söndag 18 december 2005

Toshiba Satellite L25 Recension (pics, specifikationer)

Toshiba Satellite L25 Recension (pics, specifikationer)
av Dustin Sklavos - 2005/12/18

av Dustin Sklavos, Kalifornien USA

Översikt

Den Toshiba L25-S119 är en budget bärbar dator - från Toshiba av alla företag - och har följande specifikationer:

  • Intel Celeron M 1,5 GHz processor (1MB L2-cache, 400 MHz Front Side Bus)
  • 256MB DDR2-533 PC4200 RAM (en DIMM en plats gratis, max 2GB)
  • ATI Radeon Xpress 200M moderkort chipset
  • ATI Radeon Xpress 200M Grafik (32MB-128MB Dynamiskt Shared Memory)
  • Toshiba 60GB 5400rpm (MK-6026GAX) Hårddisk
  • CD-RW/DVD-ROM Kombination Drive (CD-ROM Läs 24x, DVD-ROM Läs 8x, CD-R Skriv 24x, CD-RW Skriv 24x)
  • 15 "XGA TruBrite-skärm
  • ATI SB400 AC'97 Audio Controller
  • Atheros 802.11b / g trådlöst nätverk
  • 56K Software Modem, 10/100 Ethernet
  • Portar: VGA-port, S-Video Out, 3x USB 2,0, mikrofon, hörlursuttag, RJ-45 LAN-port, RJ-11 Modemport, PCMCIA Type II Port
  • Windows XP Home Edition

Toshiba har varit en av de mer respekterade tillverkare av bärbara datorer ett tag nu, jag har personligen ägt en av sina bärbara datorer och har känt andra som har ägt dem och hade mycket goda erfarenheter med dem. Deras Satellite L25-S119 säljs för $ 799, lite pricier än jämförbara bärbara datorer, men som du kommer att upptäcka, fortfarande en solid investering.

Skäl för att köpa och där vi köpte den

Min far och jag behövde byta min farmors åldrande ThinkPad, hon var upprörd eftersom det var kör AOL mycket långsamt, hade problem med att öppna och stänga program. Och naturligtvis var det - saken var en Pentium. Inte en Pentium II-eller III, en Pentium. Att säga att det var trött skulle vara underdrift av året.

Så vi shopped för en budget bärbar dator som skulle vara lämpligt att hennes behov. Vid första vi plockade upp en Compaq M2000-serien med en mobil Sempron 2800 + och 512 DDR-minne, och jag blev mycket besvikna med den. Jag hittade bildkvalitet är subpar, och värre, sår upp har problem kraftsystemet. I två dagar batteriet laddat endast upp till 72%, när jag försökte köra det på nätet, det slumpmässigt kopplas till batteriet. Jag har aldrig varit ett fan av Compaq bärbara datorer och denna erfarenhet hjälpte inte.

Vi återvände till Circuit City och ville ha en återbetalning, eftersom det var defekt och vi behövde för att plocka upp en budget bärbar dator någon annanstans (jag kämpar Gateway MX6027). Circuit City, uppenbarligen inte vill företag från min far, jag själv, eller människor som läser den här artikeln, vägrade att ta tillbaka utan att ta en 15% återinsättning avgift oavsett den bärbara datorn är defekt. Eftersom det skulle ha kostat oss en extra $ 100 åt båda hållen, handlas vi upp för Toshiba L25-S119. Varken en av oss kommer att handla där igen, och jag avråda någon annan från shopping där.

Min mormor behöver inte en bärbar dator som gör en hel del, hon brukar bara använder den för AOL och recept sparande, etc. Vi valde detta en upp för henne som en julklapp, och jag har flitigt konfigurera den och effektivisering det för henne använder.

Bygg och Design

Toshiba Satellite L25-S119 ( se större bild )

Det L25-S119 har en robust bygga för en bärbar dator av sin storlek och budget. Den har en mycket attraktiv svart huva på skärmen panelen och interiören har en svart kant runt skärmen och en silvermetallic design runt tangentbordet. Hela bygget verkar vara hårdplast.

Olyckligtvis, har skärmen lite vaggning till det. Det wobble inte under användning men det har lite vingla. Barmhärtigt, medan det finns en viss flex till det, det är minimal.

Den enda sanna klagomål jag har med resten av bygget av den bärbara datorn är utformningen av den optiska enheten, vilket tenderar att pressa upp i den bärbara datorns skal.

Med tanke på målgrupp för denna bärbara dator är byggkvalitet fast nog lämpligt attraktiv och utilitaristiska. Det är också hyfsat tunn, men återigen, detta kommer från någon vana vid att ha en fet anteckningsbok.

Skärm

Den tillräcklig om unexciting budgeten XGA-skärm ( större bild )

Skärmen är en 1024x768 XGA glansig med Toshibas TruBrite beläggning. Det är lite tråkigt för en Toshiba skärm - de är oftast mycket bättre - och bakgrundsbelysningen spiller en del i botten och är lite urblekta, åtminstone på en svart skärm. Vid regelbunden användning, men det är tillräckligt attraktiv för att titta på och många användbara. Jag tror inte att det är i nivå med de blanka skärmar finns på Gateway: s budget bärbara datorer (som är förvånansvärt respektabla), men som sagt, det är funktionsdugliga. Det är mycket ljus och har god kontrast.

Det kom med inga döda pixlar som jag kunde se, barmhärtigt, bara en fast blå underbildpunkt, men det är mycket svårt att upptäcka.

Högtalare

Ljudkvaliteten är tinnier än vanligt och medan de flesta bärbara datorer tenderar att vara mycket svag i det låga, detta bara har ingen alls. Högtalarna har egentligen inte en massa sparkar till dem och vilken typ av ljud är obehagligt för öronen vid högre volymer, trots att de inte är oerhört högt.

Men återigen, som varje översyn av varje anteckningsbok någonsin nämner: dessa är bärbara högtalare. Som alltid, om ljudet är viktigt för dig, kan du plocka upp externa högtalare.

Processor och prestanda

Den bärbara datorn är ganska lysande och jag måste vara ärlig, tycker jag 1,5 GHz Celeron M prestation att vara helt tillräcklig. Jag tror att många användare få hängas upp på rå hästkrafter utan att tänka på hur smidigt ett datorupplevelse kan vara, men jag tror också att detta i stort står för den växande populariteten för processorer med dubbla kärnor, som gör föreskriva att smidig upplevelse.

Medan 256 MB RAM är minimal, är det 5400rpm hårddisk ovanligt för prisklass och hjälper till att förbättra prestanda och göra enheten beboelig. Jag planerar på att plocka upp en annan 256 pinne av minne för att få prestanda upp till par, men det förblir ändamålsenligt som de är.

Enheten har en X200M och 1,5 GHz Celeron M, jag behöver inte berätta detta inte är en spelautomat. Men överraskande nog, levererade det spelbar prestanda i Unreal Tournament 2004 på 800x600 Medium inställningar, och jag tror med en extra 256 MB minne skulle jämna ut en hel del. Om du är en World of Warcraft-spelare på en budget, kan detta vara ett bra val för dig, och en annan 256 pinne RAM är endast $ 30 på nätet. Jag hittade prestanda hänga här och där när jag kör Unreal Tournament 2004, dock.

Jag ständigt förvånad över prestandan hos Radeon Xpress 200 GPU, jag har sett sina gränser, men det är förvånansvärt kapabel.

En bit av information som många konsumenter inte är medvetna om är att den nuvarande generationen av Celeron Ms är i grunden första generationen Pentium Ms utan deras energibesparande teknik, och de första generationen Pentium Ms fortfarande erbjuda mycket stabil prestanda.

Riktmärken

Nedan finns en tabell med resultat från HDTune ( www.hdtune.com ), ett riktmärke som används för att generera hårda resultat drive prestanda:

HD Tune Resultat
Minsta överföringshastighet 8,5 MB / sek
Maximal överföringshastighet 30,8 MB / sek
Genomsnittlig överföringshastighet 26,2 MB / sek
Åtkomsttid 16,7 ms
Burst Betygsätt 64,9 MB / sek
CPU-användning 19,8%
Temperatur 39 Celsius

Nedan finns resultat från Super Pi, ett program som används för att testa processorns prestanda genom att tvinga den att beräkna Pi till 2 miljoner siffrorna i noggrannhet:

Notebook Dags att beräkna Pi
Toshiba Satellite L25 (1,5 GHz Intel Celeron M) 2m 55s
Compaq Presario v2000z (AMD Turion 64 ML-30) 2m 14s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s
Asus Z70A (1.6GHz Pentium M) 1m 53s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Pentium M) 1m 48s
Dell Inspiron 6000D (1,6 GHz Pentium M) 1m 52s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Pentium M) 2m 10s
  HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M) 1m 39s
HP DV4170us (Pentium M 1,73 GHz) 1m 53s
Sony VAIO S380 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s

Jag försökte köra 3DMark05 men jag tror systemets minimala RAM hindrar den från att köras ordentligt!

Återigen är resultatet inte stellar, men det är mycket beboeligt, och som sagt, är systemet bra för vissa mycket mild spel.

Tangentbord och pekplatta

Den små pekplatta och företaget tangentbord ( se större bild )

Tangentbordet är anmärkningsvärt bekväm och fast med nästan ingen flex. Jag har alltid varit ett fan av Toshiba tangentbord och medan denna man saknar den ovanliga layouten jag minns ser år sedan, det är fortfarande en mycket solid, lyhörd tangentbord. Jag önskar alltid för tangentbord att ha en extra kolumn längs den högra sidan som mitt gör, men det är mycket beboeligt.

Pekplattan, å andra sidan, verkligen behöver en del arbete. Det känns undermåliga och lite för infälld. Det är inte det största problemet, eftersom det är fortfarande ganska lyhörd och lätt att använda. Men musknapparna är mycket mjuka och har lite resor, de är inte särskilt clicky och är faktiskt obekväma att använda och inte mycket lyhörda. De är tolerabla - och de gör sitt jobb - men de kunde vara mycket bättre.

Ingång och-utgång

Att en budget bärbar dator innebär L25-S119 har bara nödvändigheter i form av anslutningsmöjligheter.

Vy framifrån av Toshiba Satellite L25

På framsidan är högtalarna och en knapp för att aktivera och avaktivera den trådlösa, inga portar på annat sätt.

Vänster sida bild av Toshiba Satellite L25

Till vänster är PCMCIA kortplats, de hörlurar och mikrofon uttag, två USB 2.0-portar och VGA-porten.

Baksidan tanke på Toshiba Satellite L25

På baksidan är S-Video-port, en tredje USB 2,0-port, och Ethernet-och uttag modem.

Höger sida bild av Toshiba Satellite L25

Och slutligen till höger är bara den optiska enheten.

Trådlös

Den medföljande Atheros trådlösa kortet är tillfredsställande och anslutningen kvalitet är tillräckligt. Eftersom det är en budget bärbar dator, ingen Bluetooth ingår.

Batteri

Med den trådlösa inaktiveras och skärmen inställd på full ljusstyrka, medan du tittar på en DVD på L25-S119 varar en eländig 45 minuter. Vid regelbunden användning får du om 1:30, vilket är nära vad Toshiba skattesatser det.

Jag kan inte förstå varför batteritiden är så urusla, varför det är i nivå med en boutique anteckningsbok som kör fullt genomlopp. Själva batteriet är faktiskt inte så små och komponenterna inte drar så mycket ström (även om mer erfarenhet jag har med det, ju mer jag kommit att tro Radeon Xpress 200M är en mycket makt ineffektiv chipset).

Men där har ni det. Hoppas du inte planerar att gå trådlöst med denna bad boy, jag har sett Pentium 4s med bättre batteritid. Desktop Pentium 4s.

Operativsystem och programvara

Det L25-S119 levereras med Windows XP Home Edition, som du förväntar dig en anteckningsbok i sin klass skulle. Innan jag kommer in i förpackningen, i programvara, men jag skulle vilja nämna att jag verkligen gillar hur de hanterar sina Skärmmenyerna för ljusstyrka och volym. Jag är besviken denna bärbara dator inte innehåller sin vanliga kvalitet programvara strömhantering.

Alla som sagt, men jag besviken av det stora beloppet av skit Toshiba inte packa i sina bärbara datorer. Systemfältet har fyra ikoner från Toshiba ensam.

Programvaran som medföljer systemet är som följer:

  • Office 2003 60-dagars testversion
  • EZFirewall Trial
  • InterVideo WinDVD
  • McAfee Virus Scan 90-dagars testversion
  • McAfee Security Center
  • Quicken 2005
  • ArcSoft Software Suite Trial
  • Microsoft Works
  • RealPlayer
  • Sonic RecordNow!

Hurra! En massa ingenting! Jag hatar rättegång programvara.

Kommer du ihåg när de används för att ge dig fullfjädrat program? Det var tider!

Jag uppskattar Toshiba inklusive en verklig ärlig till godhet Restore CD i stället för att du skriver dina egna återställningsmedia eller äta upp värdefull hårddiskutrymme. CD-skivan är lite förvirrande, och BIOS inte automatiskt till startar från CD och sedan hårddisk, men det fungerar.

Klagomål

Musknapparna är obekväma att använda och är inte särskilt lyhörda, men mina stora klagomål är den stora mängden värdelösa skit packas in i enheten och den fruktansvärda batteritid.

Jag kan inte räkna ut varför batteritiden är så fruktansvärt som det är, det är kriminellt dåligt. Det är inte den här saken teckning så mycket ström, är nätadaptern endast klassade för 65W. Om något skulle vara en dealbreaker för den potentiella köparen, det skulle vara det.

Lovorden

Decent bygga kvalitet och en tveksam skärm. Prestanda är faktiskt ganska anständigt trots den låga minne. Det är ett attraktivt system och för genomsnittlig användning bör vara gott.

Mer än så, med lite mer minne, kan det bli ännu ganska anständigt för lite ljus spel. Den X200M är kapabel nog och gör jobbet.

Nätadaptern är också liten och kontakten är två stift. Det verkar inte nödvändigtvis att viktiga, men i praktiken blir mycket mer praktiskt. Sladden för huvud-adaptern har också en kardborre wrap, som är mycket trevligt.

Inklusive en ärlig till godhet återställa CD var också en elegant sak att göra.

Slutsats

Även denna laptop är verkligen bara bra för min mormors användning, jag är inte säker på att jag helhjärtat kan rekommendera det bara på grund av hur dyster batteriet är och hur trögt det kan bli på grund av den låga minne. Efter kostnaden för rätt minnesuppgradering, skulle du vara mer benägna att gå och köpa en bärbar dator byggd på beställning från HP som förmodligen skulle vara mer kostnadseffektivt och ge bättre prestanda.

Pris och tillgänglighet: Toshiba Satellite L25-S119



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar