söndag 17 september 2006

Asus Z96j Review (pics, specifikationer)

Asus Z96j Review (pics, specifikationer)
av chuchutrain - 2006/09/17


Asus Z96j ( Visa större bild )

Introduktion, skäl för att köpa, var och hur Inköpt:

Jag har nyligen köpt en Asus z96j att komplettera min Lenovo ThinkPad T60. Jag gör en hel del modellering och rendering och T60 grafikkort (ett ATI X1300 med 64 MB RAM) kunde bara inte klippa det när det kom till roterande komplexa 3D-modeller. Jag har också en 21 "skärm som kör en infödd 1680 x 1050 upplösning som T60 hade problem att visa grafik på. Så jag bestämde att få z96j. HP, Dell och de andra alla har liknande inställningar, men Asus hade den billigaste installationen genom att köpa en barebone anteckningsbok (barebones innebär att du köper hårddisken, den optiska enheten, trådlösa kort, operativsystem och komponenter RAM i maskinen). Om du inte har något emot en logotyp mindre maskin, verkar det vara det bästa fynd du kan få. Det har fått en WUXGA (1680x1050) 15,4 "skärm drivs av en 256 MB ATI X1600 brinner mer än kraftfulla nog att visa dubbla 1680x1050 upplösning.

Hela min inställning till Z96j är:

  • Processor: Intel 2,0 GHz Core Duo, 2MB L2, 667 FSB
  • Skärmstorlek: 15,4 "WUXGA (1680x1050)
  • Hårddisk: 80 GB 7200rpm
  • Optisk enhet: 4x DVDRW + / -
  • Ram: 2Gb OCZ
  • Grafikkort: ATI 256MB X1600
  • Batteri: 6 Cell Li-Ion
  • OS: Windows XP Pro
  • Trådlös: Intel Pro/Wireless3945ABG
  • Övrigt: Bluetooth2.0

Denna konfiguration kostade mig en hår under $ 1.400 med hårddisken och RAM kommer från NewEgg.com och resten beställs från MilestonePC.com . Allt som allt, är jag ganska nöjd med resultatet per dollar av mitt köp. Min ett klagomål är att MilestonePC använde någon form av lim för att binda min kylfläns inställning till moderkortet så jag inte kunde lägga arktiska silver till processorn.

Bygga & Design:

Utformningen av locket är kanske lite oformaterad. Som ni kan se på bilden är det en vanlig silver med någon logotyp på den. Jag önskar att det kom med en Asus-logotypen. Även vanligt, jag tror det fortfarande har en rent utseende på den. Den byggkvalitet verkar hög, standard Asus kvalitet. Men kanske själva ramen är utformad lite svagt. Det är definitivt inte så fast som en ThinkPad (t.ex. min T60), men det är lite bättre än Dell och HP bärbara datorer konsument jag har provat.

Vikt-klokt Z96j är ganska lätt. Jag förväntade mig en 15,4 "med 256 MB grafikkort är tyngre, men det är det inte. Tillbaka till locket, om du trycker på baksidan, finns det minst porlande på skärmen. Skärmen har en liten vingla, sannolikt på till breddning av den. När det gäller flex, det är en 15,4 "så det finns inte mycket du kan göra för att hålla den från att böja om du verkligen försöker göra det böja.


( se stor bild )

Top View


( se stor bild )

Framifrån


( se stor bild )

Tillbaka Visa


( se stor bild )

RÄTA


( se stor bild )

Vänster sida


( se stor bild )

Skärm:

Skärmen är fantastisk. Den körs 1680x1050 på en 15,4 "skärm. Jag inte fick det med några döda pixlar (tack och lov). Skärmen har en blank yta och det har mycket enhetlig bakgrundsbelysning, mer än T60 gör. Så mycket så att jag inte 't förverkliga min T60 hade ojämn bakgrundsbelysning tills jag fick denna z96j. Den har 16 olika nivåer av ljusstyrka som sträcker sig från ca 5% till 100%. Vid dimmest inställning du knappt kan se något på det. Även att ändra bakgrundsbelysningen inte påverkar batteriets livslängd så mycket som du tror. Jag tror att större avloppet kommer från monstret X1600 grafikkort.

Talare:

Högtalarna är okej. Jag är picky med mitt ljud och oftast köra en förstärkare och bokhylla högtalarinställning. För korta videofilmer och presentationer högtalarna är bra. Högtalarna är Fien även för spel och liknande, om du inte har något emot medioker ljudkvalitet. Jag skulle ändå rekommendera separata högtalare och hörlurar om du gillar ljudet. Men om ljudet inte är en prioritet, bör dessa högtalare fungera alldeles utmärkt. De är inte exemplariskt, men de är inte fruktansvärda heller.

Processor och prestanda:

Denna laptop känns blixtrande snabb. Jag har försökt modellering med flera instanser av Rhino CAD-program öppet och det kunnat göra det bra utan släpar. Det verkar kunna ta allt jag slänger på den. Min Windows uppstart är snabb, jag skulle säga knappt en minut eller så. Denna snabba uppstart är aktiverad av 7200RPM HD som är en av de snabbaste 7200rpm driver ute. De 2 GB RAM har tillåtit mig att springa precis vad som helst och allt på samma gång utan fördröjning. Det verkar göra allt jag vill göra extremt snabbt. Det är precis vad jag letade efter.

Prestanda:

SuperPi

SuperPi mäter CPU-prestanda genom att beräkna Pi till ett visst antal siffror.

Notebook

Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror

Asus Z96j (2,0 GHz Core Duo)

1m 15s

HP dv6000z (1,8 GHz Turion64 X2 TL-56)

1m 54s

Compaq V3000T (1,6 GHz Core Duo)

1m 26s

Dell Inspiron E1505 (2,00 GHz Core 2 Duo)

1m 02S

Toshiba A100 (2,0 GHz Core Duo)

1m 18s

Acer Aspire 5102WLMi (1.6GHz Turion64 X2 TL-50

2m 22s

Gateway E-100M (1,2 GHz Core Solo ULV)

2m 02S

Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Dothan Pentium M)

2m 10s

HP dv5000z (2,0 GHz Sempron 3300 +)

2m 02S

3DMark05 Resultat och jämförelse:

3DMark05 testar grafik processkapacitet i ett system:

Notebook 3DMark 05 resultat

Asus Z96j (2,00 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB)

3.553 3D Marks
Apple MacBook Pro (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB) 2866 3D Marks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800 GTX) 7.078 3DMarks
ThinkPad T43 (1,86 GHz, ATI X300 64MB grafik) 727 3DMarks
Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI Radeon Mobility X700 128 MB) 2.530 3D Marks
Fujitsu n6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.273 3DMarks
HP DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB) 2.536 3D Marks
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4.157 3DMarks

3DMark06 Betyg:

3.560

HDTune Resultat:


( se stor bild )

Värme och buller:

Värme är en fråga om du är van vid en sval kör maskin, såsom en ThinkPad som i allmänhet förblir ganska coolt. Den z96j å andra sidan håller handflatorna och handled varm på de kalla vinternätter. Ytan under vänstra handledsstödet hus hårddisken så att den värms upp lite och området under höger handled pad är där processorn och GPU finns. Även dessa områden både få varm, det är inte alltför obekvämt att använda, du vänjer sig och glömmer det efter 5 minuter. Det är inte något som bör avskräcka dig från att köpa denna laptop.

Tangentbord och pekplatta:

Tangentbordet är mer fast än Dell jag brukade äga, men inte lika stel som en ThinkPad-tangentbord. Även om ingen gör ett tangentbord som en ThinkPad, så det är en orättvis jämförelse. De Z96j knappar har precis rätt mängd ge för en bärbar dator. Några klagomål här, det fungerar bra tack vare rymlig 15,4 "ram Pekplattan fungerar bra,. Det är inte spolas med handleden kuddar som några av de andra Asus modeller på upp till höger, det finns också knappar som gör enkel åtkomst till din. e-post, webbläsare och inaktivera pekplattan.

Ingångs-och utgångsportar:

Portar:

  • 4 USB 2.0-portar
  • 1 Firewire-port
  • VGA-bildskärm-out
  • S-Video-port
  • AC-adapter-port
  • Modem
  • Ethernet / LAN
  • Ljudutgång & i
  • Mikrofon
  • 1.3MP webbkamera

Slots:

  • 1 typ II PC-kortplats
  • 1 ExpressCard 34 och 54 plats (intern guide för 34)
  • 1 MMC / SD / MS-kortläsare

Knappar:

  • Ström på / av
  • E-mail/Browser (2 knappar)
  • Trådlös på / av (skjutreglaget)
  • Pekplatta Inaktivera


( se stor bild )

Trådlöst:

Den Z96j levereras som standard med Bluetooth och du kan släppa i en Intel Pro/Wireless3945ABG kort (den bärbara datorn inte är utrustade med ett trådlöst kort).

Batteri:

Batteriets livslängd stinker jämfört med 9-cells batteri jag kör på T60. Jag har uppskattningsvis 2,5 timmars batteritid med undervolted CPU. Detta förväntas med denna skärmstorlek och grafikkort dock. Om du vill titta på film, detta är inte ett bra sätt att gå om du inte är ansluten, går det för spelare också. Men för en snabb användning när ett uttag är inte i närheten det fungerar bra.

Operativsystem och programvara:

Den Z96j kom inte med ett operativsystem, men jag har installerat Windows XP på den. Det medföljde vissa program för att bränna, hantera Bluetooth och andra program som kompletterar hårdvaran. Det kom också med en skiva som ligger alla drivrutiner som du behöver för att få det igång snabbt. Jag rekommenderar att du installerar Kontroll Notebook Hardware att UNDERSP processorn och spara lite el och värme!

Kundtjänst:

Jag har inte haft någon kontakt med Asus kundservice och med tanke på deras rykte jag hoppas aldrig behöva. Jag kalla MilestonePC.com att kolla på min orderstatus och de kunde uppfylla min begäran snabbt.

Slutsats:

För pengarna är denna laptop ett bra köp. Kanske den bästa $ 1.400 du kan köpa för en sådan grafikkort och skärm. För alla som gör Photoshop, 3D CAD-modellering och rendering, denna maskin är ett bra köp. Om du inte kör 50 ** eller 51 ** Xeon-processorer, kan denna dubbla kärnor inställning håller förmodligen med din dubbla processorer (en kärna) inställning. Gå med min inställning och det rekommenderas starkt för de användningsområden jag beskrev ovan.

Fördelar:

  • Dual core
  • Fantastisk skärm
  • Snabb, kraftfull grafikkort
  • Bygga kvalitet
  • 4 USB-portar
  • Bluetooth

Nackdelar:

  • 6 Cell batteri (Ibland behöver mer juice.)
  • Ingen DVI
  • Vanligt lock
  • VGA-utgång på höger sida där mus placering skulle vara


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar