torsdag 17 augusti 2006

HP Compaq nc6400 Recension (pics, specifikationer)

HP Compaq nc6400 Recension (pics, specifikationer)
av suspensif - 2006/08/17

HP Compaq nc6400 Recension

av Ela Kotkowska


Detta är en översyn av HP Compaq nc6400 , en tunn-och-ljus 14,1 "widescreen notebook i affärsområde. Dess lätta och funktioner stämmer överens med en jämförbar ThinkPad Z61t .


HP nc6400 affärer laptop ( se stor bild )

Specifikationerna för nc6400 (förkonfigurerad modell RA260AT):

  • operativsystem: Windows XP Professional
  • Processor: Dual core T2300E (1,66 GHz)
  • Grafik: Intel Graphics Media Accelerator 950
  • skärm: 14,1-tums WXGA (1280 x 800 upplösning)
  • hårddisk: 80 GB (5400 rpm)
  • minne: 1GB 533MHz DDR2 SDRAM (2 DIMM)
  • optisk enhet: DVD + /-RW DL (Matsuhita)

Den bärbara datorn har 3 USB-portar, inbyggd smartkortläsare, SD-facket, inbyggd Bluetooth, inbyggd mikrofon, presentation knapp, sensor för omgivande ljus, trådlösa av / på-knappen och fingeravtryckssensorn.

Orsaker till att köpa:

Medan jag blir allt rörligare, har min gamla Dell Inspiron 1100 blir för tung att bära med sig. Jag behövde en dator som skulle klara sig bra i multitasking, ha anständiga lagring, möjlighet DVD-backup. Efter lite tråkiga forskning, jag köpte en ThinkPad Z60t, strax innan Z61t med dubbelkärnig processor kom ut. En funktion som jag funnit användbara på ThinkPad i jämförelse med HP, var dess ganska smärtfritt System Migration Assistant: på HP, jag hamnade gör allt manuellt. Jag återvände ThinkPad eftersom trådlösa inte fungerade korrekt, och jag bestämde mig för att jag inte kunde stå ut med loudness sin tangentbordet. Sedan köpte jag en Dell E1405, bara att lämna tillbaka den nästa dag. Efter hantering av en ThinkPad, var jag mycket besviken över dåliga kvaliteten på nya Dell design: den bräckliga plast var ett tecken på tillbakagång från de äldre modellerna. Det visade sig också att ljudkortet installerat på Dell inte tillät för inspelning genom Stereo Mix, men bara genom mikrofonen, dvs alla ljud att skriva, tala, etc. Och som jag talade om det för kundtjänst visade det också att 200 $ investerat i en 4 års garanti inte köpa mig någon teknisk support: Jag skulle ha behövt betala extra $ 200 att lägga det på! Alla HP affärsmodeller, å andra sidan, kommer med 3-års internationellt stöd.

Slutligen gungade vad mitt beslut till förmån för nc6400 var följande funktioner:

  • kvalitet av komponenter:
    • matt skärm (verkar ljusare än ThinkPad, definitivt ljusare än Inspiron 1100)
    • fast, men tyst tangentbord
    • dubbla pekdon (styrplatta och styrpinne)
  • prestanda:
    • dual core-processor
  • estetik:
    • lätta (4,6 lb, precis som Z60t, jämfört med 5,3 £ för E1405 eller Toshibas Tecra A6)
    • fast inbyggd, magnesiumlegering hölje (inte aluminium, som Tecra A6 eller billig plast som Dell)
    • vanlig ut, utan blinkande knappar (som HP: s vanliga modeller)

Var och hur köpt:

Jag köpte den direkt från HP via telefon. Jag gjorde det mest för att underlätta eventuell avkastning. Jag betalade $ 1399 + $ 45 skatt. Den levererades från Indiana, och kom nästa dag med $ 16 frakt.

Bygg och utforma


HP nc6400 vyn med den slutna lock ( se stor bild )

Med HP nc6400 har den robusta känslan av en ThinkPad. Det finns ingen böjas till tangentbordet, gångjärnen på locket är starka. Jag har inte gjort det runt mycket, men ändå, och jag är inte säker på om det blir repig lätt, men det ger inte det intrycket. Hamnarna är bekvämt beläget, och platsen för hörlurar och uttag mikrofon märkt på toppen med små benvita ikoner. Jag antar på grund av storleken på den bärbara datorn, fanns det inget utrymme för att indikera placeringen av USB-portarna, etc. Hela ytan av datorn verkar inramade i en tunn klädsel som skyddar portar, optisk enhet och högtalare från direkt påverkan bör en bump av misstag till något när du flyttar den bärbara datorn runt. Skärmen hålls från snuddar tangentbordet genom små gummifötter placerade runt på skärmen och två längst ned på tangentbordet.

Skärm

De 14,1 "widescreen, tack vare sin aspekt, verkar ge mer arbetsyta än 15" diagonal skärm. Skärmen är mycket skarp och ljus. Skillnad från de flesta konsumentinriktade bärbara datorer i dessa dagar, erbjuder HP ett trevligt matt skärm. Det verkar ljusare än ThinkPad Z60t jag använt och ljusare och skarpare än min gamla Inspiron 1100. Och något jag har nu kommit att uppskatta, eftersom det inte är glansig och reflekterande du inte behöver se din OBERÄKNELIG frisyr efter att du har skrivit ett papper för fjorton timmar i sträck!

Jag tror att WGA + upplösning skulle ha gjort saker och ting för liten för att läsa, så jag valde den vanliga 1280x800 skärm.

Det finns inga döda pixlar, inget ljus läckage. Som ett alternativ kan du lägga till en flyttbar Privacy Filter hindrar din granne på planet från kikar i ditt arbete.

Högtalare

Högtalarna är placerade på framsidan av datorn, men både på höger sida som, trots deras kvalitet skapar en liten asymmetri i ljudet. Först trodde jag att det var en monohögtalare (som på Dell D620, till exempel). Detta kan nog fungera som en allmän varning: högtalarna är oftast mycket mindre än de ser (se ThinkPad, där talaren upptar en tredjedel av högtalarens mesh sträcker på båda sidor om tangentbordet).

Å andra sidan, jämfört med ThinkPad, där endast föraren ominstallation försäkrade mig att högtalarna faktiskt existerar, men för de flesta ändamål, värdelös, kan du faktiskt ställa in volymen på HP nc6400 där det är för högt! Och vid något tillfälle fick jag till en ansträngd skrik, som jag gör på Dell som inte tål höga toner.

Processor och prestanda:

Jag utvärdera främst på grund av multitasking, eftersom jag inte använder datorn för att spela spel. Jag har inte verktyget programvara för att köra benchmark prestandatester, men här är vad jag kör samtidigt och maskinen inte ens stamma:

  • hämta innehållet i min gamla HD via FTP
  • nedladdning över tusen e-post från servern
  • flera fönster i Firefox öppnas
  • hämta innehållet i min iPod
  • överföra några andra filer med USB-flyttbar lagringsenhet
  • lyssna på musik
  • skriver två MS Word-filer
  • kör en ordbok

Värme och buller

Överhettning dator kan vara en orsak till fel av många komponenter. Med min Dell, till exempel, är ventilationshålen sinnrikt placerade på botten. Ventilerna på HP nc6400 är på vänster sida. Du kan känna ett flöde av varm luft kommer ut, och det är ett gott tecken: resten av datorn förblir sval. Inga obehag av en flammande tangentbord eller toasty plast under dina handleder. Den enda gången jag har faktiskt hittat maskinen ganska varmt, var dagen det kom, efter att hanteras av UPS i över hundra graders värme.

När det gäller buller, hör du bara en liten viskning av fläktarna. Medan Dell hävde som en astmatisk val är nc6400 tyst som en hasselmus.

Tangentbord och pekplatta


( se stor bild )

Till någon som typ större delen av dagen, är en bra tangentbord ett måste. Och jag är mycket nöjd med detta. Med HP nc6400 har ett fullstort tangentbord och en trevlig layout, med hem, pg up, pg dn, nycklar slut offset till vänster genom en smal avdelare, och piltangenterna något lägre än de andra knapparna. Fn-tangenten är full storlek, men inte extra bred som den är på Inspiron 1100. Å andra sidan är Windows-tangenten ligger bekvämt intill den vänstra Ctrl och fn. De som är vana vid en hand kortkommandon kommer att uppskatta det här. Till skillnad från Toshiba, har HP inte ge upp den andra Ctrl på höger hand. Jag är glad att se att knappen Infoga migrerade till det övre högra hörnet, som jag använde förväxla den med Delete och Ctrl på Dells. Men jag saknar att ha att ta bort nyckeln på botten: istället är det hela vägen i hörnet med insatsen. Nycklarna är reptålig och tydligt märkta, med viktiga namn skrivna med små bokstäver.


( se stor bild )

Pekplattan är stor nog med en trevlig scrolling bar till höger. På grund av den styrpinne, finns det två uppsättningar av touchknappar, båda är ganska små. Jag saknar de överdimensionerade knappar på gamla Dell, och det extra utrymme för handleden. Kanten på datorn trycker något i mina handleder, och om jag placerat en handledsstöd framför den bärbara datorn, skulle det täcka högtalarna.

På den ljusa sidan, jag gillar att kunna växla mellan styrplattan och styrpinne, beroende på var mina händer är som jag skriver eller surfa på nätet.

Ingångs-och utgångsportar

Portarna inte överstiger ett förväntningar och en FireWire saknas:


( se stor bild )

Vy framifrån av HP nc6400

  • Infraröd
  • SD mediakortplatsen


( se stor bild )

Vänster sidovy av HP nc6400

  • 2 USB-portar
  • PC-kortplats
  • Hörlursuttag
  • Mikrofoningång


( se stor bild )

Höger sidovy av HP nc6400

  • 1 USB
  • Nätverksuttag
  • Modemuttag


( se stor bild )

Tillbaka sidan av HP nc6400

  • S-video-ut jack
  • Port för extern bildskärm
  • Strömkontakt
  • Säkerhetskabeluttaget

Jag önskar att det fanns fler USB-portar, som på Asus (5) eller ens ThinkPad (4): jag definitivt använda dem alla (USB-drivna högtalare, skrivare, + minne, iPod, digitalkamera).

Trådlös

Intel PRO 802.11a/b/g med dubbla antenn fungerar mycket bra. Jag delar ett stort hus i sommar, och har inga problem att plocka upp signalen från vår router även i källaren.

Jag har inte några Bluetooth-enheter att testa dess funktion.

Batteri

Den 6-cells batteri ger 2hrs 45min av prestanda, utan att kompromissa med skärmens ljusstyrka eller antalet uppgifter. Det är aldrig bra för mig kör datorn med en mörk skärm, men jag kan tänka mig att om ditt liv ska hänga på den för batteriet, kan du pressa 4 timmar av dessa celler.


HP nc6400 underifrån ( se stor bild )

Operativsystem och programvara

Med HP nc6400 levereras med Windows XP Pro förinstallerat. Det finns inga diskar. Till skillnad från de flesta bärbara datorer som anländer med massor av testversionen, var denna laptop faktiskt under konfigureras. Även bolaget programvaran måste packas upp med hjälp av en programvara chef som installerar allt, inklusive InterVideo Win DVD, Sonic DVD Maker, och även fingeravtryckssensorn. (Om du använder Nero, se till att installera innan du installerar tillverkarens programvara, annars InCD inte kommer att installera. Lyckligtvis lärde jag min läxa på en annan dator).

Efter att ha haft tillfälle att ta en titt på olika bärbara datorer som finns på marknaden, märkte jag något jag inte förvänta sig: inte alla versioner av Windows XP Pro är lika. De verkar vara: alla tillverkare lista WinXP Pro med SP1 och när du får dem, det finns 36 uppdateringar, men vissa funktioner fungerar bättre eller sämre på något än på andra. Till exempel, på Dell E1405, efter att du installerat tangentbord för andra språk i Regionala inställningar, kunde jag inte få på ikonen språket indikator bredvid systemfältet. (Dell kundservice skulle berätta för mig att detta inte är en standard). Det inloggning skärmar såg så annorlunda att en ens kunde tvivla på att det är XP och inte Home Edition på Dell.

Jag var glad att se att jag inte har några sådana problem med den version installerad på HP nc6400.

Jag har inte mycket använt flera säkerhetsprogram, men jag kan redan säga att det inte är så användarvänlig som ThinkPad-talet. Med valet av inloggningar (fingeravtryck, polletter, lösenord) är det program avsett främst för flera användare företagskund.

Kundtjänst

Som regel närmar jag kundsupport med skepsis. Medan säljare är artig och ganska kunniga (särskilt i affärsområdet), stängs teknisk support vanligtvis ut ganska olämplig. Min enda erfarenhet av HP: s support hittills var före försäljning: Jag frågade den tekniska representant berätta vad volymkontrollerna han såg i volym alternativ för inspelning. Det tog två reps och en halv timme. Den andra upplevelsen gällde $ 100 post-i rabatten som skulle komma med modellen. Webbplatsen, som fram till dagen innan jag fick min dator, presenterade information för föråldrade rabatter uppdaterades och inga spår av rabatten! Jag kommer att få det löst så småningom, men poängen är: du måste vara på tårna.

Å andra sidan hoppas jag att jag inte kommer att behöva använda sin tekniska support, medan 3-års-garanti bör omfatta reservdelar och service.

Bärväska

HP säljer inte trevligt ärmar, och det är inte så lätt att hitta widescreen ärmar på marknaden. Jag köpte mina från Sony Vaio: dess $ 24 neopren ärmar görs rätt storlek, som Sony FJ & BX540 modeller har exakt samma dimensioner. Hylsan kom in med en fin påse för nätsladden.

Slutsats

Med HP nc6400 är en stor men ändå enkel anteckningsbok, som erbjuder bra prestanda. Detta är definitivt ett verktyg och inte en leksak. Om du letar efter en gaming anteckningsboken, skulle jag rekommendera högre grafik gränssnitt, kanske en AMD-processor. Men om din huvudsakliga behov är multitasking och enstaka medier, är detta en av de bästa bärbara datorerna på marknaden. Som en sista anmärkning, även om HP verkar inte erbjuda anpassningsbara modeller kan vissa funktioner ändras (större hårddisk, etc.), om du har råd att vänta 4-5 veckor.


Fördelar

  • Bygga kvalitet
  • Pris
  • Bra prestanda
  • Standard 3 års garanti
  • Matt skärm
  • Fast tyst tangentbord med bekväma layout
  • God klingande högtalare
  • Ser
  • Ingen skräp programvara
  • Lätt

Nackdelar

  • Asymmetrisk placering av högtalare
  • Inga anpassade konfiguration
  • Små pekplatta knappar
  • Begränsad handleden område


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar