tisdag 6 september 2005

Fujitsu LifeBook S2110 Review (pics, specifikationer)

Fujitsu LifeBook S2110 Review (pics, specifikationer)
av Nesbø - 2005/09/06

av Neama, Ohio USA

Inledning:

Fujitsu LifeBook S2110 ( se större bild )

För de senaste åren har jag blivit ett stort fan av skrivbordet AMD-processor. Jag ville alltid att AMD skulle göra en mobil processor som var snabb och hade bra batteritid, men jag kunde aldrig hitta en som hade till anständigt batteritid utan att offra prestanda. Jag äger för närvarande en Fujitsu LifeBook S6231 bärbar dator som använder en Pentium M-processor och det är en fantastisk bärbar dator. Min nyfikenhet nådde när jag såg att Fujitsu har nyligen släppt Fujitsu LifeBook S2110 laptop, en tunn och lätt (och jag menar lätt, nästan ultraportabel) med den nya 64-bitars AMD Turion mobil processor som annonserar med 4 timmars batteritid!. Tack vare min gode vän och kollega moderator, Brian, kunde jag få denna laptop för att granska om denna webbplats. Jag trodde att jag skulle ge en fullständig översyn av den nya maskinen och även jämföra den med S6231 som jag äger.

Konfigurationen av översynen modellen LifeBook S2110 jag fick är följande:

  • AMD Turion 64 Mobile MT-28 1,6 GHz
  • 512 MB DDR333 SDRAM
  • 13,3 "Crystal View XGA LCD
  • ATI Radeon Xpress 200M integrerad grafik (som kan använda upp till 128 MB delat minne)
  • 60 GB 4200 RPM hårddisk
  • Atheros Super AG Trådlöst LAN 802,11 a / b / g
  • Memory Stick / SD-kortplats
  • 3 USB-portar, 1 Firewire, VGA-ut, WiFi strömbrytare
  • Port Replicator anslutning (inte ett alternativ på S6231)

För jämförelse kommer jag att lista de specifikationer av den LifeBook S6231 som jag redan äger:

  • Pentium M (Dothan) 1,6 GHz
  • 512 MB DDR333 SDRAM
  • 13,3 "Crystal View XGA LCD
  • Intel Integrated Graphics Extreme 2 (som använder upp till 64 MB delat minne)
  • 60 GB 7200 RPM hårddisk
  • Intel 2200 Wireless LAN
  • Memory Stick / SD-kortplats
  • 3 USB-portar, 1 Firewire, VGA-ut, WiFi strömbrytare

Bygg och Design:

En aspekt Fujitsu är känt för är deras kvalitet bygga. Lyckligtvis fortsätter Fujitsu denna tradition med S2110. LCD-skärmen har ett hölje av magnesiumlegering och är ordentligt ansluten till den bärbara datorn utan vinglar eller porlande effekt. Resten av den bärbara datorn är tillverkad av högkvalitativ plast och det finns ingen flex i höljet som helst. Fujitsu har beslutat att använda alla svarta i utformningen av S2110 vilket ger det en mycket elegant design. Det är dock ytterst fingeravtryck benägna, så se till att du har en mjuk trasa som du behöver för att rengöra den bärbara datorn ofta. Som jämförelse använder min S6231 ett silver och svart kombination. Jag är inte säker på vilken färg jag gillar bättre. Båda är tilltalande, dock.

Måtten på båda bärbara datorer är 11,54 "x 9,31" x 1,29 och vikten är £ 4,02 med en inbyggd DVD / CDRW-enhet. En av de lättaste tunn-och-ljus bärbara datorer på marknaden med en rimlig storlek skärm! För dem som vill rörlighet, är denna bärbara dator en av de bästa i sin klass.

Fujitsu S2110 ovan syn på locket, märker fingeravtryck som är synliga på grund av färg och material som används på locket ( se större bild )

Fujitsu LifeBook S6231 ovan anser märker silver är inte lika benägna att fingeravtryck ( se större bild )

Fujitsu LifeBook S2110 höger sida ( se större bild )

Fujitsu LifeBook S2110 vänster sidan ( se större bild )

Fujitsu LifeBook S2110 baksida ( se större bild )

Skärm:

Jag kände alltid skärmen på min S6231 var en av de bästa egenskaperna hos den bärbara datorn. Fujitsu använder en Kristall View LCD, där LCD-skärmen har en glänsande beläggning som ger skärmen en levande och ljus bild, om än med viss reflexer i starkt ljus. Den S2110 använder den senaste LCD-tekniken erbjuds av Fujitsu och skärmen är ännu ljusare och mer levande än min nuvarande laptop. Det är helt underbara! DVD-filmer ser stjärnor.

Skärm sida vid sida, Fujitsu S6231 till vänster, Fujitsu S2110 till höger ( se större bild )

Talare:

Som med många mindre bärbara datorer, högtalarna är inte särskilt bra. Det låter burkigt utan bas som helst. Jag skulle inte rekommendera att titta på filmer utan några hörlurar

Processor och prestanda:

Detta är den första AMD anteckningsbok som jag har sett som förmodligen erbjuder hög hastighet och enastående batteritid och är framtiden klar med 64 bitars processkapacitet. Jag använder inte min nuvarande bärbara dator för att spela spel som jag använder det främst för yrkesmässigt bruk. Men jag är en ivrig spelare och är alltid ute efter den lättaste bärbara datorn som erbjuder bra spel kapacitet. Min laptop (S6231) har Intel Extreme Graphics 2 chipset. Som många av er kanske vet, spelar denna grafik chipset inte den senaste och bästa spelen bra alls. När jag såg att S2110 hade en ATI Xpress 200M integrerad styrkrets, fick jag lite upphetsad tänkande jag skulle kunna spela några av de 3D första person shooters. Tyvärr blev jag besviken. Doom 3 var för hackig att spela även på lägsta inställningar. Jag försökte inte Half Life 2. Mindre intensiva spel fungerar alldeles utmärkt. Men om du vill tunga spel med den här anteckningsboken, leta någon annanstans. Den andra aspekten av grafiken i S2110 som jag inte gillar är att du måste välja hur mycket minne du vill dela i system-BIOS. Intel chipset för S6231 kommer att släppa grafikminnet så lågt som 8 MB om du inte använder tung grafik för att spara resurser. Med ATI, om du ställer in den på 128 MB, kommer det stannar vid det och kommer inte att justera på egen hand. Du har möjlighet att sätta grafikminne vid 16/32/64/128 MB i BIOS.

Nedan följer några riktmärken jag testade med denna bärbara dator för att få en uppfattning om hur snabbt den bärbara datorn. Jag sprang också samma tester med min S6231 så du kan få en jämförelse av AMD-processor med Pentium M:

Uppstart från strömmen till Windows XP Desktop:

Fujitsu S2110 (1,6 GHz AMD Turion MT-28) Boot Time 45 sekunder
Fujitsu S6231 (1,6 GHz Pentium M Dothan) Boot Time 35 sekunder



Resultat för beräkning av Pi till 2 miljoner siffrorna noggrannhet med hjälp av programmet Super Pi.

Notebook Tid
Fujitsu S2110 (1,6 GHz AMD Turion MT-28) 2m 22s
Fujitsu S6231 (1,6 GHz Pentium M Dothan) 2m 6s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s
Asus Z70A (1.6GHz Pentium M) 1m 53s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Pentium M) 1m 48s
Dell Inspiron 6000D (1,6 GHz Pentium M) 1m 52s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Pentium M) 2m 10s
Sony VAIO S360 (1,7 GHz Pentium M) 1m 57s
HP DV4170us (Pentium M 1,73 GHz) 1m 53s
Sony VAIO S380 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s


Futuremark PCMark04 poäng

Benchmark-test Fujitsu S2110 (1,6 GHz AMD Turion MT-28) Fujitsu S6231 (1,6 GHz Pentium M Dothan)
Multithreaded Test 1 / Komprimering 2,425 MB / s 3,103 MB / s
Multithreaded Test 1 / Filkryptering 24,001 MB / s 23,921 MB / s 24,001 MB / s 23,921 MB / s
Multithreaded Test 2 / fil dekompression 19,250 MB / s 20,975 MB / s 19,250 MB / s 20,975 MB / s
Multithreaded Test 2 / Bildbehandling 9,621 MPixels / s 9,515 MPixels / s
Multithreaded Test 3 / virussökning 1315.836 MB / s 107,257 MB / s
Multithreaded Test 3 / grammatikkontroll 2,345 KB / s 2,396 KB / s
Arkiv Dekrypteringen 48,158 MB / s 47,757 MB / s
Ljud konvertering 2049.237 kB / s 2205.276 kB / s
Webbsida rendering 3,616 sidor / s 4,876 sidor / s
DivX Video Compression 41,023 FPS 133,54 FPS
Fysik Beräkning och 3D 64,558 FPS 62,810 FPS
Grafik minne - 64 rader 467,296 FPS 359,786 FPS
Totalpoäng 2595 3006

3DMark05 poäng

Test Fujitsu S2110 (1,6 GHz AMD Turion MT-28) Fujitsu S6231 (1,6 GHz Pentium M Dothan)
3DMark totalpoäng 452 N / A (inte fungerar)

Som ni kan se, övergripande min äldre Pentium M Dothan-chip verkar köra lite snabbare än AMD Turion, med undantag för grafiken. 3dMark2005 skulle inte ens köra på den äldre Intel Integrated Extreme Graphics 2. ATI Xpress 200M grafik chipset hade en nedslående 3dMark2005 poäng. Den 7200 RPM hårddisk på min S6231 ger förmodligen det mer av en fördel i vissa områden såsom uppstart, men jag tror att min Pentium M anteckningsbok är lite snabbare. Kanske när det finns fler 64 bitars program tillgängliga AMD skulle överglänsa Pentium M Dothan. Vänligen inte get me wrong, kör S2110 mycket snabbt så jag inte skulle låta dessa siffror helt vända dig bort från den bärbara datorn.

Värme:

Tyvärr tror jag att AMD-processor tenderar att köra lite varmare än Pentium M. Medan den bärbara datorn aldrig blir varm vid beröring, vissa områden, särskilt när hårddisken är placerad, kan känna sig lite varm. Men totalt sett är det ganska bekvämt på knä och du behöver inte oroa dig för att bränna dina ben. Men det visar på fläkten ofta. Även om inte super högt, jag kan inte kalla det här anteckningsblocket viskande tyst heller. I jämförelse, är mitt S6231 väldigt tyst som fläkten nästan aldrig slår på med regelbunden användning, och tenderar att köra lite svalare.

Tangentbord och pekplatta:

Fujitsu S2110 tangentbord vy ( se större bild )

Jag kände mig alltid en svag punkt på S6231 var tangentbordet, främst eftersom det kändes alltför elastiska och hade en anständig mängd flex på vänster sida. Den S2110 Tangentbordet verkar lite mer solid. Jag ser fortfarande en liten mängd flex på vänster sida, men totalt sett verkar vara en förbättring jämfört med S6231. Pekplattan är inget särskilt, det är din genomsnittliga, vanliga pekplattan med ganska bra respons. Ovanför tangentbordet är en trevlig LED mätare som visar strömstatus, trådlös funktion, etc med några snabba start ansökan knappar också. Men precis som S6231 finns det ingen bakgrundsbelysning för LED mätare gör det svårt att se ibland. Jag är förvånad Fujitsu inte förbättrades den här funktionen.

Trådlöst:

Den S2110 använder Atheros Wireless a / b / g. Jag får utmärkta förbindelser i hela mitt hus. Några klagomål med denna trådlösa kort. Jag såg inte mycket skillnad i prestanda över Intel Wireless-kort finns i mitt S6231.

Batteriets livslängd:

Batteritiden kan vara S2110 starka sida. Den levereras med en 6-cells batteri. Med trådlös off och låg till medelhög ljusstyrka, får jag en fantastisk 4 timmar och 20 min batteritid. Med WiFi på, får jag 3 till 3,25 timmar. Jag tror totalt sett får jag ungefär 30 minuter mer batteritid på S2110 jämfört med S6231. Detta är mycket imponerande batteritid faktiskt.

Mjukvara:

Översynen modellen S2110 kom med en återställning skiva och grundläggande programvara. Tack och lov, inte Fujitsu inte förinstallera ett gäng sopor på den bärbara datorn som Dell / Toshiba / HP, så att du inte nödvändigtvis måste formatera om hårddisken.

Kundtjänst:

Jag har inte haft några problem med det här omdömet modell kontakta kundtjänst. Men jag vet med min S6231 har jag haft bra kundsupport från Fujitsu. Baserat på mina erfarenheter, verkade Fujitsu verkligen gå ut ur deras sätt att hjälpa mig med mina frågor. Telefonsupport hade minimala väntetider och de erbjuder en chatt support på deras hemsida.

Fördelar:

  • Lätt (4 kg!)
  • Fantastisk skärm
  • Fantastiska batteritid
  • 64 bitars kapacitet

Nackdelar:

  • Fläkten slås på ofta
  • Nedslående grafik chipset
  • Höljet är extremt fingeravtryck benägen
  • Verkar köra 32 bitars program en smula lite långsammare än den äldre Pentium M (Dothan)

Slutsatser:

De av er som älskar AMD-processorer och vill ha 64 bitar kapacitet med enastående batteritid och portabilitet bör allvarligt överväga att titta på den här bärbara datorn. Det är rimligt prissatt till $ 1299 för en tunn och lätt gränsen ultraportabel (några hundra dollar mindre än jämförbara Pentium M-modellerna). Men känner jag att min Pentium M bärbara dator kan köra lite fortare. Medan jag tror att S2110 är en solid bärbar dator, jag tror inte jag kommer att bli av med min S6231 riktigt än främst eftersom jag fortfarande väntar på min dröm bärbara: en 64 bitars processor, enastående batteritid, mycket kapabel grafik spel kort med minimal värme. Den S2110 kommer nära, men inte riktigt där på den grafiska delen! Övergripande dock med S2110, du får en hög kvalitet maskin med några fantastiska funktioner och ett ganska bra pris.

Pris och tillgänglighet



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar