• Grafik: Intel GMA 900
  • CD + /-RW
  • Garanti: 1-år

Köpeskilling: $ 599 - $ 100 post i rabatten ($ 499 slutlig kostnad)

Skäl för att köpa:

Denna Lenovo C100 togs som en bärbar dator för användning på semester där den utsätts för väder och vind och i allmänhet behandlas ganska grovt ( se stor bild )

Jag lämnade för en familjesemester, och behövde en grundläggande dator som var billigt för att gå igenom flygplatsens säkerhetskontroll, kastade runt på en plan, och används dagligen ute på Atlantkusten i salt havsluft i vansinniga fukt och värme. Jag ville också det billigaste möjliga dator som inte skulle brytas innan månaden var ute. Jag hade redan arbetat med denna modell linje tidigare i år för en tidigare recension, och jag visste det inifrån och ut, och älskade sin seghet och hållbarhet.

Bygga & Design:

Det C100 har en mycket robust plast konstruktion gnägga omöjligt att böja handledsstödet och inga gnissel när det är på en plan yta under användning. Det gör några creaks när du bär den runt en räckte, men vad gör det? Tangentbordet är mycket bekvämt medan du skriver, men mellanslagstangenten inte gillar att pressas på den bortre kanten. De flesta behöver vara ca 1 cm från sidorna eller trycka på mellanslag kommer inte att registrera ett utrymme på skärmen. Det kan också vara relaterade till att använda den i 95% luftfuktighet vid 90-95F i kustnära luft. Resten av knapparna ger mycket bra feedback, och aldrig hoppa över ett beat när hamra på dem hela dagen. Jag skulle lämna datorn på från sen morgon till ca 1-2:00 för det mesta, och aldrig en gång hade en blå skärm eller någon annan krasch. Jag märkte lite fördröjning startar upp ett par gånger, men det var de mest fuktiga dagar, där spåret pad och nycklar var bokstavligen fuktig och klibbig. Den höga värmen gjorde också fläkten hela tiden när det var på, men det verkade att bo runt 40-50%, och jag blev van vid det snabbt. Musik och dialog från filmer drunknade bakgrundsbruset alldeles utmärkt, så jag var ganska nöjd.

Skärm:

LCD-skärmen är mycket ljus på den översta inställning. För att hålla det lätt för ögonen, jag hade det runt 1-2 klick upp från botten, där den högsta skulle vara runt 9 klick. Kontrasten är ganska intetsägande, med svarta urtvättade visas som en ganska mörk grå. Betraktningsvinkeln upp och ner saknas också, med en mycket smal visning span. För en $ 500 dollar laptop kan jag stå ut med det. Jag flyttar inte runt mycket, och betraktningsvinkeln när i sweet spot är ganska lätt att hålla. Den stackars betraktningsvinkeln håller också nyfikna ögon från din topphemligt arbete!

Talare:

Högtalarna är ganska lik ett moderkort piezo på crack. Musik och dialog är anständigt i bästa fall, men sätta på några hörlurar om du vill njuta av en film. Ljudet är mycket ren, och driver en bra uppsättning hörlurar väl in i de högre volymerna. Uttaget är också säker och vickar sladden inte göra ljudet snedvrida på något sätt.

Processor och prestanda:

Jag blev ganska förvånad med Celeron M. Jag har bara haft erfarenhet innan med skrivbordet Celeron linjen, vilket är ganska långsam jämfört med high-end P4. M-serien däremot är snabba, och bara verkar sakna den funktionshindrade SpeedStep. Det skulle ge lite mer batteritid, men Celeron är bra med detta också. Den genomsnittliga drifttiden när du tittar XviD filmer var 3 timmar och om du bara surfar på webben, förväntar runt 5-6 timmar med skärmens ljusstyrka inställd på låg. Beståndet batteriet är mer än tillräckligt, och blåser bort alla andra laptop i sub-500 kategori.

På min semester jag arbetade med bilder från vår Canon 20D (8.2MP, 4-5 meg genomsnittlig filstorlek bilder), ändra dem efter storlek, och även komprimera dem att ladda upp på en server för att dela med medlemmar av min utökade familj. Det bildredigeringsprogram val var öppen källkod "Gimp", en Adobe PS som paket. Öppna programmet var lika snabb på mitt skrivbord, och arbeta med bilder var inte så illa alls. Det tog 2-5 sekunder för att komprimera och ändra storlek på bilder i farten.

En trevlig överraskning fann jag med integrerad grafik (GMA900) var den inbyggda MPEG4-avkodning på chipset. Spela stora xvid filmer skulle uppgift processorn cirka 1%, där min dator med ett Nvidia 6600GT utan hårdvara MPEG4 avkodning skulle rida mellan 15-20%. Jag var även kunna spela 720P släpvagnar HDTV film utan stamning, där min P4 2.8GHz desktop skulle tuff, eftersom dess grafikkort inte lasta någon av avkodningen. Den enda nackdelen jag hittade med GMA900 var bristen på spel, men det är dess enda nackdelen. Ingen annanstans inte släpa det eller hamna på efterkälken.

Prestanda:

Super Pi

Notebook

Tid

Lenovo 3000 C100 (1,50 GHz Celeron M)

2m 19s

Asus W3H760DD (2,0 GHz Pentium M)

1m 33s

Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo)

1m 16s

Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo)

1m 18s

Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo)

1m 18s

Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo)

1m 29s

Dell XPS M140 (1,86 GHz Pentium M)

1m 41s

Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M)

1m 53s

IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M)

1m 45s

Nedan är resultaten av att köra HDTune på C100:

( se stor bild )

Värme och buller:

Den bärbara datorn har varit på den tysta sidan under normal användning. Fläktarna stannar av för det mesta, och bara ramp upp i hastighet om du är under tunga tasking program. Lite värme känns från undersidan av den bärbara datorn, och totalt är väldigt cool medan du kör.

Tangentbord och pekplatta:

Lenovo C100 tangentbord ( Visa större bild )

Tangentbordet har mycket bra feedback, inga gnissel, med den enda fel är mellanslagstangenten som inte gillar att pressas på kanterna. Pekplattan konsistens är medelvärde, med knapparna är mycket högt och clanking, med extremt små kast. De C100 pekplattknapparna flyttar en bråkdel av det djup jämfört med Lenovo Thinkpad-modeller. Brownie punkter måste ges till tangentbordet och pekplattan för sin förmåga att stå ut med fukt och hålla på lastbilstransporter. Med några av de hetaste och muggiest dagar Cape Cod har någonsin haft, började tangentbordet aldrig ha fantom klick eller någon udda frågor dyker upp.

Ingångs-och utgångsportar:

Nedan följer en förteckning över hamnar du får på C100:

• 3 USB
  • 1 Firewire
  • 1 S-Video
  • VGA, modem, LAN, hörlurar / mikrofon-kontakter
  • 1 PCMCIA med SD-kortplats under

Lenovo C100 vänstra vyn ( se stor bild )

Lenovo C100 bakifrån ( se stor bild )

Lenovo C100 höger PCMCIA-kortplats och SD-kortplats vy ( se stor bild )

Trådlöst:

Baslinjen C100 levereras med en Broadcom chipset A / B / G kort. Anslutningar är mycket stabila, utan tappade anslutningar till min Dlink 634M MIMO router under min semester. Jag skulle lämna en torrent klient på hela dagen, och det skulle ha ständig aktivitet utan tidtagning ut eller har anslutningsfel.

Batteri:

Batteritiden är mycket bra, driver över 5 timmar med surfning med trådlös aktiverat. Titta xvid filmer från din hårddisk kommer netto cirka 3 timmar, så de flesta filmer under Sagan om Ringen kommer att spela helt på en full laddning.

Operativsystem och programvara:

Installerad på den bärbara datorn är den genomsnittliga mängd programvaror man kan förvänta sig att ingå i dessa dagar. Det enda program som jag verkligen inte gillar är Norton AV, men det kan ersättas med ett annat gratis program från webben om du vill. Nedan följer en lista över de grundläggande program som du får med C100.

• Window XP Home
  • Norton Antivirus
  • InterVideo WinDVD
  • Roxio bränning
  • Google Desktop
  • Corel Small Business
  • IBM systemprogramvaran

Kundtjänst:

IBM stöd har varit mycket bra under de senaste åren. Denna laptop har köpt via Newegg, och hittills har krävt ingen tjänst samtal som rör den. Jag är inte säker på om du får tillgång till samma stödgrupp som ThinkPad men.

Slutsats:

För priset denna laptop ger dig allt du behöver för en mobil datorplattform. En kapabel processor, mycket bra batteritid, en mycket ljusstark skärm kan visas i direkt solljus, och en robust tangentbord som är ganska trevlig att skriva på hela dagen om det behövs. Det verkar inte tänka hög värme och hög luftfuktighet, bara vara medveten om CPU-fläkten kommer att pumpa luft från strömmen till strömmen i varmt väder. Under normala förhållanden med AC i ditt hus (~ 73F), kommer fläkten sällan på, så det är inte en vanlig företeelse.

Fördelar:

• BILLIGT! BILLIGT! BILLIGT!
  • Mycket robust, tar allt du kan kasta eller luta sig mot det