tisdag 27 september 2005

Compaq R4125 Recension (pics, specifikationer)

Compaq R4125 Recension (pics, specifikationer)
av Administrator - 2005/09/27

av Ali Tarbhai, Kanada

Compaq Presario R4125CA recension

Låt mig först börja med lite bakgrund insikt om mitt köp. Min första laptop var Compaq Presario R3055CA som hade en P4 2,4 GHz-processor. Strax efter att köpa det men jag bestämde mig för att sälja bort det eftersom jag ville ha en bättre bärbar dator, övertygade R3055 mig att jag gillade namnet Presario varumärket ändå. Så flyttade jag på att få en Compaq Presario R4035 och det sprang bra i ungefär en månad tills den bärbara datorn överhettad och processorn blev skjuten. Efter ungefär en månad argumentera och smärta, fick jag äntligen en upplösning erbjudande från Staples (affären jag hade köpt den från) säger att de skulle ge mig Presario R4125 , även om jag skulle behöva betala en annan $ 100 för att få det. Jag hade köpt R4035CA för $ 1439 och de sa att de skulle ge mig en kredit på $ 1299 och R4125 var $ 1399. Så jag förlorade $ 100 för ingenting. Det var irriterande, men det var inget jag kunde göra, så jag följde med och köpte Compaq Presario R4125CA.

Compaq Presario R4125 15 "skärm anteckningsbok ( se större bild )

Översikt och introduktion:

Compaq Presario R4125CA anses vara en stationär dator stil bärbara på grund av sin storlek och vikt. Den bärbara datorn har en AMD Athlon 3500 + 64 bitars processor som klockar in på 2,2 GHz i hastighet. Den innehåller 512 MB DDR RAM, och har en riklig 100GB hårddisk för alla dessa filer. Inte bara det men denna laptop har ett ATI Radeon Xpress 200M Grafikkort med 128 MB dedikerat och förmågan att fördubbla det till 256 MB om du är villig att dela din system-RAM. När det gäller skärmen det är bra för någon film fanatiker, inte bara är det 15,4 ", men skärmen har en fin blank yta. Det är WXGA med 1280x800 upplösning. Ingår portar är 6 i 1 minneskortsläsare, 1 PCI Express Card Reader , 1 PCMCIA kortläsare, 1 Fire Wire port, 1 Hörlursuttag, 1 Mic Jack, 4 USB 2.0-portar, 1 Nätverkskort, 1 S-Video Out, 1 Videoutgång, 1 Trådlös b / g-kort och en DVD-RW-enhet . Nedan finns en lista med alla specifikationer fodrad ut

  • Processor Typ AMD Athlon 64 3500 +
  • Skärmstorlek 15,4 "
  • RAM (förinstallerade / Max) 512 MB DDR RAM
  • Hårddisk 100GB 4200rpm
  • Optiska enheter DVD R / RW och CD-RW-enhet med stöd för dubbla lager
  • Grafik ATI Radeon Xpress 200M IGP med 128MB
  • Genomsnittlig batteritid på upp till 3 timmar
  • Produkt Vikt 2,9 kg
  • Ljud Typ Altec Lansing
  • Batterityp 8-cells litiumjonbatteri
  • Cache 512KB L2
  • Fax / modem High Speed ​​56K
  • I / O-portar 4 USB 2,0, 1 Linje in, 1 Linje ut, 1 Brand tråd, 1 RJ45, 1 S-video, 1 Videoutgång, 1 RJ9
  • I fält laddare, adapter, manualer
  • Nätverkskort Integrerat 10/100Base-T Ethernet LAN
  • Annan programvara Symantec Norton Internet Security 2005
  • PC kortplatser 1 PCI Xpress, 1 PCMCIA, 6 i 1 minneskortsläsare
  • Pekdon Pekplatta
  • Förladdad Operativsystem Microsoft Windows XP Home Edition SP2
  • Processorhastighet 2.2GHz
  • Måttuppgifter 33,4 (B) x 4,5 (H) x 27,4 (D) cm
  • Skärmtyp WXGA High-Def Bright View Widescreen
  • Högtalare Altec Lansing
  • System buss upp till 2200MHz
  • Garanti 1 år

Dessa är de specs på den bärbara datorn och det kan tyckas komplicerat men inte i allmänna ordalag datorn är kraftfull nog för de flesta tillämpningar även krävande sådana. Processorkraft är mycket bra på grund av de många funktioner förpackade i även om jag själv kände att en annan 512 MB RAM hög grad skulle ha hjälpt den bärbara datorn. Processorkraft inte förvåna mig eftersom det är tänkt att vara en stationär dator.

Skäl för att köpa:

Jag köpte denna laptop på grund av att jag letade efter en kraftfull bärbar dator och jag behövde något nytt. Även om jag känner starkt att deras kundtjänst och service tid har minskat. När jag hade min R3055CA tjänsten var stor, men nu tycker jag att det blir värre och värre. Deras kundsupport avgiftsfritt linje tar alltid lång tid att svara, även om jag gillar det faktum att det är öppet 24/7 så under utanför rusningstid kan du komma i kontakt med någon ganska lätt.

Jag köpte också denna laptop för utseende, jag hittade utseendet är mycket tilltalande. HP / Compaq är nu samma företag och Presario-och Pavilion är exakt samma enheter med olika branding och lite olika utseende. The Pavillion har ett silver topp och en svart interiör medan Presario har en svart exteriör och ett silver interiör. Så färgerna är omvända. Jag tror att om du ska ta med din bärbara dator ut en hel del du föredrar Presario eftersom toppen är mörkblå blir det svårare att se repor.

Var och hur Inköpt:

Jag köpte min Presario R4125CA på Staples i Kanada för totalt $ 1,608.05 inklusive skatter som kommer till ungefär $ 1,372.32 USD. Detta gör den bärbara datorn en mycket billig bärbar dator om du är på en budget och visar sig vara ett bra pris för att funktionen förhållande. HP modellerna är mycket dyrare och sport flesta samma specifikationer, men i slutändan är de nästan samma enhet. Så om du är på en budget och i Kanada, hittar du Presario linje att vara billigare.

Bygga & Design:

Compaq Presario R4125CA byggdes för att imponera. Det ser bra ut på många sätt, särskilt med den mörka Bbue exteriör och snygg silver inre. Det känns robust även om det inte är en tuff bok där du är villig att försöka släppa det. Varenda gång jag av misstag har tappat den, jag ser runt för repor eller sprickor även om det verkar vara en ganska tuff cookie och det bör inte betraktas svag men det bör inte betraktas som en tank i termer av att bygga något. Den bärbara datorn är ganska tung, men är bara £ 100. Själv känner jag att det är ganska lätt att använda och hålla i knät, men det får ganska varm. Du ska inte blockera fansen eftersom det då överhettas. AMD-processorer är inte så bra eftersom det är en drivrutin som styr temperaturen och om föraren som är i grunden ett program börjar fel då du är på en förlust eftersom det kommer att vara oskyddad och, precis som min R4035, CPU kan överhettas. Jag känner att HP och Compaq har inte upp situationen ordentligt. Detta är en av de främsta anledningarna till att jag inte gillar AMD och skulle föredra en P4-processor med dess på munstyckstemperatur skydd som har en extra chip för att göra just det i stället för en förare.

Jag också tycker att HP har gjort ett dåligt jobb med RAM, sätter de alltid i två pinnar på alla sina bärbara datorer som kommer att orsaka problem när du vill uppgradera ditt RAM-minne. Orsaken är att endast 1 pinne kan vara användaren ersätts medan den andra skulle behöva den bärbara datorn tas isär.

Det har varit ett par designfrågor som HP har förbättrats och dessa var förslag som jag gjorde för dem i det förflutna. Det verkar som om de kanske tar kundens förslag i åtanke. Den första förändringen som de gjorde var att flytta de trådlösa knapparna och knapparna volym från sidan till toppen av tangentbordet på den bärbara datorn. På sidorna av tangentbordet händerna skulle alltid något misstag trycka på knapparna som skulle stänga din trådlösa anslutning eller volym skulle få bleka. Ett annat problem var strömkontakt, adaptern brukade vara en cirkel och skulle alltid hamna bryta stiftet inuti och skulle behöva skickas in för att få fast. De har nu gjort sin egen proprietära kabel och det har löst många problem, plus att det kan införas någon sida som är bara bra.

R4125 framsida

Presario R4125 höger

Presario R4125 vänster

Presario R4125 baksidan

Presario R4125 ovanifrån

Presario R4125 vy underifrån

Skärm:

Skärmen är en vacker 15,4 "1280x800 upplösning skärm och kan inte klagade. Den har en trevlig glansig look (Brite View) och det är mycket ljus, även om jag har märkt om den är stängd och du väljer att öppna den så tenderar att ta ungefär en minut att bli lika ljus som den borde vara. Även om det kan finnas en liten ljus läcka längst ner till höger sida är det inte tillräckligt att säga och i allmänhet inte skapar problem.

Talare:

Högtalarna är gjorda av Altec Lansing som är en av de bästa företagen för högtalare och jag känner att högtalarna är extremt tydliga och skarpa. Volymen är inte den högsta, och jag skulle vilja att det var högre, men om du verkligen vill att Bass så ska du verkligen köpa externa högtalare. Vad gäller människor som säger att det inte finns någon line-in, det är inte sant, är line-in Mic hamn och är lika skarp som en line-in-porten ska vara så som inte borde vara någon oro. När det gäller line-in/out portarna kan du vara försiktig ta bort anslutningen när du gör eftersom om du drar på en vinkel de svarta ringarna på kontakterna faller ut även om de kan sättas igen

Processor och prestanda:

Processorn är en AMD Athlon 64Bit 3500 + 2,2 GHz processor. Det tar inte för lång tid att gå från start till Windows. Jag tt omkring 18 sekunder, även om jag brukar bara ta den i viloläge eller vänteläge om jag vet att jag kommer att få tillbaka på det inom en dag eftersom strömförbrukningen är en minimal i dessa lägen. Hårddisken är bara 4200rpm som visade sig vara ganska långsam, men det är ingen idé att spendera mer för att få en eftersom jag hittade det är bra nog och inte visa sig vara det största problem. Den 512 MB RAM gör visar sig vara inte tillräckligt och jag skulle ha föredragit 1GB RAM och jag kommer förmodligen att uppgradera den.

Den bärbara datorn gjorde hänga mycket när jag först fick det men av någon anledning nu verkar det inte göra det för mycket, även om jag fortfarande känner att mer RAM-minne skulle vara mycket fördelaktigt. De spel som jag spelade riktigt spelas upp korrekt. När jag hade min Presario R4035 det brunnit ut medan jag spelade Battlefield 2, överhettad den och sköt processorn. Nedan finns en bild på processorn genom CPU-Z för att se effekten.


Prestanda:

Nedan är resultaten för att beräkna Pi till 2 miljoner siffrorna noggrannhet med hjälp av programmet Super Pi:

Notebook Tid
Compaq R4125CA (AMD Athlon 64 3500 +) 2m 11s
Fujitsu S6231 (1,6 GHz Pentium M) 2m 6s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s
Asus Z70A (1.6GHz Pentium M) 1m 53s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Pentium M) 1m 48s
Dell Inspiron 6000D (1,6 GHz Pentium M) 1m 52s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Pentium M) 2m 10s
Sony VAIO S360 (1,7 GHz Pentium M) 1m 57s
HP DV4170us (Pentium M 1,73 GHz) 1m 53s
Sony VAIO S380 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s

HD Tune Hårddisk Benchmark resultat -



Tangentbord och pekplatta:

Presario R4125 tangentbord och pekplatta

Tangentbordet är elegant och silver ser, skulle det vara bättre om det var en fin vit som Apple bärbara datorer. Nycklarna är lätta att använda och känns som en vanlig stationär tangentbord så det är lätt att skriva. Pekplattan är en av de bästa i sin klass. Jag gillar den knapp som gör att du kan stänga av den eftersom det är verkligen irriterande när dina händer slår pekplattan som du skriver. Förmågan att fysiskt stänga av pekplattan gör verkligen hjälp. Jag skulle ha föredragit åsarna såsom HP-modell rathre än orange linjer, men det är inte en stor sak.

Ingångs-och utgångsportar:

Den bärbara datorn har 4 USB 2.0-portar, FireWire, det finns en minneskortläsare för alla typer, men Compact Flash-kort. Du kan mata använder S videoutgång och det är en normal videoutgång till en monitor och PCMCIA och PCI Express-ingångar Card. Det finns en utgång för expansion bas som är en av de bästa på marknaden. Det finns ett ljudkort in och ut port för en utgång och en mikrofon. Det finns en för modemet och normal nätverket att inte tala om trådlösa kortet. Jag tycker en av de saker de skulle ha innehållit som de flesta bärbara datorer inte har men bör, är parallella och seriella portar, bör de innehålla antingen det eller inkludera en USB-konverter för jag personligen inte vill ha att köpa en tredje part en eller betala extra (och jag menar mycket extra för ett original HP en).

Trådlöst:

Den bärbara datorn levereras med en 802.11b / g trådlös kort, antennerna är placerade på LCD en till vänster och en till höger om silver Spärr som ger dig en optimal signal om din LCD är upp. Omkopplaren som gör det möjligt för dig att stänga av fysiskt är också mycket bra och gör det så mycket lättare. Det faktum att det inte finns någon infraröd egentligen var inte så bra och jag inte uppskattar att det inte fanns någon Bluetooth, skulle du tro att med all ny teknik i Bluetooth skulle det vara ett alternativ och det faktum att det inte var är dålig. Jag också inte uppskattar det faktum att de annonsera Bluetooth redo som gör att du tror att det kommer med Bluetooth, men det verkligen betyder att drivrutinerna redan är installerade.

Batteri:

Batteriet är okej och varar ca 2 timmar och 30 minuter med bredvid någon användning. Med ett spel det varar ännu mindre, kanske 1 timme. Det beror helt på hur mycket ström det använder. Jag har inte tittat på extra kapacitet batterier.

Operativsystem och programvara:

Systemet levererades med Windows XP Home med SP2 och levereras med alla diskar och manualer du skulle behöva. Det är verkligen bra eftersom om du förlorar manualer / CD och ringa HP / Compaq kommer de att skicka ut en ersättare nästa dag luft, vilket är mycket förvånande eftersom det kostar mer för sjöfarten än cd / manuell själv. Den programvara som ingår är minimal men kommer med en massa små saker och hjälpa grejer som gör det lättare för en ny användare att bekanta sig med sin nya Presario. Den enda programvara medföljer som är full version och inte en rättegång är Norton Antivirus 2005, även om jag själv hatar dessa program eftersom de sakta datorn ner dramatiskt och verkar mycket påträngande.

Kundtjänst:

Kundsupport utbud som erbjuds av HP är bra, de har kundsupport för alla typer, inklusive levande, telefon och e-post. Vad jag inte gillar är att vid överbelastade gånger (dagtid) väntetiden för telefonsupport är mycket lång. Den andra att jag inte gillar är att du inte kan uppgradera garantin senare i tid och kan endast köpas vid köptillfället, vilket inte är bra jämfört med Dell, där systemet garanti kan köpas när som helst så länge garantin du närvarande har är fortfarande aktiv.

Slutsats:

I slutet fann jag att denna laptop är ett bra köp eftersom det matchar priset med kvalitet och kraft. Jag tycker det är något som många människor skulle vara nöjda med. Vikten är en nackdel, men så länge du inte gör något bär en £ 7,85 laptop det är okej. Jag har alltid runt med mig utan alltför mycket problem, men om du bär den i en påse på din axel och kontinuerligt gå det kan bli ganska tung. Annars för den kraft och bearbetning funktioner som Presario R4125 har det är bra för spel, arbete, filmer och allt annat ditt hjärta önskar.

Pris och tillgänglighet: Compaq Presario R4125



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar