söndag 25 september 2005

Asus W3V Review (pics, specifikationer)

Asus W3V Review (pics, specifikationer)
av Pierpaolo - 2005/09/25

av Pier Barbieri, Massachussetts USA

Asus W3V ovanifrån med pensel metall look lock ( större bild )

Inledning:

Jag är en högskolestudent som kommer från utlandet, och när jag visste att jag var på väg till USA, började jag shopping för en bärbar dator med tre saker i åtanke: bärbarhet, design och prestanda. Dessutom, som för någon högskolestudent, priset var viktigt. Ändå insåg jag ganska snabbt att vissa beslut skulle äventyra ovanstående alternativ. Den första frågan skulle ha varit den eviga Apple vs PC, men den tas byter till Intel, beslutade jag att vänta på nyare PowerBook (eller X86Books under de kommande åren ;)). Så när det var borta, var förfrågningar ...

Köpa W3V

Min erfarenhet med Star Tech var bara lysande. John Fierst, min assistent att hjälpa mig med mitt köp, var hjälpsam och trevlig även när jag berättade för honom om erbjudanden andra erbjöd mig. För denna tjänst, och studentrabatter, beslutade jag att köpa min W3V med dem. Det kom snabbt, väl skyddad och med klar och tydlig information.

Vad ingår

I rutan fann jag den bärbara datorn (duh!), en mycket bra och lyhörd trådlös Logitech mus, en snygg och väl utformad (liksom riktigt ljus) Asus väska, manualer, cd-skivor, och en original WinXP Pro CD ( en annan trevlig touch) och guider installera. Mycket komplett och mycket ovanlig (som erbjuder dessa typer av freebies när du köper en bärbar dator dessa dagar?)

En gratis påse medföljer W3V ( se större bild )

Specifikationer

  • Intel Pentium M 750 - 1,86 GHz w/2MB L2-cache - 533MHz FSB
  • 14,1 "WXGA (1280x800) Glare Typ -" Color-Shine "och" Kristall-Shine "TFT LCD - Bred Aspekt: ​​250 nits hög ljusstyrka
  • PCI-Express ATI Mobility Radeon X600 w/64MB VRAM. (Dedikerad grafikkort, som jag förklarade)
  • 512MB DDR2-533 DDR 2 SODIMM-minne. (1 SODIMM, så att du kan uppgradera senare)
  • 60GB 5400rpm Ultra DMA/100 hårddisk (tro mig, det är snabbt!)
  • 8x Dual Layer DVD-Burner/24xCDRW enhet (och du kan ta ut den för att lägga till ett extra batteri, eller göra den bärbara datorn lättare med resenärer låda)
  • Inbyggd Intel / Pro Wireless 2915 802.11A/B/G nätverkskort.
  • Inbyggd 10/100/1000Mbps Fast Ethernet Controller.
  • Inbyggd Bluetooth (väldigt cool, intern funktion utan irriterande USBs och alla), 3x USB 2,0, 1x IEEE 1394-port, 1x S-Video (TV-utgång), 2x Audio jack: 1x Mikrofon in / 1x S / PDIF
  • 4,8 pounds med 8-cells batteri, 13 "x 9,7" x 1,18 "~ 1,28" (bxdxh)
  • 8 Cell Battery: 3 till 4 timmar annonseras av ASUS.
  • Två års Asus Global garanti

Höger sida bild av Asus W3V med den medföljande gratis trådlöst Logitech optisk mus ( se större bild )

Den Utanför

När jag talade om byggkvalitet, är det första du märker. Och det är bara vacker. Borstad aluminium lock, stor oavbruten pekplattan (mycket bättre än min gamla Toshiba, där damm deponerades över tid), dolda knappar (för XP-mindre CD-spelare eller Bluetooth, WiFi och andra), snygga och distinkta blå LED-lampor, och trevlig handen vilar område.

Asus W3V pekplattan ( se större bild )

Ett klagomål skulle vara att, även om inbyggd extra stark kolfiber kropp, det är inte så lätt som förväntat att vara. Naturligtvis är det lättare än någon annan 14 tums widescreen jag har testat.

Den glansiga skärmen

Den W3V skärmen är en widescreen glänsande formattyp ( se större bild )

WOW! Det var mitt första intryck. Fantastiskt! Och widescreen för filmer! Du kan märka 250 nits i ljusstyrka, speciellt när den är inkopplad, men också om du använder den i SuperPower (nästan samma som HighPower). För att vara ärlig, jag hade mina tvivel om den glansiga val, men det fungerar bara fantastiskt för mig, även snyggare än vissa Sony S-serien XBRITE skärmarna jag har sett.

Slå på W3V för första tid

Den stora nyheten tog inte slut med freebies. ASUS är mycket allvarligt om W3V är ett företag lätt men ändå kraftfull bärbar dator. Så hittar du något irriterande programvara AOL erbjuder eller Customer Svara Software. OS installation är ren, trevlig och snabb. Du har även valet att installera den officiella skärmsläckare eller inte! Enligt min åsikt är det väldigt kallt. Om det är något du märker (och jag kommer inte klaga när New England vintern kommer), är värmen under höger handstödsytan. Det är inte så illa som anges i vissa av tjänster i de NotebookReview.com diskussionsforum, men den finns där. Är det sant? Ja. Är det dåligt? Inte tillräckligt för att misskreditera det totala resultatet.

Prestanda

Det flyger bara. Jag brukade äga en Toshiba M35X och det här barnet fördubblar hastigheten. Jag är van att köra Outlook, runt 5 Firefox webbläsarfönster, MSN, AIM, iTunes, ord och Bluetooth Sync samtidigt, och du kan inte ens märker det. Den hicka aldrig alls. En sak som inte var så tillfredsställande är att när du gör nära det (ingen spärr, men en trevlig magnetsystem) går det inte automatiskt till viloläge. Således, om du glömmer det, kan du får slut på batteri på resande fot.

Hårddisken är snabb och mycket tyst också. Ingen jämförelse med Toshiba. Du kan tydligt märka skillnaden hårddisk hastighet vid lastning spel, dokument och till och med post i stora listor.

När du konverterar låtar (som är tänkt att skjuta processorkraft) Jag uppnådde nästan 3x hastighet än med Toshiba och jag spelade musik på samma gång.

När det gäller DVD-RW-enhet, kan jag inte säga är så tyst som hårddisken, men du vänjer sig. Efter ett tag kommer du inte ens märker det. Det snurrar bara lite i början, vilket gör det uppenbart att den läser, men senare under DVD, kommer du inte ens tänka på det.

Grafik

ATI levererar. Tja, även om det inte är X700 som rivaler allt från nVidia, är detta den bästa 14-tums grafikprestanda bärbar dator kan du hitta, jämförbara med de helt nya Sonys kommer ut i dessa dagar. Du får 64 MB dedikerat grafikminne, men du kan lägga lite mer själv, genom att ta från datorns RAM. Jag skulle inte rekommendera det, eftersom det fungerar perfekt som det är, men jag har testat en del, inte alla de senaste spelen. Jag kunde köra Sims 2, Grand Theft Auto San Andreas, och även HL2, som var väldigt cool, även när detaljerna inte var i Max upplösning.

Ljud

Vi vet alla att varje laptop har samma problem med ljud högtalare. Du kan inte slå upp så mycket som du skulle vilja, men när det är där, är ljudet skarp, tydlig och vacker. Den Azalia chipet gör sin del när du ansluter den till en annan källa, som Harman Kardon högtalare eller andra.

Trådlös

Wifi fungerar bara perfecty. Den plockar upp signaler (A, B eller G), och den ansluter utan problem. Jag har inte ens inkopplad i ett Ethernet-baserat nätverk anslutning till W3V ännu, och jag har haft det ett tag nu. Med den inbyggda Intel Wireless-kort, glöm skillnaden mellan kablar och trådlöst. Du kan slå trådlöst på eller stänga av med en trevlig dold knapp, precis som Bluetooth.

Jag använde inte mycket av IR, eftersom bättre teknik (nästa stycke) är inkluderade i denna laptop, men det är där, och det fungerar bra.

Jag måste bara nämna Bluetooth. Detta är en revolution för mig. Jag synkronisera trådlöst min Nokia 6230 med Outlook på några sekunder, med kontakter, att-DOS, och även dagordning. Det fungerar perfekt, med Toshiba-enheten ingår, eller Nokia programvara för nedladdning på www.nokia.com . Jag hade aldrig ett problem, och det är en av de coolaste funktionerna i W3V. Du har en genväg knapp för det också, och det fungerar felfritt.

Tangentbord

Tangentbordet är ett nöje att använda. Ärligt talat, jag förväntade mig för Bluetooth, grafiken och skärmen, för att vara mycket trevligt, men inte denna. Det är den bästa tangentbordet jag någonsin har försökt. Det slår även HP DV1000, som jag gillade. Det är mjukt, tyst och designen håller damm och smuts (precis som resten av den bärbara datorn).

Asus W3V tangentbord och pekplatta ( se större bild )

Input / output portar

Du får följande portar med W3V:

  • USB 2.0-portar - 3 av dem
  • Firewire
  • PCMCIA
  • SD / MMC & Memory Stick-facket
  • VGA-ut
  • S-Video ut
  • Hörlurar / (S / PDIF) och linjeingång, mikrofon inbyggd
  • Ethernet
  • V92 Modem

USB-portarna är väl fördelade, som du får två till vänster och en till höger. Jag tycker de i ryggen ganska irriterande, men lyckligtvis är det inte fallet med denna laptop. Det finns inga kopplingar där på ryggen, eftersom det är platsen för den snygga och kompakta Bamboo Gångjärn Batteri, eftersom ASUS kallar det.

Du kan klaga på att det inte finns någon DVI, men jag aldrig använda den ändå, så det var inte en fråga för mig. Men eftersom denna laptop kan mycket väl redigera video, det kunde ha varit en trevlig extra.

Asus W3V vänster sidan ( se större bild )

Asus W3V höger sida ( se större bild )

Asus W3V uppifrån lock ( större bild )

Batteri

Inspirerad av "orientalisk tradition", det dolt i ryggen (ersätter portar), och det ger dig tillräckligt batteritid, med tanke på kraften i grafikprocessorn, som förbrukar betydligt mer ström än Intels 915-chipset. Jag fick runt fyra timmars livslängd, vilket sparar en hel del kraft och med låg ljusstyrka. Det är acceptabelt, men inte hisnande.

Slutsats

Jag bara älskar W3V! Jag är säker på att jag kommer att ha den snyggaste bärbara på campus, och förmodligen en av de snabbaste också. Inga hicka, bra prestanda, bara mindre problem när man kommer tillbaka från viloläge (varje gång på ett tag). Jag är nöjd med mitt köp, bländas av grafikprestanda, överraskade med bygg-kvalitet (särskilt tangentbordet) och förälskad i skärmen.

Fördelar

  • Prestanda (go Intel!)
  • Skärm
  • Vikt (även om det inte är så lätt)
  • Grafik
  • Bluetooth (bara perfekt)
  • Trådlös

Nackdelar

  • Värme (inte så illa, men märkbar)
  • Viloläge problem (hey, jag försöker svårt att hitta problem)
  • Batteriets livslängd kan vara bättre (återigen, verkligen picky)
  • Det är hög underhåll eftersom du kommer att vilja ta väl hand om den. Du kommer definitivt inte vill kasta runt, alltför vacker för det!

Andra Asus W3V recensioner

  • Asus W3V recension av Jordan Becerril



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar