måndag 21 augusti 2006

Lenovo ThinkPad Z61t Review (pics, specifikationer)

Lenovo ThinkPad Z61t Review (pics, specifikationer)
av AgNi - 2006/08/21

Lenovo ThinkPad Z61t recension

Detta är en översyn för det nya 14,1 widescreen ThinkPad Z61t med titan lock. Den Z61t är uppdateringen till den nyare widescreen Z-serien ThinkPad. Det sport Intels Core Duo-processor. Z-serien är mer multimedia orienterad anteckningsbok i ThinkPad linje med en bredbildsskärm, inbyggd webbkamera, media kortläsare, FireWire-kontakt och mer. Den kombinerar bekvämligheten och rörlighet en bärbar dator med prestanda och funktionalitet som en stationär.

Anledningen till att köpa

Jag brukade ha en Dell Inspiron 1100, köpte 3 år sedan bara för att jag tyckte det var en hel del. Den använde en 2 GHz Celeron-processor. Jag insåg snart vad ett misstag det var. Jag brukade förbanna det varannan dag. Det var ingenting annat än en tegelsten och efter 1 års det skulle mystiskt avstängning efter att ha använt det för mer än 2 timmar. Det producerar tillräckligt med värme för att hålla mitt hus varmt på vintern. Jag dumpade den efter bara 1 års användning. Jag var på något sätt hantera med mitt kontor medföljande Pentium III 900 MHz skrivbordet.

Sedan längs kom min dotter, som är 4 månader gammal nu. Min fru började klaga på att jag spenderade för mycket tid på hem-kontoret med mitt skrivbord, inte spendera tillräckligt med tid med min dotter. Hon kunde inte hitta tid att använda skrivbordet också, eftersom barnet behöver ständig uppmärksamhet. Så jag bestämde jag behövde för att få en bärbar dator så att jag kunde titta på TV, titta på min dotter och bläddra bland alla på samma gång. Jag ville också något ljus så att jag kan lätt bära runt huset med ena handen. Ett annat krav var att få alla uppgifter att vara i en säker plats. Jag har en extern USB-hårddisk / skrivare / DVD-brännare, LCD-skärm etc. Även jag gör det en punkt att säkerhetskopiera min dator ofta med den externa hårddisken. Jag hade inte råd att ansluta alla dessa tillbehör och koppla bort dem en efter en när jag behövde bära den bärbara datorn. Så var en mogen och lätt dockning lösning ett måste.

Hur och var Köpt

Min ursprungliga budgeten var runt $ 1000. Jag började med Sony, men inte gillar deras prissättning och brist på Core Duo i en 14-tums laptop. Min vän hade en Fujitsu bärbar dator och jag var imponerad av dess kvalitet. Men jag kunde inte konfigurera en Fujitsu bärbar dator för mindre än $ 2000 med en Core Duo-processor. Jag tillbringade lite tid att titta på en HP dv2000t, men deras dockning lösning är ett skämt. Dessutom var byggkvalitet inte tillräckligt för mig. Nästa var Dell Latitude D620. Den byggkvalitet såg bra ut. Jag vet inte varför jag tittade på Dell återigen med tanke på min första erfarenhet, men hur som helst bestämde jag mig mot D620 i sista stund på grund av brist på S-video och tidigare Dell mardrömmar. Jag hittade då NotebookReview.com och tog min vän förslag om att ta en titt på ThinkPad. Jag visste inte Lenovo hade widescreen konsumentinriktade bärbara datorer. Efter forska för 2-dagars var jag fast. Jag behövde en ThinkPad till varje pris. Jag tog min budget till $ 1.400, men ändå kunde inte konfigurera en med Bluetooth och en DVD-brännare för under $ 1.600 med skatt. Då jag räknat ut att IBM har EPP prissättning som verkligen vettigt. Dell har 12% EPP, men efter forska jag hittade Dell EPP var dyrare än icke-PPE om du använder vissa Dell kuponger. HP ger dig bara 10% för EPP. Efter höja min budget till $ 1.800, hittade jag en IBM konsult på arbetet och fick tillgång till EPP prissättning. Jag var tvungen att skicka den bärbara datorn till Delaware för att spara $ 110 skatt.

Den totala kostnaden var $ 1599 (laptop) + $ 265 (Advanced Dock) + $ 92 (3 års garanti) - $ 200 (Rabatt) = $ 1756. Webben priset kommer att vara runt $ 2.600 med skatt. Jag kommer att tala om den extra $ 200 rabatt i stödsektionen!

ThinkPad Z61t specifikationer över som:

  • 2,0 GHz Intel T2500 Core Duo
  • 14,1 "WXGA +, 1440x900 LCD-display
  • 100GB hårddisk (5400rpms)
  • CD-RW / 8X DVD-RW med flera brännare
  • 1GB SDRAM (1 DIMM)
  • Bluetooth
  • Modem
  • Inbyggd kamera och mikrofon
  • Sudden Motion Sensor
  • Fingeravtrycksläsare
  • 802,11 a / b / g trådlöst inbyggt
  • Verizon EVDO inbyggd
  • 3-i-ett-kortläsare
  • 3-års internationell depå garanti
  • £ 4,3 Plus
  • Z61 Advanced Dock
  • Modell # 94402CU

Bygga & Design


( se stor bild )

Den Z61t byggs fast men inte rock solid som T-serien. Det var lite tjockare än jag trott. Titan omslaget är ett plus och ser anständigt till skillnad från de blanka HP bärbara datorer. Så snart du öppnar fönstret kommer du att märka att denna laptop känns fast. Insidan är tillverkad av robust och elegant högkvalitativ plast.

Två gångjärn av samma storlek stöder skärmen. Det finns ingen vacklande vid öppning och stängning av locket. Du behöver båda händerna för att öppna skärmen. Dessutom, om du försöker öppna den med bara en hand, ser du inte på skärmen böj som andra bärbara datorer. Utseendet och känslan av området runt skärmen kanske få dig att tro att det är gjort av metall inte plast. Det enda som ser plast är den blanka EVDO antenn lock som är fäst vid skärmen.

För att få en uppfattning om den relativa tjockleken på Z61t, placerade jag 2 miniDV band bredvid den bärbara datorn. Den bärbara datorn är ca 1 cm tjock.


Tjocklek storlek jämfört med Sony Mini DV ( se stor bild )


Ovanför se storlekstabell jämförelse med Sony Mini DV ( Visa större bild )

Skärm

Min Z61t kom med 1440x900 WXGA + skärm med 200 nits i ljusstyrka. Skärmen är trevligt men inget att skryta om. Den hade inga döda pixlar. En 1440 X 900 upplösning är inte för alla. Texten är mycket liten. Dina ögon kommer att tröttna om du använder det för ett par timmar. Försöker att sätta den till lägre upplösning kommer att resultera i suddig text. En ThinkPad T43-skärm jag visade verkade lite ljusare och orsakade mindre stress på mina ögon. Med hjälp av den här skärmen utomhus kan vara ett problem. Övergripande jag skulle bedöma denna skärm på 8 av 10.


( se stor bild )

Prestanda och Riktmärken

Super Pi

Notebook

Tid

Lenovo ThinkPad Z61t (2,0 GHz Core Duo)

1m 16s

Asus W3H760DD (2,0 GHz Pentium M)

1m 33s

Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo)

1m 16s

Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo)

1m 18s

Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo)

1m 18s

Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo)

1m 29s

Dell XPS M140 (1,86 GHz Pentium M)

1m 41s

Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M)

1m 53s

IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M)

1m 45s


( se stor bild )

3DMark05

Notebook 3DMark 05 resultat
Lenovo ThinkPad Z61t (2,0 GHz Core Duo, Intel integrerad grafik) 582 3D Marks
Lenovo ThinkPad Z61t (2,0 GHz Core Duo, GeForce Nvidia 6600 256 MB PCI Express-kort) 1.332 3D Marks
Lenovo ThinkPad Z60m (2,0 GHz Pentium M, ATI X600 128MB) 1.659 3DMarks
ThinkPad T43 (1,86 GHz, ATI X300 64MB grafik) 727 3DMarks
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.092 3D Marks
Quanta KN1 (1,86 GHz Pentium M, NVIDIA GeForce Go 6600 128MB) 2.486 3DMarks
HP DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB) 2.536 3D Marks
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4.157 3DMarks


( se stor bild )

HD Tune

HD Tune är en hårddisk nytta. Här är en skärm lock visar diskens prestanda


( se stor bild )

PCMark05 poäng

I detalj såg PCMark 05 poäng så här:

PCMark05

HDD - XP Startup

5,77 MB / s

Fysik och 3D

123,33 FPS

Transparenta fönster

-

3D - Pixel Shader

40,19 FPS

Webbsida rendering

3,15 Sidor / s

Arkiv Dekrypteringen

49,56 MB / s

Grafik minne - 64 rader

231,25 FPS

HDD - Allmän användning

4,34 MB / s

Multithreaded Test 1 / Ljudkomprimeringsalternativet

N / A

Multithreaded Test 1 / Video Encoding

N / A

Multitrådade Test 2 / Text Edit

106,84 Sidor / s

Multithreaded Test 2 / Image dekompression

23,64 MPixels / s

Multithreaded Test 3 / Komprimering

3,22 MB / s

Multithreaded Test 3 / Filkryptering

42,61 MB / s

Multithreaded test 3 / HDD - Virus Scan

24,74 MB / s

Multithreaded Test 3 / minneslatens - Random 16 MB

7,82 MAccesses / s


Drives

Det Z61t kom med en 100GB Fujitsu SATA 5400RPM hårddisk. Efter avdrag återställningspartitionen fanns 88GB vänster på enheten. Frekvensomriktaren levereras med Lenovos Hard Drive Protection verktyg som heter Active Protection System (APS). Skulle du tappar den bärbara datorn eller på annat sätt köra i bråk med de bärbara gudarna, kommer APS parkera hårddisken för att förhoppningsvis förhindra dataförlust. Det Z61t kom med 1 GB minne vilket räcker för den typiska användaren. Jag tror att det finns en plats öppen för uppgraderingar.

Tangentbord området

Detta måste vara en av de bästa tangentbord jag någonsin använt på en bärbar dator. Det finns ingen slask i nycklarna. Jag har definitivt färre stavfel på denna klaviatur jämfört med mitt skrivbord tangentbord. Jag jämförde Z61t med min vän T43 tangentbord. På något sätt känner jag att T43 har en bättre bygga och något bättre tangentbord. Det T43 tangentbordet verkar vara mindre bullriga och nycklar är lite styvare jämfört med Z61t. Men efter att vänja sig vid tangentbordet, insåg jag att jag kunde skriva ännu snabbare på den än min stationära tangentbord! Jag skulle ranka tangentbordet 9 av 10 som det är ett nöje att skriva på. Den enda nackdelen är att det är lite högt men inte alls störande. Som en anteckning, det Z61t också särskilda knappar för Home och End.

Den Z61t levereras också med den inbyggda fingeravtrycksläsare som är integrerad i Trusted Platform Module (TPM). Fingret skrivare läsare är mycket användbar, det kommer att spara mycket tid och ansträngning att logga in på Windows. Det är väldigt lätt för en hand och bra för de tillfällen när du håller en kopp kaffe i ena handen och försöker logga in på XP med den andra. Jag hade inga problem att registrera fingeravtryck. Det är snabbt och enkelt.


Tangentbord vy ( Visa större bild )

Batteri & AC

Min Z61t kom med 4 cells batteri. Eftersom jag använder denna laptop hemma, använder jag alltid den med maximal prestanda effektinställningen. Med skärmen på max ljusstyrka, WiFi och mycket surfar jag kunde komma runt 2 timmars batteritid. Nätadaptern är en av de minsta jag har sett för en bärbar dator som är bra.

Värme & Buller

Det Z61t har tre ventiler för att hjälpa trycka ut varm luft, en på baksidan, en på vänster och en på undersidan. Vid normal användning, det blir varmt, och blev obekväm efter att ha använt den under en tid. När den är dockad och makt verkar temperaturen vara runt 59 grader. När du kör riktmärken nådde temperaturen 78 grader som visas av mobil mätare. Vid full processorkraft inställning fläkten går för det mesta, men du hör inte buller alls. Jag har en 2 GHz processor och när det körs med maximal frekvens hela tiden du bara måste acceptera det faktum att det kommer att bli varmt.

Detta är en fångst från vad mobila mätare visar när jag redigerar lite Word-dokument och den bärbara datorn är dockad med extern ström.

Trådlös & Nätverk

Det Z61t har Intel 3945 WiFi-kort och Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet-kort för nätverk syften. Anslutningen verkar fast och jag har inte sett någon långsamhet eller frånkoppling än. Men jag märkte att Z61t visade en 60% WiFi signal när en T43 bredvid det visade 100% till samma router. Var också T43 upptäcka en mycket mer åtkomstpunkter runt mitt hus som var utom räckhåll för min Z61t. Jag vet inte varför det är så. För att testa genommatningshastighet jag gjorde en nedladdning / uppladdning test från www.speakeasy.net och Z61t kom med bättre siffror än T43, även om det visade en starkare koppling till routern. Mina metoder och uppfattning om vad signalstyrkan verkligen innebär är inte klart antar jag.

Min Z61t kom med en integrerad Verizon EV-DO trådlöst WAN (WWAN) alternativet. Jag behöver inte det här, men problemet med Lenovo är att du behöver köpa en högre end modell för att få alla de funktioner du vill ha. Core Duo 2GHz, Bluetooth och en DVD-brännare var ett måste för mig. Men jag var tvungen att köpa den här modellen som kom med EVDO och en 100GB hårddisk som inte behövdes för mig. Du kan bara inte kan anpassa Lenovo bärbara datorer lika mycket som en Dell.

Antennen sticker ut på höger sida av datorn. Jag har hört historier om Verizons kundvård, och de flesta är inte bra. I stället för att låsas in i en 1-års $ 80/month EVDO tjänst, jag ville bara prova 15 $ per dag EVDO tillgång men kunde inte hitta mer information om det från Verizon. Verizon reps jag pratade med hade ingen aning om detta, även om det främjas av dem och Lenovo. Jag har inte slösa längre tid på detta så jag inte kunde testa EVDO-funktionen.

I Z61t har också Bluetooth 2,0. Jag hade inga problem med att ansluta till min Nokis 6820. Jag kunde upptäcka och ihop min H700 Motorola headset, men kunde inte få det att fungera. Jag hoppades att använda headsetet profilen för Skype. Jag kommer att ge den en annan försök senare. Du måste göra rätt förändringar ljudegenskaper för att få ljud dirigeras via Bluetooth


( se stor bild )

Hamnar och Anslutningar

Det Z61t har en hel del hamnar som alla behöver. På framsidan av Z61t är en 3-i-1 kortläsare, IR-port, och en WiFi / Bluetooth på / av-knapp, hörlurar och mikrofon uttag.


Sedd framifrån ( se stor bild )

Den vänstra sidan av Z61t har en VGA-utgång, Ethernet-port och modemport.


Vänster sidan Z61t ( se stor bild )

Den högra sidan har 3 USB-portar, Firewire, en PC-kortplats och ett säkerhetslås. Det finns ingen ExpressCard-facket.


Höger sida bild av Z61t ( se stor bild )

Ryggen har S-video-port och strömkontakt. Undersidan har portreplikatorn / dockningskontakten.


Baksidan av Z61t ( se stor bild )


Undersidan av Z61t ( se stor bild )

Ljud

Högtalarna på ThinkPad Z61t ligger på sidorna av tangentbordet. För en bärbar dator, var ljudet kommer från dem ganska anständigt - det var tydliga och skarpa. Det är inte högt nog, vilket är en besvikelse. Min HP iPaq PDA högtalare är högre än dessa bärbara högtalare.

Webbkamera

Det Z61t kom med en inbyggd webbkamera. Det sitter ett par inches till vänster om ThinkLight längst upp på skärmen. Kameran är så liten att det inte är lätt att hitta. Jag upptäckte kameran endast när den gröna lysdioden kopplad till den påslagen. Jag tror att bildkvaliteten är tillräckligt bra, åtminstone för tillfällig videokonferenser. Jag blev förvånad över bildkvaliteten i svagt ljus. Det är bättre än min $ 50 kreativa webbkamera.


Webbkamera ( se stor bild )

Programvara

Den Z61t har inte mycket bloatware som HP och Dell bärbara datorer konsument. Jag tog bort oönskade saker som Google Desktop etc. Jag alltid kör XP vid max prestanda läge med minimal grafik. Jag inaktiverar också oönskade startprogram med hjälp av msconfig körbar.


( se stor bild )


( se stor bild )

Jag tog också bort Symantec och installerat Norton Ghost med några frågor. Jag har sett viktiga frågor när du försöker använda Ghost på en PC som hade en tidigare Symantec-produkten avinstalleras. ThinkVantage svit av programvara verktyg är ganska bra.

Jag kunde partitionera hårddisken med Partition Magic i 3 partitioner utan att förlora någon funktionalitet och gjordes utan någon återställning / installera. Den Z61t levereras också med programvara för att kryptera alla dina data som är så viktig i dessa dagar när du ser en massa identitetsstöld fall. Dessutom har din bärbara dator fler chanser att få stulna än skrivbordet, så jag skulle rekommendera alla att säkerhetskopiera dina bärbara ofta, och kryptera dina personuppgifter.

Garanti och support

Jag uppgraderade till modellen i en tre års depå garanti med ett år på batteriet. Det var $ 92 PPE pris för 3-års garanti - ett fynd.

Okej, nu till den intressanta historien om hur jag fick ytterligare $ 200 rabatt på toppen av redan rabatterade EPP pris. Jag hade att göra med en säljare som var ganska kunnig och mycket vänlig. Han svarade på alla mina frågor och var mycket ivriga att hjälpa, och inte bara för att sälja den bärbara datorn som Dell säljare som jag pratade med några dagar tidigare.

Tyvärr rep var på semester när jag ringde för att beställa. Jag fick några andra rep som var OK. Jag frågade om DVI-stöd genom dock och han hävdade att Z61t verkligen stöder DVI. Jag beställde den bärbara datorn och väntade på 4 veckor utan sjöfart i sikte. De sköt leveransdatum ut för 2 veckor. Jag fick verkligen frustrerad och ringde Lenovo och bad dem att sätta min bärbara dator på den kritiska listan. (Jag hävdade att jag lämnade landet 1 vecka och ville ha det innan jag lämnade -. En idé som ges av en av forumets medlemmar på denna webbplats). Jag fick ett samtal hemma från Lenovo nästa dag och fick veta att min laptop var på den kritiska listan och jag skulle få det inom 5 dagar och innan jag lämnar landet. Ja jag fick det på mindre än 5 dagar, vilket var coolt

Men jag kunde inte få min DVI-arbete. Min 19-tums Viewsonic wide-screen LCD-skärm som har VGA-och DVI-ingångar klagade ingen signal. VGA signalen var så svag och texten var inte skarpa och ljusstyrka föga imponerande. Jag gör inte high end grafik men var inte imponerad med texten kvalitet. Jag kallar inte stöd som ofta men var tvungen att denna gång. Stödet killen inte ens försöka felsöka och erbjöd sig att ersätta dockan påstår att det kan vara defekt. Jag var inte redo att köpa det och sade till honom att jag kommer att göra min egen felsökning och ringer tillbaka.

Efter lite forskning fann jag att att Z61t inte kommer att stödja DVI-utgång även med en dockningsstation. Det enda sättet var att få den avancerade docka och sätta en PCI Express-grafikkort i för DVI-utgång. Så jag var inte redo att leva med det och kallade Lenovo säljare för att lösa problemet. Kom ihåg att detta är en EPP köp och det finns absolut ingen återvändo / återbetalning etc. säljare bara kunde lyckas få en särskilt tillstånd att återvända dockan för återbetalning och skickade mig RMA #. Jag var inte glad över det och krävde att eskalera. De eskalerade mitt fall för Lenovos kundrelationer i NC. Jag tilldelades ett fall # och ett kundförhållande person. Kundrelationen rep var redo att hjälpa mig med situationen och vi började arbeta på alternativen. De erbjöd mig att ta Z61t tillbaka för full återbetalning och få Z61p för $ 1700 ($ 2000 EPP pris och $ 2.400 webb priset). Men 15 "skärm Z61p inte var ett alternativ på grund av vikt och storlek. Ytterst de låta mig återvända mini-dockan och gav mig en $ 200 rabatt vid köp av Advanced Dock.

Dockning lösning

Jag är verkligen imponerad av denna dockningsstation. Jag tror inte att någon kan göra det bättre. Den avancerade docka har 5 USB 2.0-portar, 1 PS / 2 port för tangentbord eller mus, seriell och parallell ljud, mikrofon in, Hörlur ut, S / PDIF, DVI-D, VGA, Ethernet-modem, Ultrabay Enhanced kortplats, PCI Express-kort kortplats, 6-i-1-kortläsare och en ExpressCard-kortplats. Den totala bygga är imponerande. Den har knappar för avdockning och lysdioder för att visa status och en inbyggd fläkt. Om du använder XP kan du också mjukt dockar.

Jag beställde en $ 90 PCI Express-kort från TigerDirect.com (XFX GeForce Nvidia 6600 256 MB) och installerat det utan problem. Jag kunde få DVI-utgång från PCI-kortet DVI-port. Jag kunde få en 3D Mark poäng av 1332 när du använder PCI-kortet. Observera att PCI-kortplats verkar vara 1X inte 16X. Det är därför vi ser ett lågt betyg för 3DMark. Du måste aktivera BIOS att använda PCI-kort DVI vid uppstart. Dockan stöder endast Diskret PCI Express-kort. Du kan inte använda någon annan kort. Endast ett fåtal kort verkar fungera med denna dockningsstation och kort som delar minne från RAM inte verkar fungera. Även du inte kommer att kunna heta docka / docka om du använder PCI-kortet i dockan.


( se stor bild )

Det roliga är, när jag anslutit min bildskärm till förskott docka VGA-port, kunde jag få produktionen som var nästan lika bra som DVI-utgång! Till skillnad från de erfarenheter jag hade med mini-dockan. Texten var klart och tydligt med mer än tillräckligt skärmens ljusstyrka. Bottom-line, inte får mini-dockan. På något sätt har VGA-utgång är svag. Jag fortfarande hålla PCI-kortet eftersom jag kommer att aktivera och använda den när jag gör vissa grafik intensivt arbete som videoredigering etc.


Dockningsstation ( Visa större bild )

Slutsats

Sammantaget är detta en mycket imponerande, funktionsrik bärbar dator med stor byggkvalitet. Det är en stor multimedia laptop tillräckligt snabbt för att vara en stationär dator och lätt nog att bära runt när du reser. Det är en stor kompromiss mellan ett företag och konsumentinriktad anteckningsbok. Den är perfekt för en verksamhet användare som kräver en välbyggd mycket användbar anteckningsbok och vill några konsument funktioner. Den widescreen är bra för kalkylblad och visa två fönster samtidigt eller för att titta på filmer. Inbyggd EVDO och fingeravtrycksläsare är ett plus för företagsanvändare. Kombinerat med en avancerad brygga och PCI-grafikkort för att göra en riktig stationär dator, du kan inte gå fel.

Fördelar

  • Bra byggkvalitet
  • Attraktiva fast Look
  • Bra prestanda
  • Utmärkt tangentbord
  • Massor av anslutning alternativ
  • Minimal bloatware
  • ThinkVantage Tools

Nackdelar

  • Inget DVI stöd även med dockningsstation
  • Heat frågor
  • Högtalare inte tillräckligt högt
  • Skärm kunde ha varit bättre
  • Dyra

Glamour Shots och fler bilder!


( se stor bild )

( se stor bild )

( se stor bild )

( se stor bild )

( se stor bild )

( se stor bild )

( se stor bild )

( se stor bild )



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar