torsdag 3 augusti 2006

HP dv2000t Review (pics, specifikationer)

HP dv2000t Recension (pics, specifikationer)
med reaper90 - 2006/08/03


HP dv2000t Recension


( se stor bild )

Översikt och introduktion

HP: s dv2000t är "nästa generation" av den åldrande DV1000 serien. På grund av dess 14,1 "widescreen LCD, 1" -1,5 "tjocklek och £ 5,4 är dv2000t bärbar och tillräckligt stor för att kunna användas bekvämt. Även om dv2000t inte är byggd för spel, det är en bra lösning för dem som behöver allt i ett bärbart system.

Här är fördelningen av min datorns konfiguration:

  • Processor: Intel Core Duo (Yonah) T2300E 1.66GHz
  • Skärm: 14,1 "WXGA BrightView TFT LCD 1280x800
  • GFX kort: Intel GMA 950 (integrerad, 128 MB delat)
  • RAM: 1024MB DDR2 at 533MHz
  • HD storlek: 80 GB 5400MHz
  • Skivenhet: Super 8x DVD + /-RW med DL stöd
  • Trådlöst: Intel PRO / Wireless 3945ABG w / Bluetooth
  • Operativsystem: Microsoft Windows XP Home Edition
  • Kommunikation: Inbyggd 1,3 MP webbkamera med 2 rundstrålande mikrofoner
  • Portar: 1 ExpressCard 54/34 Slot, 1 Firewire, 3 USB 2,0, TV-ut (S-video), IR (för fjärrkontroll), mikrofon in, 2 Hörlur ut (med en också som SPDIF Digital Audio), 1 RJ -45 (Ethernet), 1 RJ-11 (modem), 1 expansionsport 2 Anslutning, Light-up DC-port för strömförsörjning

Orsaker till att köpa

Under de senaste månaderna har jag letat efter en bärbar dator som är liten nog att bära i en ryggsäck och tillräcklig för användning som en stationär dator. Jag hade kort ansåg Dells Inspiron e1405/e1505 grund av populariteten och låga priser, men jag snabbt tappade intresset på grund av den dåliga konstruktionen och skrymmande efter att ha granskat min väns E1505. Senare såg jag HP: s DV1000 (14,1 ") och DV5000 (15,4") serien och var förvånad över den kraftiga byggkvalitet, så jag bestämde mig för att undersöka HP bärbara datorer lite mer. Lyckligtvis beslutade HP att släppa sin dv2000 produktlinje medan jag var på mitt sökande efter den perfekta bärbara datorn för college. Blåses bort av den nya glänsande piano-liknande ebenholts finish och stora konfigurationsalternativ, beställde jag omedelbart dv2000t.

Var och hur Köpta

Jag köpte dv2000t direkt från HP: s webbplats. Vid tidpunkten för köpet fanns inga förkonfigurerade modeller för denna nya serie, så jag var tvungen att konfigurera mina egna specifikationer (känd som en CTO, eller Konfigurera-to-order). De erbjöd fri frakt för min beställning, men byggnaden tog veckor innan jag faktiskt fick den bärbara datorn.

Jag skulle vilja påpeka att det nu finns ett stort antal förkonfigurerade modeller från HP. Faktum är att vissa modeller finns redan i butiker som Best Buy. Senare kommer jag att diskutera varför det kan vara bättre att fortfarande gå med CTO på nätet.

Bygga & Design

Som tidigare nämnts, sport den dv2000t en ny blank yta på locket och inre ytor bärbara datorn (det även kommer med en grå trasa för att torka blanka utsida!). Denna sak är egentligen ganska en skönhet jämfört med de tråkiga fyrkantiga kanter äldre dv1000/dv5000, men är mycket känslig för fingeravtryck på grund av den glansiga karaktär. Sammantaget har HP gjort ett bra jobb att utforma en elegant bärbar dator som är säker på att få lite uppmärksamhet.


HP dv2000t över vyn ( se stor bild )

Den bärbara datorn har inget lås för att hålla den stängd. Istället är det "klick" stänga vid gångjärnen som i MacBook och är förvånansvärt säker. En sak som jag inte tycker om designen är dock att skärmen bara fälls ut till cirka 135 grader, de flesta andra bärbara datorer jag sett kan vikas ut 180 grader platt.


HP dv2000t skärm förlängd helt ( se stor bild )

AC-porten lyser också upp när den är ansluten i:


( se stor bild )

Skärm

Eftersom det fanns inga andra alternativ för skärmkonfiguration kom min dv2000t utrustad med en WXGA BrightView 1280x800 LCD. När jag först blev den bärbara datorn på, var jag mycket förvånad över att dv2000t skärm var nästan lika ljust som Sonys XBRITE skärmar. Tillsammans med den glansiga skärmen, producerade denna bärbara dator mycket skarp text och levande färger från filmer. Dessutom skärmen hade mycket lite ljus läckage vid botten endast tillåter jämn ljusstyrka över skärmen.

Även om resolutionen bara 1280x800, fann jag att om det var något högre texten skulle vara för liten och svår att läsa. Ändå kände jag att resolutionen som gott om utrymme för de flesta applikationer om du gör hög redigering upplösning eller något.

Så du kanske undrar varför jag sa att "det kan vara bättre att gå med en CTO" tidigare. Efter att jag fick min bärbara dator, bestämde jag mig för att kolla samma anteckningsbok på flera butiker för att se om de var alla samma. Tyvärr hade dv2000t jag såg i butiker en betydligt svagare skärm än min bärbara datorns. Jag fick reda på att de i butiken modellerna hade skärmar som tillverkas av SEC, min är från QDS. Min vän dv2000t CTO har en QDS skärm också, så det kan vara något värt att överväga innan de köper.

Längst upp på skärmen är 1,3 MP webbkamera:


( se stor bild )

Högtalare

Högtalarna är inget spektakulärt. De är exakt vad du kan förvänta dig från bärbara datorer: tinny och saknar dynamik. Vissa kan hävda att de är "Altec Lansing" högtalare, som om det är tänkt att göra högtalarna bättre (eller sämre?) Än det egentligen är. Lyckligtvis kommer den dv2000t med 1 mikrofon och 2 hörlurar 3,5 mm-uttag (ett verk som SPDIF också) i framkanten för dig att använda dina egna hörlurar / headset.

Det finns en rad QuickPlay knapparna till höger ovanför tangentbordet som möjliggör direkt kontroll av rygg, play / pause, stopp, framåt, och volym i Windows XP. Knapparna är faktiskt "tryckkänslig", som är en trevlig idé, men gör det svårt att fungera.


QuickPlay-knappar ( se stor bild )

Processor och prestanda

Intel Core Duo T2300E 1.66GHz arbetar med 1,0 GB DDR2-minne gör de flesta applikationer att köras på ett kick på denna laptop. Även om den dubbla kärnor funktionen är värdelös för den genomsnittlige användaren, är det bra för tillämpningar som utnyttjar multi-threading. Riktmärket Resultaten nedan visar hur dv2000t jämföras med andra bärbara datorer:

SuperPi:

Notebook

Tid

HP dv2000t (1,66 GHz Core Duo)

1m 26s

Asus W3H760DD (2,0 GHz Pentium M)

1m 33s

Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo)

1m 16s

Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo)

1m 18s

Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo)

1m 18s

Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo)

1m 29s

Dell XPS M140 (1,86 GHz Pentium M)

1m 41s

Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M)

1m 53s

IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M)

1m 45s


HD Tune:


( se stor bild )


Detaljerade PCMark2005 Resultat:

HDD - XP Startup

5,910 MB / s

Fysik och 3D

68,785 fps

Transparenta fönster

125,618 fönster / s

3D - Pixel Shader

N / A

Webbsida rendering

1,828 sidor / s

Arkiv Dekrypteringen

41,556 MB / s

Grafik minne - 64 rader

494,824 fps

HDD - Allmän användning

4,146 MB / s

Multithreaded Test 1 / Ljudkomprimeringsalternativet

N / A

Multithreaded Test 1 / Video Encoding

N / A

Multitrådade Test 2 / Text Edit

89,118 sidor / s

Multithreaded Test 2 / Image dekompression

19,943 MPixels / s

Multithreaded Test 3 / Komprimering

6,069 MB / s

Multithreaded Test 3 / Filkryptering

16,135 MB / s

Multithreaded test 3 / HDD - Virus Scan

27,871 MB / s

Multithreaded Test 3 / minneslatens - Random 16 MB

7,315 MAccesses / s


Värme och buller

Denna notebook är extremt tyst under normala verksamheten. Förutom de svaga tillgång ljud från hårddisken, är DVD + /-RW-enhet den enda del som är starkare. Medan jag skriver papper och surfa på internet, det var nästan ingen buller på alla förutom enstaka fläkt och hårddisk användning.

För det mesta, är värmen inget outhärdlig. Den enda värmen du någonsin märker är under den vänstra handflatan, som är där hårddisken ligger. Även då är det bara varm och inte riktigt obehagligt.

Tangentbord och pekplatta

Tangentbordet har en mycket solid känsla och inte smattrar om du kör dina händer över den. Även om jag har alltid använt en stationär tangentbord, hade jag inga problem att vänja sig vid dv2000t nycklar. Min enda klagomål är att nycklarna till höger om mellanslagstangenten något förskjuts åt vänster för att klämma in piltangenterna, men detta bör inte vara ett problem om du inte tangentbord-genväg kunniga som mig.

Eftersom hela datorn är ganska mycket glansigt, varför inte göra pekplattan glänsande också? Ja, det är blankt. Och ja, det gör det svårare att dra fingret på det. Dock fick jag brukade det ganska snabbt och det verkade inte så mycket av en olägenhet längre. Musknapparna känns ganska tunn och inte ge dig en solid "klick", men man vänjer sig det också. En annan funktion på pekplattan är en på / av-knapp, om du vill använda en extern mus. Olyckligtvis, är knappen ganska små och svåra att trycka. Pekplattan är inte så illa som jag får det att låta dock, verkligen!


( se stor bild )

Ingång och-utgång

Den dv2000t erbjuder en uppsjö av portar hela den bärbara datorn. Eftersom alla portar är till vänster, fram och höger sida (inget på baksidan), de är mycket lätt att komma åt.


Framsidan syn på dv2000t ( se stor bild )


Baksidan syn på dv2000t ( se stor bild )


Höger sida bild av dv2000t ( se stor bild )


Sidovy från vänster av dv2000t ( se stor bild )

Trådlös

Ställa in min bärbara dator med min trådlösa router var ganska enkel. Jag får bra signalstyrka hela mitt hus när den används med min Linksys Wireless-G router. Jag valde också Bluetooth alternativ, som låter mig ansluta min handdator / mobiltelefon till min bärbara dator. Det finns också en glidande trådlöst på / av-knapp på framsidan så att du kan spara på batteriet.

Batteri

När du konfigurerar min dv2000t hade jag möjlighet att välja antingen en 6-cells batteri eller en 12-cells batteri. Jag beslutade att gå med 6-cells batteri eftersom 12-cell sticker ut på undersidan (inte på baksidan som Dells större batterier). HP hävdar att du kan få upp till 4 timmar från 6-cell batterier. Var dock batteritiden med min 6-cells ganska nedslående.

Jag tidsinställda batteriets livslängd under olika förhållanden (t: mm):

  • Trådlös AV, lägsta ljusstyrka, Ordbehandling endast 3:05
  • Trådlös ON Lägsta ljusstyrka, Prata endast 2:30

(Resultaten kan variera för dig, eftersom andra faktorer såsom antalet bakgrundsprocesser kan påverka batteritiden.)

Jag hoppades verkligen att det skulle åtminstone träffa 4 timmar märket som MacBook kan, men det tydligen nådde mina förväntningar.

Operativsystem och programvara

Du har möjlighet att välja antingen Win XP Home eller Windows XP Pro när du konfigurerar din bärbara dator. Jag valde Home eftersom jag tror att de flesta extra funktioner i Pro är ganska värdelös för de flesta.

Som väntat kom min bärbara dator förladdad med en massa skräp program och trial-ware. En 20-minuters genomgång i Lägg till & ta bort program bör frigöra en hel del utrymme på din dator. Jag har hört talas om människor som formateringen sin dv2000t och installera en egen kopia av Windows XP, men jag rekommenderar inte det på grund av potentiella problem med drivrutiner.

KUNDSUPPORT

Min erfarenhet med HP: s kundsupport har varit fantastisk hittills. När jag hade problem med att bränna en 3-DVD (eller 15 CD) återställningsskiva set, svarade de snabbt med ett e-postmeddelande i mindre än en timme och sa att de skulle skicka ut en uppsättning för mig. Nackdelen är att dv2000t kommer med bara en 1-års begränsad garanti, men du kan alltid köpa en förlängd garanti.

Slutsats

För att upprepa, är HP dv2000t en lätt men kraftfull maskin som är perfekt för college eller hem / kontor. Även om det saknar i spelprestanda för post-2004 3D-spel, det är en bra lösning för människor som bara gör kontorsarbete, lyssna på musik, titta på filmer, etc. webbkamera alternativet gör den bärbara datorn perfekt för Skype eller MSN videochatt med anständiga 1,3 megapixel kamera och 2 rundstrålande mikrofoner integrerade ovanför skärmen. Bortsett från de billiga musknapparna och glänsande pekplatta, känns den bärbara datorn är mycket stadiga. Den 14,1 "BrightView widescreen 1280x800 LCD och full storlek alfanumeriska tangenter gör det bekvämt för långsiktig typning och visning.

Fördelar:

  • Skarpa och levande färger på widescreen LCD
  • Full storlek knappar på tangentbordet
  • Massor av hamnar
  • Lätt och liten, ryms i de flesta ryggsäckar
  • Massor av konfigurationsalternativ
  • 1,3 MP webbkamera
  • 2 hörlursuttag
  • Mycket tyst
  • Bra trådlös anslutning
  • Bra byggkvalitet
  • QuickPlay-programvaran för att spela DVD / CD / musik utan att starta WinXP

Nackdelar:

  • Sub-par batteritid
  • Billiga musknappar
  • Glossy pekplatta
  • Svårt att använda QuickPlay knappar
  • Benägna att fingeravtryck
  • Svag grafikprocessor
  • Billiga inbyggda högtalare


(Observera att om du hittar 14,1 "storlek är för liten men så här bärbara stil, kan du gå för att dv6000 (15,4 ") eller dv9000 (17,0")-serien som alla är lika i Build & Design.)

Om du är intresserad av den här anteckningsboken, finns det några andra tillbehör / konfigurationer som jag inte har, men är värt att överväga:

  • dv2000z serien (baserat på AMD CPU) ( klicka här för att se See dv2000z Recension )
  • Uppgradera till Geforce 7200 Go (6150 för dv2000z, båda har 128MB dedikerat)
  • HP Media Remote Control (Jag tycker att det är meningslöst)
  • 12-cells batteri (om du inte har något emot den extra bula och vikt)


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar