fredag 4 augusti 2006

Acer Aspire 5102WLMi Recension (pics, specifikationer)

Acer Aspire 5102WLMi Recension (pics, specifikationer)
med deltafx1942 - 2006/08/04


Den Acer Aspire 5102 WLMi är en 15,4-tums widescreen hem / kontor Multimedia Notebook med AMD Turion64 x2 processor. Även om detta är en helt nytt erbjudande från Acer, använder det många komponenter från andra Acer notebooks, främst är från Aspire 3100. Det är så nytt, faktiskt, att istället för att ha sina egna förare det delar många av samma förare som 3100. Så nytt att många av de specifikationer som frigörs genom Acer Amerika hade fel. Jag skriver mer om det senare.


Acer Aspire 5102 ( Visa stor bild )

Var och varför Köpte:

Denna notebook var till salu på Circuit City för bara $ 849 i butik pris utan rabatt. Det kom också med en gratis skrivare, bärbara väska och router. Med Circuit City Advantage Plus Protection Plan (som täcker för oavsiktliga droppar och spill) var det totala priset exakt $ 1000. Jag är en college student och behöver en bärbar dator som jag kan ta till klass, köra tekniska program på och spela vissa spel. Jag var ursprungligen tittar på Acer Aspire 5672 , men den här anteckningsboken var en stjäla till $ 849 pris (eller så jag trodde på den tiden), eftersom det kom med en dubbelkärnig processor och en webbkamera för mindre än Aspire 5672. Det visade sig att jag saknade några viktiga komponenter som finns på andra Acer bärbara datorer. Jag kommer att få det senare.

Snabba specifikationer för 5102 som omdömet:

  • AMD Turion64 X2 TL-50 (1,6 GHz, 512 KB L2-cache totalt 256 KB på varje kärna)
  • 1 GB 533 MHz DDR2 RAM (2 x 512 MB)
  • 120 GH Hitachi 4200 RPM HD
  • 15,4-tums WXGA Acer CrystalBrite skärm
  • ATI Radeon Xpress 1100 integrerat grafikkort
  • Dual layer DVD + / - RW combo med LightScribe? (Levereras med LightScribe-programvara, men kör inte ange om det har LightScribe eller inte)
  • Windows Media Center Edition 2005
  • Atheros Wireless 802,11 a / b / g med SignalUp högeffektiv antenner
  • 8-cells batteri med en max 4,5 timmar batteritid med inställningar på låg

Designa och bygga:


Acer Aspire 5102 över vyn ( se stor bild )

Aspire 5102 har den gemensamma folio designen finns på alla Aspire-modeller. Det är inrymt i silver målad plast med svart trim på sidorna. Skärmen har nästan ingen flex, vilket är en förbättring över några tidigare modeller och gångjärnen är åtdragna nog att du behöver två händer för att öppna den, en för att hålla den bärbara datorn ner och den andra för att lyfta. Det är ganska lätt, på ca 6 pounds beroende på konfiguration. Vid tidpunkten som jag köpte den bärbara datorn, var endast två konfigurationer tillgängliga: 1 GB eller 2 GB minne och Bluetooth eller ingen Bluetooth.

Skärm:


Skärmbild av Acer Aspire 5102WLMi ( Visa större bild )

Skärmen är en av de bästa jag har sett på en bärbar dator. Det är ljust och jämnt belyst. Efter bara 4 dagar med den bärbara datorn, märkte jag 2 döda pixlar, vilket inte är tillräckligt för en ersättare. De är av i hörnet och är inte irriterande, men även en död pixel finns anledning till oro för den övergripande långsiktig kvalitet av den bärbara datorn. Skärmen har en 16 ms responstid, även om jag inte har märkt en skillnad jämfört med 20 ms platt bildskärm prestanda. Talar om platta paneler, inte formulera Acer inte tecken (dvs. bokstäver) samt stationära bildskärmar. Medan vissa människor klagar glans de flesta bärbara datorer i dessa dagar, har jag funnit skärmen på min Acer att vara bekväm för långa visning löptider.

Talare:

Högtalarna är på framsidan av den bärbara datorn och förment har hög def. stöd. Huruvida detta är sant eller inte, kan jag inte bestämma, eftersom talaren låter avlägsen med nästan ingen bas. De är tillräckliga men för vardagliga sysslor.

Processor och prestanda:

Även här datorn har en dubbelkärnig processor, är det ingenstans så snabb som en Intel Core Duo T2300, eller ens den skalade Intel T2050. Efter start behöver processorn tid att värma upp innan det blir lyhörda. Den medföljande Acer Empowering Technology-verktyg gör att användaren kan styra hela processorprestanda, från medium till max. För att spara batteriet och minska mängden värme som genereras, använder jag alltid medelhög CPU-hastighet.

Med hjälp av PCMark05, återvände det en poäng på drygt 2400, vilket är i paritet med Intel Core Duo bärbara datorer.

Prestanda:

Super Pi beräkning 32 miljoner siffror stod klart 2 minuter 22 sek för 1/24 iterationer. Till 2 miljoner siffror, slutade det i 2 minuter 11 sekunder för alla 20 iterationer. Detta är ungefär 40 sekunder längre än de flesta Intel Duo T2300 processorer och detta uppnåddes med CPU inställt på max.

SuperPi:

Notebook

Tid

Acer Aspire 5102WLMi (Turion64 X2 TL-50 1,6 GHz)

2m 22s

Dell Inspiron 6400 (1,83 GHz Core Duo)

1m 22s

Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo)

1m 16s

Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo)

1m 18s

Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo)

1m 18s

Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo)

1m 29s

Dell XPS M140 (1,86 GHz Pentium M)

1m 41s

Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M)

1m 53s

IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M)

1m 45s


PCMark05 återvände 2413.

PCMark05

Notebook PCMark05 Score

Acer Aspire 5102WLMi (Turion64 X2 TL-50 1,6 GHz)

2.413 PCMarks
Fujitsu Q2010 (1,20 GHz Intel Core Solo Ultra Low Voltage) 1.943 PCMarks
Gateway E-100M (1.20GHz Intel Core Solo Ultra Low Voltage) 1.648 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Dell Inspiron E1405 (1,66 GHz Intel T2300) 2.879 PCMarks
Asus V6J (1,86 GHz Core Duo T2400) 3.646 PCMarks
Toshiba Satellite M70 (Pentium M 1,86 GHz) 1.877 PCMarks

Värme och buller:

Enligt nätström får datorn snabbt varmt, särskilt under handlovsstödet där hårddisken ligger. Merparten av tiden är fläkten avstängd och som med Aspire 5672, kan du höra hårddisken. Detta gäller särskilt eftersom detta är ett 4200 rpm hårddisk, och det måste anstränga sig. Jag önskar att det var minst 5400 RPM, men du får vad du betalar för. För att undvika obekväma värme, använder jag alltid medelhög CPU-hastighet. När du spelar grafikintensiva spel, fläkten hela tiden och palm vilar får varmt men inte obehaglig. Bara gör inte för mycket spel om du inte vill höra fläkten.

Tangentbord och pekplatta:

Tangentbordet har en svampig känsla för det, och mot centrum, det flexar. Det är dock ytterst bekväma nog. De Piano Black multimedia tangenter som ursprungligen anges som en specifikation är obefintlig, och ett samtal till Acer stöd bekräftar att de inte har för avsikt att inkludera det. Verkar som nycklarna var ett missförstånd / missförstånd. Detta är en av de få gnäller som jag har: Jag ville dessa nycklar! Pekplattan är lyhörd och har en fyra-vägs scrollknapp mellan de två knapparna.


( se stor bild )

Ett par tangentbord utsikt över Aspire 5102WLMi


( se stor bild )

Ingångs-och utgångsportar:

Det 5102 har tre USB 2.0-portar, LAN och en VGA-ut-port. Den innehåller också en 5 i 1 kortläsare och ett PC-kortplats. Den typiska hörlurar, mikrofon och line-in uttag finns på framsidan av den bärbara datorn.


Acer Aspire 5102 framifrån av portar ( se stor bild )


Acer Aspire 5102 vänster syn på portar ( se stor bild )


Acer Aspire 5102 rätt vy ( se stor bild )


Acer Aspire 5102 Baksida ( se stor bild )

Nedan är ett exempel på en bild som tagits med den inbyggda webbkamera för Aspire 5102. Det är en bild av alla grejer som följde med köpet (bärbara rutan, skrivare, väska - ganska mycket).


( se stor bild )

Trådlöst:

Den Atheros 802,11 a / b / g trådlöst kort ger stark utveckling. På första starten upptäckte det över 10 av mina grannar trådlösa nätverk (de flesta hade säkerhet aktiverad).

Batteri:

Den officiella Acer specifikationen listar 8-cells batteri som uppnås 2 timmars batteritid. Men jag har upptäckt att genom att ställa min CPU hastighet till medelstora och skärmens ljusstyrka till 20%, kan jag komma över 4 timmar i livet. Medelhög hastighet är mer än tillräckligt för vardagliga uppgifter som e-post, Internet, musik och ordbehandling. Foto-och videoredigering kräver hög eller max hastighet, och batteriets prestanda försämras snabbt. En trevlig funktion är att batteriet kan laddas till 80% full i knappt 1 timme.

Operativsystem och programvara:

Under de senaste åren har Acer förtjänat ett rykte med sina Acer Arcade mjukvara. Detta var märkbart saknas på 5102. Istället kom den med PowerDVD och är ganska en besvikelse eftersom det inte kan pre-boot. Det 5102 levereras med Windows XP Media Center Edition 2005 med roll-up 2. Det är inte lika bra som XP Professional och jag har upplevt standby / viloläge frågor som jag aldrig har upplevt med Pro. Acer innefattar inte en massa skräp program, och jag har inte haft formatera eller göra en ren installation. Tyder dock systemen mappen många avinstallerade program som jag antar Acer vill användaren att upptäcka på egen hand. En intressant sak som jag upptäckt är att LightScribe-programvara ingår, men DVD-brännaren inte nämner stöd för LightScribe. Det är viktigt att notera att 120 GB HD finns i 2 60 GB FAT32 partitioner. Jag konverterade bara till NTFS och lämnade partitionerna ensam.

Kundtjänst:

Acer stöd är fruktansvärda, åtminstone via e-post. De är mycket bättre på telefonen. När jag mailade dem två gånger om två olika frågor, fick jag samma e detalj samma steg två gånger: gå till deras hemsida! Webbplatsen har de vanligaste frågorna besvaras, och telefonsupport är snabb och anständigt. De rensade verkligen upp de flesta av mina frågor på mindre än 5 minuter. Jag antar att det var därför mina frågor handlade om vad de inte ge mig och var inte riktigt utmanande. Acer har en 1 års garanti på hårdvara och 90 dagar på mjukvara. Jag köpte Circuit Citys Protection Plan för säkerheten, eftersom det täcker för skador på grund av droppar och spill.

Slutsats:

Den Acer Aspire 5102 WLMi är en bärbar dator som kommer att tillfredsställa allmänna användare. Medan Aspire 5102 saknar några av de funktioner som finns i andra Aspire bärbara datorer, främst Aspire 5672, är det fortfarande ett mycket bra köp. Med en dubbelkärnig processor, 1 GB RAM och 120 GB hårddisk för under $ 900, det är en bättre affär än ens många Dells bärbara datorer. Det är tyst, erbjuder gott om kraft för den genomsnittlige användaren, och ger anständiga underhållning. Det är en perfekt bärbar dator för college student och mainstream hemanvändare som inte kräver omfattande beräkningar eller krävande spel.


Fördelar:

  • Dual core-processor till ett anständigt pris
  • Brilliant 15,4-tums widescreen
  • Stark trådlös anslutning
  • Inbyggd webbkamera
  • Lugn och cool (under Med processorhastighet)
  • DVD-brännare
  • 4,5 timmar batteritid efter några tweaks.
  • Utmärkt styrplatta

Nackdelar:

  • Specifikationer var felaktiga
  • Behöver uppdatera ATI-drivrutiner för att få rätt GPU läsning
  • Långsam 4200 rpm hårddisk
  • Standby / viloläge frågor


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar