för $ 1600 som var ett mycket bra pris. Den bärbara datorn kom också med en gratis skrivare som jag kunde sälja vid ett senare tillfälle. Priser på T43s har sjunkit den senaste tiden. Jag tror att jag kan få en nu med en DVD-brännare för runt samma pris. Jag vann min auktion på en onsdag och det levererades följande måndag. Jag hade begärt ett spårningsnummer från säljaren som faktiskt mailade mig efter den bärbara datorn kom. Strax efter att köpa min laptop, lade jag ett 1GB minnesmodul. Jag köpte också en NEC ND-6500A hårddisk och ett fall för det. Fallet drivs via USB så jag inte behöver släpa runt en adapter.

Specifikationer:

  • 1,8 GHz Pentium M/2MB L2 Cache/400Mhz FSB
  • Windows XP Pro
  • 1,5 GB DDR PC2700 minne
  • 60GB Hitachi 7200RPM hårddisk
  • 15 "SXGA + FlexView skärm
  • Hitachi-LG CDRW / DVD Combo Drive / extern NEC ND-6500A DVD-brännare
  • Nio Cell Lithium-Ion batteri / modulfacksbatteri
  • 64MB ATI Radeon 9600
  • Intel 2200BG Wireless/Bluetooth/56k Modem
  • 2 USB 2.0 / 2 PCMCIA Slots / parallell port / Serieport / / VGA Out/PS2 Port
  • Hörlursuttag / linjeutgång / volym och Mute Knappar
  • Fingeravtrycksläsare
  • ThinkLight
  • Tre års garanti till april 2008
  • 6.2lbs./Width 13 "/ Djup 10,6" / höjd 1,3 "

Ankomst:

Min laptop kom på en måndag. Jag hade ett par timmar att spela med det innan jag var tvungen att lämna. Efter att ha öppnat lådan och snabbt ställa in gratis skrivare åt sidan, vände jag den. En av de få saker rör jag hade om att köpa på internet och inte från IBM med det 30 dagars returrätt, hade en död pixel eller två som IBM inte skulle fixa orsakar det inte tillräckligt döda. Avkastningen på internet kan vara problematiskt. Till min glädje fanns det inga döda pixlar. Ingår i rutan var servicemanualen, en snabbstartsguide om hur du installerar minne, några olika huvuden för TrackPoint och en annons för några Targus väskor. Efter bränning av återställningsskivorna och drivrutiner mappen, fortsatte jag att utplåna hårddisken och gör en ny installation.

Ovan och nedan utsikt över T42 ( se större bild )

Bygga & Design:

Liksom alla ThinkPad är byggkvalitet enastående. Det känns bara fast. Det knaka inte när jag plockar upp den. Fodralet är tillverkat av magnesium och titan med metall gångjärn för skärmen. Den har hög kvalitet plast på insidan. Jag kan trycka på locket och får inga ringar. Skärmen går aldrig om jag justera den. Min T42 har en 15 "skärm och väger lite mer än sex pounds som är mycket ljus för sin skärmstorlek klass. Det känns fortfarande tungt jämfört med mina gamla T41, men jag bär den i en ryggsäck med ett gäng andra verktyg. Även om jag hade fått en mindre, skulle min ryggsäck har bara gått från 15 pounds till 14 pounds. Vissa människor har kommenterat att de inte bryr sig om den tråkiga ThinkPad designen. Personligen gillar jag svart. Det säger jag inte röra runt I sorts tänka på det som Volvo i bärbara datorer -. Boxy men bra.

ThinkPad T42 Höger sida

ThinkPad T42 Vänster sida

Prestanda:

Det T42 kom med en 1,8 GHz Dothan Pentium M. Det är snabb processor. Jag är inte en avancerad användare så 1,8 GHz är nog overkill för mig. Det är minst lika med min stationära dator som har en Athlon XP 2600 + processor. CPU-prestanda är bara en av många saker som avgör systemets totala hastighet. Tvåa på min lista skulle vara svårt körhastighet. Mine kom med 7200RPM Hitachi 7k60 hårddisk. Det är den bästa bärbara hårddisk i min mening. Den startar i ca 20-25 sekund från när jag trycker på strömbrytaren för att stocken på skärmen. När jag klickar på ett program öppnar rätt upp. Det köra lite varmare än 5400RPM hårddisk, men hastigheten är oh så bra. Den 15 "T-serien är lite tjockare än 14", så värmen var lite mer märkbar på min T41. Det är ganska tyst. Du kan höra det om du är i ett mycket tyst rum, men annars jag inte märker det. Jag lade ett 1GB modul minne strax efter. Att ha så mycket minne är nog overkill, men jag fick ett bra pris på det gör det bara något dyrare än den 512 pinne. Föreställningen var lite bättre efter, men inget stort. Jag brukar säga min fan aldrig kommer på vad som är inte riktigt sant. Om du placerar din hand genom en av ventilerna du kan känna den varma luften strömmar ut, men jag hör bara fläkten när jag slår på den.

Tangentbord Område:

IBM T42 tangentbord / styrplatta / TrackPoint vy ( se större bild )

Vad kan jag säga om tangentbordet, det är det bästa jag har använt. Jag gillar det bättre än min stationära tangentbord. Nycklarna är perfekt åtskilda och dimensionerade, att hålla fel till ett minimum. Det finns rätt mängd resor när du trycker på knapparna. Varje nyckel verkar oberoende av varandra och det finns ingen flex. Tangentbordet har inte många extra knappar, bara volymkontroller, mute och Access IBM-knappen. ThinkPad har ingen Windows-tangenten. Jag tror att de fortfarande är arg på Microsoft för att ha stulit OS marknaden från dem. Då och då jag önskar att jag hade den här knappen. Pekplattan fungerar bra. Ibland är det lite oprecis. Jag personligen har aldrig gillat TrackPoint som enheter så mycket. Jag tror att detta datum för att de första som var mycket hård och svår att använda jämfört med en mus. Jag gillar pinne på min T42 bättre än de gamla. Det finns två andra huvuden för pinnen ingår om du inte gillar radergummit huvudet stilen en. Jag använder större något konkav, men det känns ändå roligt. Jag riggade slutligen upp så jag kunde använda den för att bläddra. Om jag drar ner på det, rullar ner den och vice versa. Bredvid pekplattan är en fingeravtrycksläsare. Du kan använda fingeravtrycksläsare för inloggning och i stället för lösenord för webbplatser, och då är skönt att inte behöva skriva mitt lösenord, jag tror inte jag skulle betala extra för det om det inte ingick. Min ThinkPad kom med ThinkLight. Det är en liten ljus kan du stänga av / på med tangentbordet kontroller. Det lyser upp tangentbordet i svagt upplysta miljöer. Jag kan se där det skulle komma till hands.

Skärm:

Vy framifrån T42 med extern ansluten enhet

Det är lite svårt att säga från bilden, men av alla funktioner på min ThinkPad, är detta den jag gillar bäst. Jag är en av dem som inte föredrar blanka skärmar. Jag hittar dem svåra att använda under längre perioder. Den FlexView är häpnadsväckande. Det är bara erbjuds på 15 "ThinkPad-modeller och endast i SXGA +-upplösning. Det är klart och ljust från ett hörn till ett annat. Jag hade lyckan att få en med inga döda pixlar, bane av LCD-branschen. Det har utmärkt kontrast . Det erbjuder också stora vinklar. På en vanlig matt skärm, som du stänger av den centrala skärmen mörkare. den FlexView gör detta också, men inte alls lika mycket. Om jag sitter med den i knäet, kan jag vända ner det så att locket är parallell med benen och skärmen är helt läsbar. Jag gillar verkligen SXGA + skärm. Jag hittade XGA + för att vara för liten. Jag var tvungen att öka DPI ett hår för att göra det mer användbart för mig.

Vy framifrån matt finish skärmen ( se större bild )

Anslutningar:

Min ThinkPad kom med Intel 2200BG trådlösa kortet. Det finns ingen av / på-knapp, men kan kopplas med tangentbord kontroller. När jag först fick det, hade jag fortfarande en 802.11b router. Det fungerade bra med det. Jag har sedan uppgraderas till en 802.11g router och det fungerar bra med det också. Jag verkligen bara använda den tillsammans dela min internetuppkoppling så 802.11b-standarden är mer än tillräckligt för min 400k DSL-linjen. Min ThinkPad kom också med Bluetooth. Jag köpte en Bluetooth-aktiverad Kensington Pilot Mouse att använda med den. Det fungerar bra och finner det direkt när jag slår på den. En av de få fel jag kan hitta med min ThinkPad är bristen på anslutningsmöjligheter. Den har två USB-portar och det är det. Det har ingen firewire eller kortläsare. Inte för att jag använder de så mycket, men de skulle ha varit trevligt om en sådan dyr bärbar dator. De kunde ha blivit av parallellporten att lägga till dem eftersom de sällan används längre.

Optisk enhet:

De flesta ThinkPad kommer med en CDRW / DVD-kombination driver trots DVD-brännare är vanliga på många andra bärbara datorer. Nyare T43s är mer benägna att ha en DVD-brännare. Mine kom med en Hitachi-LG 24x/8x enhet kombinationsenhet. ThinkPad har en superslimmad modulfacket. Det finns bara ett fåtal enheter som passar in där. Jag beslutade att inte få en med en DVD-brännare eftersom IBM brännare är långsam och dyr. Bränningen kvalitet på enheten är inte så bra heller. Jag har den modulära batteriet och gillar att hålla det bukten, så en extern verkade ett bra val. Jag köpte en NEC ND-6500A från Newegg och ett fall för det från Centrix Intl. Bränningen kvalitet på NEC är det bästa jag har sett på en bärbar dator enhet och det är mycket snabbare än 2x Panasonic-enheter som erbjuds av IBM. Fallet det lite billig och platicky, men verkar fungera som beskrivits. Det är USB-drivna så tack och lov att jag inte behöver bära en adapter.

Ljud:

Det är en bärbar dator så använder sina högtalare för att lyssna på ljud kommer att göra i en nypa, men ett par bra hörlurar är ett måste. Jag använder de som kom med min Creative Labs Muvo2. Den använder en SoundMax chip.

Batteri:

Jag har större nio cellen och modulfacksbatteri. Jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning, men med båda batterierna fullt laddade det går mellan sex och sju timmar på medium inställningar med trådlös som är utmärkt med tanke på större skärm. Oftare än inte, slutar jag använda den innan batteriet tar slut.

Mjukvara:

Alla ThinkPad T-serien bärbara datorer levereras med Windows XP Pro. Den levereras med en hel del ytterligare programvara. För brännaren var Sonic Record Now och WinDVD 4 för att visa DVD-skivor. Microsoft Works och en 90 dagars Norton Trial var där. Det har också många verktyg installeras som batteri Maximiser, Hard Drive Protection programvara och UltraNav. Det är på Access IBM-knappen också. Du kan se det som din bärbara dator assistent. Skjut den och du kan ta reda på allt du velat veta om din ThinkPad och mer. Du kan använda den för att återställa ThinkPad om det någonsin blir skadad. Jag torkar personligen ut och göra en ny installation av varje dator jag har ägt. På så sätt kan jag bli av med alla extra grejer jag inte gillar. Sen när jag är klar att installera det precis som jag gillar, jag använder Arconis True Image för att göra en bild av hårddisken. På det sättet om jag någonsin vill installera, kan True Image ominstallera en tom hårddisk i ungefär fem minuter. Jag har också haft Unbuntu Linux och Windows 2000 installerat på den. Båda arbetade mycket snyggt. ThinkPad är kända för att vara Linux vänlig. T42s stöder också Windows NT, Windows 95, Windows 98 och Windows ME.

Service och support:

Jag har bara tvungen att använda stöd några gånger sedan äga mina ThinkPad. De har alltid plockat upp under de första ringarna och jag har aldrig lagts på is. Försäljare har varit vänliga och behöriga. Det skulle vara trevligt om det fanns chatt eller e-post erbjuds som stöd. Ibland vill jag ställa en fråga, men jag tror inte att det stiger till nivån för att göra ett telefonsamtal. När jag installerade Windows 2000 Jag hade ett problem med den trådlösa drivrutinen. Jag ringde support och de vägrade att hjälpa mig eftersom min bärbara dator kom med XP. Jag trodde det var lite illa. Jag kan förstå om de aldrig stött Windows 2000, men de stöder Windows tillbaka till Windows 95.

Slutsats:

Totalt T42 är en stor bärbar dator. När jag använder den i mitt knä är det en dröm. Prestandan är mycket bra och FlexView skärmen är häpnadsväckande. Ett utmärkt val för människor som mig som inte gillar belagda skärmar. Det är mycket väl konstruerad. Jag kan se varför för mig att det är den perfekta blandningen av storlek och prestanda. Inte för stort och inte för litet. Den som söker ett väl konstruerat och mångsidig bärbar dator, företagsanvändare eller på annat sätt, skulle göra klokt i att överväga det.

För-och nackdelar:

Fördelar:

  • Välbyggd
  • Stora skärm
  • Bra prestanda
  • Lång batteritid
  • Sval och tyst

Nackdelar:

  • Lite tung
  • No Good DVD-brännare

Pris och tillgänglighet

Andra ThinkPad T42 Recensioner på NotebookReview.com

  • ThinkPad T42 Bra för spel?
  • IBM ThinkPad T42 med biometrisk säkerhet recension


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar