torsdag 3 augusti 2006

Dell Inspiron 6400 Review (pics, specifikationer)

Dell Inspiron 6400 Recension (pics, specifikationer)
av VCman - 2006/08/03


Dell Inspiron 6400 Recension (Kanada)

Den Dell Inspiron 6400 (även säljs som Inspiron E1505 via Dell Hem ) är en bärbar dator som möter dig i mitten ". Det är ganska lätt och portabel (som Inspiron E1405 ) och erbjuder hög prestanda och stor medier alternativ (som Inspiron E1705 ). I grund och botten får du det bästa av två världar, till ett rimligt pris. Innan vi börjar granska något, här är den speciell för mitt system:

  • Intel Core Duo T2400 / 5 MB cache / 1,83 GHz / 667 MHz FSB
  • 15,4 "wide-screen XGA skärm med TrueLife
  • 120 GB 5400 rpm SATA-hårddisk
  • 1 Gb DDR2 SDRAM / 553 MHZ
  • 256 Mb ATI Mobility Radeon X1400 Hyper minne
  • Windows XP Media Center
  • 9 - Cell Battery

Orsaker till att köpa

Dell Inspiron 6400 intresserade mig verkligen eftersom det hade allt jag behövde för det pris som jag ville. Den är liten och lätt nog att bära (även med 9-cell) och är kraftfull nog för mina behov. Jag valde Dell grund av deras kvalitet, i mitt sinne. Jag har bara köpt en Desktop Dell Dimension 8200. 6 år senare, det fortfarande igång otroligt bra med Windows XP (avsedd för Windows ME). Ändå var jag säker på att den bärbara datorn jag var på väg att köpa kommer att pågå mig en lång tid, och jag har gott skäl.

När & Hur det köptes

Jag beställde min laptop på Dells kanadensiska hemsida. Jag tyckte att platsen var ganska lätt att navigera och inte gå vilse alltför ofta. Dells största fördel gentemot sina konkurrenter är att bärbara datorer som de säljer är alltid mycket konfigurerbar. Tyvärr hade jag lite problem kreditkort som var bortom min kontroll, så min beställning försenades. Den säljare var mycket artigt och hjälpte mig under hela processen. Jag fick min laptop i 15 dagar. Det normalt skulle ta cirka 10 dagar. Totalt sett var jag nöjd med orderprocessen och ordning spårning är mycket hjälpsam.

Bygga & Design

Inspiron 6400 känns väldigt robust. Det känns inte tunn, och ser inte ut som det går att få loss när som helst snart. Öppning och stängning av skärmen inte är för löst eller för hårt. En hand räcker nog att flytta skärmen, förutsatt anteckningsboken sig på ett stabilt underlag.

Den bärbara datorn designen i sig är något över genomsnittet. Den silverfärg ser mycket tilltalande, men inte när de kombineras med de vita stötfångare. Jag visste inte riktigt gillar stötfångare, men jag antar att det ser anständigt. Sammantaget denna laptop inte kan jämföra med XPS-serien, men dess utformning är tillräckligt bra för att fånga några ögon.


( se stor bild )

Visa

Jag valde den lägsta alternativet, och jag är fortfarande mycket imponerad. Den 15,4 "skärm är bra för att spela spel och titta på filmer. Den breda skärmen är mycket trevligt och är allt som jag förväntade mig. Skärmen är tillräckligt bra så att folk kan samlas kring och titta på en film utan problem. Något att se upp för är fingeravtryck. De driver mig till vansinne så att hålla den ren är definitivt en prioritet.


( se stor bild )

Jag har märkt några lätta läckage i botten. Som du kan se i skärmdumpen nedan, dess märkbara. Det stör mig inte för mycket eftersom jag planerar att använda denna laptop för University så det är inte mycket av ett problem.


( se stor bild )

Högtalare och ljudkvalitet

Jag blev mycket förvånad med kvaliteten på ljudet och ljudstyrka av högtalarna. Om du inte är en professionell DJ, jag tvivlar på att du skulle behöva externa högtalare. Med volym inställd på halv och varierande yttre ljud, dess högt nog för att fylla det allmänna området av den bärbara datorn. Vid full, det kan fylla ett helt rum och gör att du får en grupp titta på en DVD utan problem hörsel vad som händer.

Processor & allmän föreställning

Om du är en mångsysslare, kommer du att älska Core Duo. Till exempel var jag installera programvara, spelar upp en video, och chatta på Windows Live Messenger samtidigt utan problem. Med tanke på att jag inte fick den högsta processorn, var jag ganska imponerad. Med 1 GB RAM, jag hade inga problem. Starttiden är mycket snabb när du bli av med irriterande saker Dell omfattar. Min start-up vanligtvis genomsnitt en minut.

Jag blev förvånad när det gäller spelprestanda. Användare på olika forum gav mig intrycket att det skulle vara en besvikelse. Det gladde mig att se att spel som NFS Most Wanted och Battlefront 2 sprang med maximala inställningar. I allmänhet är jag säker på att högpresterande spel ska köras bra med medelhög till hög inställningar.

Riktmärken

SuperPi:

Notebook

Tid

Dell Inspiron 6400 (1,83 GHz Core Duo)

1m 22s

Asus W3H760DD (2,0 GHz Pentium M)

1m 33s

Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo)

1m 16s

Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo)

1m 18s

Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo)

1m 18s

Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo)

1m 29s

Dell XPS M140 (1,86 GHz Pentium M)

1m 41s

Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M)

1m 53s

IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M)

1m 45s


( se stor bild )

3D Mark 05 Resultat

Notebook

3D Mark 05 Resultat

Dell Inspiron 6400 (1,83 GHz Core Duo, ATI X1400 256MB)

1.763 3D Marks

Asus W3J (1,86 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB)

3.925 3D Marks

Sony VAIO SZ2 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce 7400)

1.851 3D Marks

Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB)

4.236 3DMarks

Alienware Aurora M-7700 (AMD Dual Core FX-60, ATI X1600 256MB)

7.078 3D Marks

Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB)

2.092 3D Marks

Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI X700 128 MB)

2.530 3D Marks

Fujitsu n6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB)

2.273 3DMarks

HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB)

2.536 3D Marks

Dell XPS M1210 (2,16 GHz Core Duo, nVidia Go 7400 256MB)

2.090 3D Marks


( se stor bild )

HD Tune Resultat:


( se stor bild )

Buller & Värme

För det mesta, är den bärbara datorn mycket tyst. När du gör vanliga uppgifter som ordbehandling, e-post och Internet du inte hör det alls. Tro det eller ej, kan jag höra min stationär PC i det andra rummet och inte den bärbara datorn sitter framför mig. När du gör mer intensiva uppgifter eller långvarig användning, sparkar fläkten i. Detta fläkt är inte högt, men det är inte tyst heller. Det är inte tillräckligt högt för att bry dig om (åtminstone det inte bry mig).

Värme är en liten fråga för mig. Efter ett tag blir den bärbara datorn märkbart varm. Jag kan inte backa upp detta påstående, men jag tror att större batteri kan ha något att göra med det. Jag har inte provat ännu, men kanske komma åt fläktarna och ha dem springa oftare kan lösa problemet. Det är värt ett försök.

Trådlös

Intel Wireless-kort (Intel Pro Wireless) är mycket bra med mina mått. Tappade anslutningar var begränsad och det var lätt att använda. Du kan enkelt stänga av den när du inte använder den genom att trycka på Fn + F2. För detta kort kan du använda programvaran Intel tillhandahåller eller en Windows har, Windows Zero. Personligen föredrar jag noll, eftersom det är lättare att använda.

Batteri

Batteritiden på 6400 är mycket respektabel. Jag var inte förväntar sig mycket och jag nästan beställde en extra för att gå med den. Under normala uppgifter (WiFi, 75% ljusstyrka, Windows Media visualiseringar), varade batteriet ca 3 timmar och 15 minuter. Med WiFi av, och spela spel med låg ljusstyrka, kunde jag få om 3 timmar och 34 minuter. Jag slår vad om att du kan klämma 4 timmar om du verkligen ville.


( se stor bild )

Tangentbord och pekplatta


( se stor bild )

Tangentbordet är mycket användarvänlig och jag har inga problem med det. Det finns mycket lite tangentbord flex, vilket är bra. Även laptop-orienterade knappar som standby och WiFi, placeras bekvämt. Pekplattan är mycket lyhörd och är bra nog att använda om du inte har en mus i närheten. Scroll-funktionen till höger och undersidan av pekplattan är mycket användbar. De replikera scrollhjulet mest vanliga möss har.


( se stor bild )

Det finns också en MediaDirect knappen (att starta upp Media Center utan Windows), makt och

Statuslampor (Num, Caps, Scroll Lock och WiFi)


( se stor bild )

Portar / Knappar

Denna laptop bär de flesta av de vanliga portarna. Det finns 4 USB 2.0-portar delas mellan ryggen och höger sida. Detta är mycket användbart för att koppla in enheter som möss och pekare Presentation. Det finns en S-Video-port och VGA för extern bildskärm. Ethernet och modell hamn är också på baksidan, när nära en router / High Speed ​​modem. När vi diskuterar Portar / Knappar, funktionen jag älskar mest är media knappar framtill. Du kan stänga den bärbara datorn och har förmågan att byta låtar. Det näst bästa är TV-mottagare w / fjärrkontroll!

Vänster sida:


( se stor bild )

Tillbaka:


( se stor bild )

Höger sida:


( se stor bild )

Fram:


( se stor bild )

Operativsystem och programvara

Windows XP Media Center är vad som kom med min laptop. Det är i princip samma sak som XP Pro, men med stora multimedia funktioner. Om du planerar att titta på en massa filmer, lyssna på musik, och använda en TV-tuner än jag rekommenderar att du får Media Center. Backup diskar kostar $ 10 när du beställer och värt investeringen. Min 6400 kom med XP Recovery Disk, drivrutiner och hjälpprogram, Sound Blaster programvara, och några andra jag inte kommer ihåg.


( se stor bild )

Dell fick slarva någonstans. Den bärbara datorn levereras med en massa förinstallerade program som många tycker svälla "deras system. McAfee är ett av de viktigaste problem beslutsfattare. Starttid fördubblades och andra prestanda minskade. Om du kan, skulle jag rekommendera letar efter en annan. Jag personligen använder Avant och TrendMicro. Inte all programvara var dåligt ändå. Några användbara program jag hittade var PowerDVD, Sonic Digital Media och Word Perfect.

KUNDSUPPORT

Dell Säljrepresentanter var mycket hjälpsamma och förståelse, även när jag kört dem med uppenbara frågor. De hjälpte mig under hela beställningsprocessen. Totalt sett var jag ganska nöjd här.

Slutsats

Dell Inspiron 6400 är en mycket bra anteckningsbok med anständiga alternativ till ett rimligt pris. Core Duo 1,86 är perfekt för multitasking. Spel på 6400 med X1400 ska vara bra för tillfällig spelaren, inte för hardcore gamers. Den lägsta alternativet för skärmen var imponerande, vilket innebär högre alternativ bör vara utmärkt. Batteriets livslängd är anständigt, men kunde vara bättre. Jag kan titta in köpa ett reservbatteri snart. Layouten på tangentbordet är perfekt för att skriva och bör passa din livsstil. Sammanfattningsvis rekommenderar jag den här bärbara datorn för den som söker en bra prestanda laptop för ett rimligt pris.


Fördelar

  • Snabb processor för multi-tasking
  • Bra batteritid
  • Utmärkt tangentbord (Bra för att skriva under lång tid)
  • Mestadels tyst
  • Mycket bra högtalare

Nackdelar

  • Förinstallerade program bromsa dator
  • Blir lite varmare än normalt under långvarig användning (längst ner)
  • Lätt ljus läckage i botten
  • Inte för Hard-core gamer

Jag hoppas att denna översyn har varit till hjälp. Jag hoppas att du kommer att kunna hitta den bärbara datorn som passar dig bäst! Lycka!



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar