måndag 11 september 2006

HP Pavilion dv6000z Review (pics, specifikationer)

HP Pavilion dv6000z Review (pics, specifikationer)
av ZAZ - 2006/09/11

HP dv6000z recension


Med HP dv6000z ( Visa större bild )

Översikt

Den HP Pavilion dv6000z är en ny medelstora 15,4 "notebook från HP. Det är avsett att ersätta dv5000z. Den levereras med antingen AMD Sempron eller Turion64 X2 processorer. Det är en DTR som ibland kan resa som syftar till multimedia bärbara datorer med dess glansiga skärmen och massor av anslutningsmöjligheter. Det börjar med en bas pris på $ 699 på HP.com men förkonfigurerade modeller finns hos återförsäljare.


Specifikationer av bärbara dator under Recension

  • Modell: HP DV6000z
  • Processor: AMD Turion 64 X2 Mobile TL-56 (1.8GHz/512x2 L2)
  • Minne: 2GB PC5300 DDR2 2 DIMM 0 Öppna
  • Hårddisk: 120 GB 5400RPM Seagate ST9120821AS
  • Moderkort: Quanta 30B8
  • Skärm: 15,4 "WXGA Glossy
  • Optisk enhet: LG GSA-4084N
    • 8x DVD-/ + R
    • 8x DVD + RW, 6x DVD-RW
    • 4x DVD-/ + R DL
    • 5x DVD-RAM
    • 24x CD-R
    • 24x CD-RW
  • GPU: 256MB Nvidia 7200 Go (64MB On Board & 192MB delat)
  • Trådlöst: Broadcomm A / B / G med Bluetooth
  • Ingångar: 86 tangenter, två knappar Pekplatta med vänster sida Bläddra enhet
  • Knappar: Ström, QuickPlay, Spela upp / paus, Stopp, FastFoward, bakåt, Ljud av, Volym Slider och Styrplattans på / av
  • Portar:
    • 3 USB 2.0, två vänster sida och en på höger sida
    • 5-i-1-kortläsare
    • Ethernet
    • Modem
    • VGA
    • S-video
    • Mikrofon
    • 2 hörlursuttag, 1 S / PDIF
    • Expansionsport 3
    • IR-port
    • AC-kontakt
    • Säkerhetslås
  • Slots: ExpressCard54 Slot
  • Övrigt: 1,3 megapixel webbkamera och mikrofon
  • Talare: Altec Lansing
  • Batteri: 12 Cell
  • Mått:
    • Längd: 14,0 "
    • Bredd: 10,2 "
    • Längd: 1 "eller 1,5" med 12 Cell Battery
  • Vikt: 6,6 £. med sex cells batteri, £ 7,1. med 12 cells batteri.
  • Operativsystem: Windows XP Home
  • Garanti: Ett år
  • Pris: 1491 $ som konfigurerats på HP.com

Konkurrens

Här är några konkurrerande bärbara datorer i 15,4 "klassen du kanske vill överväga i ditt sökande efter en bärbar dator.

  • Dell E1505
  • Lenovo N100
  • Sony FE
  • Compal HEL30
  • Acer Aspire / TravelMate
  • Toshiba Satellite
  • Asus F3F eller S96j
  • Fujtsu N3000
  • Otaliga andra till många för att räkna

Bygg och Design

Den dv6000z som nyare dv2000t har ett nytt utseende från HP. Det är mest mörk färg med den lägre tangentbordet området som silver. Den äldre dv5000z den ersätter haft ett silver exteriör och en mörk interiör. Det har HP-logotypen och vågmönster inläggningar på toppen av den bärbara datorn med hjälp av HP: s nya teknik Imprint Finish. Det ger den en elegant och elegant utseende i min mening. Fallet är mycket kurvig och smidig. Sammantaget skulle jag säga att det är mycket estetiskt tilltalande, men jag har en förkärlek för mörka bärbara datorer.


Den dv6000z är under V3000T för storleken jämförelser ( se stor bild )

Den dv6000z använder HP: s nya Imprint Finish som HP påståenden är mer hållbara och reptåliga. Det är en glänsande beläggning som liknar beläggningar som finns på mobiltelefoner och annan konsumentelektronik. Den har en spegel som kvalitet till det. Medan jag knäppa bilder på det för denna översyn, fann jag mig ofta i bilden, inget som du någonsin kommer att se här. Beläggningen tycker fingeravtryck mycket, men de är lätt torkas bort. Den byggkvalitet är bra för klassen, men det är inte en ThinkPad eller ens en Latitude för den delen. Det känns ganska fast, men det knaka lite när plockade upp hörnet troligtvis på grund av sin vikt. Den plastlock erbjuder inte mycket skärmskydd om du skulle tappa eller på annat sätt skada den. Skärmen fästs med deformationer. Det inte wobble alls vid användning. Jag skulle behöva säga reptålig påståendet är motiverad. Varje anteckningsbok Jag har granskat gick tillbaka med åtminstone ett scratch - de flesta av dem jag bara hade för ett par veckor. Hittills man inte har ett märke på den. Min Compaq v3000t som har Imprint Finish och har inga repor antingen efter två månaders trogen tjänst. En intressant val är dv6000z lock inte är fäst vid basen med en spärr av något slag. Jag har inte några problem med skärmen plötsligt öppnas, men det skulle inte vara mitt bästa sättet att säkra skärmen. Jag tror inte att jag är förvånande någon genom att berätta att det är lite tungt, deponering vågen på över sju pounds. Det kommer att fungera bättre som ett DTR eller runt huset än på tåget varje dag typer av bärbar dator.

Skärm

Den dv6000z kom med en glansig WXGA (1280x800) skärm. Det finns en matt skärm alternativ också. Det faktum att det inte finns någon WSXGA + alternativ är lite av en besvikelse för mig på en så stor bärbar skärm. Två av HP: s största konkurrenter i denna klass, Lenovo N100 och Dell E1505, båda erbjuder en WSXGA + alternativ. Trots den låga upplösningen på skärmen är utmärkt. Skärmen är ljus och färger är levande. DVD och foton såg fantastiskt på den. Jag var ibland besväras av reflexer från den glansiga skärmen, särskilt när rummet var väl upplyst.


Till vänster HP dv6000z och till höger Compaq V3000T ( Visa större bild )

Det var mycket minimal Ijusläckage. Det finns tio ljusnivåer som kan justeras via tangentbordet kontroller. Jag hittade den användbar även på lägsta inställningen. Betraktningsvinklar var lite smalare än jag skulle ha önskat, men så länge jag letade på skärmen direkt, det såg bra ut.

Tangentbord och pekplatta

Det dv6000z har en full storlek tangentbord. Tangentbordet har lite av flex till det särskilt på sidorna. Centrum är fastare. Jag skrev de flesta av denna översyn på den med OpenOffice. Jag hittade tangenttryckningar att vara lite ytlig och skriva lite bullriga. Nyckel resor var ganska bra. Periodvis hittade jag min arm slår pekplattan när du skriver. Det hände oftast när man pekar på mellanslagstangenten.


Den dv6000z tangentbord ( Visa större bild )

Du kan naturligtvis stänga av pekplattan, men det är egentligen inte en fungerande lösning i min mening.

Pekplattan är centrerad under tangentbordet. Det är ganska stor och rektangulär. Det är nedsänkt i handledsstödet. På den övre vänstra kanten av pekplattan sitter en på / av-knappen. Pekplattan använder ett extremt slätt material. Det fanns mycket lite friktion när du använder den. På höger sida ligger en scroll mekanism. Jag ibland hade svårt att använda som det inte finns något taktil möjlighet att veta var den är. Det känns som resten av pekplattan. Det var värst när rummet var mörkt när jag inte kunde se var det var beläget. Pekplattan knappar har en mycket bra känsla för dem. De är mycket smidig och tyst, en sällsynt behandla på en billigare bärbar dator. Jag hade några av pekplattan fråga som har dokumenteras i HP forum , men inte lika illa som min V3000T. Vid användning skulle ibland låses bara gå upp och ner, men inte höger eller vänster. Om du lyfter fingret eller snurra den på pekplattan skulle vanligtvis försvinna. Jag uppdaterade till den senaste drivrutinen och bios, men det löste inte problemet.

Denna dv6000z har tillvalet webbkamera och mikrofon. De sitter ovanpå skärmen. Det är en 1,3 megapixel kamera. Det är inte vridbar. När webbkameran är påslagen tänds ett blått ljus också fungera som en ljuskälla. Som ni kan se på bilden jag knäppte nedan är bildkvaliteten OK. Bilden är tagen på natten med lampor på. Du kommer förmodligen få bättre bilder med förbättrad belysning om det är vad du vill ha.


Här är en bild på mig visa upp min nya tatuering. Det var antingen skallen och lågor eller Hello Kitty. Jag tror att jag gjorde rätt val ( se stor bild )

Drives

Denna dv6000z kom med LG GSA-4084N Super-Multi DVD-brännare. Det brinner CD, DVD och DVD-RAM-skivor. En fullständig DVD brännskador i 10:45 minuter. Det är mycket bra för en bärbar dator brännare. Det var också imponerande att jag använde en Verbatim skiva som tenderar att inte bränna lika snabbt i bärbara enheter som Taiyo Yuden skivor. Bränn kvalitet var OK. Jag har definitivt sett bättre kvalitet.


Neros CD-DVD Speed ​​visar skivans kvalitet ( se stor bild )

Det brände en cd i ungefär fem och en halv minut. Det är ungefär genomsnittet för en laptop brännare. På den positiva sidan, jag hade inga hoppa problem med någon av skivorna jag brände. Enheten var lite långsam läsning skivor vilket inte är ovanligt för bärbara enheter.

Enheten stöder också Lightscribe. LightScribe använder enheten laser för att bränna en svart och vit bild ovanpå skivan. Du måste vända på skivan i facket att bränna den. Skivorna är typ av dyr, men bildkvaliteten är ganska anständigt.


En LightScribe brända skivan ( se stor bild )

Den ner sidan av Lightscribe är att för en full skiva på bästa kvalitet tar det 25-30 minuter att bränna en skiva. Denna speciella skiva tog ca 21 minuter. Jag använde enheten för att göra en present till en vän, men som ett verktyg i vardagen, jag tror en Sharpie fungerar bättre.


( se stor bild )

Den dv6000z föremål för översyn hade 120GB Seagate 5400RPM. Den erbjuder gott om plats för video, foto eller andra filer du vill samla. Frekvensomriktaren har en återställningspunkt partition som tar drygt nio GB utrymme. Efter att ha tagit utrymme för Windows och alla andra grejer var ungefär 96 GB vänster på enheten. Enheten verkade lite långsam vid uppstart upp, men annars utförs förtjänstfullt.

Den dv6000z hade en generös 2GB PC5300 minne installerat den. Minnet är lätt att nå genom att ta bort en av panelerna på undersidan av den bärbara datorn. Båda spåren är placerade under panelen så att du inte kommer att behöva leta efter den andra.


Den nedre delen av dv6000z med paneler och hårddisk bort. ( se stor bild )

Ljud

Den dv6000z är utrustad med ett par Altec Lansing-högtalare placerade mellan tangentbordet och skärmen. För världen av bärbara datorer, jag trodde att de var långt över genomsnittet. De fick högt och hade en bit av bas. Du skulle ha några problem samling kring några vänner att titta på en DVD eller lyssna på musik.

CPU och prestanda

Det dv6000z har AMD Sempron och Turion64 X2 processorer. Denna modell försågs med Turion64 X2 ML-56. Det är en 64-bitars processor med två processorkärnor och har 512x2 L2-cache. Det har också 2 GB minne som hjälpte lösa eventuella prestanda hicka. Det ger bra resultat. I absoluta tal är det nog inte lika snabb som en liknande klockade Core Duo, men i dagligt bruk där CPU belastning är normalt inte så hög, utför det ganska bra. Multitasking på det körde effektivt. Jag körde en virussökning, brann en skiva medan du arbetar på min översiktliga granskning. Jag märkte inget lagg eller avmattning. När jag märkte en viss fördröjning var det oftast på grund av den långsammare hårddisken.


CPU-Z ( Visa större bild )

Den dv6000z har 256MB Nvidia 7200 går kort. Det har 64 MB diskret minne och 192MB tagna från systemminnet. För dem som inte spel, erbjuder HP 6150 kort alternativet. Jag kastade Half-Life 2: Episode One på det som ni kan se nedan. Det finns säkert bättre kort ute, men 7200 kommer att göra i en nypa.


Att få några instruktioner innan åtgärden påbörjas ( se stor bild )

HL2 körde på 1280x800, men inställningarna var ganska låga. Jag upplevde ingen fördröjning eller ryck medan du spelar.

Riktmärken

SuperPi

SuperPi mäter CPU-prestanda. Den Turion64 X2 verkar släpa efter Core Duo åtminstone denna mätning.

Notebook

Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror

Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo)

1m 18s

HP dv6000z (1,8 GHz Turion64 X2 TL-56)

1m 54s

Compaq V3000T (1,6 GHz Core Duo)

1m 26s

Dell Inspiron E1505 (2,00 GHz Core 2 Duo)

1m 02S

Toshiba A100 (2,0 GHz Core Duo)

1m 18s

Acer Aspire 5102WLMi (1.6GHz Turion64 X2 TL-50

2m 22s

Gateway E-100M (1,2 GHz Core Solo ULV)

2m 02S

Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Dothan Pentium M)

2m 10s

HP dv5000z (2,0 GHz Sempron 3300 +)

2m 02S

PCMark05 - Turion64 X2 ML-56 vs Core Duo T2050

Min personliga anteckningsbok just nu är Compaq V3000T med 1,6 GHz Core Duo. Jag sprang PCMark05 på båda maskinerna för att visa systemets prestanda för båda maskinerna. Kanske är det inte ett rättvist test eftersom min maskin har den lägsta Core Duo för T2050 och Turion64 ML-56 är en av de snabbare Turions. Den dv6000z hade också 2 GB minne medan min V3000T hade bara 1 GB minne. Förvara dessa faktorer i åtanke när man överväger resultaten.

Test

HP dv6000z 1,8 GHz Turion64 ML-56

Compaq V3000T 1.6GHz Core Duo

Multithreaded Test 1 - Komprimering

6,97 MB / s

6,80 MB / s

Multithreaded Test 1 - Filkryptering

37,34 MB / s

39,37 MB / s

Multithreaded Test 2 - File dekompression

53,83 MB / s

47,49 MB / s

Multithreaded Test 2 - fil dekryptering

15,77 MB / s

19,62 MB / s

Multithreaded Test 2 - Ljud dekompression

797.46KB / s

788,82 KB / s

Multithreaded Test 2 - Bild dekompression

10,43 MPixels / s

9,59 MPixels / s

Komprimering

6,89 MB / s

6,76 MB / s

Arkiv dekompression

107,60 MB / s

94,33 MB / s

Filkryptering

37,04 MB / s

40,29 MB / s

Arkiv Dekrypteringen

31,15 MB / s

39,80 MB / s

Bild dekompression

20,69 MPixels / s

19,23 MPixels / s

Ljudkomprimering

2,039.21 MPixels / s

1889,39 KB / s

Jag tror de ovan nämnda testerna visar hur var ganska uppenbart för mig efter att ha använt bärbara datorer ett tag, de erbjuder liknande prestanda.


PCMark05 resultat från dv6000z och V3000T. Det dv6000z är till vänster. ( se stor bild )

HD Tune

Nedan är en skärmdump från HD visar resultaten från Seagate hårddisk på dv6000z. Allt verkar i kö för en 5400RPM hårddisk.


Skärmdump av HD Tune ( se stor bild )

3DMark06

Jag tror att vi alla vet 7200 går kortet inte kommer att spela Oblivion mycket väl. Detta bekräftar bara det.


Den dv6000z 3DMarks06 poäng ( se stor bild )

Hamnar och Anslutningar

Äga dess multimedia ambitioner har dv6000z flesta hamnarna en typisk användare kommer att behöva. Den vänstra sidan av den bärbara datorn har en S-Video och VGA outs, en port-kontakt, Ethernet och uttag modem, två USB-portar, fyra stift FireWire-kontakt och 5-i-1-kortläsare.


Den vänstra sidan av den bärbara datorn ( se stor bild )

Den högra sidan av bärbara datorer har ExpressCard-kortplats, USB-port och strömkontakt.


Den högra sidan av den bärbara datorn ( se stor bild )

Framsidan av den bärbara datorn har trådlös On / Off, IR-port, line in och ut, och S / PDIF uttaget.


Framsidan av den bärbara datorn ( se stor bild )

Trådlös & Nätverk

Den dv6000z sport på Broadcomm A / B / G WiFi-kort och Ethernet-port. Den har Bluetooth. Jag hade inga problem med heller. Jag har surfat nätet och överförs filerna över nätverket utan problem. Det har en HP Wireless Assistant som jag personligen fann vara irriterande. Jag blev av med den och använde Windows chef.


Bluetooth-anslutningen guiden ( se stor bild )

Jag hade inga problem med min Kensington trådlös Bluetooth-mus.

Batteri & AC

Det finns två batteri alternativ för dv6000z, en sex eller en 12 cells batteri. Denna modell kom med 12 cells batteri. Det är i grunden en sex cells batteri är anslutet under den vanliga sex cells batteri. Det sticker ut från botten av den bärbara datorn, höja baksidan av bärbara om tum. Den lägger också om halvt kilo i vikt till den bärbara datorn.


Det dv6000z med större 12 cells batteriet är rygg mot rygg med V3000T som mindre sex cells batteri ( se stor bild )

Som nyligen köpt en Compaq V3000T jag var mest intresserad av att se hur livet med 12 cellen var som eftersom jag hade valt sex cells batteri. Det jag hade svårast att avgöra var huruvida att få 12 cells batteri. Som de flesta människor jag gillar en massa batteritid, men jag gillar att hålla nere vikten liksom. Användning av 12-cell med WiFi på och skärmen är inställd på 50%, kunde jag få 5:35 minuters batteritid. Som noterat 12-cell sticker ut från botten av den bärbara datorn. Det gjorde ett bekvämt handtag när du bär runt den bärbara datorn. Det väcker också den bärbara datorn gör det lättare att skriva på när du använder den på en plan yta. När du använder den på mitt knä, det verkade de flesta av vikten av den bärbara datorn vilade där batteriet var i kontakt med mina ben. Jag ibland fann det obehagligt. Jag hittade senare om jag placerat batteriet mellan mina ben, vilket är möjligt eftersom batteriet inte körs längden av den bärbara datorn, det var mer bekvämt.

Nätadaptern medan små är tredelade sort som kan göra att hitta ett utlopp lite hårdare.


Nätadaptern ( Visa större bild )

En trevlig funktion är när den bärbara nätadapter är ansluten, ringen runt socket lyser så att du vet att du får saft.

Värme & Buller

Den dv6000z har tre ventiler för att ta bort värme från det, en på undersidan, en på baksidan och en på höger sida. Under normal användning dv6000z fick varma, men var aldrig obehagligt att använda. Den vänstra handledsstödet verkade vara det hetaste stället på den bärbara datorn. Fläkten kom sporadiskt. Det var aldrig mycket högt eller mycket lång.


Baksidan av dv6000z ( Visa större bild )

Support och garanti

Basen garanti på dv6000z är ett år. HP erbjuder en uppsjö av alternativ för uppgradering dig garanti - allt från att lägga ytterligare ett år till tre år av oavsiktlig Express täckning. Jag skulle föreslå att kontrollera vår garanti innan spendera dina surt förvärvade pengar. Jag hade inte möjlighet att använda HP: s support. Från min egen personliga erfarenhet med HP bärbara datorer jag har ägt och fasta, de är åtminstone ganska anständigt. Det är emellertid inte en vetenskaplig mätning.

Programvara

Den dv6000z levereras med Windows XP Home men XP Professional och Media Center Edition är valfria uppgraderingar för dem som behöver det. Den dv6000z är också Förberedd för Windows Vista, eller så dekalen på den säger.


Etiketterna på dv6000z.

Låt oss inte slå runt busken, det finns massor av bloatware på dv6000z. Det tog mig över en timme att ta bort allt, allt från Office Trial till Norton att Vongo till alla spel som de sätter på det.


XP Start-menyn innan några ändringar gjorts ( se stor bild )

Som sagt, jag personligen föredrar att vara där. Det håller kostnaderna nere och jag kan alltid göra en ren installation av Windows för att befria mig om det. HP inte erbjuder en OEM Windows-skiva för en $ 10 avgift. Med HP-verktyg var ganska minimalistisk. Du kan bränna bort återställningsskivorna, men du kan bara göra det en gång. Det finns återvinning programvara om säga att du råkar radera något. Det fanns några andra program samt som HP Wireless Assistant, HP Hjälp och support, webbkamera programvara, etc. Det var den andra vanliga misstänkta, Sonic för bränning, Microsoft Works för kontor produktivitet och Microsoft pengar för ekonomi för att nämna några . Som en intressant sida noterar, när första startas det ger dig möjlighet att välja Internet Explorer eller Netscape som standardwebbläsare för maskinen. Firefox skulle ha varit ett trevligt alternativ eftersom det är ganska mycket 2. Banan till Internet Explorer, men jag klagar inte.

I dv6000z har också HP: s Quickplay funktionen. Genom att peka på Quickplay knappen på ovansidan av tangentbordet tar upp QuickPlay-programvaran som gör att du kan spela upp DVD-skivor eller andra multimedia filer.


HP QuickPlay knapparna ( se stor bild )

Detta fungerar i Windows eller genom att trycka på QuickPlay-knappen när maskinen är avstängd. QuickPlay ägnar en liten del av hårddisken för att åstadkomma detta. Jag är inte en stor bärbar film watcher, men jag testade det och det fungerade mycket bra.

Slutsats

Med HP dv6000z har massor att rekommendera om det. Den har ett mycket attraktivt utseende med HP: s nya Imprint Finish. Den Turion64 X2 ger anständiga prestanda och multitasking. Det har alla koppling man kunde begära och har en fantastisk glansiga skärmen. Den stora frågan för det kommer att bli priset. Konfigureras till ett pris av $ 1491 före skatt, är det att våga in i världen av Fujitsu N3000, Compal HEL30 eller ens HPs nc8430 som erbjuder bättre specifikationer eller kvalitet för nära samma pris. Det är säkert möjligt att få denna bärbara dator i $ 1000 utbud genom att inte välja alla uppgraderingar. Om man kan hålla priset nere, jag tror det är ett mycket bra alternativ för en multimedia DTR som kan resa lite.


Fördelar

  • Attraktivt utseende
  • Decent prestanda
  • Reptålig hölje
  • Bra ljud
  • Bright Vivid skärm
  • En mängd anslutningsmöjligheter
  • Silkeslen pekplatta och knappar

Nackdelar

  • Dålig Skärmskydd
  • Funktionsstörning Pekplatta
  • Ingen skärm Spärr
  • Bloatware Galore


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar