måndag 22 april 2013

Spotify omdöme: Great Music Streaming

Spotify omdöme: Great Music Streaming
av Ted Need - 2013/04/22

En konkurrent till Pandora, Rhapsody, och ett ökande antal andra rivaler har Spotify snabbt blivit en av de mest lyssnade på strömmande musiktjänster i USA. Hur fungerar det stack upp mot resten av flocken som ett sätt att lyssna på musik, hitta låtar och dela spellistor med dina favoritlåtar? Vi ska ta reda på det här omdömet.

Översikt

När Internet-radio erbjuder motsvarigheten till broadcast radiostationer som du kan ställa in, streaming musik fungerar annorlunda. Med det, väljer du låtar, album, artister, eller skapa egna "stationer" och antingen lyssna på din valda musik i realtid eller bygga spellistor med låtar som du gillar som kan lyssnas till på din njutning.

För år, musikälskare i USA såg avundsjukt på de lyckliga användare i andra länder som hade tillgång till Spotify tjänsten och dess databas med cirka 15 miljoner låtar. Då var Spotify äntligen kunna arbeta ut saker så att användare i USA skulle kunna använda sig av tjänsten och dess enorma musikkatalog.

Spotify finns som en nedladdningsbar app för Windows PC och Mac, samt för mobila plattformar som iOS, Android, och vissa BlackBerry-telefoner. Om du inte vill ladda ner en app kan du nu prova Spotifys nya Web-spelare, vilket gör att du kan spela hela Spotify katalogen direkt från stödda webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari och Chrome.

I vilket fall behöver du ett Spotify prenumerationstjänst, också. Du kan börja med en fri en om du vill, och sedan uppgradera till antingen $ 4,99 per månad "Unlimited" eller $ 9,99 per månad "Premium"-versionen. Du kan också köpa Spotify presentkort att ge andra med ett Spotify Premium-abonnemang.

Bortsett från att vara ett fantastiskt strömmande musiktjänst, Spotify erbjuder några bra funktioner för att hitta musik, skapa spellistor och dela dem på dina sociala nätverk, som beskrivs nedan. Den kan också fungera som en språngbräda för andra musikprogram. Det är inte perfekt, men framför allt den fria versionen med annonser (som jag tycker är lite störande).

Dessa annonser försvinner med $ 4,99 eller $ 9,99 abonnemang. De betalda prenumerationer erbjuder även ett radioläge som inte finns på den fria versionen. De viktigaste skillnaderna mellan Premium och Unlimited tjänster är att Premium Edition erbjuder en exklusivt innehåll, förbättrad ljudkvalitet och möjlighet att lyssna på musik offline på antingen din dator eller mobil enhet.

Prestanda

Ladda ned och installera appen Windows tog mindre än en minut på Lenovo T400s laptop jag använde för de flesta av mina tester. Jag hämtade också Spotify app för iPad (det är gratis) från App Store. Det tog lite längre tid, vilket vanligtvis är fallet när du laddar ner och installerar program på min ursprungliga iPad. Till sist, jag installerade Spotify på min iPhone. Alla dessa anläggningar gick utan ett skumt. (För utökade utsikt över skärmdumpar till höger, klicka på bilderna.)

När du startar Spotify, ber det att du loggar in Detta görs vanligen med hjälp av ditt Facebook-inloggning, men du kan ställa in Spotify att ha en separat användarnamn och lösenord om du vill. När du är inloggad kan du använda inställningsmenyn för att starta Spotify när den bärbara datorn eller enhet det är installerat på stövlar upp. Detta undanröjer behovet av att hålla loggning i. Vid denna tid, kan du importera din nuvarande musikbiblioteket från iTunes eller Windows Media Center och börja söka efter låtar och / eller artister, import spellistor från andra Spotify-användare, eller börja skapa din egen radiokanaler .

Men vänta, det finns mer ...

Om du använder iTunes, antingen för musik som du köper, eller att organisera musik som redan finns på ditt system, kan dina iTunes-spellistor finns på den vänstra panelen. Så också, kan de andra spellistor som du har skapat och / eller importeras från tjänster som Slacker, iHeartRadio, och andra.

Som med Spotify-spellistor, dessa iTunes-spellistor enkelt redigeras, och du kan även dra och släppa m usic mellan olika spellistor.

Spotify själva har förmågan att skapa "radiokanaler" baserat på en viss artist stil eller en låt som du gillar. I detta avseende fungerar Spotify väldigt likt Pandora eller slak. Du börjar med att plocka en låt av en artist som du tycker om eller som är i en av dina spellistor.

Då Spotify kommer att börja lägga fram låtar som den anser har liknande egenskaper som grund låt som du börjar med, be om tummen upp eller tummen ner på valet att finjustera "station." Enligt min erfarenhet, finner Spotify något jag gillar med 30% av tiden, vilket inte är mycket annorlunda än mina erfarenheter med Pandora eller Slacker.

Spotify har förmågan att integrera andra program som dessa i sin meny, och du kan enkelt välja från en lista över tillgängliga program för att lägga till. Detta är ett trevligt sätt att lägga till program som du kanske inte känner till. Som ett exempel, jag lagt Sidekick Concerts till min Spotify-menyn. Denna app ser på konstnärerna i mina spellistor, och presenterar mig med en lista på konserter de kommer att utföra under de kommande månaderna. Denna lista, i sin tur, har en biljett knapp så att jag kan köpa biljetter skulle jag vilja delta.

Att hitta och dela bra musik

En sak som jag verkligen tycker om Spotify är att det gör det enkelt att musik surfa. När jag hittar en låt jag gillar, jag ofta kommer att använda sökfunktionen för att se vilka andra som har gjort låten, och spåra den tillbaka till sitt ursprung. Till exempel, en vän föreslog att jag kanske gillar gruppen Gov't Mule. Lyssna på några av låtarna på deras album, jag fokuserade på banan "32-20 Blues."

Spåra den bakåt, jag hittade covers av Bob Dylan, Eric Clapton, och Muddy Waters, men originalet spelades in 1936 av blueslegenden Robert Johnson. Hans version låter väldigt annorlunda från Gov't Mule-versionen som började min sökning. Jag förmodligen spendera så mycket tid på dessa musikaliska arkeologiska äventyr som jag tror att lyssna på min spellista. Och det är inte ovanligt att min spellista att innehålla flera kopior av samma låt som utförs av olika artister.

Spotify gör det också enkelt att dela. Den var egentligen avsedd att vara ett socialt program och importera andras spellistor och publicera dina spellistor på nätet för andra att prova tar bara några sekunder. Du kan också skapa en lista över personer som kan följa vad du lyssnar på, eller inrättar en lista så att du kan se vad dina vänner och andra lyssnar på.

För det mesta, jag är inte särskilt sällskaplig, så jag satt i allmänhet mitt lyssnande till "Private Session" på Arkiv-menyn, som inaktiverar dela mina musiksessioner. Mitt enda klagomål med delningsfunktionen är att det inte verkar vara ett sätt att ändra standard till privat session så jag inte behöver göra det varje gång jag använder programmet.

Slutsats

Oavsett om du har för avsikt att integrera andra applikationer med det, Spotify i sig har mycket att erbjuda, särskilt i Premium-versionen. För att $ 9,99 per månad, får du högre kvalitet streaming och förmågan att lyssna på dina spellistor offline.

Inte alla kommer att känna att betala $ 9,99 per månad är värt dessa extra funktioner. Om du tror att du egentligen inte behöver dem, börja med att ladda ner gratis versionen. Den gamla såg säger att "du inte kan få någonting för ingenting." Men med Spotify, det är bara inte sant.

Fördelar:

  • Mycket stort antal låtar
  • Att hitta specifika album är snabbt och enkelt
  • Du kan hitta andra artister som liknar den du lyssnar på

Nackdelar:

  • Med hjälp av "Help" val på rullgardinsmenyn kommer du till online-supportsida
  • Offline lyssnande är endast tillgänglig med "Premium" edition
  • Vissa kan hitta annonser i gratisversionen påträngande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar