fredag 6 maj 2005

Dell Inspiron 6000 Review (pics, specifikationer)

Dell Inspiron 6000 Recension (pics, specifikationer)
av hanumantd - 2005/05/06

av Hanumant Deshmukh, New York USA (och ibland Indien!)

Jag hade använt en Compaq Presario 1800T (PIII, 700MHz, 196MB, 15in SXGA +, Win2k) under de senaste 4 åren och jag älskade det. Men ålder ifatt den och maskinen inte längre verkar som Zippy som det brukade. Jag är en Java-utvecklare och arkitekt och IDE som NetBeans, Eclipse, JBuilder och WSAD är mitt bröd och smör. Jag kör också BEA Weblogic och JBoss applikationsservrar ofta. Under de senaste åren alla dessa program har fått riktigt fett och 1800T var helt enkelt inte kapabel att köra två av dem på en gång. Jag hade komplettera det med mitt skrivbord hittills. Men jag måste gå Indien under en lång tid och så jag bestämde mig att få en ny anteckningsbok, som slutade den Dell Inspiron 6000 .

Dell Inspiron 6000 ( se större bild )

Pre-köpupplevelsen

Mina krav var fortfarande liknar vad jag behövde 4 år sedan. Den enda skillnaden var att behöva mer makt. Jag behövde 15'' SXGA + - XGA-upplösning ger för liten skärm för effektiv kod redigering och 17'' skärm är fysiskt för stor för att släpa runt, en anständig kombination av processorhastighet, batterikapacitet och låg värmeeffekt - tro mig i Indien värmefaktor är mycket viktigt, amdS bara få stekt ute, minst 1 GB RAM-minne och en genomsnittlig sortiment av stödjande anordningar som Wi-Fi-kort, DVD-enhet och hårddisk. Slutligen en mitten nivå prisläge någonstans mellan $ 1250 och $ 1750. Jag är inte en spelare så jag inte behöver blixtrande snabba 3 GHz processorer, och för övrigt de är makt guzzling, värme producerar SUV av processorn världen så jag inte anser dem.

Nu mina krav är inte av denna världen, eller hur? Men jag hade svårt att hitta en modell som erbjuder dessa funktioner. HP / Compaq, Gateway och Sony erbjuder SXGA + (eller UXGA) endast på sina 17'' modeller. Toshiba och Sharp erbjuder inte SXGA + alls. Panasonic och Fujitsu är oöverkomligt dyr på över $ 2000. Då återstår bara Dell och IBM. Jag konfigurerade jämförbara system på Dell och IBM. Den avvägning var mellan pris och vikt. Med så många Dell-erbjudanden och kuponger flyter runt och IBM sålde sin PC-verksamhet, valde jag Dell.

Översikt och introduktion

Jag gjorde bra användning av Dells anpassning hemsida, som jag fann vara ganska funktionell. De har också ett brett utbud av komponenter och uppgraderingar att välja mellan, mer än någon av konkurrenterna. Efter att ha tillbringat nästan två dagar att försöka optimera bang för min buck, här är vad jag äntligen beställt:

  • Inspiron 6000D, Intel Pentium M-processor 730 (1.60GHz/2MB Cache/533MHz FSB)
  • 15,4 tums WUXGA LCD-panel
  • 1GB, DDR2, 400MHz 2 DIMM
  • 128MB ATI Mobility Radeon X300Video kort
  • 60 GB Ultra ATA-hårddisk
  • Integrerad 10/100 nätverkskort och modem,
  • 8X DVD + /-RW-enhet
  • Intel PRO / Wireless 2200 (802.11b / g) intern trådlös
  • 80 Wh 9-cells primärt litiumjonbatteri
  • Windows XP Home

Detta kostar mig $ 1368 inklusive moms och frakt (gratis). Jag använde en "$ 800 off" kupong som jag hittade på www.notebookreview.com . Vid tidpunkten för köpet, jag tyckte det var ett exceptionellt bra affär men senare fick jag veta att Dell erbjuder sådana branta rabatter nästan dagligen. I vilket fall, jag kunde inte hitta någon annan göra erbjuda jämförbara funktioner för någonstans nära detta pris. Så jag är ganska nöjd med affären.

Form & Design:

Så snart min fru och jag tog ut maskinen ur förpackningen, gick vi WOW! Kanske det var på grund av min gamla laptop som vi har tittat på hela tiden, men vi definitivt gillade den. Designen är inte så cool som en Sony VAIO eller Toshiba Qosmio, men det ser fräsch. Höljet är silver målad plast med vita knutar och verkar vara reptålig. I allmänhet anser bygga robust. Jag kan känna en bra fast klick när jag öppnar eller stänger locket. Interiören saknar reklamdekaler utom två små Windows XP och Intel Centrino logotyper och därmed känns ren. Jag uppskattade tanken de har lagt till en vanlig sak som nätadaptern. Adaptern har två förbättringar - det har konkava ändar som gör att du kan linda sladden runt lätt, och det har en bifogad elastiskt gummiband för att säkra inslagna sladden.

Vid 9 £, inklusive adapter, är det inte lätt att gå runt med hela dagen, men det är inte alltför tung antingen för regelbunden pendla. Dess bredd och tjocklek är 10'' x1.75'', samma som mina 1800T. Längd vid 14'' är 1,25'' mer, på grund av 15,4'' LCD-panelen. Det beror på vad du gör med din maskin för att avgöra om det är en stationär dator eller inte. För mig är det en mobil stationär dator även om det är mycket mindre potent än 3GHz P4 gorillor.

Dell Inspiron 6000 över grund av lock ( större bild )

Dell Inspiron 6000 tillsammans konkurrerande Toshiba Satellite M45 Notebook ( för större bild )

Skärm

Inspiron 6000 levereras som standard med en 15,4'' XGA (1280x800) skärm. Medan SXGA + (1680x1050) är tillgängliga, vilket är vad jag ville i första hand, beslutade jag att för $ 175 mer ($ 50 mer än SXGA +) får UXGA (1920x1200). På efterhand, det var inte ett bra val eftersom vid en sådan hög upplösning teckenstorleken blir för liten. Eftersom jag använder den bärbara datorn i timmar i sträck, stammar den mina ögon. Jag har ändrat bildskärmsinställningarna för SXGA +-upplösning. UXGA är förmodligen mer lämpad för 17'' skärmar.
Skärmen är inte XBRITE eller TruBright som vissa andra bärbara datorer har, men det är tillräckligt ljust för internt bruk. Vi försökte på maskinen tittar Spiderman 2 och låt oss bara säga att det är bra för filmvisning bara om du sitter mellan två gamla damer i en åtta timmars flygning.

Jag försökte använda den utanför i Bryant Park, New York, på en inte alltför solig dag men det var praktiskt taget inte synlig ens på högsta ljusstyrka. Jag hittade snabbt ett visst utrymme i skuggan av en byggnad och det var lite bättre. Om att arbeta utomhus är ett primärt krav, passar denna notebook inte räkningen.

Högtalare

Jag älskar att spela klassisk musik medan du arbetar och högtalarna har inte gjort mig besviken. De är ganska bra på låg till måttlig volym men de har inte låter lika bra på deras högst. De definitivt inte kan ersätta dina externa högtalare, men om du bara lyssna på lugn musik på låg volym, behöver du inte något annat. De är placerade på vänster och höger sida av framkant, med standard knappar i mitten, och som låter en människa få hans musik även när locket är stängt. Men en liten LCD-display för tid och spårinformation en skriande och oförlåtligt underlåtenhet. Även min gamla Compaq har det.

Processor och prestanda

Den bärbara datorn kom laddad med en massa skräp program och jag blev inte förvånad när det tog 90 sekunder att starta upp. Jag blev av med de flesta av de onödiga startprogram och uppstart är fortfarande en minut. Med en spelning RAM och 5400RPM hårddisk, jag väntade något bättre än detta.

De säger att en 1,6 GHz Pentium M med Centrino specifikation fungerar lika bra som en vanlig 2.4GHz P4. Men efter att ha använt den här bärbara datorn, tror jag inte det. Min 2-åriga AMD Athlon XP 2100 skrivbordet som jag byggt själv, är mer lyhörd. Betala extra för att få 1.7,1.8 eller 2,0 GHz skulle ha varit väl använda pengar. Ändå Rose WebSphere Studio Application Developer (WSAD) och Rational, som båda är kända minne och hogs CPU, fungerar bra.

Även om jag inte har testat några spel på den, tror jag inte ivrig spelare skulle vilja.

Riktmärken

Jag sprang Super Pi-programmet för att beräkna 2 miljoner siffror av Pi och resultaten är väldigt konstigt. Jag fick 1m 55s med nätström. Då jag dragit ur nätsladden och sprang programmet igen. Denna gång fick jag 1m 53s! Jag tänkte, kanske koppla ur nätsladden inte utlöser batteriet spara funktioner i processorn så jag startat den på batteri och körde programmet igen. Jag fick 1m 52s! Hur som helst, nedan är en jämförelse av bästa resultatet jag fick med Inspiron 6000 jämfört med andra bärbara datorer:

Notebook Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror
Dell Inspiron 6000 (1.60GHz Alviso Pentium M) 1m 52s
Gateway 7426GX (AMD Athlon 3700 +) 1m 39s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Alviso Pentium M) 1m 45s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Alviso Pentium M) 1m 48s
IBM ThinkPad T41 (1.6GHz Banias Pentium M) 2m 23s
Compaq R3000T (Celeron 2.8GHz) 3m 3s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Dothan Pentium M) 2m 10s
Dell Inspiron 8600 (1,7 GHz Banias Pentium M) 2m 28s

PCMark04 resultat (tillsammans med IBM ThinkPad T43 1,86 GHz Pentium M resultat)

Futuremark PCMark04 poäng
IBM T43 (1,86 GHz) Dell Inspiron 6000 (1,60 GHz)
Multithreaded Test 1 / Komprimering 3,33 MB / s 3,115 MB / s
Multithreaded Test 1 / Filkryptering 27,19 MB / s 23,753 MB / s
Multithreaded Test 2 / Fil dekompression 23,4 MB / s 20,863 MB / s
Multithreaded Test 2 / Bildbehandling 10,88 MPixels / s 9,533 MPixels / s
Multithreaded Test 3 / virussökning 1914,17 MB / s 1670.328 MB / s
Multithreaded Test 3 / grammatikkontroll 2,82 KB / s 2,390 KB / s
Arkiv Dekrypteringen 54,11 MB / s 45,736 MB / s
Ljud konvertering 2496,87 KB / s 2186.623 kB / s
Webbsida rendering 5,27 Sidor / s 4,998 sidor / s
DivX Video Compression 51,71 FPS 45,239 FPS
Fysik Beräkning och 3D 159,19 FPS 154,692 FPS
Grafik minne - 64 rader 868,44 FPS 1413.054 FPS

Tangentbordet och styrplattan

Dell Inspiron 6000 tangentbord vy ( se större bild )

Tangentbordet är förmodligen det värsta med det här anteckningsblocket. Tangentbordslayouten följer inte standarden för navigeringsknapparna (pilar, PageUp / PageDown, Home / End). Piltangenterna är på det nedre högra hörnet, medan PageUp, PageDown, Home och End tangenter är på övre högra hörnet. Det kan låta trivialt, men de är så långt ifrån varandra att jag var tvungen att hålla sig i rörelse min högra hand upp och ner medan du gör tung redigering. Jag gick till Best Buy för att se om det är bara jag, eller om detta tangentbord verkligen har ett problem. I alla de bärbara datorer som jag såg, fann jag att dessa 8 nycklar grupperades nära varandra. Efter att ha använt den för ett par dagar, jag var verkligen frustrerad och jag beslutade att lämna tillbaka den. Men sedan, när jag förklarade tidigare, det finns inte många val. Efter lite googling hittade jag KeyTweak ( http://webpages.charter.net/krumsick/ ), ett gratis program som får mig att omfördela nycklar. Jag tilldelade Home och End till höger Alt och höger Ctrl-tangenten och PageUp och PageDown till CapsLock och vänster Windows-tangenter respektive. Även om det inte är perfekt, det är mycket mer användbar nu. Jag skulle ha varit ännu gladare om jag kunde tilldela DELETE knapp som är i det övre högra hörnet, till Fn-tangenten, som har fastnat i mitten av den högra sidan av nedre raden (en annan icke standard plats), men för någon anledning, var KeyTweak inte kunna göra detta.

Någon som använder min bärbara dator nu kommer att driva sig själv nötter :-)

Styrplattan å andra sidan är mycket bättre i termer av funktionalitet även om det känns lite grovt. Den stöder vertikal och horisontell rullning och gester som Back & Framåt för webbläsare. Du kan även tilldela program som kan köras automatiskt vid knacka hörnen på pekplattan.

Ingång och-utgång

Denna notebook kommer med en fin uppsättning I / O-portar: 1 PCMCIA, 1 SD-kortplats, mikrofon, hörlurar, 2 USB och 1 FireWire (IEEE 1394) på ​​höger, 10/100 Ethernet, modem, 2 USB, S -video, VGA och Power-uttaget på baksidan, och en DVD-enhet och en Kensington-lås till vänster.

Det finns ingen parallellport för skrivare och ingen PS / 2 port för mus och tangentbord, men det är inte ett problem eftersom en USB-port kan användas ansluta nästan allt och det finns 4 av dem tillgängliga.

Liksom alla andra bärbara datorer, men det kommer inte med integrerad mikrofon och jag förstår inte varför.

Vänster sida av Dell Inspiron 6000 ( se större bild )

Baksidan av Dell Inspiron 6000 ( se större bild )

Höger sida av Dell Inspiron 6000 ( se större bild )

Framsidan av Dell Inspiron 6000 ( se större bild )

Trådlös

Jag beställde den grundläggande Wi-Fi-funktion som kommer med Intel PRO / Wireless 2200 (802.11b / g). Den skannar och ansluter till tillgängliga nätverk mycket lätt i infrastrukturläge. Men jag fortfarande inte kan ansluta till min väns iPAQ handdator via Ad-Hoc. Jag skulle ha uppskattat lite verktyg program för att hjälpa mig med det.

Andra trådlösa protokoll som 802.11a och Bluetooth finns för extra kostnad, men jag behövde dem.

Batteri

Jag arbetar vanligtvis antingen hemma eller på kontoret och mycket sällan "på vägen" så batteriet var inte alltför mycket av en fråga för mig men jag fortfarande betalat $ 30 mer för att få en 9-cells primärt batteri istället för standard 6-cells en. Jag försökte köra ut batteriet medan du gör mitt kodning arbete och batteriet varade ca 3 timmar. Jag tycker att det är tillräckligt. Åh ja, musiken var på för.

Operativsystem och programvara

Jag är inte särskilt nöjd med de backup media. Jag förväntade mig en vanlig Windows XP Media och separata applikationer CD som kan låta mig välja och vraka den programvara jag vill installera. Vad jag fick var bara en återställningspunkt CD som tydligen sätter upp maskinen i den ursprungliga fabriksinställningar med allt skräp programvaror AOL, Earthlink, NetZero och QuickBooks. Det finns flera andra jag inte ens ihåg. De var alla satt att köras vid start och de hog minnet och CPU. Det tog mig nästan en timme att avinstallera dem. Det finns en separat CD för WordPerfect också.

KUNDSUPPORT

Jag tror att kundservice beror på rep du få tag på. Jag pratade med två reps samtidigt som man försöker få lite hjälp på specifikationerna. En av dem var mycket rude, han hängde på mig så fort jag sa att jag inte vill köpa just då, medan den andra mycket trevligt och gav mig alla detaljer jag ville.

Klagomål

Annat än tangentbordslayouten, allt är mycket bra. Ingenting är exceptionella men ingenting verkar vara undermåliga heller.

Slutsats

Jag gillade överkomliga denna bärbara dator. Till detta pris, den har en stor uppsättning funktioner. Om du menar allvar och om du inte behöver snygga grejer, finns inget bättre än det här.

Fördelar:

  • Billiga även med brett utbud av uppgraderingar
  • Bra bygga

Nackdelar:

  • Icke-standard tangentbordslayout
  • Brist på praktiska funktioner och applikationer nytta.
  • Tyngre och tjockare än liknande konfigurerade konkurrenter.

Pris och tillgänglighet

Observera Om författaren:

Hanumant är författare till den populära Java utveckling och studie kit bok SCWCD Exam Study Kit är boken tillgänglig från Amazon.com



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar