måndag 25 september 2006

Dell XPS M1210 med Core 2 Duo Review (pics, specifikationer)

Dell XPS M1210 med Core 2 Duo Review (pics, specifikationer)
av Angrymob - 2006/09/25

Dell XPS M1210 med Core 2 Duo recension


Dell XPS M1210 med Core 2 Duo ( Visa större bild )

Inledning

Den Dell XPS M1210 har varit en ganska trevlig överraskning för många ända sedan rykten om dess existens läckte ut tidigare i år. Genom att kombinera en bärbar 12,1 "widescreen formfaktor, 2-spindel design (hårddisk + Optisk enhet), A / V möjligheter med 3G WWAN klar antenn, hög kvalitet Logitech webbkamera och möjligheten av en särskild nVidia GeForce Go 7400 grafikkrets, de M1210 rymmer en hel del punsch i en så liten storlek, fullt i klass många större 15,4 "eller 17" modeller.


Dell slösade ingen tid att erbjuda det senaste från Intel för att öka prestandan hos denna modell ytterligare - i form av en 64-bitars processor med dubbla kärnor som kallas Core 2 Duo (kodnamn Merom), efter bara 4 månader startats med den ursprungliga Core Duo. Idag ska vi ta en titt på hur den uppdaterade modellen fungerar i en ålder av 64-bitars dual-core computing.

Pre-inköpsbeslut

Ända sedan Dell lanserade XPS M1210, jag har dreglar över det som min möjlighet ersättning för Toshiba Tecra S2 , men jag höll tillbaka på de första Duo generationens Core-processorer, ser som det är endast 32-bitars (inte som framtiden bevis). När Core 2 Duo lanserades och göras tillgängliga, (tillsammans med dess relativa storlek och helt otillfredsställande 2 timmar verkliga batteri uthållighet) Toshiba var snabbt såldes och en order med Dell placerades.

Eftersom jag har rest en hel del under det senaste året eller så har min mobil databehandling behöver ändras. Jag fann mig själv ofta inte behöver den senaste och bästa mobila GPU kraft, utan snarare vill ha något mycket lättare och portabel, med en 4 timme eller mer verkliga livet batteri uthållighet. Men jag vill fortfarande möjlighet till en kapabel diskret grafik delsystem för tillfällig spel behov (främst CS: Source, C & C Generals, olika MMORPGs eller det klassiska spelet Doom II). Detta minskade ner mina val till:

  • Dell XPS M1210
  • Sony SZ/SZ2 serien
  • ASUS W7J serien

Den Sony var alldeles dyr jämfört med Dell (för att inte tala Jag har haft egen erfarenhet med en och webbkameran var bara marginellt i bästa när det gäller kvalitet, och det var inte lika spektakulär som Sony har marknadsfört det är) , och jag har ingen tur att försöka hitta en plats som säljer ASUS med Core 2 Duo när mitt köp.

Nästa beslut för mig var att beställa den från vilken Dell regionen - Kanada, Hongkong, Nya Zeeland eller USA, som jag var ursprungligen från HK, flyttade och bodde i NZ sedan men jag har bott i Kanada (Calgary ) från början av detta år och ofta resa ner till staterna. Men som ni kan se från följande avsnitt, jag hamnade få det via Dell Hongkong.

Specifikationer, beställning och leverans

Specifikationerna för denna modell är följande:

  • Intel Core 2 Duo T7200 (2.0GHz/4MB L2 Cache/667MHz FSB)
  • 1GB (2x512MB) Dual Channel DDR2-667 minne
  • 60GB 5400rpm SATA-hårddisk
  • 8x DVD + /-RW DL brännare
  • nVidia GeForce Go 7400 TurboCache 256MB (64MB Dedicated/192MB delad)
  • 12,1 "WXGA med TrueLife (1280x800)
  • SigmaTel HD Audio Codec
  • Intel PRO / Wireless 3945 802.11a/b/g Mini Card
  • Dell Wireless 355 Bluetooth v2.0 + EDR-modul
  • A / V-kommunikationer (1.3MP Logitech Webcam + 3G WWAN klar antenn)
  • 9-cells litiumjonbatteri Extended Primary Battery (85 Wh, Made by SamsungSDI)

Jag har också konfigurerat den med följande:

  • Microsoft Windows XP Home Edition med SP2 (traditionell kinesiska)
  • S-Video till TV-komponent och SPDIF-kontakt
  • 3 år nästa arbetsdag Garanti respons på plats
  • 3 år 24x7 telefonsupport
  • (Internationellt stöd för ovanstående)
  • 3 år CompleteCover oavsiktlig täckning
  • (Asien / Stillahavsområdet endast för CompleteCover)
  • Dell Slim Nylon Carry Case / Axelväska

Totalt pris inklusive frakt kommer till HK $ 12.729 / US $ 1.635

Jag har också köpt följande som skall uppgraderas när de kom i mina händer:

  • 2GB (2 x 1 GB) Kingston DDR2-667 minne (från lokala HK butiker - HK $ 1900 / US $ 244 inklusive frakt)
  • 100GB HGST 7K100 7200rpm SATA-hårddisk (Från ZipZoomFly - US $ 168 / HK $ 1303 inklusive skatter / frakt)

En sak som jag alltid har gjort vid beställning av ett system från Dell, är att välja den mest grundläggande minne / hårddisk konfiguration möjligt och uppgradera dem själv, eftersom Dell alltid överpriser för uppgraderingar över baslinjen konfiguration. Använda min beställning som exempel, skulle de ha velat:

  • HK $ 3100 / US $ 398 extra för 2x512MB till 2x1 DDR2-667 minne uppgradering
  • HK $ 1500 / US $ 192 extra för 60GB 5400rpm till 100GB 7200rpm hårddisk uppgradering

Inte tala om du inte skulle få extra minne och hårddisk som reservdelar du kan återanvända / sälja någon annanstans!

Även för dig som oroar den ursprungliga garantin, kommer Dell hedra det 100% på resten av maskinen som minne och hårddisk är slutanvändaren utbytbara / uppgraderas (detta talar av egen erfarenhet med mina tidigare Dells).

Därför, mina totala inköp är:

  • Notebook-paketet från Dell - HK $ 12.729 / US $ 1635
  • 2GB minne uppgradering - HK $ 1900 / US $ 244
  • 100GB 7200rpm hårddisk uppgradering - HK $ 1303 / US $ 168
  • EMS International Courier från HK till Calgary, Kanada - HK $ 479 / US $ 62

Totalt: $ 2108 / HK $ 16.411

Som av skrivande stund upp det här omdömet (23: e September, 2006), om jag skulle köpa samma systemkonfiguration och garantitiden (tillsammans med minnet / hårddisken uppgraderingar) i Dell USA eller Kanada, skulle det har ställt mig tillbaka ungefär:

  • Dell Sverige: US $ 2440 (exklusive skatter som varierar från stat till stat)
  • Dell Kanada: US $ 2.456 / CAD $ 2746 (inklusive 6% moms och frakt)

Därför, även efter alla besväret att beställa det i en region halv jordglob bort och med internationella bud frakt, räddade jag fortfarande över US $ 300.

Jag gjort min beställning på 6: e september, var betalning bekräftas och rensas från VISA på 7: e september, och först efter 2 dagar, visade det som färdig byggnad / testning / skeppas ut från Dells Xiamen fabrik i Kina den 9: e september ., talar om effektivitet! Slutleverans till HK sköttes av DHL (Ground) och kom till min släkting händer 5 dagar senare den 14: e september Den skickas sedan till mig med EMS International Courier den 15: e september och kom fram till mig tröskel på 19: e september, bara lite under 2 veckor / 13 dagar från när jag ursprungligen gjorde beställningen.

Bygg och Design


Stängt lock ovanifrån ( se stor bild )

Även om inte så smart och snygg som Apples MacBook / MacBook Pro, jag hittade XPS M1210 ganska lockande och enligt min åsikt, lika väl utformad som äpplen. Hela fallet struktur och LCD-skärmen är tillverkad av aluminium / magnesiumlegering metall, vilket gör det känner mycket solid och välbyggd. Skärmen gångjärn är robust och det finns minimala flex (det finns ingen LCD ringar på vattnet när du trycker den från baksidan). En av mina farhågor var passform för den utökade batteriet, och jag är glad att kunna säga som passar mycket väl med ingen lös / vinglig känsla alls. Färgskalan svart på silver gör att det ser mer professionellt (härma linjen verksamhet Latitude) än vita knutar på silver för konsumenten Inspiron linjen. Användningen av LCD-bakgrundsbelysning är subtil på de främre media knapparna, och inte som over-the-top som dess storebror, den M1710 (med upplysta luftutsläppen och glödande XPS / DELL-logotypen på baksidan).

Även om vissa människor säger att det är ganska tjock för en 12,1 "formfaktor anteckningsbok jag faktiskt inte" känner "tjocklek, jämför med min rumskamrat är Dell Inspiron E1505/6400 eller min tidigare Toshiba Tecra S2. Nedan finns några jämförande bilder med den E1505/6400.


Sida vid sida ovanifrån ( se stor bild )

Sidoprofil vy ( se stor bild )

Skärm öppen framifrån ( se stor bild )

Skärm öppen bakifrån ( Visa stor bild )

På bara drygt 2kg/4.4lbs för den bärbara datorn själv med 9-cells utökat batteri, och under 2.5kg/5.5lbs resor vikt inklusive min Logitech G5 mus och nätadaptern, enligt min mening är det mycket portabel. Jag kan bekvämt öppna den och använda på en vanlig flygbolag ekonomi sits brickbord, som inte kan sägas med någon 15 "/ 15,4" stora bärbara datorer (min gamla 15 "Toshiba Tecra S2 knappt öppnar i USA Economy Plus avsnitt, och att håller på att anta den som sitter framför dig inte luta hans / hennes ryggstödet).

Ingång och-utgång

XPS M1210 är beväpnad med en myriad av in-och utgångsanslutningar på alla 4 sidor


( se stor bild )

Vy framifrån: Multimedia knappar på toppen, med 2 hörlursuttag och 1 mikrofon 3,5 mm audio jack i nedre mitten


( se stor bild )

Sedd från vänster (vänster till höger): RJ-11 Modem, 2x USB 2,0, S-videoutgång, kylfläns avgaser (överst), WiFi catcher / switch (underst), ExpressCard 54 kortplats (överst), SATA HDD bay (botten)


( se stor bild )

Sedd från höger (vänster till höger): DVD + /-RW DL Optisk enhet (överst), 5-i-1 Flash Media kortläsare (nederst), IEEE1394 Firewire, 2 x USB 2,0, VGA analog bildskärm ut


( se stor bild )

Bakifrån (från vänster till höger): RJ-45 Network, Batteri (Extended batteri visas), likströmsingång, Kensingtonlås


( se stor bild )

Undersidan: batterifacket (utökad batteritid visas) (överst), Kommunikation Mini-kortplatser (vänster), Minnesplats (mitten)


( se stor bild )

Undersidan (kortplats täcker öppen)

Skärm

Efter att ha hjälp av en 15 "normal aspekt matte (icke-glansig) LCD-skärm under de senaste 4 åren på olika bärbara datorer (SXGA + 1400x1050 på Toshiba Tecra S2 och UXGA 1600x1200 på Dell Inspiron 8200), var det verkligen en stor förändring att flytta ner till en 12,1 "widescreen XGA (1280x800) glansiga skärmen. Det tog mig en dag eller två för att anpassa sig till den mindre utrymme på skrivbordet, men det widescreen hjälpt till som jag "känner" Jag har inte förlorat för mycket skrivbord fastigheter utrymme trots lägre upplösning.


Den 12,1 "WXGA widescreen med TrueLife (märke reflektionen tangentbordet från den glansiga beläggningen) ( se stor bild )

Den glänsande beläggning på skärmen (som Dell annonserar som TrueLife) gjorde video / film att titta på en mer njutbar upplevelse än matt (ej glansigt) kontrollerade anteckningsböcker jag hade, som färgerna är mer levande. Dock kommer det faktum att jag kan se min egen spegelbild med en mörk / svart bakgrund behöver lite tid att vänja sig.

Redo för truthiness från Colbert? ( se stor bild )

Det finns inga synliga defekter (ljusa / mörka pixlar) på skärmen, och det är jämnt belyst med minimalt ljus läckage. Svarstiden är också mycket bra efter att ha spelat några FPS (t.ex. Half-Life 2) på det, eftersom jag inte märker något bildfördröjning eller spökbilder.

Ljud och högtalare

Jag stannade med basen SigmaTel High Definition Audio CODEC som Sound Blaster Audigy HD uppgraderingen är en gimmick enligt min mening (se det är bara en programvara emuleras lager och kostar en hel del reservdelar förändring bara för en CD med drivrutiner). Högtalarna är placerade under LCD-panelen, och jag fann dem förvånansvärt välgjord trots sin storlek, och det faktum att de är bärbara högtalare. Jag kan verkligen lita på dem när du använder det hemma för att spela någon video / DVD-skivor. Dell också mycket snyggt sätta totalt 3 ljudingångar på framsidan, 2 hörlursuttag och 1 mikrofon in, kommer vilket gör att dela skärmen med en kompis när du tittar på en film, säger under en flygning, så mycket enklare eftersom varje en av er har en egen uppsättning av hörlursuttag för att ansluta hörlurarna i.

Inbyggd webbkamera

Den inbyggda Logitech webbkamera som en del av "A / V kommunikationer" är väl värt sitt pris. Det har fått betyget att ta stillbilder på 1,3 MP och filmklipp på 640x480 och har en mycket klar bild kvalitet. Faktum är att efter att ha sett många webbkameror på olika ASUS bärbara datorer och en på Sony SZ-serien, en på M1210 slår dem händerna nedåt. Kameran kan rotera 180 grader och mjukvaran kommer även automatiskt vända bilden åt dig så att du alltid vara "rätt sida upp".

Den medföljande mikrofonen är också anmärkningsvärt omnämnande. Det är "hypercardioid" designen, vilket betyder att den kan plocka upp ljudkällan placeras framför det mycket tydligt när filtrera bort omgivande bakgrundsljud.

Under de många MSN / Skype sessioner jag har med min familj och vänner, säger de alla mig att webbkameran kvalitet är utmärkt och kan höra min röst helt klart.

Trådlös kommunikation

Utrustad med Intel PRO / Wireless 3945 802.11a/b/g WiFi Mini Card och Dell Wireless 355 Bluetooth-modul som stöder v2.0 + EDR, dina baser ganska mycket i frågan om trådlös anslutning. Den trådlösa mottagningen är utmärkt, och jag kan plocka upp mycket mer åtkomstpunkter / routrar i min lägenhet än mitt skrivbord USB WiFi-kort på samma plats.


Kommunikation PCI Express-minikort kortplatser ( se stor bild )

Öppna upp locket på undersidan av den bärbara datorn avslöjar något intressant. Dell har inkluderat totalt 5 kontakter antennkabel, 3 för WiFi-minikort, och 2 för WWAN Mini Card. De 3 kontakter för WiFi är utan tvekan att dra nytta av den kommande 802.11n-standarden (du kan även välja den Dell 1500 Draft-n-kort just nu).


Enligt batterifacket: SIM-korthållaren för 3G WWAN-tjänsten, och Dell Wireless 355 Bluetooth-modul ( se stor bild )

Eftersom jag köpte min M1210 från Hong Kong (som alla mobiloperatörer finns använder 900/1800MHz GSM / EDGE och 2100MHz UMTS / HSDPA-bandet), det finns en plats där du kan sätta din 3G SIM-kort i för några UMTS / HSDPA godhet under batterifacket (naturligtvis du också måste köpa den medföljande 3G WWAN Mini Card). Antennen kommer också att arbeta för den nordamerikanska 850/1900MHz band också.

Tangentbord, ljus och olika knappar


Den full storlek tangentbord med traditionella kinesiska tecken ( se stor bild )

Trots att det är en 12,1 "bärbar dator, är tangentbordet full storlek och mycket bekväma att använda. Eftersom jag har valt Windows XP Home Traditionell kinesisk upplaga kom med en extra Traditionell kinesiska tecken på tangentbordet (för att inte tala det är coolt att ha en unik tangentbord i de delar av världen jag är och göra det känns mer personlig).


MediaDirect, Kraft, knappar Webbkamera och status lysdioder ( Visa större bild )

Det finns 3 knappar ovanför tangentbordet - MediaDirect knappen (som startar MediaDirect programmet om du väljer att ha det installerat), strömbrytaren som lyser blå och en kamera för att starta Logitech webbkamera ansökan. Alla stater lysdioder grupperas i det övre högra hörnet, visar Power, HDD och batteristatus på toppen, och Num Lock, Caps Lock, Scroll Lock, WiFi och Bluetooth-status i botten.

En fullständig uppsättning av ljud kontroller är på mitten framkant ärendet strax under styrplattan och glöden en mjuk blå när maskinen är påslagen (du kan välja att ha det avstängt i BIOS-inställningen).

Prestandatester

Nu när du har alla väntat på.


Drivs av den nya Intel Core 2 Duo T7200 ( Visa större bild )

Denna lilla maskin drivs av den senaste och bästa Intel Core 2 Duo-processor, med en modell antal T7200 och kör på 2,0 GHz med 4 MB delad L2-cache på en 667 MHz front side bus. Stöd MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSE4 och EM64T. I korta, 64-bitar av dual-core power-effektiv bearbetning godhet.


nVidia GeForce Go 7400 med TurboCache grafikprocessor ( se stor bild )

Den integrerade NVIDIA GeForce Go 7400 grafikkort chipset är inte den snabbaste chipset för en bärbar dator. Men packar det ganska punch för sin storlek och energiförbrukning, och säkerligen mycket mycket bättre än Intel GMA950 integrerade grafik. Jag skulle starkt rekommendera människor att få det som en viktig uppgradering för detta system.


Default klockfrekvenser för GPU ( se stor bild )

GPU går på 450MHz, använder 64 MB dedikerat 64-bitars bred 900MHz lokalt minne och 192MB delat huvudminne (jag rekommenderar att konfigurera huvudminnet som dual-channel DDR2-667 för att minimera eventuella flaskhalsar) användning av TurboCache-teknik för att öka den totala totalt 256MB.

Den bärbara datorn är testad med den ursprungliga 1GB (2x512MB) Dual Channel DDR2-667 minne, 60 GB 5400rpm SATA-hårddisk, en ren installation av Windows XP Professional med SP2 och nVidia ForceWare drivrutin v81.98 (lappat att stödja nVidia mobil GPU).

Super Pi

Notebook

Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror

Dell XPS M1210 (2.00GHz Core 2 Duo T7200)

1m 02S

Dell XPS M1210 (2,16 GHz Core Duo T2600)

1m 11s

Alienware Area 51 m5550 (2,33 GHz Core 2 Duo T7600)

0m 56s

ASUS A8Ja (1.66GHz Core Duo T2300)

1m 27s

Dell Inspiron E1505 (2.00GHz Core 2 Duo T7200)

1m 02S

HP Pavilion dv6000z (1,8 GHz Turion X2 TL-56)

1m 54s

Lenovo T60 (1,83 GHz Core Duo T2400)

1m 17s

Lenovo Z61t (2.00GHz Core Duo T2500)

1m 16s

3DMark05

Genomförts med standardinställningar program (1024x768, No AA, optimal filtrering)


( se stor bild )

Notebook

3D Mark 05 Resultat

Dell XPS M1210 (2.00GHz Core 2 Duo, NVIDIA GeForce Go 7400 256MB)

2.048

Dell XPS M1210 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce Go 7400 256MB)

2.090

Alienware Area 51 m5550 (2,33 GHz Core 2 Duo, NVIDIA GeForce Go 7600 256MB)

3.542

ASUS A8Ja (1.66GHz Core Duo, ATI Mobility Radeon X1600 512MB)

3.850

Dell Inspiron E1505 (2.00GHz Core 2 Duo, ATI Mobility Radeon X1400 256MB)

1.958

Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce Go 7900 GTX 512MB)

8.524

Lenovo T60 (1,83 GHz Core Duo, ATI Mobility Radeon X1300 64MB)

1.045

Lenovo Z61t (2.00GHz Core Duo, Intel GMA950 Integrated)

582

Toshiba Satellite P100-222 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce Go 7900 GS 512MB)

6.214

3DMark06

Genomförts med standardinställningar program (1280x800, nr AA, optimal filtrering)


( se stor bild )

Notebook

3D Mark 06 Resultat

Dell XPS M1210 (2.00GHz Core 2 Duo, NVIDIA GeForce Go 7400 256MB)

809

Apple MacBook Pro (2.00GHz Core Duo, ATI Mobility Radeon X1600 128MB)

1.528

Alienware Area 51 m5550 (2,33 GHz Core 2 Duo, NVIDIA GeForce Go 7600 256MB)

2.183

ASUS A8Ja (1.66GHz Core Duo, ATI Mobility Radeon X1600 512MB)

1.973

Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce Go 7900 GTX 512MB)

4.744

HP Pavilion dv6000z (1,8 GHz Turion X2 TL-56, nVidia GeForce Go 7200 256MB)

674

Sony SZ-110B i SPEED-läge (1,83 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce Go 7400 256MB)

794

Toshiba Satellite P100-222 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce Go 7900 GS 512MB)

3.534

CounterStrike: Source Video stresstest


Videoinställningar ( se stor bild )


Resultat ( se stor bild )

Inställning av 1280x800, de flesta detaljinställningar för höga (standardinställningar)

Genomsnittlig bildhastighet av 53,82 fps

Half Life 2: Lost Coast HDR (High Dynamic Range) Video stresstest


Videoinställningar ( se stor bild )


Resultat ( se stor bild )

Inställning av 1280x800, de flesta detaljinställningar för höga (standardinställningar)

Genomsnittlig bildhastighet av 41,13 fps

Batteri och ström

En av de viktigaste anledningarna till att gunga mig mot M1210 är exceptionell batteritid det ger. Även om Dell annonserar det med "upp till 7 timmars batteritid", har lär de flesta av oss nu ta alla tillverkare påstående med en stor nypa salt.

Jag gick för den utökade 9-cells batteri ger 85 wattimmar som jag vet den särskilda nVidia grafikchip använder upp lite mer effekt jämfört med Intel GMA950 integrerad lösning. Battericellerna gjordes av SamsungSDI i Korea och därmed säker från den senaste tidens problem med Li-Ion celler fattar eld överallt (där skulden hållet ligger hos defekta Sony celler).


Extrabatteriet, världsomspännande nätadaptern och olika nätkabeln ( se stor bild )

Nätadaptern är en standard Dell PA-12 65 W strömförsörjning, automatisk växling i världen (100V-240V, 50-60Hz), och har ett integrerat system kabelhantering med gummiband. Det är inte så liten som några nätaggregat som andra ultraportabla kommer med, men definitivt mycket mindre än säga, 150W + tegelstenar som makthungriga 17 "+ bärbara datorer levereras med dessa dagar, eller Xbox360 strömförsörjning för den delen. Det kom med en UK / HK stil strömsladden, men lyckligtvis Dell använder en vanlig åtta apparat kontakt, så att få en ersättare AC bly är död lätt.

PA-12 nätaggregat är också kompatibel med nästan alla andra aktuella Dell bärbara sortiment såsom Inspiron E1405/640m, E1505/6400, Latitude D-serien osv, därför reservdelar är riklig och billig (en av de bra saker att standardisera på gemensamma komponenter).

Jag har genomfört flera verkliga tester batteri rundown istället för att använda en syntetisk riktmärke för en mer exakt och verklig värld användarmönster. Man kan också beräkna hur mycket ström systemet förbrukar genom att dividera Wh rating av batteriet med körningen.

Värsta scenariot

Skärm till maximal ljusstyrka (7/7), CPU och GPU med maximal hastighet, vände WiFi och Bluetooth.

3DMark06 i slinga demoläge

1 timme och 45 minuter (105 minuter)

System strömförbrukning: 48,5 watt

Video tittar via WiFi

Skärm till medium ljusstyrka (3/7), CPU med SpeedStep ledning, GPU på minimum (PowerMizer satt till max batteri), WiFi, Bluetooth av.

Strömmande video från WiFi-nätverk från mediaserver kontinuerligt

3 timmar och 40 minuter (220 minuter)

System strömförbrukning: 23 Watt

Allmän webbsurfning och ljus arbetsbelastning

Skärm till medium ljusstyrka (3/7), CPU med SpeedStep ledning, GPU på minimum (PowerMizer satt till max batteri), WiFi, Bluetooth av.

Surfa på Internet, chatta, använder MS Word / Excel etc.

4 timmar och 30 minuter (270 minuter)

System strömförbrukning: 19 Watt

Under de senaste dagarna för att använda den på batteri, tycker jag att jag alltid får mellan 4 till 4 timmars batteritid använder det för allmänt ändamål arbete, titta på video från mediaservern, och surfa på internet. Detta är ganska bra för en bärbar dator av denna storlek och vikt. Om du skulle stänga WiFi avstängd och skärmen ner till minimal ljusstyrka, förväntar jag mig att klämma 5 till 5 timmar av en enda batteriladdning. Detta kommer att pågå på en trans-kontinentala flygning mellan öst och västkusten lätt.

Om du skulle konfigurera M1210 med Intel GMA950 integrerade grafik alternativ, skulle jag förväntar en timme till ett värde av batteritid på toppen av vad jag fick (till ca 6 timmar under allmän ljus arbetsbelastning). Men jag tror fortfarande nVidia dedikerad grafik är väl värt avvägning och en måste-konfiguration.

Tid att helt ladda batteriet från 3% (detta är den punkt när Windows sparka in och går i standby-läge), medan notebook-datorn används, är cirka 4 timmar. Om du skulle ladda batteriet endast med av systemet, det blir mycket snabbare och bara tar cirka 1 timme.

Värme och buller

Hela systemet kyls av en enda fläkt och en stor luftutsläppen på vänster sida av systemet. Sammantaget är det mycket tyst och fläkten sällan spinner upp i full fart även när du kör CPU / GPU intensiva applikationer (t.ex. 3DMark06 eller när jag spelar CS: Source).


Dell-system för övervakning verktyget (I8kfangui) visar viktiga systemet temperaturer ( se stor bild )

Under tomgång, stannar CPU mellan 40C - 50C, GPU mellan 45C - 55C. Under tung belastning CPU kommer att gå upp till 70C och GPU till ca 65C. Detta beror sannolikt på den avslappnade värmereglering för en tystare drift system (genom att inte snurra upp fläkten så ofta och i hög hastighet). Det får lite varm under, men aldrig till en nivå där du hittar obehag när du använder den i knät. Handledsstödet området förblir relativt svalt och även om hårddisken eller den optiska enheten är inkopplad under längre tid. Det blir lite varm, men återigen, aldrig till en nivå av obehag.

Sammantaget tycker jag att systemet ska vara trivsamt lugn och inte har några problem värmeavledning.

Slutsats

"Batteritid, prestanda, storlek". Det sägs ofta att för en bärbar dator, kan du bara ta 2 och kompromiss på den sista attributet. Med XPS M1210 lyckades Dell att hitta en trevlig harmoni av alla tre. Stora saker kommer i små paket, och det är verkligen fallet här. Beväpnad med dual-core 64-bitars Core 2 Duo-processor och en kapabel NVIDIA-grafikkort alternativet är den klar för Windows Vista. "A / V kommunikationer" är en bestämd vinnare här gjorde Dell snåla inte på kvalitet och genomfört en Logitech-enhet, och integrationen av WWAN-antennen innebär att det är redo för vägen. Den robusta aluminium-magnesiumlegering chassi konstruktion visar att det är redo för dig att ta med den överallt.


Fördelar:

  • Mängden effekt som är tillgänglig i en så liten förpackning (Core 2 Duo-processor och dedikerad NVIDIA-grafik tillval)
  • Fullständig täckning av alla trådbundna / trådlös kommunikation (modem / LAN / WiFi / BT / WWAN)
  • Utmärkt kvalitet Logitech webbkamera och mikrofon
  • Trevlig lång batteritid (vanligtvis upp till 4 till 5 timmar under normala arbetsbelastningen)
  • Robust byggkvalitet: chassi Metall och trevlig passform och finish övergripande
  • Trevlig konkurrenskraftiga priser jämfört med liknande konfigurerade maskiner från sina konkurrenter (Tja, Dell känt för sina rabattkuponger och låga priser)

Nackdelar:

  • Batteriets livslängd kan bli ännu längre om en hot-swap enhetsfack genomförs (så den optiska enheten kan byta ut för en 2: a batteri)
  • Inte precis "ultraportabla" och så tunn som andra 12,1 "/ 13,3" widescreen bärbara datorer där ute
  • Kan vara ännu billigare om kuponger erbjuds för XPS linjen (kom igen Dell! Förläng kuponger bortom Inspirons!)
  • Dyr RAM och HDD uppgraderingsmöjligheter (inte precis ett fel av M1210 som Dell överpriser för uppgraderingar på alla deras system)


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar