fredag 23 september 2005

Dell Inspiron 9300 Recension av Apple användare (pics, specifikationer)

Dell Inspiron 9300 Recension av Apple användare (pics, specifikationer)
av iDrinkSteveJobsKoolAid - 2005/09/23

av Daisuke Koya, Kalifornien USA

Observera att läsarna: Detta är den 3: e publicerade översynen av Inspiron 9300 på denna webbplats kan tidigare recensioner ses här:

  • Dell Inspiron 9300 Recension av Gilo
  • Dell Inspiron 9300 Recension av fsacj
  • Dell Inspiron 9300 Recension av luckmc11

Översikt och introduktion:

Den Dell Inspiron 9300 är en stationär dator bärbar dator. Konfigurationen jag beställde består av:

  • Intel Pentium M-processor 740 (1,73 GHz/2MB Cache/533MHz FSB)
  • 512MB Dual Channel DDR2 SDRAM på 533MHz 2 DIMM
  • 80 GB 5400 RPM hårddisk
  • 17 tums UltraSharp widescreen XGA + Display
  • Intel PRO / Wireless 2200 intern trådlös (802,11 b / g, 54Mbps)
  • Microsoft Windows XP Media Center Edition 2005
  • Dell bärbara ryggsäck (eftersom jag har hört att denna bärbara dator inte passar i de flesta notebook väskor)

Dell Inspiron 9300 ( se större bild )

Jag måste ge en ansvarsfriskrivning i förväg att även om jag inte ny för bärbara datorer och persondatorer som jag har ägt fyra Apples bärbara datorer är jag inte särskilt bekant med Windows, så denna översyn kan avspegla den tonen.

Skäl för att köpa:

Även om jag främst ett Macintosh-användare, slog verkligheten mig att Virtual PC (Windows emulator för Mac) inte skulle klippa det för en doktorand inom teknik. Jag är mycket partiell till Mac-plattformen, och fortfarande tänker använda det som min främsta datorplattform. För studier och arbete, är jag tvungen att vara i en Windows-miljö som det finns nästan ingen ljudteknik programvara på Mac. Så Dell 9300, mitt första Windows anteckningsbok kommer att fungera som en sekundär dator för att köra Windows endast program. Överföra en anteckningsbok är ett plus eftersom vissa av dessa Windows-program är akustiska mätprogram, som kräver att datorn ska flyttas. Flytta runt ett skrivbord för dessa ändamål är lite av en smärta och inget kul. Jag planerar att äga denna Dell Notebook tills Intel Macintosh bärbara datorer kommer ut, och sedan ska jag kunna bo alla Mac igen.

En annan faktor för köpet är att Dell var prissatta mycket billigt samtidigt som fullfjädrad, särskilt jämfört med en Apple-dator. Kuponger Dell ibland erbjuder är otroligt.

Andra bärbara datorer jag tittat på var Sony VAIO FS och Fujitsu E8020D. Jag har inte sluta köpa Sony, även om det var priset konkurrenskraftigt med Dell. Jag antar att det var det mindre grafikkort på Sony som påverkas mig till Dell. Om jag hade en större budget skulle Fujitsu varit övertygande sedan när du ringer dem för försäljning rådgivning, var jag behandlas hövligt av en native English speaker. Fujitsu var dyrare, och även om ytterligare anpassningsbara konfigurationer byggdes i Japan (wow!), var dessa ej. Det var lite svårt att svälja för en bärbar dator jag var tvungen att köpa på tro eftersom det inte fanns några butiker runt mitt område där jag kan se en hand på.

Det var sinnesrörelser att handla en Windows-anteckningsbok på grund av förbryllande valmöjligheter och konfigurationer. Egentligen kunde jag inte titta på "Inspiron 9300 alls eftersom inga Dell kiosker i södra Kalifornien har jag kallat verkade ha dem på skärmen. Några samtal till Dell kiosker bekräftade att de flesta andra Inspiron-modeller var på skärmen, men inte 9300. Vid en Dell kiosk plats var den person som svarade inte känner till modellnummer och tyckte 9300 var antingen 6000 eller XPS2, förvirring om huruvida 9300 kan kontrolleras i personen. Hur som helst, baserat på de många positiva individuella recensioner av 9300 om notebookreview.com och CNET verkade det som denna modell var i allmänhet en tillförlitlig bärbar dator.

Var och hur Inköpt:

Inspiron 9300 köptes från Dell Home onlinebutik. Den totala var $ 1,272.97 (US) inklusive moms, frakt och California State miljöavgift. Med Dell $ 750 (US) rabattkupong, var denna bärbara dator mer än en bra affär, det var en stjäla! Till skillnad från andra jag har läst på nätet som har använt den $ 750 (US) rabattkupong, var min inte mystiskt avbryts halvvägs. Det tog sex kalenderdagar från order till leverans, vilket är helt acceptabelt. Det fanns informativa e-postuppdateringar vägen även när den bärbara datorn levereras.

Ryggsäck köpts med th Edell Inspiron 9300 ( se större bild )

Bygga & Design:

Inspiron 9300 har en enkel, stilren och utilitaristisk design. Jag skulle inte säga det ser skarp, men det är inte fult heller. Skärmen gångjärn är ett undantag dock. Det finns stora skillnader i skärmen ledmekanismen, och axeln kan ses tydligt igenom. Som sagt gångjärnet stabilt byggs. Skruvarna på undersidan av den bärbara datorn inte är infälld. Den bärbara datorn kropp är av massiv bygga, men skärmen ramen är lite tunn. Det finns också två ständigt utsatta spärrarna på skärmen ram, vilket inte elegant. Fodralet är tillverkat av massor av plast, och även om silvermetallic plasten ser lite billig, är den glansiga vit plast trim av rimlig kvalitet. Den 9300 känns lätt, med tanke på hur stor den är. Det känns också ihålig, som om det inte finns mycket grejer i chassit.

Ovanifrån av Dell Inspiron 9300 ( se större bild )

Dell Inspiron 9300 höger sida ( se större bild )

Dell Inspiron 9300 baksida ( se större bild )

Dell Inspiron vänster sidan ( se större bild )

Dell Inspiron 9300 i sidan ( se större bild )

Skärm:

17-tums wide-aspekten XGA + (1440 x 900 pixlar) skärmen är mycket trevlig och ljus. Jag kunde inte upptäcka några döda pixlar. Jag är mycket nöjd med kvaliteten på skärmen bortsett från betraktningsvinkeln, vilket kunde vara bättre. Ljusstyrka och kontrast är mycket bra. Jag äger en 17-tums Sony XBRITE LCD-display, och jag var inte saknade mycket med XGA + skärm på 9300 bortsett från en brist på en blank skärm behandling. DVD-uppspelning kvalitet var mycket trevligt och det inte verkar finnas något ljus läckor eller ojämna bakgrundsbelysning.

Talare:

Ljudet från högtalarna är acceptabel för något inbyggt i en anteckningsbok. Diskanten kvalitet är inte den bästa och skärande, men det finns tillstymmelse till bas, vilket ger en rik ljud. Kredit det 1-tums integrerad subwoofer "på undersidan av fallet för detta.

Jag gick vidare och gjorde en mätning av 9300 högtalarens frekvensgång. Den kalibrerade laboratoriekvalitet mikrofon placerades vid 21-inches från framkanten av den bärbara datorn i en 120 graders vinkel i förhållande till bärbara chassi, mellan de två högtalarna. Det är ungefär där mitt huvud är i förhållande till den bärbara datorn, när du lyssnar på ljud från 9300. Mätningarna bekräftade att medan svaret ner till nästan 100 Hz var verkligen imponerande för en bärbar dator, mellanregister och diskant har något att önska.

Högtalare frekvenssvar graf ( se större bild )

Hörlurar är bullriga, och det finns mycket omgivande brus medan det finns inget ljud spelas. Jag måste tillägga dock att jag använder Etymotic ER-4P hörlurar, som är noggrann och avslöjande. Vissa hörlurar kan inte avslöja bullriga omgivande brus för 9300 hörlursutgången.

Processor och prestanda:

Även för mig operativsystemet inte känner alla som kvick, behöver 9300 en arbetshäst processor, vilket framgår av den snabba Super Pi riktmärke. Processorn är en 1,73 GHz Pentium M med 533 MHz FSB. Det tar ungefär två minuter för Dell att starta upp. Hårddisken hastighet är 5400 RPM. Det finns 512 MB (256 MB x 2) RAM installerade i 9300.

Precis som på en Apple PowerBook går detta Dell bärbar dator att sova när locket är stängt och vaknar upp ur sömnen när locket öppnas även om processen inte är ögonblicklig. Den Dell tar cirka 10 sekunder åter hitta trådlösa nätverk på att vakna upp ur sömnen. I viloläge med locket stängt, spinner strömindikatorn "precis som på en PowerBook, en trevlig touch.

En extern DVI-LCD-skärm inte automatiskt från början när den är ansluten. Dessutom hade den sekundära bildskärmsupplösning kan konfigureras manuellt i Be-början. När en extern bildskärm inställd som huvudskärmen "var unplugged fick 9300 skärm hängande som sekundär bildskärm-spänner skärm.

Jag är inte en hård kärna spelare, men efter att ha köpt den här bärbara datorn, kan detta ändras. En av de mycket få Windows-spel jag äger är Command & Conquer Generals och 9300 hade inga problem att spela den äldre spel med alla alternativ påslagna vid maximal upplösning (sträckt 1024 x 768). När jag ville kolla de grafiska funktionerna i 9300 ytterligare gick jag till min lokala CompUSA, och fick ett spel rekommendation av Sagan om ringen - Slaget om Midgård. Detta spel spelas acceptabelt (ryckig ibland) i den höga "grafikläge (ultrahög" är bäst) och sträckt 1024 x 768 upplösning. Grafiken i LOTR spelet i sig var vacker.

Prestanda:

Nedan visas resultaten från calcuating Pi till 2 miljoner siffrorna noggrannhet med hjälp av programmet Super Pi:

Notebook Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror
Dell Inspiron 9300 (1,73 GHz Pentium M) 1m 47s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s
IBM ThinkPad T41 (1.6GHz Pentium M) 2m 23s
Compaq R3000T (Celeron 2.8GHz) 3m 3s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Pentium M) 2m 10s
Dell Inspiron 8600 (1,7 GHz Pentium M) 2m 28s

Futuremark PCMark04 poäng
Dell Latitude D410 (2,0 GHz) Dell Inspiron 9300 (1,73 GHz)
Multithreaded Test 1 / Komprimering 3,8 MB / s 3,21 MB / s
Multithreaded Test 1 / Filkryptering 29,21 MB / s 25,33 MB / s
Multithreaded Test 2 / Fil dekompression 25,28 MB / s 22,3 MB / s
Multithreaded Test 2 / Bildbehandling 11,78 MPixels / s 10,01 MPixels / s
Multithreaded Test 3 / virussökning 1889,02 MB / s 1605,48 MB / s
Multithreaded Test 3 / grammatikkontroll 3,0 KB / s 2,74 KB / s
Arkiv Dekrypteringen 58,7 MB / s 50,44 MB / s
Ljud konvertering 2684,73 KB / s 2312,91 KB / s
Webbsida rendering 6,01 Sidor / s 4,85 Sidor / s
DivX Video Compression 54,23 FPS 46,65 FPS
Fysik Beräkning och 3D 93,54 FPS 171,49 FPS
Grafik minne - 64 rader 373,98 FPS 2025,99 FPS
Futuremark 3DMark05 poäng
3DMark Score 192 3DMarks 2915 3DMarks
CPU Score 1762 CPUMarks 1598 CPUMarks
Gaming Tester
GT1 - Return To Proxycon 0,8 FPS -
GT2 - Firefly Forest 0,5 FPS -
GT3 - Canyon Flight 1,0 FPS -
CPU Tester
CPU-test 1 1,1 FPS -
CPU-test 2 1,3 FPS -

HD Tune - Se skärmdump nedan

HD Tune hårddisk riktmärke resultat ( se större bild )

Final Fantasy XI officiellt jämförelseindex 3 till 6197-L

Tangentbord och pekplatta:

Tangentbordet är inte den bästa, men bättre än de flesta bärbara datorer som jag har provat på min lokala Frys (stor amerikansk datorbutik). Nycklarna känner sig inte tunn och skriva på tangentbordet inte ger några billiga och otäck klickande ljud som jag har upplevt med några bärbara datorer jag har provat. Det finns ingen flex medan du skriver på tangentbordet.

Pekplattan är känslig, men det känns som det är ett fint lager av sand ovanpå och känns grynig. " De horisontella och vertikala rullning barer på pekplattan fungerar bra. Pekplatta knappar är generöst tilltagna och känner fast, även om klick är högt, och låter ihåligt. Jag var tvungen att stänga av knacka-på-pekplatta som ett musklick alternativ, som var påslagen som standard. Jag var av misstag klicka på slumpmässiga länkar till hemsidan och dialogrutor knappar rutan annars.

Medierna knappar på framsidan av den bärbara datorn för att kontrollera CD och DVD-uppspelning är mycket praktiskt.

Ingångs-och utgångsportar:

Det 9300 har (räkna dem alla!) Sex USB 2.0-portar och en FireWire-port, men inte en full storlek en (4-pin). Det finns en SD-kortläsare och en uppsjö av alternativ videoutgång som DVI, VGA och S-video. Det finns ingen parallellport erbjuds för skrivare, dock.

Trådlöst:

Det 9300 kom med Intels genomföra 802,11 b / g. Min Netgear trådlös router hittades omedelbart, och Wi-Fi-anslutning är stark och stabil. Det var lätt att konfigurera trådlösa anslutningar i Windows XP MCE. Bluetooth-alternativet inte beställt, eftersom jag inte äger en Bluetooth-enheter. Det finns ingen infraröd port på min 9300.

Batteri:

Först var jag glad att se att 6-cells batteri kom med en full laddning. Batteritiden med skärmen nedtonade halvvägs (vad som händer när du kopplar ur nätadaptern) och utföra uppgifter som att surfa på nätet via Wi-Fi, ladda ner drivrutiner, överföra filer från en extern hårddisk, försöker ansluta en digitalkamera (se nedan ) och rippa en musik-CD var ungefär 1 timme och 55 minuter. Tyngre användning och ljusare inställning skärmen kommer att resultera i mindre batteritid. Eftersom jag inte planerar att använda 9300 på vägen, är jag inte sysslar med batteriets drifttid. De som gör kan få råd att välja den 9-cells batteri alternativ.

Operativsystem och programvara:

Windows XP Media Center Edition 2005 kom med 9300. Diskar som tillverkaren ingår WordPerfect, en drivrutinerna och verktygen "disk och en värdelös AOL CD-ROM. En ominstallation DVD för operativsystemet ingick eftersom jag betalade $ 10 som krävs för direkta köp. Det enda skälet till att jag inte tänker betala de extra tio dollar var att denna enda köpet drivit summan av 9300 vara över $ 1899, tillåter mig att lösa min $ 750-off Dell kupong.

Windows XP Media Center Edition känns inte lysande. Kanske jag behöver installera extra RAM-minne och ta bort en del av OEM bloatware "som kom på Dell. Ursprungligen fann jag att vissa ikoner på skrivbordet blåstes upp och taggiga ut. Alla bilder på Internet Explorer var sträckt och svåra att urskilja. Eftersom jag inte är bekant med Win-dows tog det en vän som är väl förtrogen med Windows för att visa mig hur man rättar de sträckta ikoner (förändring från 48 till 32 DPI) och stora systemet menyrader och sträckte grafik på IE (display DPI förändring från 120 till 96 DPI). Systemet för hela text var ursprungligen svårt att läsa, men hjälpte ClearType kantutjämning text läsbarhet. Den medföljande akvarium skärmsläckare är mycket trevligt!

Japansk text installerades inte som standard, och senare installation stött på några fel i slutet som bad om Windows XP Pro CD-ROM som jag inte äger eftersom jag aldrig beställt det. Japansk text inte heller ser bra ut i Windows XP MCE. Jag har sett mobiltelefoner i Japan som har mycket snyggare japansk text.

Ansluta och slår på en USB-digitalkamera (Canon S100) resulterade inte i någon fotografering organisation programvara för att starta. I stället fick jag en dialogruta som frågade om jag ville installera drivrutinerna för S100 sedan hårdvaran upptäcktes. Operativsystemet lyckades i sitt försök att hitta lämpliga drivrutiner för kameran. Vid nedladdning kameran drivrutinerna från Canons webbplats och lanserar en testversion av Jasc Paint Shop Photo Album 5, Starter Edition, var jag fortfarande inte att ansluta min digitalkamera till 9300.

Popping i en musik-CD resulterade i Dell Jukebox av Musicmatch att starta. De Sheryl Crow CD-spår listor togs fram omedelbart. En gripe är att om inte en uppgradering, begränsar Musicmatch programvara CD rippning hastighet till 5x.

Jag försökte redigera några DV-format klipp från min Mac genom att importera dem till Windows Movie Maker, men misslyckades, som jag fick ett meddelande "Filen är inte en stöds filtyp, och det kan inte importeras till Windows Movie Maker . " Visst ansluta en MiniDV videokamera direkt skulle ha undvikit detta problem. Tyvärr har jag inte tillgång till en MiniDV videokamera för att bekräfta detta.

Bränna DVD-skivor för säkerhetskopiering var en tydlig och enkel process med hjälp av medföljande Sonic DigitalMedia LE v7.

Kundtjänst:

Tack gode Gud att jag inte behövt använda Dell Hell "teknisk support (ännu). Jag korsar mina fingrar. Jag välja inte någon extra warrantees, och bara fick 90-dagars version. Eftersom Dell inte kommer att se hårt bruk och resor, hoppades jag att jag inte skulle behöva en förlängd garanti.

Klagomål:

  • Mini 4-stifts FireWire-port (utan motor)
  • Noisy hörlursutgång
  • Optiska enheten inte spårladdningssystem

Lovorden:

  • Utmärkt värde
  • Fast byggkvalitet
  • Ljus för storlek
  • DVI-utgång
  • Trevlig skärm
  • Stora grafikkort
  • Bra bas (för bärbara högtalare)
  • Media knappar bekvämt för CD / DVD-uppspelning

Slutsats:

Mina klagomål är centrerade kring mer om programmet och inte hårdvaran, som bör vara bara en funktion av mig själv bli mer bekant med Windows och kolla programvara från tredje part för digital fotografering och video redigering. Jag har precis köpt boken "Microsoft Windows XP Plain & Simple, andra upplagan," så jag planerar att bekanta mig med Windows mer. När det gäller Dell-maskinvara har jag lite klagomål, eftersom dess komponenter verkar vara av god kvalitet och bygga är fast. Denna notebook är helt rekommenderas till dig som föredrar en bra balans mellan prestanda och värde så länge du inte har något emot den utilitaristiska design och storlek.

Pris och tillgänglighet: Dell Inspiron 9300



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar