onsdag 6 september 2006

Asus Z96j Review (pics, specifikationer)

Asus Z96j Review (pics, specifikationer)
av admlam - 2006/09/06

Asus Z96J recension

Översikt och introduktion

Med pengar sparade över flera år och överblivna utmärkelser stipendium tillbringade jag en stor del av sommaren forska bärbara datorer. Personligen ville jag en relativt portabel, tyst, kraftfull och cool laptop i 14 "till 15,4" intervall. Den bärbara datorn kommer att användas för måttlig spel, webbsurfning, musik, ordbehandling och program oavsett medicinsk teknik kastar på mig. Core 2 Duo (Merom) stöd var också ett annat krav för min bärbara dator. Samtidigt som syftar jag att minimera kostnaderna så mycket som möjligt, inrättande min köpgräns som högst 1.500 $ efter skatt och frakt. Som ett resultat, jag var kvar att välja mellan HP nc8430, Acer Aspire 5672, Apple Macbook Pro och Asus z96j. Alla dessa bärbara datorer hade Core Duo-processorer, ATI X1600 grafikkort och 15,4 "skärmar.


Asus Z96J ( Visa större bild )

Skäl för att köpa:

Min laptop skulle behöva pågå under mina fyra år på University of California, Davis. Men efter ett besök på CompUSA var Acer Aspire 5672 och Macbook Pro inte längre ett alternativ på grund av sina respektive värme problem. Efter svårigheter att köpa HP nc8430 från en privat online-återförsäljare, valde jag för Asus z96j som den återstående val.

Var och hur Inköpt:

Jag köpte en barebones z96j och Core Duo T2500-processor (2,00 GHz) från Ken på www.gentechpc.com . Jag var faktiskt hänvisas till denna webbplats från flera av mina vänner som också köpte z96j och s96j. De berömde alla utmärkt kundservice Ken tillhandahålls. Men på grund av min begränsade kontakt med Ken, jag kan inte ge någon meningsfull information om Gentech Computer tjänst.


Anteckningsbok och förpackningen som skickas med Gentech PC ( se stor bild )

Hårddisken, DVD-brännare och RAM köptes från www.newegg.com medan Intel 3495abg trådlösa kortet köptes från www.amazon.com . Jag hade Ken installera processorn och applicera AS5 termisk pasta på processorn (för att hjälpa den att köra svalare) medan jag installerade hårddisken, DVD-brännare, RAM och trådlöst kort.


Minne, hårddisk och DVD-brännare inköpt från NewEgg.com ( se stor bild )

Min Z96j specifikationer är följande:

  • Intel Core Duo T2500 (2,00 GHz)
  • ATI X1600 256MB
  • 15,4 "SXGA
  • 100 GB Hitachi Travelstar 5.400 OEM HD
  • 1024MB OCZ DDR2-667 RAM
  • 8x DVD + RW Samsung OEM
  • Intel 3945 802.1abg trådlösa kortet
  • Inbyggd kamera och mikrofon
  • Bluetooth
  • Nej OS

Den totala kom till $ 1,342.46. Men jag betalade $ 1,462.31 efter frakt och Kalifornien skatt. Vid tidpunkten för köpet, $ 18 i post-i rabatter var också tillgängliga. En gratis väska ingick också.

First Impressions:

Min z96j tog en vecka att komma fram till min dörr. Jag tyckte det var löjligt att det tog 3 dagar för GENTECH PC för att installera endast en processor. Mina vänner som köpt helt konfigurerade Asus s96js och z96js från Gentech PC hävdade att deras bärbara datorer levereras inom samma dag!


( se stor bild )

( se stor bild )

( se stor bild )

( se stor bild )

Oavsett var UPS snabb att leverera min nya bärbara intakt. När du öppnar lådan, jag hittade alla rätt dokumentation och CD-skivor. Som begärts, ingår Ken alla skruvar och konsoler för hårddisken och den optiska enheten.

Jag tog av den bakre panelen för att inspektera den bärbara datorn att demontera och beundra dess kylsystem. Jag var inte nöjd med den röriga sätt på vilket AS5 tillämpades, särskilt eftersom det tog så lång tid. Som ett resultat, tog jag mig friheten att ansöka om ett nytt AS5 och sprida den på processorn dör med kreditkort. Samtidigt, bort jag också den termiska plattan fästs på GPU och tillämpad AS5. Jag lämnade de termiska kuddar på VRAM eftersom jag tänkte minnet inte skulle producera mycket värme ändå. Men totalt sett kände jag att kvaliteten på arbetet som GenTechPC tas i installationen av processorn inte uppfyllde mina förväntningar som anges av sitt rykte.


( se stor bild )

( se stor bild )

Eftersom jag köpte en barebone anteckningsbok, hårddisken, den optiska enheten, RAM och trådlösa kortet var ansvaret för slutanvändaren. Installera HD var ganska lätt eftersom det bara involverade säkra enheten i dess caddie. Installera fästena på den optiska enheten var lite knepigt på grund av den lilla storleken på skruvarna. Sätta i RAM var självförklarande som klickade in med lätthet. Två små skruvar ingick också att säkra det trådlösa kortet till den bärbara datorn. Kom ihåg att bifoga de två antennerna till det trådlösa kortet också!

Sammanfattningsvis kan vem som helst med en smula mängd erfarenhet stationära hårdvara hantera sätta en barebones s96j eller z96j tillsammans.

När du har installerat komponenterna gled jag den bärbara datorn batteriet på plats och kopplat in den till AC. Under laddning, märkte jag att pekplattan började värma upp lite. Detta var det första tecknet på problem noteras i värme och buller i denna översyn.

Skärm:

Prisskillnaden mellan s96j och z96j är helt motiverat av 1680x1050 SXGA-skärmen. Personligen tycker jag denna resolution perfekt för ordbehandling och webbsurfning. Vissa kanske tycker upplösningen är för liten för daglig användning, men detta kan avhjälpas genom att öka DPI. Den glansiga skärmen kompletterar hög upplösning på skärmen som färgerna ser ljusare och mer levande. Jag märkte inte mycket bländning med skärmen, men du kommer att se din spegelbild när den drivs av. Det finns noll döda pixlar på min laptop skärm. Den död pixel policy för GenTechPC kräver 5 pixlar för ett utbyte. Gentechpc också hedrar ASUS Zero Bright pixelpolicy.

Kornighet. För att vara ärlig, behöver z96j det kornigheten "frågan" - där vissa nyanser av grått och vitt har en kornig. Från min förståelse, är detta vanligt problem som plågar de flesta bärbara datorer med ATI X1600 grafikkort. När det gäller orsaken till problemet, det finns mycket debatt om den skyldige av kornighet, från ATI drivrutinerna till själva LCD-skärmen. Det kornighet frågan är oftast synliga under två förutsättningar: betraktningsvinkel och färgade skärm. När du tittar på skärmen från en vertikal vinkel, kan kornighet ses på off-vita färger. Under dessa omständigheter skapar kornighet en "borstad metall" effekt för dessa färger. Ingen kornighet syns när du tittar från horisontella riktningar. Men totalt sett är det svårt att märka när du tittar på skärmen rakt på. (Du skulle faktiskt behöva ha näsan peka på skärmen för att se kornigheten från huvud betraktningsvinkel).

Talare:

Högtalarna på z96j är mediokert i bästa fall. Bass är obefintlig. Volymen på z96j är nedslående och tyst. Lyckligtvis finns det ingen förvrängning i ljudkvalitet när du ökar volymen med z96j. Men sedan, inte volymen inte riktigt gå att höga ändå. Hörlurar eller externa högtalare fungerar fint.

Jag är inte så noga ljud. Egentligen skulle jag föredra att underpowered högtalarna för att undvika irriterande mina rumskamrater.

Å andra sidan arbetade webbkamera med förarna. Bildkvaliteten är inte så bra och det kan inte vridas 180 grader som andra bärbara datorer. För det mesta, är webbkameran endast nyhet post.

Processor och prestanda:

Trots den senaste versionen av Core 2 Duo, jag har ingen ånger att lösa för Core Duo T2500. Det z96j kan uppgraderas till Core 2 Duo med en BIOS blixt.


WoW skärmdump på Z96j ( se stor bild )

Warcraft 3 skärmdump på Z96j ( se stor bild )

CS: S video stresstest ( Visa stor bild )

CS: S skärmdump på Z96j ( se stor bild )

Som en mid-range gaming anteckningsboken utför X1600 vänligt som visas i dess förmåga att köra CS: S och WoW bekvämt på upplösning. Warcraft III kommer att köras vid upplösning genom en registren hacka.

CPUz Skärmbilder:


( se stor bild )

( se stor bild )

( se stor bild )

( se stor bild )

( se stor bild )

Prestanda:

Scoring en respektabel 1min 19sec i SuperPi är T2500 fortfarande en kraftfull processor. De z96j riktmärke poäng är inom intervallet för andra liknande konfigurerade bärbara datorer. Detta system konfigurerats med Windows XP Pro SP2 och Omega Drivers v.3.8.273. Dynamisk koppling och hårddisk ljud förvaltningen har aktiverats genom Notebook Hardware Control.

Super Pi Jämförelse resultat (beräkning Pi till 2 miljoner siffrorna i noggrannhet)

Notebook

Tid

Asus Z96j (2,0 GHz Intel T2500)

1m 19s

Asus W3H760DD (2,0 GHz Pentium M)

1m 33s

Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo)

1m 16s

Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo)

1m 18s

Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo)

1m 18s

Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo)

1m 29s

Dell XPS M140 (1,86 GHz Pentium M)

1m 41s

Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M)

1m 53s

IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M)

1m 45s

PCMark05 Jämförelseindex:

HD - XP Startup

5,717 MB / s

Fysik och 3D

167,86 fps

Transparenta fönster

180,189 fps

3D - Pixel Shader

84,990 fps

Webbsida rendering

3,072 sidor / s

Arkiv Dekrypteringen

49,848 MB / s

Grafik minne - 64 rader

1027.991 fps

HDD - Allmän användning

3,895 MB / s

Texten EDIT

102,815 sidor / s

Bild dekompression

23,721 MPixels / s

Komprimering

7,101 MB / s

Filkryptering

19,043 MB / s

HDD - Virus Scan

26,482 MB / s

Minneslatens - Random 16 MB

9,096 MAccesses / s

3DMark05 Resultat och jämförelse:

Notebook 3DMark 05 resultat

Asus Z96j (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB)

3.843 3D Marks
Apple MacBook Pro (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB) 2866 3D Marks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800 GTX) 7.078 3DMarks
ThinkPad T43 (1,86 GHz, ATI X300 64MB grafik) 727 3DMarks
Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI Radeon Mobility X700 128 MB) 2.530 3D Marks
Fujitsu n6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.273 3DMarks
HP DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB) 2.536 3D Marks
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4.157 3DMarks



3DMark06 Resultat och jämförelse:

Notebook 3DMark 06 resultat

Asus Z96j (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB)

1.735 3D Marks
Apple MacBook Pro (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB 1.528 3D Marks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 794 3DMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800GTX) 4.085 3DMarks
Asus A6J (1,83 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB) 1.819 3D Marks


Värme och buller:

Liknande till s96j, kyls i z96j hanteras av en enda fläkt. CPU och GPU har egna kylare och följa olika vägar till fläkten. Ventilen för denna fläkt är placerad på baksidan till höger på datorn. När under batteridrift är fläkten avstängd och ingen luft blåses ut från ventilen. När ansluten, fläkten är mycket tyst och kan inte höras. I själva verket, enligt normal användning, kommer högtalarna överrösta alla ljud från fläkten. Fläkten blir bara en lätt hörbart när den snurrar snabbare att utvisa värme när man spelar.


Kylsystem Z96j ( se stor bild )

CPU har en ledig temperatur på 52 grader Celsius. Hårddisken har en ledig temperatur på 42 grader Celsius. Under belastning, ökade CPU upp till 65 grader och hårddisk på upp till 47 grader. Även om jag inte rekommenderar att du använder den här bärbara datorn i knäet, det är uthärdligt och inte obehagligt. Temperaturerna togs med Kontroll Notebook Hårdvara med AS5 på CPU och undervolted till 1.100v.


Skärmdump av temperaturer som registrerats av Notebook Hardware styrprogram ( se stor bild )

Jag var lite besviken på z96j i termer av den detekterbara värme den produceras. Som väntat blir den vänstra handledsstödet varmt på grund av hårddisken under. Den högra handledsstödet är varmare än den vänstra handledsstödet och ökar med CPU-belastning. Generellt är värmen runt handlovsstödet tolereras.

Under min forskning av z96j, jag såg inte några klagomål om pekplattan. Men mycket till min förtret, jag hittade pekplattan är mycket varmt, även varmare än handlovsstödet. Jag är villig att garantera att pekplattan och det omgivande området blir så varmt som pekplattan finns på Acer Aspire 5672, vilket är ökänd för värme frågor! Jag tror att nordbryggan / sydbryggan och dålig ventilation i området är att skylla eftersom CPU och GPU är direkt under tangentbordet. Icke desto mindre har den värmepåverkade inte resultatet av denna laptop.

Tangentbord och pekplatta:


Asus Z96J tangentbord och pekplatta ( se stor bild )

I likhet med högtalarna, tangentbordet och pekplattan är bara medelmåttig. Tangentbordet har ingen flex. Men liksom många Asus bärbara datorer är läget för Ctrl och Fn knapparna växlas. Det är också fysiskt omöjligt att mappa Fn-tangenten eftersom den använder en annan spänning jämfört med andra tangenter. Men mitt största problem med tangentbordet är bullret. Tangentbordet ger ett rasslande ljud, som förmedlar en känsla av "cheapness" i sin kvalitet. Annars utför tangentbordet sin funktion bra.

Pekplattan är lyhörd och lätt att manipulera. Den högra sidan av pekplattan är markerad av för att fungera som en rullande hjul. I likhet med tangentbordet, klicker på pekplattan är bullriga och förmedla en känsla av "cheapness" i kvalitet. Den högt klickande ljud kan dämpas genom att trycka på övre högra hörnet på vänster klicka och övre vänstra hörnet på högerklick. Det är inte så mycket en fråga för mig eftersom jag föredrar att peka på faktiska pad på pekplattan för att simulera en vänster klick eller dra nytta av en extern USB-mus.

Ingångs-och utgångsportar:


Asus Z96J vänster sidan ( Visa större bild )


Asus Z96J höger sida ( se stor bild )

Det z96j har en unik konfiguration där den optiska enheten och hårddisken caddie finns på vänster sida medan input / output portar finns till höger. Placeringen av portarna till höger utgör det potentiella problemet att störa musen.


Baksidan av Asus Z96J ( se stor bild )

Det finns två USB-portar på baksidan av den bärbara datorn bredvid batteriet och ventilen.


Asus Z96J framifrån ( Visa större bild )

Hörlurar, mikrofon jack och SD-kortläsare är på framsidan.


Underifrån av Asus Z96j ( se stor bild )

Trådlöst:


Intel Wireless-kort sitter på plats ( se stor bild )

Intel 3495 trådlöst kort från www.amazon.com installeras utan några problem. Den drivrutiner CD från Intel tillät mig att ansluta till mitt trådlösa nätverk. Den integrerade Bluetooth var lite svårare att konfigurera sedan Windows XP hade frågor erkänner Asus förare.

Batteri:

Med Notebook Hardware Control maximal batteri profil, 50% ljusstyrka, Wi-Fi och Bluetooth av, passerar z96j knappt 2 tim 30 min med 6-cells batteri. Förmodligen kan en batteritid på cirka 3:30 timmar uppnås med Wi-Fi och slå 30% ljusstyrka. Men under dessa inställningar, lyckades jag bara få en annan 30 minuter batteritid. En 9-cells batteri finns tillgänglig på begäran från online försäljare när du konfigurerar z96j. Med 9 cellen uppnår z96j en batteritid på ungefär 5 timmar. Men jag välja inte för denna uppgradering eftersom det sticker ut på baksidan av den bärbara datorn och lägger oönskade vikt.


Batteri resultat för skärmen 50% ljusstyrka och Wi-Fi på ( se stor bild )


Batteri resultat skärm vid 30% ljusstyrka och Wi-Fi-off ( se stor bild )

Operativsystem och programvara:

Min z96j inte levereras med alla operativsystem. Därför var jag tvungen att ladda mina egna operativsystem.

Ursprungligen installerade jag Windows Vista Beta 2 (Build 5384). Den faktiska installationen var en lång 1 timme och 2 minuter. Prestanda var hygglig men inte bra. Counter-Strike Source körde bara 25 fps med ATI: s Catalyst Beta 2 drivrutiner medan Windows XP, sprang Counter-Strike Source på 45 fps på samma villkor. Windows var mycket bra med att upptäcka och installera rätt drivrutiner för de flesta av komponenterna i den bärbara datorn. Men jag var inte kunna få webbkamera, mikrofon och Bluetooth för att fungera. Dessutom hade jag problem kör World of Warcraft. Alla trevliga ögongodis som Aero fungerar bra med z96j. PF användning för Windows Vista på tomgång var en oacceptabel 673mb. Förhoppningsvis kommer detta att förbättra den pågående offentliggörande av RC1.

Som ett resultat, omformaterad jag med Windows XP Pro SP2 för att denna översyn. Jämfört med Vista, installerade Windows XP Pro på mindre än 30 minuter, inklusive den tid det tog att göra en snabbformatering av min hårddisk. I barebones z96j ingår ASUS multimedia och drivrutiner CD. OEM DVD-brännare jag köpt ingår en kopia av Nero 6 svit. Eftersom detta är i huvudsak en hemmabyggda anteckningsbok, det är noll bloatware.

Kundtjänst:

Det z96j är inte en del av VBI (verifierad av Intel) program. Som ett resultat av detta ett års garanti hanteras av återförsäljaren istället för Asus eller Intel. I detta fall skulle Gentech PC ansvara för garantin för barebones laptop. Baserat på de många lovord för Ken och Gen Tech PC bör kundservice inte vara ett problem. Men med tanke på den inneboende krångel med att förhandla med online försäljare, hoppas jag desperat att jag aldrig kommer att behöva ta till återförsäljarens garanti. Jag också förmodligen ogiltigförklaras min garanti med GENTECH dator genom att tillämpa min egen AS5 på CPU och GPU.

De garantier för de enskilda delar som köpts för den bärbara datorn hanteras respektive tillverkare. Som en varning kan OEM delar täcks inte av garantin av respektive tillverkare på grund av varumärkesfrågor. Lyckligtvis www.newegg.com har en underbar 30-dagars returrätt.

Slutsats:

Så vitt jag vet finns det inget sådant som en perfekt bärbar dator. Trots bristerna är jag nöjd med mitt köp. Enligt Eddie från Geared2Play har z96j en officiell vikt på £ 6,8 när den är helt konfigurerade med 6 cells batteri. Men på grund av det sätt på vilket vikt fördelas, det känns subjektivt lättare än min 14 "Compaq Presario 700, som har en officiell vikt på £ 6,3. Som ett resultat jag uppfattar z96j vara runt £ 6,3 sortimentet. Om jag var inte intresserad av SXGA LCD, skulle jag ha fast för Acer Aspire 5672 i stället för en Asus s96j med tanke på min erfarenhet med varma pekplattan efter det z96j. Men som jag sa tidigare, jag tror att prisskillnaden mellan z96j och den s96j motiveras av dess 1680x1050 SXGA skärm. Om fick välja igen, skulle jag har fortfarande köpt Asus z96j, men helst från en annan online leverantör eftersom jag inte hittade någon anledning att spendera mer pengar på kundservice. på en subjektiv betygsskala, skulle jag gradera Asus z96j en 8,25 av 10.

Fördelar:

  • Billigare än andra liknande konfigurerade 15,4 "bärbara datorer med SXGA-skärmar
  • Anständiga prestanda med Core Duo T2500 och ATI X1600 256MB
  • 1680x1050 upplösning SXGA 15,4 "LCD
  • Tyst kylsystem
  • Solid konstruktion. Ingen flex i målet.
  • Hanterbar vikt
  • Enkel tillgång till komponenter och Core 2 Duo kompatibilitet

Nackdelar:

  • Kornig skärm
  • Mycket varmt pekplatta
  • Medioker tangentbord, pekplatta, högtalare och batteritid


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar